De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja bochten maken en de snelheid eruit halen lijkt me ook de manier.

Ik zou tzt misschien eens ergens een zwever of een schuim edfje pakken. Die dingen blijven ook vaak eindeloos doorvliegen. Moet je ook echt naar de grond vliegen.

Ik heb hier nog een shark 21. Misschien dat GJ dat ding vliegklaar kan maken voor je. Moet een elektro motor op. Servo's zitten er al in. Kan je het daar eens mee proberen? Heb je ook geen stress dat je wat duurs aan gort vliegt. Ook een speedkistje.

Maar GJ kent dat kistje beter dan ik.

Fijn dat je wilt helpen Niels.

De Shark is een beetje als de Turnleft.
Of als de Speeder.
Zoals ik al schreef, ik heb een paar landingpogingen moeten doen om dat ding aan de grond te krijgen, en dan gewoon achter mijn huis, op een vlak veld zonder obstakels.
En toen ik hem eindelijk laag genoeg had bleken er enorme keien op de grond te liggen, dus de folie aan de onderkant was beschadigd.
Ik heb Wil al gezegd, met een zwever, eventueel electro, MOET je wel het circuit goed inschatten.
Maar als je dat kan dan is de Curare toch weer wat anders.
Een gemiddelde zwever vliegt 50-60 km/u, mijn F5J zwever vloog echt nog veel langzamer, dat ding kon ik landen met 5 km/u of zo.
De Curare heeft al 60 km/u nodig om lift te houden.
Het enige dat ik kan zeggen, laat je niet afschrikken, gewoon met de Curare doorvliegen en het model leren kennen.
Sommige modellen zijn gewoon een vreselijke bitch, opeens verrassen ze je, dat had ik met mijn lievelingsmodel, de Cosmic Wind.
Nooit problemen en op een gegeven moment leg ik hem meskant op een paar meter boven de grond en hij snapt zo weg.
Het liep dun door de broek maar hij was nog heel.
Ander model, prototype van de Surprise 17 F5B.
Alles geprogrammeerd zoals de Surprise 16.
Geen testvlucht gemaakt, gewoon meteen de wedstrijdvlucht.
Rakken vliegen ging perfect, daarna de zweeftaak in dus hoppa, naar 7-800 meter hoogte.
Ailerons en welfkleppen paar millimeter naar beneden.
En elke keer, overtrekken, en behoorlijk agressief.
Was echt vreselijk om te vliegen.
Ook met de landing, niet fijn.
Bleek dat Freudenthaler het vleugelprofiel aangepast had, even met Rudi kletsen en de ailerons iets minder omlaag en hij vloog prima.
Maar zo heeft elk model zijn dingetje.
GJ

Langzaam maar zeker begin ik er steeds meer van te begrijpen.

Niet als je het goed doet. Iedere zweverpiloot kan je vertellen dat een "onnodig steil" gevlogen bocht (heel veel) hoogte kost.
Hoogte is energie. Snelheid is ook energie.
Een zwever heeft geen snelheid, die heeft alleen maar hoogte om de rekeningen mee te betalen.
Jouw Curare heeft snelheid.

Het is een kwestie van je kist goed kennen, maar het is niet heel moeilijk.

Je begint er mee, om op ruim voldoende hoogte bij een normale circuitsnelheid je motor uit te zetten, en gelijk een krappe bocht te draaien zonder hoogte te verliezen.
Ik garandeer je, je haalt de 180 graden niet.
Focus je iets minder op het hoogte houden in die bocht zonder motor ("laat hem een beetje gaan") en je zit na 180 graden keurig ongeveer 5 a 10 meter lager met een precies goede landingssnelheid.

Heb je dat een beetje in de peiling, dan ga je in wezen een héél krap circuit vliegen, m.a.w. een downwind leg maar dan op 10 meter hoogte en veel dichter bij het veld dn je gewend bent.
Zodra je downwind in de buurt van de baandrempel bent, sluit je de motor af en zet je de bocht in, en je draait hem in één vloeiende beweging tot boven de baandrempel.
Doe je dat goed, dan blijf je vóór die vervelende bomenrij of maisveld of wat het dan ook maar is wat je in de weg zit, en hang je op een paar meter hoogte met een heel acceptabele landingssnelheid boven de baandrempel. Tijd genoeg om een go/no go beslissing te nemen en door te starten of de landing af te maken.

