De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wil, ik ben niet zo op de hoogte van de zender/ontvangers van Multiplex dus daar kan ik niet over oordelen
Maarr.... wat betreft de keuze uit 1 of 2 antennes zou ik in jou geval kiezen voor een ontvanger met 2 antenne’s
Waarom... nou, ik heb de tik dat ik de techniek goed voor elkaar wil hebben en heb me eens verdiept in signaalontvangst en met de komst an telemetrie kan je dat heel simpel uitvogelen

Als ik de sterkte van het ontvangersignaal van de ontvanger uitlees met 2 antennedraden waarvan aan elke zijde van de romp 1 antenne uitsteekt, zie ik dat op sommige momenten het signaal van 1 van de antennes laag word, op datzelfde moment is het ontvangst van de andere antenne maximaal, dit is telkens in een bocht (hoog en ver)
De telemetrie leerde me dat zodra een regelaar/accu of wat dan ook tussen antennedraad en zender zit het ontvangst signaal wat minder kan worden, dan neemt de andere dit over...

In jouw geval met een carbon romp zou ik aan beide zijden van de romp een antennedraad uit laten komen, dan heeft er altijd 1 een goed signaal !!

Er zal vast iemand gaan reageren dat dit allemaal niet waar is en dat hij het beter weet.... dit is wat ik constateer en wat de telemetrie van de zender laat zien...

Op een dergelijk model zou ik niet besparen op kosten van een ontvanger maar gaan voor het beste ...Better safe than sorry .....

Dat klinkt allemaal logisch Richard.
MPX heeft ook een RX 6 light versie met 2 antennes.
80885.jpg

Een 6 kanaals is altijd beter dan een 5 kanaals.
Je hebt in de Ion een 6 kanaals nodig, 5 servo's en de regelaar.
In de Avionik heb je genoeg aan 4 kanalen.
En die vlieg je geen 500 meter ver weg dus dan zou je zelfs met de Light ontvanger aan de gang kunnen.
Die 2 antennes is een beetje onzin, sommige fabrikanten hebben een ontvanger met 2 antennes waarbij maar 1 aangesloten is.
Een goed merk als MPX zal zijn naam niet op het spel zetten door een rare ontvanger op de markt te zetten met een beperkt bereik.
Je kan alles kopen, behalve ontvangers die benoemd zijn als "indoor" ontvanger.

GJ

16150264226228408216004995108780.jpg
spektrum meestal 2 anntennes, soms een extra satelliet.

Futaba 2

Graupner 2 (gr 16 in iedergeval)

Bijna alle merken met ontvangers voor grote toestellen.

Alleen de kleinere en vaak goedkopere modellen reeksen hebben maar 1.

Doe nou niet Niels :rolleyes: .... straks krijgen we hier weer een hele wellus/nietus duscussie.. of een discussie dat er maar 1 draadje is aangesloten....

Dat klinkt allemaal logisch Richard.
MPX heeft ook een RX 6 light versie met 2 antennes.
80885.jpg

Dit is verwarrend haha. Vermoedelijk heb je die foto gewoon bewerkt..

Fhss. Gebruikt Futaba ook trouwens. Denk niet compatibel met mpx. Maar dat terzijde

Ik kreeg gisteren wat goedkope ontvangers. Misschien is dat wat voor goedkope modellen? Zal eens kijken hoe ze heetten

Yep! Van die kleine Jeti RX 7 kanaals outdoor... zitten in de snelle... twee antennes. Zeer compact, volle telemetrie... voor zover er een beslissingboom aan zit met sensoren... wordt het weer een grote kluwe...

Ik snor straks wel effe een ontvanger/UBEC/accu friemeltje op, dat met 1 schroefje aan de romp kan zitten (bij mij 2), de antennes in een hoek van 90 graad staan opgesteld... impressionisme aan de hand van Gerben en GJ...

Hier wat plaatjes van zo een flanspakketje... hoe lichter, des te beter... tape, CA, krimphoes en tie-rip...

Die in de Wilco/Hawk F5B... tape special... okay... deze met 2x M2 boutjes...
Elders in de romp is de SM Log-1 gehuisvest. Regelaar is opto gescheiden met een SM-Opto Coupler!
In geval van nood blijft de rookbom nog iets bestuurbaar...

DSCN7179.JPG

Aansluitinstructie zit in mijn hoofd... Het CG heb ik wat anders staan... dan GJ zou hebben...
Maar meer naar achteren... werd het staartje dol-fijn... echt stilleggen is iets harder werken...
En thiermieken daarmee iets moeilijker... maar thermieken is saai en geeft stijve nek...
Dus liever de rollercoaster rides....

