De nieuwe honey Bee FP

Xtreme 380 motor

@janschip;

"Hoe weet ik dat ik de derde versie heb?"

Dat is een goeie vraag! :cool:

Je zou de drie versies met elkaar moeten vergelijken.
De 1e versie is praktisch niet meer in omloop.
De 2e versie nog wel; het verschil met versie 3 zie je door met een fel lampje in de motor te schijnen om het aantal windingen te vergelijken.
Voor zover ik weet, maar je zou Aldert, eigenaar van Verbeterde 380X borstelmotor [EHB005] - €*11 (Honey Bee FP) : Op Voorraad! moeten navragen; de hier afgebeelde versie is versie 2; versie 3 kost wel die E15,95 (die moet je speciaal aanvragen!). Ik wil je per PB evt zijn privénr wel geven.

Ook kun je contact opnemen met Marijn, de eigenaar van het importeursbedrijf in Nederland van E-Sky. Link naar de bij hem momenteel niet leverbare 380 motor: Modified 380X Brushed Motor
Ook is hij dealer van zichzelf: RCtechnics
Hij kan je via de contactlijn die informatie geven, welke dealers recent die 380 nog hebben afgenomen en om welke versie het gaat.

Als je voor een echt goede 370'er motor wilt gaan, kijk dan eens naar de kogelgelagerde as-versie met geschroefde bedrading, i.p.v. gesoldeerd; bij de volgende link staan ook een paar recenties vermeld van mij met ervaringen van deze motor in de King V2 (wordt niet meer gemaakt, maar is nog wel bij Aldert te koop; ook in barebone). Het oude type motor hier had het probleem dat de as een plastic glijlager had (nog steeds te koop, kijk maar eens bij Marijn voor E6,20!) en een soort bronzen lagertje er onder: TROEP! Als je echt een goede wilt; veel beter nog dan de 380, dan raad ik je aan : 370 Super motor - EK1-0006 Vraag telefonisch EERST na dat je niet de "A-versie" wilt (ouder type én geen pinion), maar die nieuwe "kogelgelagerde as-versie met geschroefde bedrading". Let ook vooral op bijgeleverde pinion (bv NIET voor de CP3 m.i. Super 370 Motor - ESKY-002393) en zeker niet m.i. deze voor de FP2).

Succes! Gr Sensei (Tjeerd, vader van Taya-chan). :wink:

Zekering?

@Peterke;

"Btw Plaatje van mijn fusemod Met Automatische Zekering! Allen nog niet nodig gehad :smile:"

Het gebruik hiervan, lijkt mij, Sensei (vader van Taya-chan), niet erg slim:

Bij een te hoge stroomsterkte maak je een soort "auto-cut-off", zoals ook de wat goedkopere borstelloze regelaars wel ingebouwd hebben als de lipo beneden 3,0V per cel komt.

Man als die werkt (bij jou je zekering), dan dondert de heli uit de lucht! :sad:
De wat eenvoudiger E-Sky modellen hebben geen autorotatie (ben inmiddels samen met mn dochter echt wel een gevorderd CP-helivlieger (CCPM; C=cyclisch, C=collective, P=pitch, M=mechanisme), maar voordat je autorotatie kunt... ! Ook onze vlieginstructeurs heb ik wel eens een noodlanding met wat autorotatie zien maken en één gastvlieger doet gerust zn (brandstof)motor uit op 40 á 50m hoogte en landt keurig op autorotatie...uitzonderingen zijn het!).

Hopelijk heeft de lezer van dit draadje er wat aan en niet alleen Peterke! :cool:

Groet, Tjeerd. :wink:

Laatst bewerkt:
380X

@Ferdy;

Ja je hebt volkomen gelijk! Heb me ff vergist, stomme fout!
Om precies te zijn: Cyclic/collective pitch mixing (CCPM).

Gr, Tjeerd.

Net even 3 lipo's leeg "gevlogen".
Wel wat veel wind maar het gaat steeds beter.
Af en toe trilt de HB maar dat is volgens mij de bevestiging van de rotorhead op de central hub die wat slap is. Ik bedoel dan de plastic houder die op die metalen busjes klikt. Dat gedeelte vliegt ook makkelijk van de HB af.
Enig idee hoe ik dit kan versterken?

Misschien wat onduidelijk verhaal maar ik kan het niet beter omschrijven.

Laatst bewerkt:
Ik snap prima wat je bedoelt hoor Janschip. Als hij er nog al snel vanaf gaat, denk ik dat je blade holder een beetje losjes is geworden. Ik heb deze week hetzelfde gehad. Deze heb ik, samen met de ring-like pushrods vervangen en nu vliegt hij ook een stuk lekkerder.

