De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een gek idee misschien, en ook wel een beetje "vloeken in de kerk" maar.....waarom zou je geen gyro in je kist plaatsen, Wil? Geeft een rustiger vliegbeeld, minder last van windvlagen.....

Misschien zijn er voor jouw zender ook met een paniek knop. Trek aan de knop en je kist ligt weer netjes waterpas!

Geeft veel rust voor jou denk ik!
Lijkt een zeer interessante optie maar geen ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:
Doe dan alleen de linkerknuppel naar voren de volgende keer.
En dwing jezelf maar vooral de instructeur ver, heel ver weg te vliegen.
Laat hem desnoods het model ver weg vliegen en dan moet jij hem terugvliegen.
Je zal best even met het dun door de broek staan maar gewoon rustig blijven, het model op hoogte houden, hoogte is veiligheid en dan naar de laagste vleugel toe sturen als ie op je afkomt.
Als je links stuurt gaat ie rechtsaf en als je rechts stuurt linksaf.
Als dat niet zo is dan vliegt ie van je af en zal ie steeds kleiner worden..

GJ

Toen wij samen zo ver weg vlogen zag ik het niet meer. Jij gelukkig wel. Je zei: hij vliegt van je af.
Ik vind dit op het randje.

Gas blijven geven is mij inmiddels wel duidelijk.
 
Ik had een easystar gehaald. Zelf mee leren vliegen, mijn broertje ook. Ding had ergens storing gehad ivm schrikdraad bij een dierentuin. Avondje lijmen en vloog weer prima. Ook zodat je onbewust geen stress krijgt als het dreigt mis te gaan, er kan.immers niks gebeuren zodat je niet in paniek raakt. Misschien even ergens gaan vliegen zonder dat er iemand bij is. Je zelf in wat benarde situaties brengen in een simulator. Na 5 jaar aanmodderen zoals ik meen te lezen moet je wel je manier van aanpak gaan veranderen. Of haal een toestel met safe. Zodat je als je in paniek raakt bv een knop los laat en je toestel recht gaat vliegen. Je zelf vertrouwen is al niet erg hoog als ik alles zo lees, dat word alleen lager door meer crashes.. succes:)
 
iedere instructeur heeft zijn eigen ideeen :D
ons veld zit op een bult, waar nog eens bomen omheen staan.
dit geeft wel eens interessante beelden tijdens het landen.
een toestel wat opeens een meter zakt, of juist omhoog gaat..
is er 1 kritisch tegen de stall, kan dat ook precies betekenen of hij stallt of niet.

tijdens het lessen geeft dit al zoveel leuke dingen, dat ik niet perse op spannende situaties hoef te sturen.
Echt ver weg vliegen we met motorkisten dan ook niet.
doe ik zelf ook niet.
maar ik laat wel zien hoe je de orientatie kan terugvinden (aileron bedienen, elevator zachtjes bewegen)

Qua fourstar 40: ik heb hem nog steeds.
geweldig ding.
ik heb de mijne ggebouwd met een volledig ingedekte vleugel, origineel is hij niet ingedekt.
vond ik er niet uit zien. dus volledig overtrokken met 1,5 of 2 mm balsa.
ook heb ik de cockpitkap aangepast, ingekort. in lijn met de bovenkant van de romp, niet zo'n rare bult.
Ding is heel vergevingsgezind. zelfs met het extra gewicht wat ik erop heb gezet.
hij remt alleen slecht in de lucht, bij de grond heeft hij de neiging op het grondeffect nog even 30 meter door te zweven.
gewoon goed je parcour vliegen.
de laatste 2 bochten ver van het veld, zodat het toestel heel lang rechtuit op het veld af kan komen.
zorgen dat je bij de laatste 90 graden bocht redelijk laag zit.
heb je heeel lang om het ding mooi recht op het veld af te laten komen.

Vanmiddag komt de set up van de Wott in de 4* 40. Servo's zitten er al in.
De Axi motor komt er in, dan is er tenminste nog iets wat ik leuk vind. Lekker gassen.
De Wot repareer ik deze winter zelf, of ik laat het binnenkort iemand anders doen.
Nieuwe Wot Trainer zijn moeilijk leverbaar. Ik hoor alles dat van RipMax komt.
De 4* 60 vloog super stabiel.
 
Even een gek idee misschien, en ook wel een beetje "vloeken in de kerk" maar.....waarom zou je geen gyro in je kist plaatsen, Wil? Geeft een rustiger vliegbeeld, minder last van windvlagen.....

Misschien zijn er voor jouw zender ook met een paniek knop. Trek aan de knop en je kist ligt weer netjes waterpas!