Het gaat vrij "snel" (qua tijd, niet qua airspeed), je moet de volgorde van gebeurtenissen rotsvast in je kop hebben (kun je op grote hoogte oefenen), maar het is absoluut iet moeilijk.
Het is in principe EXACT dezelfde procedure als bij een "motor uit" situatie, sterker nog, ongeacht hoeveel hoogte ik heb als ik een deadstick heb, ik doe de landing dan ALTIJD op deze manier, en dat is vanwege de kortere afstanden, kortere tijdsspanne en het feit dat je tot vlak voor het kritieke punt ruim voldoende snelheid houdt, veel veiliger dan een deadstick met volledig circuit. Want nu maak ik mijn inschattingen op 10 meter hoogte en 40 a 50 meter afstand van mezelf, en ga als het ware keihard op de remmen staan, bij een volledig circuit moet ik mijn inschattingen op veel grotere afstanden maken.

Ik begrijp wat je bedoelt.

Ik heb al gevlogen, toch nog wel frisjes, ook al schijnt het zonnetje.
Maar er was maar 1 man die normaal vloog, de rest hing een beetje te hangen voor de helling.
Ik hou meer van het F3F achtig vliegen, dus 8tjes voor de helling, helemaal nu er een beetje wind was.
Maar als er een paar van die F5J en RES achtige dingen hangen waar ik steeds omheen moet slalommen is de lol er snel vanaf.
Toen maar even naar de Nordschleife gereden, kijken of ik Coronel kon zien rijden maar er is op een legale manier niet bij te komen.
Dus nu maar mijn Toyotaatje klaar maken voor de TUV.
Je moet toch wat...

GJ

• Like
Reactions: Cnn
Ik heb al gevlogen, toch nog wel frisjes, ook al schijnt het zonnetje.
Maar er was maar 1 man die normaal vloog, de rest hing een beetje te hangen voor de helling.
Ik hou meer van het F3F achtig vliegen, dus 8tjes voor de helling, helemaal nu er een beetje wind was.
Maar als er een paar van die F5J en RES achtige dingen hangen waar ik steeds omheen moet slalommen is de lol er snel vanaf.
Toen maar even naar de Nordschleife gereden, kijken of ik Coronel kon zien rijden maar er is op een legale manier niet bij te komen.
Dus nu maar mijn Toyotaatje klaar maken voor de TUV.
Je moet toch wat...

GJ

Toyota klaarmaken voor TUV...

Ruitensproeier bijvullen?

Ze vinden altijd wel wat hier bij de tuv.
Bij de Alfa ook, remschijven en blokken voor.
Nou, die waren nog prima.
Het was een waarschuwing maar wel vermeld.
En deze jap is al 21 jaar oud he....
En de rechterkoplamp moet vervangen worden, dat is nogal een lastig werkje.

GJ

Het einde van de Curare komt in zicht.
Morgen nog een dagje en dat gaat hij het museum in.
Vandaag zou er windkracht 2 staan, maar wij houden het op 3 - 4.
Er stond dus een harde noorden-crosswind. De landingen moesten van oost naar west plaatsvinden.
Een landing was midden op het veld. Hij viel ineens uit de lucht.
De andere drie landingen waren net voor- en net over het einde van het veld. Dan praten we over zo'n
300 meter vliegen met de gas dicht, komende van een normale hoogte.

JVE kan het wel en kan ook uitleggen hoe het moet. Maar het is mij te moeilijk allemaal.
Zo heb ik tijdens de landing nog nooit het rudder gebruikt. Ook heb ik in de laatste bocht nog nooit met
ailerons tegengestuurd. Misschien legt hij het zelf hier nog wel even uit!?

Vanaf volgende week gaat de X-Tra 60 de lucht in.
"dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen"

Groeten,

De vliegende rechter

• Like
Reactions: Cnn
Vreemd, alle andere keren ging het goed, wekenlang.
En nu, omdat je dingen probeert anders te doen, gaat het fout.
Dat bedoel ik met mensen onzeker maken en stappen terug zetten ipv voorwaarts.
Met rudder sturen kan niet eens met de modellen waar je mee wilt gaan vliegen en tegensturen met ailerons?
Dan wilde je de snelheid eruit halen door te slippen.
Allemaal totale onzin als je het model altijd hebt kunnen landen.
Je laat je gek maken!
GJ

Het was vandaag ook niet eenvoudig. Noorden wind en dan van de westkant binnenkomen.
Je deed het goed alleen zou ik je aanvliegroute langer maken en een ruimere bocht nemen. Dat had GJ al gezegd.
Dan heb je voldoende tijd voor je Final en dan langzaam laten zakken, tijd zat.
En het lijkt of je die kist neer "moet" zetten, waarom doe je er niet 2, 3 of 4 keer over, wat is de haast? En maak dan wel steeds een aanpassing want je bent doorgestart.