Als de wind vanavond gaat liggen kijk ik even of ik een veldje kan vinden waar ik kan vliegen. De camera gaat dan uiteraard mee ;)

Ik snap prima wat je bedoelt hoor Janschip. Als hij er nog al snel vanaf gaat, denk ik dat je blade holder een beetje losjes is geworden. Ik heb deze week hetzelfde gehad. Deze heb ik, samen met de ring-like pushrods vervangen en nu vliegt hij ook een stuk lekkerder.

Als de wind vanavond gaat liggen kijk ik even of ik een veldje kan vinden waar ik kan vliegen. De camera gaat dan uiteraard mee ;)

Kijk dat is mooi dat je die ervaring hebt en vooral ook de oplossing.

Ga ik van de week even nieuwe halen.

Bedankt Jan.

Nou ik heb net gevlogen, en ik moet zeggen: subliem. Heerlijk. Een mooi terreintje gevonden naast de middelbare school en de honeybee flink aan de tand gevoeld.
Opnames zijn gemaakt, ik ga zo dadelijk eerst even over de kermis lopen (ja, dat is nu bij ons in het dorp :p ) en dan ga ik het filmpje maken en zal ik hem uploaden. Het geeft wel goed weer wat de Xtreme 380 motor kan, want ik ga op sommige stukken snoei, maar dan ook snoeihard.

Zal vanavond het filmpje nog plaatsen. Het zijn een kleine 7 minuten aan opnamen. In het begin was het even proberen, daarna ging ik lekker los :p

Laatst bewerkt:
Ja die Xtreme motor is heerlijk. Zit echt mega veel power in.
Die push-rod dingen heb ik er eentje vervangen voor een O-ring dat vangt de klap perfect op en heb dan ook geen last van gebroken push-rod`s(die 8jes dus)

Nou hier is 'ie dan :D Heeft even geduurd, want Youtube gaf wat problemen tijdens het uploaden (ik krijg vaak halverwege de melding 'Het uploaden is mislukt vanwege een onbekende fout'). Op dit moment (22.13) doet de video het wel maar moet de kwaliteit nog verwerkt worden. Hij komt er namelijk uiteindelijk in 720p op te staan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad "insane" vermogen met die motor, vooral bij die ene climb out op 2:12 goed te zien. Staart staat inderdaad lekker strak. De bochtjes mogen wat meer smooth, of kwam dat vooral door de wind?

Nee de bochtjes waren mijn eigen werk :p Het ging nog al snel, en ik wilde de honeybee wel binnen het terrein houden. Zoals je ziet stonden er bomen omheen, en dat is het laatste waar ik hem terug wil vinden. Wel bedankt voor je tip trouwens, ik zal er mee aan de slag gaan ;) Op 1.50 ging het trouwens ook errug hard. Toen heb ik dus maar een héél scherp bochtje gemaakt :p

@janschip:
Heb ze even opgemeten voor je met een schuifmaat, dit zijn de maten van het rubberen O-ring:
Buiten maat: 12.9mm
binnen maat: 8mm
dikte: 2.3mm

Ik had gisteren helemaal op het eind van de dag een flinke crash gemaakt. Ik kwam net wat te hard op me af en zag in mijn ooghoek een auto aan komen rijden. Omdat ik zo snel moest handelen heb ik het gas dicht gegooid, met als gevolg dat de honeybee met een behoorlijke snelheid op de grond klapte. De auto reed er gelukkig niet overheen, al scheelde het volgensmij niet veel.

Schade was enkel (wéér) een afgebroken landing skid (van de superskids 400). Ik begrijp dat ze schokabsorberend zijn, maar dit was wel een beetje te veel van het goede :p
Verder helemaal niets, dat viel me dan weer erg mee. Met wat inzicht van mijn vader er bij heb ik het weer gemaakt door het eerst met secondelijm vast te zetten, vervolgens heb ik met ijzergaren (nee, niet ijzerdraad) behoorlijk wat er omheen gewikkeld en tot slot het boeltje ingesmeerd met blanke nagellak; dat wordt lekker hard.
Op het oog lijkt het er zo stevig uit te zien, tijd zal het leren :)

Beste mensen,

Tijd om eens mee te praten over de Honeybee FP V2. Ik vlieg sinds een maand en het gaat inmiddels aardig goed (alleen ik heb nose-in angst :mad:). Mijn honingbij heeft inmiddels al de nodige mods gezien (DD setup, Carbon Fiber en metal) en vliegt er lekker mee.

