De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is wel handig. Kan je het mannetje en vrouwtje er gelijktijdig uittrekken. Denk dat de tangen wel vlot slijten. Met name de puntjes
 
Zijn jullie allemaal spastisch of zo?
Elke stekker die ik ken en heb trek je gewoon met je vingers uit elkaar, zelfs als het koud is.

GJ
 
Zelf las ik er m14 moeren op, dat is wel zo prettig met vasthouden, de zelfborgende zit plastic in, minder kans op sluiting.
 
Eigenlijk nog zonde om woorden aan vuil te maken maar welke angst?
Op mijn werk had ik gezonde angst, krachtstroom en 5-600 Volt gelijkspanning.
Maar dit is maximaal 50 Volt, kan niks gebeuren.
Je kan hooguit een stekker wegbranden als je de rode en zwarte tegen elkaar aanzet, nou, boeien...

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Zoals bekend ben ik bezig met losse stekkers.
Hoeveel mm2 of gauge moeten de draden zijn?
Trouwens, normaal gesproken zitten er al draden aan de motor, de esc en de lipo´s.
 
Laatst bewerkt:
Screenshot_20201123-104027_Chrome.jpg
Vroeger zag je die overal, maar waar koop je tegenwoordig plastic electroden?

Ik pak deze vaak. Wel goed droog bewaren zodat ze niet slof worden, anders blijft hij vastzitten met lassen
 
Ec5 stekkers houden het uit op stroom slurpende boten en auto's.

Je bananen stekkers die je moet gebruiken houden het prima uit op mijn 3d sukhoi met een 16x8 prop en strecker motor.

Beiden kunnen dus perfect voor jou toepassingen.

Een bananen plug klemt niet of nauwelijks.

Je ec5 stekkers/pluggen zullen wat zwaarder gaan, maar ook geen reden tot paniek. Goede krimpkous nemen, het liefste die met lijm, en een stuk grotere ter voorkoming van sluiting, maar daar is genoeg over gezegd.

Je standaard kabels bij je esc zullen zat voldoen. Op mijn tekin regelaar moest ik zelf de meegeleverde draden er aan solderen, waren veel dunner dan bijvoorbeeld Castle oid, toch voldeden deze prima.

Ook de kabels aan een cheap hk accu zijn dik genoeg.

Maak je druk over hoe je ze gaat solderen, of je direct een externe bec gaat mee solderen aan je esc vast.
 
Zetten fabrikanten kabels aan hun producten die dik genoeg zijn?
Ja, mits het product wordt gebruikt volgens voorschrift fabrikant.

Een vliegtuig elektromotor regelaar met zijn bekabeling, wordt door de luchtstroming van o.a. de propeller gekoeld.
De gaten in de romp of spinner, waar de lucht naar binnen kan en de gaten of het gat achter in de romp waar de lucht er uit kan, zitten er niet voor niets in.

Wordt zo'n zelfde regelaar in een bootje gezet, dan ontbreekt de geforceerde luchtstroming die voor het afvoeren van de warmte zorgt.

Een accu fabrikant weet niet waarvoor uiteindelijk de accu voor wordt gebruikt.
De bekabeling die daar aan vast zit als er al iets aan vast zit, is gedimensioneerd op de verwachte nominale stroom.
Zo kan het dus goed gebeuren, dat aan een accu (Lipo) een kabeltje van 16mm² gemeubeld zit en aan een regelaar 2.5mm²
 
Nee, de kabelmaten die in modelbouw gebruikt worden kan je niet tegen de industriele standaard afzetten.
Als je 80A belasting zou willen dan moet je naar 16mm2.
Maar je denkt er veel te veel over na.
4mm2 is prima voor al jouw toepassingen, voor de meeste dingen voldoet 2,5mm2 ook wel.
Ik heb regelmatig gewoon 2,5mm2 gebruikt, dat is wat soepeler en makkelijker te verwerken in kleinere modellen.
Bij die 400A modellen gebruikten we 6mm2.
Toen ik ooit eens zo'n model meenam naar de R&D afdeling van AEG in Duitsland snapten ze er helemaal niets van.
Maar hij trok toch echt ruim 400A, daar gemeten in het lab.
En dat ging ook door die kabeltjes.
OK.. paar seconden maar daar is het ook op gebouwd.


Oh ja, en als je AWG getallen ziet staan dan koop je bij de verkeerde winkel.
We zijn in Europa, niet in China of de US.
En ook, als het koper in de kabel niet koperkleurig is, zoals vaak bij HK, kan je het meteen de kliko insmijten.


GJ
 
Laatst bewerkt:
Top secret (tegen niemand zeggen);
Ik heb 5,5mm vergulde contacten van een duits fabrikaat gekocht.
Volkomen onnodig, maar het voelt goed en veilig. En......ik vind ze prachtig.
 
Ik vind het allemaal prima hoor maar wat was de reden om 5,5mm te nemen?
Enige voordeel is dat je nu wel alles aan elkaar kan knopen zonder verloopjes, dat was de insteek.
Maar het is een vreselijk incourante maat, 4mm is eigenlijk overal de standaard en in de hoge stromen die 6mm LMT.
Normaal is 3,5 bullit, tussen motor en regelaar, 4mm tussen accu en regelaar en 6mm, ook tussen accu en regelaar.
En dan ook nog de versie zonder lamellen, dus minder contactoppervlak dan die met lamellen plus een veel stuggere klemming.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top