De "Lanzo Record Breaker" het Winterproject tijdens ons verblijf in Spanje.

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Harry van Melick, 17 okt 2022.

  1. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi man!!!
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  2. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @(Wat hebben jullie kleine wasknijpers...)

    Bij het bouwen van de 'Lanzo Racer' 3,5 meter neem ik nog een maatje kleiner.
    Dit wordt echter een project uitgestreken over 2 jaar, dit omdat hij te groot is om in Spanje te bouwen. Ik begin er over een week of 4 aan.


    Racer Tom Ryan.JPG
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. A B

    A B PH-SAM

    Lid geworden:
    11 mei 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    bennebroek
    Ik heb nog wel een handje knijpers voor je
    upload_2023-5-19_10-4-57.jpeg
     
    Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  4. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Wat heb jij grote handen, nog nooit gezien.
     
    Bruno van Hoek en A B vinden dit leuk.
  5. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hij vliegt.
    IMG-20230520-WA0002.jpg IMG-20230520-WA0001.jpg IMG_20230520_125219.jpg
     
    Bruno van Hoek, strutter, HansH en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Paar kleine aanpassingen noodzakelijk.

    Down thrust wat minder, bij volgas stijgt hij niet.
    Instelhoek wat verkleinen of iets lood erbij.
    De vleugel is iets vertrokken, maar dit laat ik zo want in de zweefvlucht heeft hij een rustige linker bocht.
    Ik heb een korte video van de start, ff kijken hoe ik hem geplaatst krijg.

    Overigens, op de eerste foto ziet men op de achtergrond de Vogezen, zou de foto 180 graden anders zijn genomen stond het Schwarzwald er op.
     
    Bruno van Hoek en HBZWEEF vinden dit leuk.
  7. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    De start en einde bouwverslag.

     
    Bruno van Hoek, A B, ArthurP en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Gefeliciteerd Harry!!! Dat ziet er heerlijk vintage GAS uit...echter...we doen het niet voor een filmpje van slechts 9 seconden..

    Uiteraard willen we ook zien hoe het zweeft en je mooiste landing ooit...



    En....vlgs SAM Europe:

    (OHFWULF 2OG 7LPHU Any model designed, kitted or plan published prior to Dec. 31 1950. Models must weigh a minimum of 24.4 gr.per sq.dm. (8 oz. per sq.ft.) of planform wing area. A 7 cell Ni-cad rechargeable pack with manufacturers marked capacity of 800 Mah. Motor: Any permanent magnet motor which runs on 7 cells. Motor may drive the propeller directly or through a speed reduction drive. Motor run time = 90” Flight time (max) 10 minutes – 3 official flights – 4 attempts – sum of two best flights


    Zal in jouw geval dan ipv 7 x1,2 V x 800mAh NiCads een 2S x zie maar hoeveel mAh gaan worden?? Bij 90 sec motorloop..ben benieuwd of je de Max van 10 minuten eens gaat halen...met een klein belletje natuurlijk..


    Wat voor een motor/prop/lipo combi zit er nu op??
     
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Eventuele video's worden natuurlijk geplaatst.
    Alles is weliswaar geprobeerd te filmen, maar alleen de video van de start was bruikbaar .

    Mijn set-up:
    Motor AL3542-17 780Kv
    Propeller 14x6
    Lipo 3S 2500 mA
    Vleugelbelasting een fractie onder de 30 gram/Dm2.

    Een nadeel heb ik wel, ik heb geen programmeer handleiding van de regelaar (zie foto) dus blijft de propeller doordraaien.
    Tot op heden waren al mijn pogingen om een handleiding te krijgen tevergeefs . IMG_20230322_165919~4.jpg

    Over het SAM USA reglement kan ik uren discussiëren, maar dit doe ik maar niet.
    Zeker als het gaat over de capaciteit van de Lipo (2 of 3S) versus model gewicht.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2023
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Misschien hier een mailtje naar toe sturen:
    https://www.act-europe.eu/katalog

    Of heb je dat al gedaan?

    Succes
     
  11. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Heb ik al gedaan Rick, jammer genoeg geen respons.
    Ik had de vraag ook al gesteld in een Duits forum.

    Wat ik mij overigens afvraag, ik heb 2 programmeer kaarten (een YGE en een D-Power), zou ik de regelaar 'opblazen' als ik deze zou proberen?
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het lijkt me niet, maar geef zeker geen garantie dat de software geen gekke dingen gaar doen.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Doe eigenlijk nooit de regelaar met een kaart instellen het is meestal de eerste stand dat de rem inschakeld.
    Dus gas stick op vol accu aankoppelen even een paar piepjes en na de eerste piepjes gas dicht en meestal staat de rem er dan al op.
    Doet die dat niet dan iets langer laten piepen en gasterug.
     
  14. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ga ik proberen Ton, bedankt.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  15. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ton, het is gelukt, precies zo gedaan als jij schreef.
    Bedankt voor de tip.

    Overigens ben ik, over het vlieg-gedrag nog niet tevreden, ik denk dat ik de instelhoek nog meer moet verkleinen want de voorwaartse snelheid is te laag en moet ik in de landing vrij veel 'down' geven.
    Doordat de vleugel op de baldakijn zit kan ik deze verschuiven en zo ook nog experimenteren met het zwaartepunt.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2023
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.016
    Locatie:
    Zwolle
    Niet aan het zwp komen (er van uit gaande dat je die vlgs tek hebt liggen)..alleen maar de vleugelinsthoek verkleinen..totdat met een neutraal staand hoogteroer de kist goed zweeft...zeer geringe golvende bewegingen en dan heb je hem precies goed...(met motor uit).

    Zodra dat goed dan de domping gaan instellen..met volgas steile klimhoek zonder dat je up of down hoeft te geven.


    Dan tikkie LINKS zijtrek (dus geen rechts maar LINKS!!) bv 1 tot 1,5 graad. Nu een wijde rechter motorbocht proberen te realiseren en het roer zal dus iets naar rechts moeten......iets van 100 meter diameter... met motor aan.
    Doe je nu plots het gas dicht dan zal de kist fff scherp naar rechts gaan..en dan overgaan naar een wijdere rechterbocht ook weer iets van 100 meter dia.

    Zweefbocht te groot..iets meer links zijtrek....en iets meer rechts roer

    Zweefbocht te klein..iets minder zijtrek en iets minder rechts roer


    En zie daar..hands free klimmen...hands free overgang..hands free zweven.

    Die wijde rechterbocht daar stuur je zo doorheen zodra je wilt gaan sturen...na een paar dagen vliegen ben je er helemaal aan gewend dat rechtuit vliegen iets links geven is.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina