De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alleen waar wordt de tik ontvangen?
Den 'kneiter' of de tenen van zekere lengte?... haha...
Hammertime...

Laatst bewerkt:
Gisteren alleen de tolvlucht nog niet durven doen. Waarom niet?
Waarschijnlijk gaat het 100 keer goed. Tja, ik denk dat het het idee is van een neerstortend toestel.
Daar is de oefening natuurlijk ook voor bedoeld, dat weet ik allemaal wel.
Toch ga ik hem vanmiddag (ja, ik ga weer vliegen) doen. Dat lijkt me de enige manier om die angst
te overwinnen.
Ik heb geleerd om flink hoog en recht voor me te starten. Hij komt vanzelf naar beneden.
Ik lijk mijn eigen psychiater wel :D dokter Phil, maar dan dokter Wil.
Vanaf de divan groet ik iedereen.

ik heb ook wel eens van die momenten dat een bepaalde figuur niet goed voelt, of het nou zoals bij jou een tolvlucht of een achterwaartse of meskant looping is dat maakt niet uit
als het niet goed of vertrouwd voelt ga ik niet forceren, de keren dat ik dat wel deed resulteerde in een moment dat het zweet even uitbreekt en mede vliegers achter je ..wooowwwwww roepen omdat het toestel dreigde de grond in te gaan.:oops:

voelt het niet goed of vertrouwd.... gewoon relaxt rondvliegen, de volgende vlucht voelt het wellicht beter en anders de volgende dag wel ;)

Ik heb het je geleerd he..

Recht voor je op redelijke afstand, op grote hoogte beginnen.
En als je het niet meer weet, alles loslaten en rustig up trekken.
En als ie recht ligt het gas er weer op om druk op je roeren te houden.

Aangezien ik niet meer als instrcuteur op hoef te treden en ook geen wedstrijden ga vliegen heb ik net maar meteen mijn lidmaatschap van de KNVvL opgezegd en me bij de DMFV aangemeld.
Die doen meer voor de modelvliegen en is nog goedkoper ook.
Incl verzekering, zelfs voor schade aan andere modellen op de grond, 59 euro per jaar.
En een dekking tot 4 miljoen aan derden.

GJ

Laatst bewerkt:
Ik heb het je geleerd he..

Recht voor je op redelijke afstand, op grote hoogte beginnen.
En als je het niet meer weet, alles loslaten en rustig up trekken.
En als ie recht ligt het gas er weer op om druk op je roeren te houden.

Aangezien ik niet meer als instrcuteur op hoef te treden en ook geen wedstrijden ga vliegen heb ik net maar meteen mijn lidmaatschap van de KNVvL opgezegd en me bij de DMFV aangemeld.
Die doen meer voor de modelvliegen en is nog goedkoper ook.
Incl verzekering, zelfs voor schade aan andere modellen op de grond, 59 euro per jaar.
En een dekking tot 4 miljoen aan derden.

GJ
als je het KNVVL lidmaatschap opzegt, is dan gelijk je brevet ook niet meer geldig ??
lijkt me van niet

Ja, zo is het wel, staat ook op het brevet/verzekeringspapieren.
'Nadeel' is dat KNVvL clubs nog steeds eisen dat je KNVvL lid bent, ben al een aantal jaar lid van de DMFV maar heb het nog niet voor elkaar gekregen dat mijn beide KNVvL clubs mij zonder KNVvL lidmaatschap lid laten worden :-(

als je het KNVVL lidmaatschap opzegt, is dan gelijk je brevet ook niet meer geldig ??
lijkt me van niet

Jawel, zoals Berto zegt.
Het brevet heeft geen enkele wettelijke waarde, het is niet zoals een rijbewijs.
Verzekeringen zullen er ook niet om vragen.
Het is puur een middel van de KNVvL om zieltjes te behouden en te winnen.
Ook de verzekering van de KNVvL is niks.
Je moet in NL ten allen tijden een WA verzekering hebben die modelvliegen dekt.
De KNVvL komt pas in actie als die verzekering het niet dekt.
De DMFV is puur voor modelvliegen en dekt ook als primaire verzekering de schades.
Volgens mij is dat ook zo in Belgie.
In Duitsland kennen ze geen brevetten, dus als je lid zou worden van de DMFV dan heb je geen brevet.
KNVvL clubs willen wel gastvliegers toelaten zonder brevet, ook niet allemaal maar velen doen niet moeilijk.
En binnenkort moet je je dan ook nog als KNVvL lid zelf registreren als modelvlieger, zal ook wel weer geld gaan kosten, in ieder geval moeite.
De DMFV doet dit voor zijn leden en houdt dit ook bij.
Dus dat was voor mij eigenlijk de druppel om over te stappen, plus alle betere regels die ze proberen te bedingen in de EU voor klassieke modelvliegers.

