De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Gert-Jan neem die nieuwe cockpit sx maar eems in de handen. Voelt heel goed aan en is uitgebalanceerd. Is een echte handzender.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ken Graupner en Spektrum. Maar ik ga voor de huidige Multiplex SX7 of SX9, vanwege de bediening.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik vlieg met heel veel plezier met Multiplex RoyalPro.
    De software is fantastisch.
    Er is een duidelijke 3 lagen opbouw van de software: 1. de Input, 2. de Mixers en 3. de Servo's
    • Eerst de servo's nauwkeurig instellen met ieder een 5 punten afstelling om beide flaps en beide rolroeren en in geval van een V-staart de staartservo's exact gelijk te laten lopen bij gelijke input. Daarmee ben je altijd symmetrisch bezig.
    • Dan de input toewijzen aan de juiste knuppels schakelaars en schuiven, Eventueel met Dual Rate en Exponentieel.
    • Daarna de mixers toewijzen en qua mixverhouding instellen.

    Als je dan bv de hoogteroer effectiviteit wilt wijzigen doe je dat in de hoogteroer knuppel naar hoogteroer mixer, dan is die instelling bv onafhankelijk van de instelling van snapflap (hoogteknuppel naar flaps mixer om sneller en efficienter de scherpe bochten in te gaan).

    Wanneer je de opbouw van de software even tot je door laat dringen is deze zeer intuitief effectief en flexibel.
    Je kan iedere servo toewijzen aan elke uitgang,

    Het enige wat ik mis bij Multiplex is een echt kleine dubbel antenne 7 kanaals ontvanger met telemetrie. Zoals Graupner (goedkoop) en Jeti (duur) wel hebben.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
     
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Waarom wil je 2 ontvangers in je model? vrijwel elke ontvanger met 2 antennes zijn eigenlijk 2 ontvangers die samen werken.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat Rick bedoelt een ontvanger met 2 antennedraden, zodat je die onder een hoek van 90 graden van elkaar kan zetten.
    De kleine ontvangers hebben slechts 1 antenne, je zou dus een " schaduw" in je ontvangst kunne hebben.
    Mijn superkleine 7ch Jeti heeft wel 2 antennes en die is echt veel kleiner dan de MPX ontvanger.

    GJ
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zeer bedankt Rick, voor je uitleg.

    Groeten, Wil
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En ik heb me vandaag toch lekker gevlogen :rolleyes:.

    Mijn (ex)leraar kwam toevallig langs en heeft mij overstelpt met complimenten, m.n. over de hoge mate van controle.

    Ik wist wel dat ik over verborgen talenten beschikte. Het heeft alleen wat lang geduurd voor ze gevonden werden.
     
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    90% van de ontvangers met 2 antennes zijn dus 2 ontvangers die de demodulator aansturen en daarbij het beste signaal gebruiken. Alleen de kleine 5 kanaals ontvanger van multiplex heeft maar 1 antenne. Alle anderen hebben er 2 (dus 2 ontvangers in 1 doosje). Van die kleine 5 kanaals ontvangers heb ik er redelijk veel in gebruik. Dat deze geen telemetrie hebben vind ik niet erg. Daarvoor gebruik ik de grotere ontvangers.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee Theo de RX7-M heeft maar 1 antenne.
    https://www.multiplex-rc.de/produkte/55818-empfaenger-rx-7-m-link-2-4-ghz

    En niet elke ontvanger heeft ontvanger-diversity, dus 2 ontvangers.
    Vaak hebben ze antenne diversity, dan wordt het datapakket door de zender 2x achter elkaar verzonden en de antenne die het beste signaal binnenkrijgt geeft het door aan de ontvanger.
    Ik weet niet hoe de huidige MPX ontvangers opgebouwd zijn.
    Jeti heeft het wel ontvanger-diversity, en de zenders kunnen ook een dubbel signaal uitzenden.
    Werkt niet altijd even goed, ben even vergeten wat de problemen daarmee waren.

    GJ
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Inderdaad heeft de RX-5M-link en RX-7M-link én de kleine 5 kanaals Multiplex ontvanger maar 1 ontvanger circuit en 1 antenne.
    De andere ontvangers hebben 2 aparte ontvangers en daarmee 2 antennes, Het is dus een echte ontvanger diversity.

    Er zijn andere merken die inderdaad antenne diversity hebben waarbij de ene ontvanger steeds de beste antenne aangekoppeld krijgt.
    Verder heb je ontvangers zoals vele Spektrums die wel twee sprietjes hebben, maar slechts een ervan is slechts één actieve antenne en de andere is als grondvlak aan de aarde van de ontvanger gebonden. Dit is dus géén antenne diversity, maar als je dan een losse sateliet aankoppelt heb je wél ontvanger diversity.

