Niet als je het goed doet. Iedere zweverpiloot kan je vertellen dat een "onnodig steil" gevlogen bocht (heel veel) hoogte kost.
Hoogte is energie. Snelheid is ook energie.
Een zwever heeft geen snelheid, die heeft alleen maar hoogte om de rekeningen mee te betalen.
Jouw Curare heeft snelheid.
Het is een kwestie van je kist goed kennen, maar het is niet heel moeilijk.
Je begint er mee, om op ruim voldoende hoogte bij een normale circuitsnelheid je motor uit te zetten, en gelijk een krappe bocht te draaien zonder hoogte te verliezen.
Ik garandeer je, je haalt de 180 graden niet.
Focus je iets minder op het hoogte houden in die bocht zonder motor ("laat hem een beetje gaan") en je zit na 180 graden keurig ongeveer 5 a 10 meter lager met een precies goede landingssnelheid.
Heb je dat een beetje in de peiling, dan ga je in wezen een héél krap circuit vliegen, m.a.w. een downwind leg maar dan op 10 meter hoogte en veel dichter bij het veld dn je gewend bent.
Zodra je downwind in de buurt van de baandrempel bent, sluit je de motor af en zet je de bocht in, en je draait hem in één vloeiende beweging tot boven de baandrempel.
Doe je dat goed, dan blijf je vóór die vervelende bomenrij of maisveld of wat het dan ook maar is wat je in de weg zit, en hang je op een paar meter hoogte met een heel acceptabele landingssnelheid boven de baandrempel. Tijd genoeg om een go/no go beslissing te nemen en door te starten of de landing af te maken.
Het gaat vrij "snel" (qua tijd, niet qua airspeed), je moet de volgorde van gebeurtenissen rotsvast in je kop hebben (kun je op grote hoogte oefenen), maar het is absoluut iet moeilijk.
Het is in principe EXACT dezelfde procedure als bij een "motor uit" situatie, sterker nog, ongeacht hoeveel hoogte ik heb als ik een deadstick heb, ik doe de landing dan ALTIJD op deze manier, en dat is vanwege de kortere afstanden, kortere tijdsspanne en het feit dat je tot vlak voor het kritieke punt ruim voldoende snelheid houdt, veel veiliger dan een deadstick met volledig circuit. Want nu maak ik mijn inschattingen op 10 meter hoogte en 40 a 50 meter afstand van mezelf, en ga als het ware keihard op de remmen staan, bij een volledig circuit moet ik mijn inschattingen op veel grotere afstanden maken.