GJ

grappig genoeg, als je dan weer lid wordt, is hij ook meteen weer geldig.

qua verzekering:
Knvvl is meer voor clubs.
een eenduidige manier om aan te geven dat je leden op enig moment in hun historie hebben geleerd hoe ze moeten vliegen.
dat is een veiligheidseis voor de club.
een prive wildvlieger heeft niet zoveel aan het brevet.
ALS hij een keer in de rechtbank komt te staan omdat er schade is veroorzaakt, zou het een rechtersoordeel wat kunnen versoepelen. maar dit hoeft niet.

dan heb je de verzekeringen voor bestuursleden.
immers, als een persoon zijn vliegtuig in het voorhoofd van een toeschouwer vliegt, wordt de vlieger, maar aangezien het een georganiseerd iets is, ook het bestuur hoofdelijk achterna gezeten.
veiligheidsbeleid, uitvoering daarvan, regels in de club.
beetje zoals bij een bedrijf, waar de directeur ook vlot hoofdelijk verantwoordelijk is voor een ongeval.
daarnaast heeft de knvvl een ondersteunende functie, als jouw clubterrein opeens gezeur krijgt met omwonenden of zoiets.

voor een club die nergens last van heeft, midden tussen landerijen, geen bezoekers. die zal weinig meerwaarde hebben bij de knvvl.
solidariteit misschien, knvvl spreekt ook uit iedere vlieger zijn naam als ze overleg plegen met overheden.

@WillydeWoofer
die tolvlucht mag op 2 manieren worden uitgevoerd.
- variant 1: toestel gaat in een stall, valt hard omlaag terwijl hij draait.
- variant 2: toestel vliegt de 3 omwentelingen, waarbij de piloot de kennis en kunde moet laten zien om snelheid, valsnelheid en richting te controleren.

persoonlijk hou ik meer van variant 2..
Aan de andere kant is variant 1 misschien makkelijker, als je het toestel er eenmaal in krijgt.

die tolvlucht mag op 2 manieren worden uitgevoerd.
- variant 1: toestel gaat in een stall, valt hard omlaag terwijl hij draait.
- variant 2: toestel vliegt de 3 omwentelingen, waarbij de piloot de kennis en kunde moet laten zien om snelheid, valsnelheid en richting te controleren.

persoonlijk hou ik meer van variant 2..
Aan de andere kant is variant 1 misschien makkelijker, als je het toestel er eenmaal in krijgt.

Maak hem nu niet in de war.
De WOT gaat trouwens niet in een stall.
Als je de snelheid eruit trekt en up gaat geven dan doet ie niks, hij laat zijn neus zakken, maakt snelheid en vliegt vrolijk verder.
Doet een Calmato ook en eigenlijk elke moderne trainer.
Dus je moet hem echt in een tolvlucht sturen en als je alles loslaat stopt ie meteen, iets up trekken en dan ligt ie weer recht.
En dan niet vergeten gas te geven om weer luchtsnelheid te krijgen.

Maar dat hebben we uitgeprobeerd en de tweede keer ging het goed, en daarna nog meerdere keren, zonder dat ie aan de kabel zat.
Daarna heeft ie het nog met JVE gedaan, ik snap dan ook niet waar de angst vandaan komt.

Wat betreft KNVvL.
Alleen als je wedstrijden vliegt heeft het zin, plus ook voor de organisatoren van wedstrijden, die krijgen vergoedingen van de KNVvL voor elke deelnemer en ook voor apparatuur en reis/benzinekosten en een vergoeding voor het veld.
Voor recreatievliegers heeft het geen zin.
En ze hebben ook weer steken laten vallen in het overleg wbt de nieuwe regels.
Er zitten 2 man op kantoor en een halve jurist, dan kan je ook niet zoveel.

GJ

Ik was even naar het veld gereden, ik moest iets afgeven. Wil was lekker aan het vliegen en heeft ook de toevlucht laten zien. Ging perfect.
Die angst is geen angst maar onzekerheid.
Door te trainen krijg je er dat wel uit. Dus dat komt goed.

Ik was even naar het veld gereden, ik moest iets afgeven. Wil was lekker aan het vliegen en heeft ook de toevlucht laten zien. Ging perfect.
Die angst is geen angst maar onzekerheid.
Door te trainen krijg je er dat wel uit. Dus dat komt goed.

Ik schrok me rot vanmiddag :D. Staat ineens JVE (met rubber hamer) achter me.
Net als bij de APK kun je wel eens een steekproef krijgen.

De tolvlucht, of hij ook heten mag, ging prima. Niks aan het handje. Knuppels in de hoek en tot drie kunnen tellen.
Muzikanten kunnen zelfs tot 4 tellen. Dat is vanwege de vierkwarts maat: 1 2 3 4, 1 2 3 4 . Andre' Rieux kan dat ook.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat ik de verplichte nummers aardig onder controle begin te krijgen.
Nog even en bescheidenheid gaat omslaan in arrogantie :D.

De jeugd telt niet meer, dat gaat in beats per minute en ze kunnen maar tot 10 tellen, terwijl de muziek op 120 per minuut zit.
Daar zijn weer tooltjes voor.
Vroeger, toen ik nog draaide, moest je gewoon je muziek kennen en ook een ritmegevoel hebben om het te kunnen mixen.
Nu rammen ze gewoon alles in elkaar, mogelijk gemaakt door de electronica.
Maar veel dingen klinken "bi-tonaal" , dus vals.
En dat horen ze niet, ik krimp dan altijd een beetje in elkaar.

GJ

De jeugd telt niet meer, dat gaat in beats per minute en ze kunnen maar tot 10 tellen, terwijl de muziek op 120 per minuut zit.
Daar zijn weer tooltjes voor.
Vroeger, toen ik nog draaide, moest je gewoon je muziek kennen en ook een ritmegevoel hebben om het te kunnen mixen.
Nu rammen ze gewoon alles in elkaar, mogelijk gemaakt door de electronica.
Maar veel dingen klinken "bi-tonaal" , dus vals.
En dat horen ze niet, ik krimp dan altijd een beetje in elkaar.

GJ

Bi-tonaal is niet vals. Vals is een toon die niet de juiste frequentie heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back