Geeft veel rust voor jou denk ik!

Daar voel ik niets voor Arnold.
 
Een gyro in een model is uit den boze, dan leer je niet vliegen.
Plus dat je met een gyro geen brevet mag vliegen, dus geen optie.
En het probleem is echt niet het vliegen maar panieksituaties.
Daar moet je gewoon doorheen.
Daarom... je hebt de basis niet geleerd en zal je (ook al blijf jij volhouden) het ook niet leren met deze instrcuteur, hij heeft ruim 5 jaar de tijd gehad, wat heeft het jou gekost en wat heb je nou eigenlijk geleerd...
Met een Easystar mag je geen brevet vliegen, dat is een electrozwever, kan niet opstijgen van de grond en een easystar is veel te simpel.

Op afstand vliegen heb ik met je geprobeerd maar ik kan je niet tot het uiterste drijven omdat ik hem niet over kan nemen.
Dus ik moest een beetje binnen de grenzen blijven.
Inmiddels heb ik een Wot besteld, 135 Euro en gratis verzenden.
Daar gooi ik een Saito 72 op, dan kan ik er ook mijn buurman mee lessen want die wil ook leren modelvliegen.
Plus dat ik er wat zwevertjes mee omhoog kan sleuren en ik zet hem als leraar leerling voor jou.
Fijne van een brandstofmotor is dat ik hoor hoeveel gas je geeft, hoef ik niet steeds naar je stick te kijken.
En dan kan er ook 15 a 20 minuten gevlogen worden, tanken en weer door.
Uren maken en neem maar veel schone onderbroeken mee als je hier langskomt of als ik in Vught langskom.

GJ
 
Ik had een easystar gehaald. Zelf mee leren vliegen, mijn broertje ook. Ding had ergens storing gehad ivm schrikdraad bij een dierentuin. Avondje lijmen en vloog weer prima. Ook zodat je onbewust geen stress krijgt als het dreigt mis te gaan, er kan.immers niks gebeuren zodat je niet in paniek raakt. Misschien even ergens gaan vliegen zonder dat er iemand bij is. Je zelf in wat benarde situaties brengen in een simulator. Na 5 jaar aanmodderen zoals ik meen te lezen moet je wel je manier van aanpak gaan veranderen. Of haal een toestel met safe. Zodat je als je in paniek raakt bv een knop los laat en je toestel recht gaat vliegen. Je zelf vertrouwen is al niet erg hoog als ik alles zo lees, dat word alleen lager door meer crashes.. succes:)

Een save knop. Wie weet?
 
Een gyro in een model is uit den boze, dan leer je niet vliegen.
Plus dat je met een gyro geen brevet mag vliegen, dus geen optie.
En het probleem is echt niet het vliegen maar panieksituaties.
Daar moet je gewoon doorheen.
Daarom... je hebt de basis niet geleerd en zal je (ook al blijf jij volhouden) het ook niet leren met deze instrcuteur, hij heeft ruim 5 jaar de tijd gehad, wat heeft het jou gekost en wat heb je nou eigenlijk geleerd...
Met een Easystar mag je geen brevet vliegen, dat is een electrozwever, kan niet opstijgen van de grond en een easystar is veel te simpel.

Op afstand vliegen heb ik met je geprobeerd maar ik kan je niet tot het uiterste drijven omdat ik hem niet over kan nemen.
Dus ik moest een beetje binnen de grenzen blijven.
Inmiddels heb ik een Wot besteld, 135 Euro en gratis verzenden.
Daar gooi ik een Saito 72 op, dan kan ik er ook mijn buurman mee lessen want die wil ook leren modelvliegen.
Plus dat ik er wat zwevertjes mee omhoog kan sleuren en ik zet hem als leraar leerling voor jou.
Fijne van een brandstofmotor is dat ik hoor hoeveel gas je geeft, hoef ik niet steeds naar je stick te kijken.
En dan kan er ook 15 a 20 minuten gevlogen worden, tanken en weer door.
Uren maken en neem maar veel schone onderbroeken mee als je hier langskomt of als ik in Vught langskom.

GJ
Je mag inderdaad niet af vliegen met een easystar. Maar dat is hier het probleem ook niet als ik alles zo door lees. Eerder zijn slechte gewoonten en paniek. Als hij dat kwijt is met die zwever kan hij misschien een stap verder
 
AS3X® Receiver with Optional SAFE® Select Flight Mode
The model’s AS3X (Artificial Stabilization - 3-aXis) receiver works behind the scenes to smooth out the effects of wind and turbulence so you enjoy a sense of stability and precision that makes you feel like you're flying a larger, expertly tuned aircraft. If you're new to flying UMX models or want an extra margin of safety while familiarizing yourself with the airplane, you can activate the optional SAFE® Select flight mode.

Optional SAFE® Select Mode Delivers:

Pitch and Bank Angle Limits
These keep the aircraft from rolling or pitching upside down. They also prevent excessive climb or dive angles during takeoff and landing.

Automatic Self-Leveling
Instantly returns the wings to level when the sticks are released. It’s also helpful when hand launching the airplane.

Simple Setup
No programming is required. The function is automatically assigned to your transmitter’s gear channel so you can turn it on and off whenever you want.  
Brilliant LED Light System
Right out of the box, the UMX Timber airplane comes equipped with realistic-looking NAV lights, landing lights, wing-tip strobes and beacons, all factory-installed and powered off the flight battery.



Gewoon SAFE op de bind knop zetten. Zodra je die loslaat gaat hij weer recht vliegen. Zit ook op de umx modellen. Ook op de timber. Dat vind ik persoonlijk een super goedmoedig toestel. Onmogelijk te overtrekken met gasdicht en full up. Wel een grappig gezicht met SAFE aan. Wieltjes er onder vandaan en ding land zichzelf als een easystar
 
Gewoon SAFE op de bind knop zetten. Zodra je die loslaat gaat hij weer recht vliegen. Zit ook op de umx modellen. Ook op de timber. Dat vind ik persoonlijk een super goedmoedig toestel. Onmogelijk te overtrekken met gasdicht en full up. Wel een grappig gezicht met SAFE aan. Wieltjes er onder vandaan en ding land zichzelf als een easystar
Daar leer je niet het modelvliegen mee, het is hetzelfde als een DJI in de lucht houden, een volle accu, 1 vinger en 1 oog.
 
Die as3x verneem je niks van. Die safe mode gebruik ik soms voor de grap als ik me verveel. Daar moet hij niet mee gaan rond vliegen. Want het vlieggedrag slaat dan nergens meer op. Maar wat hij ook doet of wil doen. Toestel gaat niet stuk zolang hij maar direct alles loslaat (incl de safemode knop) zodat deze zijn werk kan doen. Dan zal hij met gasdicht langzaam landen. Toestel is te klein om schade bij zichzelf of derden aan te brengen..
 
Met een easystar zie je de gevolgen niet van de panieksituaties, dat ding is veel te goedmoedig.
En de lol van het vliegen is er dan heel snel af.

Ik heb met een gyro gevlogen om te testen.
Het gevoel is weg, zelfs bij een hele goede gyro.
Plus dat het niet is toegestaan.
Met een gyro vliegen alleen kneusjes..

GJ
 
Het zit standaard in een UMX. Kan je spijtig genoeg niet veranderen. Hij moet ook niet met safe gaan rondvliegen. Puur voor als die een moment van verstandsverbijstering heeft haha.

Sja en zo een easystar. Zolang hij nog vreemde dingen tijdens het vliegen doet betwijfel ik of die een easystar is ontgroeid. Na dat ik mezelf had leren vliegen in Erica (in 1 keer)afgevlogen met een MX-2 omdat de les calmato de grond in gehoord was door een orange /dx8 combinatie.
 
Wil doet op zich geen vreemde dingen tijdens het vliegen.
Een Quickie 500 met 200 km/u beheerste hij ook.
Het is echt de basisvaaardigheid.
Dus hij moet gewoon GOED les krijgen van iemand die hem tot zijn grenzen drijft.
Dat is de afgelopen 5-6 jaar niet gebeurd, ik heb het geprobeerd maar ik word beperkt omdat ik geen mode 2 vlieg.
Met een goede instructeur heeft ie zo zijn brevet.
Maar het is ook Wil zijn keuze om bij de vaste instructeur te blijven, die hem al honderden euro's gekost heeft aan schade.
Ik zat gisteren met een andere modelvlieger te eten en die kent Wil ook, weet hoe hij vliegt.
Die zei ook, Wil vloog prima.
Maar mijn mening:
Als een kist crasht is het 99% de schuld van de instructeur, daarom kan je je hier in Duitsland als instructeur verzekeren, dan is het model van de leerling gedekt bij crashen.
Vergelijk het met autorijles.
De leerling rijdt per ongeluk door rood, of verleend geen voorrang.
Is het dan de leerling zijn schuld?
Nee, de instructeur had in moeten grijpen.
Exact zo met modelvliegen.
Enige verschil is, om rij instructeur te worden moet je opleiding doen, afrijden, examen.
Modelvliegles kan elke kneus geven die denkt dat ie goed kan vliegen.
En al kan je goed vliegen, wil dat nog niet zeggen dat je het over kan brengen.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Een easystar hoeft niet saai te zijn..
Vlieg hem met 1bft.
Met 2
Met 3
Met 4
Met 5
Vlieg hem nu 1 meter boven de grond.
Met windkracht 1, 2,3,4
Land hem vlak voor je voeten
Land hem in je handen.
Vlieg hem continu ondersteboven.. doe dat nadien ook op 1 meter.
Nog altijd saai.. kan nog wel wat verzinnen.