Even een vraagje voor mensen met Honingbij ervaring:

Mijne houdt de staart heel slecht strak. Ok het is geen headlock gyro, maar toch moet ik voor elke lipo de proportion iets omhoog schroeven en zit ik tijdens de vlucht net zoveel aan de rudder trim als aan de stick. Normaal? of toch een afwijkende 4 in 1?

Ik zat te denken aan een external gyro mod (goedkoper dan nieuwe 4 in 1!) Zoek op google: External Gyro Mod, eerste hit. (moet nog 6 dagen wachten voordat ik url mag plaatsen :confused::mad::(). Iemand hier in dit land die dat al geprobeerd heeft? Ik heb in ieder geval een HK401B gyro besteld die eigenlijk bedoeld is voor een later HK450 project. Zolang ik daar nog niet aan begin en ik nog vlieg (/oefen) met de HBFPV2 kan ik hem maybe op installeren...?

mvg,
Erik

..

Helaas heb ik geen antwoord over het niet strak houden van de staart... een beetje 'nalopen' doet ie bij mij ook wel, maar heb nog geen DD mod (die volgt wel spoedig overigens).

Ik stel er nog maar vraagje bovenop: aangezien de standaard motoren toch vrij snel 'op' zijn zit ik naar een goede vervanger te kijken. Heb natuurlijk het verhaal van Tjeerd en Erik bekeken, maar vraag me af of een borstelloze setup ook al door iemand gedaan is hier ? Bv de EK5-0004 met 3100 kv, die zou moeten passen denk ik, samen met een losse ESC natuurlijk. Of is het dan beter een noch iets lichtere motor te zoeken ? Is dit op den duur geen betere oplossing dan na 20 lipo's een nieuwe motor (van 6 tot 10 euro) kopen ?

Greetz, Martijn

Lamahangen zei:
Helaas heb ik geen antwoord over het niet strak houden van de staart... een beetje 'nalopen' doet ie bij mij ook wel, maar heb nog geen DD mod (die volgt wel spoedig overigens).

Ik stel er nog maar vraagje bovenop: aangezien de standaard motoren toch vrij snel 'op' zijn zit ik naar een goede vervanger te kijken. Heb natuurlijk het verhaal van Tjeerd en Erik bekeken, maar vraag me af of een borstelloze setup ook al door iemand gedaan is hier ? Bv de EK5-0004 met 3100 kv, die zou moeten passen denk ik, samen met een losse ESC natuurlijk. Of is het dan beter een noch iets lichtere motor te zoeken ? Is dit op den duur geen betere oplossing dan na 20 lipo's een nieuwe motor (van 6 tot 10 euro) kopen ?

Greetz, Martijn

Brushless heb ik ook aan zitten denken. Toch doe ik het niet. Ik spaar liever voor een 450 heli en koop als het nodig is wel een nieuw brushed motortje. De DD motortjes gaan wel langer mee mede omdat ze langer zijn:rolleyes:.

Maar goed: Brushless... Dan moet je of heel moeilijk in je 4 in 1 gaan hacken, of je moet (dat zou ik gedaan hebben) full seperate gaan. Ik weet niet of mijn setup werkt aangezien ik zelf nog redelijk nieuw ben in helikopterland. Ik kan eventueel wel een diagrammetje maken van een 'double brushless' set-up of had je zelf ook al een (werkende) opzet bedacht?

Nogmaals ik weet niet of ik met dat plan op de juiste weg zit. Duur is het in ieder geval wel...

Ik ga nu ff mn plannetje uittekenen...

mvg,
Erik

Laatst bewerkt:
Brushless..

Ja.. ik had het idee dat de 4-in-1 zoals beschreven in het Ebook van Martin wel aan te passen was naar een externe ESC (de interne blijft naar mijn mening gewoon werken maar stuurt dan niets meer aan. De motor past volgens mij zonder veel problemen, dan dus alleen nog een plekje voor de ESC. Setje Motor + ESC kost iets van 30 euro, dus dat gaat ook nog wel. Vraag me alleen af hoelang een 1000mAh lipo het dan nog doet in de lucht !

Dat met die externe ESC wordt ook wel gedaan als de interne ESC doorbrand in de 4-in-1 (zie opmerking eerder over de Extreme motoren).. ding van de King 2 kost iets van 13 euro, dus dat is een betere oplossing dan een nieuwe 4-in-1.

Greetz !

Back