DSC_1094.JPG

Beetje Enigmatisch pakketje... vraagt wat van het brein om het te doorgronden...
Het is slechts een stapeling van onderdelen waarvan enkele in extra witte PVC krimpfolie
zijn verpakt om de originele verpakkingen niet te beschadigen...
De oranje buisjes zijn de antenne houders. Alleen de open tips, die ontvangen en zenden
hoeven haaks opgesteld te staan... de rest kan je vervlechten...

DSCN6328.JPG

In de speleologische romp... Je ziet de ontvanger en de laadstekker...
De lipo moet weer eens vervangen worden. 500 mA. Kleiner wil de lader niet
balanceren. Maar die scheet aan extra gram maakt ook niet meer uit...
Mijn Enigma weerg 1.750 gram zoiets. De Wilco 1.450 gram...

DSCN6327.JPG

En de schaal-el-laar... zo grof iets turbulent... maar ik ging altijd voor de bevroren kip
in de wedstrijd poel...

DSCN6326.JPG

Gr Bas

Laatst bewerkt:
De MPX DR Lights hebben 2 ontvanger circuits, maar hebben geen telemetrie, dat is het grootste verschil. En de non-lights hebben een een signaal voorversterker, vraag me af of dat bij de lights zo is.
In m'n B Avionik's gebruikte ik de MPX 7 DR compact. Wel telemetrie, maar wel nog steeds onhandig groot. Ook 1 v/d redenen waarom ik naar Jeti ben overgestapt. REX7 is zelfs kleiner dan de DR lights en de REX heeft wel telemetrie.
Maar de MPX DR Lights zijn verder prima ontvangers om te gebruiken.
2 of 1 ontvanger/antenne, persoonlijk liever 2 zeker met veel carbon.
Je kunt ook altijd nog de behuizing v/d ontvanger afhalen als hij net te groot is.

In die pylonracers kan gewoon een simpel ontvangertje.
In die F5B dingen moet wel een goede ontvanger omdat je die in de thermiektaak wel naar 7-800 meter jaagt.
Maar ik heb met Jeti nog nooit 1 melding gehad dat het bereik slechter werd, wel met die Frsky, die stond op een gegeven moment steeds te mekkeren.
Maar daar was de ontvanger ook gewoon zo in het model gegooid, antennes opgerold.
Johan heeft altijd met MPX gevlogen en volgens mij ook nooit problemen gehad met bereik.
Zelfs toen zijn model van vliegtuig naar boot veranderde werkte alles nog.

GJ

De Jeti DS12 heeft wel wat ontvangstproblemen gehad, een maat van me had dit ook
Probleem was zozeer niet het ontvangst maar het ontvangst van het retoursignaal terug naar de zender.
Zender bleef “low signal” roepen, telemetrie gaf aan dat het ontvangstsignaal gewoon goed was, enkel dat als het ene antennedraadje wat minder ontvangst had dan had de andere weer vol ontangst..

Ikzelf bespaar nooit op een ontvanger, die 15 euro die je bespaard krijg je zoveel spijt van als er een storing optreed,
Ik denk dat er tegenwoordig weinig slecht spul meer te koop is.... enkel van spektrum hoor je wel eens wat, vooral in combinatie met orange ontvangers. (Die ontvangers van 12-13 euro)
Heb dat nooit begrepen, tijdens indoor hoorde ik e ook wel eens roeptoeteren dat ze motoren van 70-80 euro in dat depron geval hebben zitten en vervolgens een orange ontvanger en dan janken als er storing optreed

Laatst bewerkt:
De Jeti DS12 heeft wel wat ontvangstproblemen gehad, een maat van me had dit ook
Probleem was zozeer niet het ontvangst maar het ontvangst van het retoursignaal terug naar de zender.
Zender bleef “low signal” roepen, telemetrie gaf aan dat het ontvangstsignaal gewoon goed was, enkel dat als het ene antennedraadje wat minder ontvangst had dan had de andere weer vol ontangst..

Ikzelf bespaar nooit op een ontvanger, die 15 euro die je bespaard krijg je zoveel spijt van als er een storing optreed,
Ik denj dat er tegenwoordig weinig slecht spul meer te koop is.... enkel van spektrum hoor je wel eens wat, vooral in combinatie met orange ontvangers. (Die ontvangers van 12-13 euro)

Voor 15 euro moet je inderdaad geen kist riskeren, maar de meeste ontvangers zijn erg groot. Zoveel zal er niet inzetten.

Behuizing er af... een Jeti RX7 is eigenlijk niets anders... Bij een RX9 kan dat ook... alleen de antennes goed fixeren aan de printplaat. De soldering volstaat niet...

• Like
Reactions: Cnn
Ik was net even op het veld, daar zaten ze alweer met een man of 6 aan het bier.
Hier zijn er maar iets van 35 gevallen per 100000 inwoners, dus alles kan alweer open.
Ze willen het hier zo doen dat als alles onder 35 blijft dingen weer open gaan en boven 50 word het weer strenger.
Maar dat is alleen in Rheinland Pfalz.

GJ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back