    Ik vlieg F3B/F3F modellen met weliswaar een flinke spanwijdte van ~3 meter, maar ze hebben toch heel weinig ruimte in de romp. En in die modellen wil ik echt wel telemetrie hebben, vooral terugkoppeling van de accu spanning.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rick, ik heb net de 7K ontvanger in mijn handen gehad.
    Als je hem uit het doosje zou halen en in krimpkous zou krimpen past ie denk ik wel in je F3F model.
    Heb je dat al eens geprobeerd?
    En ik was met Wil bij W&W modellbau, heb de nieuwe MPX in handen gehad en hij voelt niet verkeerd.
    Het was een gezellig dagje, W&W sluit normaal om 12 uur maar hij bleef ruim een uur langer open voor ons.
    Topwinkel en topservice!

    GJ
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Prachtige winkel bezocht en een gezellige dag met GJ gehad.
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik ben ook al twee maal bij W&W langsgeweest als ik in de buurt was. Is idd niet mis, maar dat onmogelijke lange sluitingsuur over de middag heeft me de eerste keer toch verrast.
    Maar goed, de beste man zal zijn reden wel hebben want het is echt een winkel waar je rond kan snuisteren zonder dat je om de haverklap lastig gevallen wordt met "kan ik u helpen?" a la Mediamarkt of dergelijke...
    Grote aankopen buiten wat balsahout en gereedschap etc heb ik er nog niet gedaan, omdat ik ook niets nodig had, maar zoals gezegd, als ik in de buurt was vond ik het wel een nuttig ommetje.
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    tja, die openingstijden, die stammen nog af van hun begin tijd. Ze zijn gestart in de kelder van 1 van hun, en hadden beiden nog een normale baan in die tijd. voor de service deed de vrouw in de ochtend de winkel, van 10 tot 12 uur, daarna was ze weer de huisvrouw. een van hun was altijd om 3 uur thuis en dan ging de winkel weer open tot 8 uur in de avond. Die middag/avond opening heeft grotendeels voor dat succes gezorgd, want wij konden dan nog snel na het avond eten onze spullen halen voor de reparatie of voor een nieuwe spullen...………………….

    En ja, toen der tijd stonden om 3 uur al heel wat modelbouwers op de keldertrap te wachten tot ze open gingen en in de kelder stonden we hutje mutje op elkaar gepakt. En dit ging zo door tot 8 uur.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een middagpauze van 12.00 - 15.00 uur (geen grapje) kan echt niet meer in deze tijd.
    Je wilt na de ochtendfiles vertrekken, maar je wilt daar niet pas om 11.30 uur aankomen.
    Na 15.00 uur kom je waarschijnlijk in een file terecht.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, wie weet heeft hij de middagpauze wel nodig?
    Weet jij hoe zijn vrouw eruit ziet, misschien is dat wel een heel jong knap ding die nogal veeleisend is?

    Ik heb hieronder een verassing voor je.
    Kissie is erg mooi afgewerkt, vleugels erg strak gefolied, goede kwaliteit.
    Dat motortje is zo ieniemienie maar vroeger vlogen ze daar F5B mee dus als we aan de veilige kant blijven en rond de 1000 Watt gaan zitten dan kan je de motor volgens Hacker (ik heb ze net gebeld) zo'n minuut voluit laten draaien.
    Daarna moet hij wel koelen, dus zweven.

    Maar hier de foto van je Ion, waar ik een apart bouwverslag van ga schrijven.

    IMG_20181017_083530.jpg
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat kunnen de klanten toch doen. Ik had daar gisteren best wel mee willen helpen.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat alles klinkt mij als muziek in de oren. Snel omhoog met motorloop en snel omlaag zonder motor. Hee ..... twee maal het woordje snel! Ja, wacht eens even, ben ik daarvoor niet met vliegen begonnen :yes: Het duurt een paar jaar, vraagt veel doorzettingsvermogen (en de nodige centjes), maar dan heb je ook wat.

    Anderen adviseerden maximaal 300 Watt te nemen. Jij vindt 1000 Watt aan de lichte kant. Ik zelf was al van het “over”-poweren: Calmato op 6s, AcroWot op 6s, turbine-Bixler :D.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, 300 watt, dat is niks.
    Hij gaat zo'n 1600 gram wegen dus om het echt wat te laten worden zou ik er minimaal 800 Watt instoppen.
    1000 Watt is dus leuker, bij 3200 watt (dan zou je een grotere motor moeten kopen a la Hacker B50) gaat het adrenaline echt werken.
    En zal de vleugel na de vlucht meer V-stelling hebben dan ervoor.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina