De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daar dacht ik ook aan. Heeft misschien mee geholpen. Maar mijn (half)broertje is 15 jaar jonger. Ondertussen ook 19 btw. Daar is nooit mee gevlogen als kind zijnde. Die heb ik het zelf geleerd toen ik net me de easystar over weg kon. Laten voelen wat gebeurd bij overtrekken en was maar even kon hij zelf vliegen. Het irritante is dat hij bijna nooit vliegt. Maar inderdaad een veel betere hand oog coördinatie heeft. Soms gaat hij wel.eens mee te vliegen en fan vraagt hij. Mag ik eens? Dan geef ik de zender na dat die jaren niet heeft gevlogen en vliegt beter dan mij. Resumé, ook hij heeft het geleerd met een easystar
 
Door WOTen!
Hoe erg is die schade dan?

Want ik zie nimmer plaatjes?

Anders andere WOT en alsnog fixen...

Optische markering van de vleugel...

Voorlijst met Oracover hilite bright orange... hel als de hel...

Onderkant met invasie strepen... verschil boven en onder zeer duidelijk!

Met tegenlicht maakt het niet uit... maar in de overige condities is het zeer goed zichtbaar...

Zelfs al ik bek af ben... uitwaaien op het veld... is de kist zo goed zichtbaar...

CA956D56-D44B-4801-ACED-A152C5BAEBF8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Kan of gewoon ff naar huis mailen of ehm via blauwetand naar de pc als de pc blauwetand kent of ehm met wetransfere als je een te kleine mailbox hebt, of ehm er zijn plenty mogelijkheden.
 
Nee... inloggen per feun op de site en niet via de app!

In de fotobewerking van de feun de plaat tevoren half roteren, opslaan en dan op stand roteren... dan past de het script in extensiecodering zich aan... bij het hernieuwd opslaan...

Zo doe ik het hier ook. Op de Mac gaat het wat rianter, kan ik ook normaal tikken zonder de middelvinger omhoog... en roteren als een Frisbee by Proxy...

Maaaarrrrr... dan moeten de plaatjes op schijf staan... kunnen dan drag and draw in het tikvlak gemieterd worden... pardoes van de harde knijter of solid state...
 
Wil kan vliegen.

Ok. Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen..

Hij kan vliegen in een bepaald patroon.

Gebeurd er iets onverwacht in dat patroon dan is er een crash.

Nu iets onverwacht in een patroon heeft NIETS met zijn model te maken want vroeg of laat gaat dat met elk model gebeuren..

Dus het maakt geen bal uit waarmee hij vliegt maar het maakt enkel uit dat hij leert van uit zijn patroon te vliegen. Dat hij juist leert te reageren.

En dat kan perfect met een stomme easystar die perfect 100 keer te herstellen is.

Of met een mentor.

Waarvan hij er 3 verkocht heeft..

Met veel wind vliegen vond/vind je niet leuk.. juist omdat dat je vertrouwde patroon verstoord waarschijnlijk. Je zou het eigenlijk continu moeten doen in mijn ogen..
dan leer je iets.

Heel het verhaal klopt gewoon niet eigenlijk. met die mentors bvb had hij nog 1000 dingen kunnen leren.

Mijn mening :)

Helemaal met je eens. Maar het is geen les kist vind men. Ondanks dat je het er goed mee onder de knie krijgt. Had dit sneller onder de knie dan met de charter waar ik vroeger mee moest lessen.
 
Charter is een prima kist om mee te lessen!
Wordt nog steeds geadviseerd. Leercurve is steiler dan in schuim... vervolgens door na brevet op rolroertrainer...

Calmato blijft goede leskist... Die van mij houdt het na 15 jaar nog steeds goed vol en is niet saai. 2x een lesklapper... stuurfout en de ander een corrupte ontvangeraccu...

Wel heb ik de hoogdekker in 2007 omgezet naar schouder en spijt dat ik de vleugel niet vlak heb gemaakt... maar het kreng kan keurig meskant... alleen moet je hem dan wel er in schoppen...
 
wat ik uit de voorgaande posts bemerk is dat Wil geen grote problemen heeft om te sturen maar dat hij "bevriest" bij een ongewone situatie. Ons brein probeert altijd op "een automatische handeling" te gaan en die is soms de verkeerde! Een methode om de juiste "automatische handeling" aan te leren is je voor de vlucht mogelijke noodsituaties voor te stellen, bijv. mentaal de start voor te stellen en dan bedenken " wat doe ik als net na de start de motor stopt" Je kan dan in alle rust bedenken wat je zou doen en evt. overdenken of het beter kan, gagarandeerd als je het dan toevallig echt gebeurt je dan doet wat je bedacht had. Je kan je zo een hele vlucht visueel voorstellen met allerlei mogelijke problemen en dus oplossingen. Als je dit regelmatig toepast wordt het een automatisme en zal je veel minder crashen. In de grote luchtvaart briefen ze niet voor niks voor elke vlucht de noodprocedures, wat te doen bij motorstoring, welke koers dan, welke snelheden, wie doet wat etc.....
 
wat ik uit de voorgaande posts bemerk is dat Wil geen grote problemen heeft om te sturen maar dat hij "bevriest" bij een ongewone situatie. Ons brein probeert altijd op "een automatische handeling" te gaan en die is soms de verkeerde! Een methode om de juiste "automatische handeling" aan te leren is je voor de vlucht mogelijke noodsituaties voor te stellen, bijv. mentaal de start voor te stellen en dan bedenken " wat doe ik als net na de start de motor stopt" Je kan dan in alle rust bedenken wat je zou doen en evt. overdenken of het beter kan, gagarandeerd als je het dan toevallig echt gebeurt je dan doet wat je bedacht had. Je kan je zo een hele vlucht visueel voorstellen met allerlei mogelijke problemen en dus oplossingen. Als je dit regelmatig toepast wordt het een automatisme en zal je veel minder crashen. In de grote luchtvaart briefen ze niet voor niks voor elke vlucht de noodprocedures, wat te doen bij motorstoring, welke koers dan, welke snelheden, wie doet wat etc.....

Dat is helemaal zo´n gek idee nog niet Hans. Ik probeer zelf even een voor beeld te bedenken.
Vraag: Wat doe je als je opstijgt en het toestel gaat plotseling te stijl omhoog?
Antwoord: Iets down geven.
Wat doe je zeker niet: de gas dicht zetten.

Zonder arrogant over te willen komen: welk toestel ik vlieg maakt mij niet zo veel uit. Hoogdekker, laagdekker, wat sneller, enz.
Wat GJ altijd zegt: je kunt vliegen.
Ik moet leren, wat ik moet bij onverwachte situaties vooral niet moet doen. Als ik daarin slaag, heb ik weer meters gemaakt.
 
Ook prettig dat de oorzaak van de plotselinge wending bekend is. Dat verklaart veel.
Nu moet ik mijn reactie nog zien te verbeteren.
Mischien zeg ik iets héél raars, maar voor dit soort dingen hoef je niet eens te vliegen... Ik heb indertijd toen ik heli leerde vliegen heel erg veel gehad aan gewoon 's avonds op de bank, met de zender in handen, de oefeningen van die middag nog eens met de ogen dicht te "herbeleven" en de fouten die ik tijdens de middag wél maakte, tijdens het droog-oefenen NIET te maken, om het zo maar te zeggen.
De een kan dat beter dan de ander, maar bij mij werkte dat goed bij het onderdrukken van ongewenste paniekreacties.
Het vergt wat fantasie, en het kan er voor de huisgenoten mischien wat knullig uitzien, maar bij mij werkte het.

Het is ook absoluut geen ongebruikelijke techniek, je ziet full size aerobatics piloten als voorbereiding op een kuur ook met een klein vliegtuigje in de hand de figuren doornemen, en bij bepaalde vechtsporten doorlopen ze ook kata's (series bewegingen) als oefening. Zie het als een ultiem goedkope vorm van simulator training... :D
 
wat ik uit de voorgaande posts bemerk is dat Wil geen grote problemen heeft om te sturen maar dat hij "bevriest" bij een ongewone situatie. Ons brein probeert altijd op "een automatische handeling" te gaan en die is soms de verkeerde! Een methode om de juiste "automatische handeling" aan te leren is je voor de vlucht mogelijke noodsituaties voor te stellen, bijv. mentaal de start voor te stellen en dan bedenken " wat doe ik als net na de start de motor stopt" Je kan dan in alle rust bedenken wat je zou doen en evt. overdenken of het beter kan, gagarandeerd als je het dan toevallig echt gebeurt je dan doet wat je bedacht had. Je kan je zo een hele vlucht visueel voorstellen met allerlei mogelijke problemen en dus oplossingen. Als je dit regelmatig toepast wordt het een automatisme en zal je veel minder crashen. In de grote luchtvaart briefen ze niet voor niks voor elke vlucht de noodprocedures, wat te doen bij motorstoring, welke koers dan, welke snelheden, wie doet wat etc.....
Precies dit bedoel ik...
 
Ik heb ook veel geleerd op de RC simulator. Puur om te oefenen. Alle brevetoefeningen, stijgen en landen, stijgen en landen enz. enz. Daarna rugvluchten en meskantvliegen. Sjonge, sjonge, wat heb ik n hoop kisten kapot gevlogen, maar binnen 3 seconden weer gelijmd.
 
De sim? Ideaal om 3D kisten perfect op het dak van het clubgebouw te parkeren... plakken is idd secondenwerk...

Wel een lekker digitaal briesje er bij...

Ook leuk is met een pipercub vleugel scheluw vliegend over de grond slepen... en dan toch heel houden...

Witte muur en een beamer... kan je er bij staan...
 