Inderdaad, kwestie van tijd. Rustig aanvliegen, goed kijken hoe de kist ligt, dan pas sturen. In de landing heb je alle tijd.

Niet vervelend bedoeld, maar als het met de Curare niet lukt, lukt het met de Xtra ook niet. De Xtra heeft veel meer last van zijwind (door het andere kielvlak) en vliegt nog veel verder door omdat deze een lagere vleugelbelasting heeft.

Wees ook eerlijk tegen jezelf, als iets niet lukt doe dan een stapje terug naar het moment waarop het nog wel lukte. We hoeven niet allemaal wereld kampioen worden. Ik word het ook nooit. ;)

Als je maar plezier hebt....dat is echt het belangrijkste !

Grt,

Arnoud.

Ik heb zelf ook een RC1 kist gehad, en kampte met hetzelfde probleem. Het ding was nauwelijks te landen want hij bleef maar vliegen. Vaak de motor gewoon uitgezet. Ik vond dat jammer want het was een heerlijke kist om mee te vliegen ! Het probleem werd uiteindelijk opgelost door er iemand anders even mee te laten vliegen terwijl ik een plasje pleegde. De klap zal ik niet snel vergeten en de rotzooi ook niet die dat veroorzaakte. Toch zou ik graag een Curare hebben met een 10 cc op de neus.

Ik heb zelf ook een RC1 kist gehad, en kampte met hetzelfde probleem. Het ding was nauwelijks te landen want hij bleef maar vliegen. Vaak de motor gewoon uitgezet. Ik vond dat jammer want het was een heerlijke kist om mee te vliegen ! Het probleem werd uiteindelijk opgelost door er iemand anders even mee te laten vliegen terwijl ik een plasje pleegde. De klap zal ik niet snel vergeten en de rotzooi ook niet die dat veroorzaakte. Toch zou ik graag een Curare hebben met een 10 cc op de neus.

Met een brandstof Curare kan het een issue zijn. Als je vliegt met een grote spoed propellor (11 of 12) dan krijg je de snelheid er lastig uit.
Is wel een truukje voor : zeer ver voor de laatste bocht van het landingscircuit de motor stationair zetten. De laatste bocht ruim vliegen, niet te krap; anders valt de kist uit de lucht !
Vervolgens gewoon naar het veld laten zweven, land voor je voeten.

Met een elektro Curare is het veel makkelijker, je kunt de motor gewoon uitzetten. Gaat de kist dan nog steeds te hard in de landing dan stel je de (F3A) brake in op de regelaar.
Ook hier, ruim voor de laatste bocht van het landingscircuit de motor uit zetten.
Gaat de kist te langzaam door veel tegen- of cross wind dan een klein beetje gas bijgeven. Vlak boven de grond een heel klein beetje gas en afvangen. De kist land dan netjes voor je voeten.

Voor degene die het wil zien, kom maar eens langs bij mij op de club, dan laat ik het je zien met mijn eigen Curare.

Grt,

Arnoud.

Laatst bewerkt:
Gut... dan is die KAOS 60 RC1 van 4 klikogram eigenlijk een heerlijk forensengebakje. Doet alles braaf zonder een krimp en een zucht.
Maar die Curare van mijn buurman... vliegt die man ook wel goed... gaat als op rails? Wel remkleppen... maar eigenlijk voor de leut.
Vorig jaar toch een kraak, maar al weer fris en frank.
Dus bijkans een addertje. Die vlieger laat zelden een steek vallen. Het oogt altijd als op rails.

Maar kom er maar eens achter met zo een oud 50 euro bakkie... dan moet je hem goed nameten. Instelhoeken, vleugewharp.

Wij hebben een veld van 150 meter... soms riant. Maar met de wind dwars wordt het wel kort.
Moet je em inmikken.

Met een brandstof Curare kan het een issue zijn. Als je vliegt met een grote spoed propellor (11 of 12) dan krijg je de snelheid er lastig uit.
Is wel een truukje voor : zeer ver voor de laatste bocht van het landingscircuit de motor stationair zetten.
Vrijwel alle video's die ik van Hanno en de Curare gezien heb, en ik heb de man ook ooit een keer live zien vliegen (toen vloog hij volgens mij nét met de Dalotel, moet ergens 1985 of zo geweest zijn, in de buurt van de Flevohof), en wat ik mij er van herinner zette hij die motor altijd uit op final.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back