Ik heb er zelf een jaar dag en nacht mee gevlogen, je kan er een ton mee leren.

En de meeste gaan dit niet kunnen zelfs, ik blijf bij men stelling dat de piloot het model saai maakt, niet omgekeerd.
 
Laatst bewerkt:
@easy . Vond het ook een leuk toestel. Ga er ook weer eentje aanschaffen om mijn zoontje te leren vliegen. Moet wel zeggen dat ik eentje rolroeren had. Alleen richting lijkt me ook wat eentonig.

@GJVO met die snelle toestellen kon hij wel zelfstandig vliegen? Of gaf je hem in de lucht over en lande je hem? Ook al heb je een slechte instructeur. Na 5a6 jaar moet je de basis wel te pakken hebben lijkt me. Ging mij prima af op een industrieterrein en een easystar. De basis had ik een beetje van toen ik 5 tot 8jaar was en leerde vliegen van mijn vader die instructeur in odoorn was. In de tussentijd veel op flight simulator gezeten. 18jaar erna een easystar gekocht en een oude fc18 en zo gaan vliegen. Misschien houdt Wil niet van anderen om zich heen tijdens het vliegen en word hij zenuwachtig.

Ik was in iedergeval niet blijven door modderen zoals het nu gaat.
 
Laatst bewerkt:
Wil kan vliegen.

Ok. Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen..

Hij kan vliegen in een bepaald patroon.

Gebeurd er iets onverwacht in dat patroon dan is er een crash.

Nu iets onverwacht in een patroon heeft NIETS met zijn model te maken want vroeg of laat gaat dat met elk model gebeuren..

Dus het maakt geen bal uit waarmee hij vliegt maar het maakt enkel uit dat hij leert van uit zijn patroon te vliegen. Dat hij juist leert te reageren.

En dat kan perfect met een stomme easystar die perfect 100 keer te herstellen is.

Of met een mentor.

Waarvan hij er 3 verkocht heeft..

Met veel wind vliegen vond/vind je niet leuk.. juist omdat dat je vertrouwde patroon verstoord waarschijnlijk. Je zou het eigenlijk continu moeten doen in mijn ogen..
dan leer je iets.

Heel het verhaal klopt gewoon niet eigenlijk. met die mentors bvb had hij nog 1000 dingen kunnen leren.

Mijn mening :)
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Met een gyro vliegen alleen kneusjes..

Easystar is binnen 15 minuten zelfstandig vliegen.
Laag bij de grond 8tjes draaien maakt het een heel stuk moeilijker.

Mijn fladdertjes hebben af en toe een vanaf de zender in te regelen traploos geregelde gyro aan boord en daar schaam ik mij helemaal niet voor, als ik dan een kneusje ben, boeie.
Het kneusje heeft een beetje keus, Graupner, MPX, wat meer spartaanse andere meuk en wat meer ervaring in het geheel, dan ooit een keer even iets te mogen uit testen.
het zijn allemaal vrij configureerbare exemplaren en om die goed ingeregeld te krijgen, moet je wel kunnen modelvliegen zonder hulpmiddelen.
En het is zeker geen zaligmakerij.

Ik vind het veel erger dat lieden met b.v. een powerbox aan boord, bij hoog en laag beweren dat er geen gyro in zit.
Voordat zij af gaan vliegen voor een flauwekul brevet, mag daar best wel eens technische controle van het kistje aan vooraf gaan.

En eigenlijk geld dat voor alle kistjes, wat voor soort ontvanger zit er in en wat zit er nog meer in?
Niet alleen vragen maar ook kijken, de zaak wordt besodemieterd waar je bij staat.
 
Laatst bewerkt:
Ging mij prima af op een industrieterrein en een easystar. De basis had ik een beetje van toen ik 5 tot 8jaar was en leerde vliegen van mijn vader die instructeur in odoorn was
Nu schrijf je iets heel belangrijks en dat maakt een verschil, leeftijd van de eerste kennismaking en de vluchtjes op jonge leeftijd, dat blijft in de kleine hersentjes tot op late leeftijd er in zitten.
De nieuwe aan te leren reflex oog hand coördinatie voor het modelvliegen heb je als kleuter nou ja je was iets ouder al mee gekregen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top