  • Like
Reactions: Cnn
Mischien zeg ik iets héél raars, maar voor dit soort dingen hoef je niet eens te vliegen... Ik heb indertijd toen ik heli leerde vliegen heel erg veel gehad aan gewoon 's avonds op de bank, met de zender in handen, de oefeningen van die middag nog eens met de ogen dicht te "herbeleven" en de fouten die ik tijdens de middag wél maakte, tijdens het droog-oefenen NIET te maken, om het zo maar te zeggen.
De een kan dat beter dan de ander, maar bij mij werkte dat goed bij het onderdrukken van ongewenste paniekreacties.
Het vergt wat fantasie, en het kan er voor de huisgenoten mischien wat knullig uitzien, maar bij mij werkte het.

Het is ook absoluut geen ongebruikelijke techniek, je ziet full size aerobatics piloten als voorbereiding op een kuur ook met een klein vliegtuigje in de hand de figuren doornemen, en bij bepaalde vechtsporten doorlopen ze ook kata's (series bewegingen) als oefening. Zie het als een ultiem goedkope vorm van simulator training... :D


Haha, heel herkenbaar, dat deed ik namelijk ook ! Ik vloog aan de binnenkant van mijn ogen. En mooi dat het werkte . Ik haal het vliegtuig uit alle onmogelijke situaties. Zelfs al is hij heel ver weg.
 
Wat late antwoorden want ik was met iemand op de helling aan het vliegen en ben net thuis.
Wil heeft de Viper gevlogen, en alles waar ik naast sta kan hij gewoon vliegen.
En ook de WOT zelf ingevlogen, voor de meeste ervaren piloten is dat zelfs stress maar hij liet hem prima opstijgen en volgde alle figuren die ik vertelde prima op en landde hem zacht op het veld.
Dus het vliegen is geen probleem, ook niet met vreemde en ook niet met snelle kisten die zich totaal anders gedragen als trainers en ook een ander vliegbeeld hebben.
De Blizzard electrozwever vloog ie ook prima, dat hebben ze ook op het veld in Vught gezien.
Het is echt geen vliegprobleem, het is een basis die hij mist.
Dat roep ik de hele tijd.
De Viper en Blizzard heb ik gestart en eigenlijk meteen overgegeven.
En die stonden redelijk naar mijn stijl ingesteld, dat is achterlijk, weinig expo, dus best wel gevoelig en voor veel piloten lastig te vliegen.
De Viper heb ik hem als een pylonracer laten vliegen, dus meskant en hard door de bochten.
De Blizzard heb ik ook rap laten vliegen, geen enkel probleem.

Ik durf hem leraar/leerling elk model te laten vliegen mits ik weet dat ie niet in rare situaties terecht komt.
Dus hier op de club liet ik hem ver weg vliegen maar durfde niet te ver omdat ik dan bang was dat ie zou bevriezen.
En ik ben niet zeker van mijn zaak dat ik nog goed genoeg mode2 kan vliegen om hem te redden.
Net met iemand anders met een Blizzard gevlogen, om te landen best ver uit laten vliegen en toen hij recht op zich af kwam zag hij hem niet meer.
Bij Wil zou dat eindigen in schade.
Deze man (geen brevet) bleef rustig, hij wist wat hij gestuurd had en dat het model recht moest liggen, dus een beetje up geven en toen werd de vleugel weer zichtbaar.
Nog wel wat kleine tips gegeven maar als je niets doet en het model gewoon laat vliegen komt het goed.
Dat gevoel heeft Wil niet omdat ie de basis mist.
En hij is nooit gedwongen lastige situaties op te lossen, fout van de instructeur.
Dat hoort bij de opleiding, dat doe je al redelijk in het begin, als ze redelijk zeker vliegen.
Hoe eerder hoe beter, dat geeft zelfvertrouwen als ze het oplossen en het geeft de instructeur ook een fijn gevoel want dan kan je groter gaan vliegen, dus meer oefeningen gaan doen, rust in het vliegen brengen.
Dat ie het niet kan is niet Wil zijn schuld, ook al zegt ie zelf van wel.
Met de WOT vloog ie hardstikke goed en het was ook een ontzettend goede kist wat vliegbeeld betreft, ook stukken beter gebouwd dan de Calmato.
Daarom was en ben ik nog steeds pissig dat de instructeur, want zo is het nu eenmaal, hem heeft laten crashen.
Als mij dat zou gebeuren als instructeur, dat ik te laat was met overpakken, dan zou ik uit eigen zak een nieuwe kopen of het wrak herbouwen.
Dit is gewoon een enorme fout en onkunde van de instructeur.
En ja... Wil is het niet eens met mijn uitspraak want de instructeur is een goede vriend en een aardige man.
Maar daar koop je niks voor, liever een enorme klootzak als leraar die je WEL iets kan leren.

GJ
 
Dan mag Wil niet meer zonder jou vliegen en komt Wil bij jou inwonen.
En dan leven we nog lang en gelukkig [emoji2957].
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top