De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Iedereen moet het met die summiere handleiding doen. Iets zelf uitvogelen en werkend krijgen is veel leuker dan dat met hulp van anderen voor elkaar krijgen.
 
alleen jammer dat ze daar in de handleiding tegenwoordig van uit gaan :D

34 pagina's veiligheidsgezeur, 10 over wat je er allemaal niet mee moet doen, 5 over algemene voorwaarden en garantie.
1 pagina met hoe het ding werkt. vaak gooien ze daar een kreet in over dat je de rest op internet op moet zoeken, met een link erbij die niet meer bestaat.

maar ach. soms is zo'n handleiding best handig.
heel soms
 
Vandaar dat YT vaak een goede bron is. Zelf vlieg ik met OpenTX en daar is de wereld aan instructiefilmpjes over te vinden.
 
Meestal lees ik de handleiding niet maar ga net zo lang knoeien tot het werkt.
Maar soms zijn bepaalde dingen onvindbaar en dan zou een handleiding waar je op steekwoorden of functies kan zoeken handig zijn.
Destijds met mijn overstap van Graupner/JR naar Jeti wilde ik de Jeti zo instellen als de Graupner maar dat ging niet.
Ik zat veel te moeilijk te denken en kreeg het niet voor elkaar.
En toen was er ook nog bijna niemand met een Jeti.
Pas toen ik alles vergat wat ik wist van zenders, toen snapte ik de Jeti.
Daarom snap ik ook de Multiplex niet, andere menustructuur dan die er bij mij al jaren ingebakken zit.

GJ
 
Het moet mogelijk zijn, een handleiding voor een zender net zo eenvoudig (en goed) in elkaar te zetten, als een studieboek om een muziekinstrument te leren bespelen.

Bij mijn eerste hamer, nijptang en zaag :D zaten zelfs goede handleidingen.
 
Nee, ze kunnen basisbegrippen in een handleiding zetten maar met de huidige mogelijkheden en vernieuwingen is dat zelfs al lastig
Als je software ge-update wordt kan het zomaar zijn dat de handleiding niet meer klopt.
Je kan ook iemand uitleggen hoe een gitaar gestemd moet worden, wat de grepen en akkoorden zijn.
Maar pak je dan een synthesizer, daar is het niet uit te leggen omdat dat technisch te moeilijk is en er te veel mogelijkheden zijn.
Dus de ouderwetse zenders konden ze nog een handleiding voor maken omdat die beperkt in mogelijkheden waren.
Ik heb een handleiding van de Taranis, dat is een boekwerk, en dan heb alleen maar de basismogelijkheden.
Met alle ontwikkelingen van de laatste jaren is er eigenlijk alles mogelijk wat iemand maar kan bedenken.

GJ
 
Pas toen ik alles vergat wat ik wist van zenders, toen snapte ik de Jeti.
Daarom snap ik ook de Multiplex niet, andere menustructuur dan die er bij mij al jaren ingebakken zit.
Bij MPX de SX 7, 9 en 12 is dat nog een graadje erger, daarbij moet je nog meer uit het verleden vergeten.

Ze zijn bij het schrijven van de handleiding er wel vanuit gegaan dat de modelvlieger de benamingen van de verschillende roeren op en aan een vliegtuig kent.
Maar als je gaat zoeken naar een mixer, zoals butterfly, die zit er qua benaming niet in en toch kan het.
Een gedeelte van de handleiding verloopt via het configuratie schermpje, het wijst zich min of meer vanzelf.
 
@hobbyist, klopt, alles wijst zich vanzelf als je de assistent gebruikt. De handleidingen van de sensors zijn beter en geven precies aan hoe en wat. Datzelfde geld voor de andere externe componenten.
 
maar pak je dan een synthesizer, daar is het niet uit te leggen omdat dat technisch te moeilijk is en er te veel mogelijkheden zijn.
Ja, die Bob Moog heeft wat op z'n geweten.
Indrukwekkend was het wel om Keith Emerson, zonder vergissingen te maken, op het podium bezig te zien.
Net zo modulair als de Open Tx en daarvan afgeleiden.
22657.jpg
 
Ja, die Bob Moog heeft wat op z'n geweten.

Ja, hou op.
Ik kon accordeon, orgel, piano en alles met toetsen spelen.
Toen bedacht ik dat ik wel een synthesiser wilde.
Een Korg gekocht, een analoge synth.
Ja, ik kreeg er geluid uit, snapte niks van zaagtandgolven en sinussen... maar toch maar snel ingeruild tegen een Yamaha DX-7 keyboard.

En ik heb de Multiplex zender bij W&W in mijn handen gehad en het schermpje bekeken.
Zag er op zich wel simpel uit, aangeven wat voor model en zo.
Maar als ze het geen butterfly noemen, heb je dan vrije mixers of zo die je zo in kan stellen?
Want dingen als snapflap moet je ook met vrije mixers doen, en een vertraging op het gas ook.
Dan hoop ik dat die erin zitten want als Wil echt lekker de Ion wil vliegen met wat meer power dan is snapflap en ramping wel fijn.

En het rare is, ik kan echt heel weinig filmpjes met uitleg over de zender vinden op Utube.

GJ
 
En het rare is, ik kan echt heel weinig filmpjes met uitleg over de zender vinden op You Tube.

GJ
Ik heb me al wezenloos gezocht.
Het ziet er allemaal heel makkelijk uit. Maar zonder duidelijke handleiding is het voor mij nog moeilijk.
Van de handleiding heb ik een samenvatting gemaakt, maar dat helpt ook niet alles. Het kan ook aan mijn (on)logica liggen.
 
Een beetje Hollander probeert het eerst, lukt het niet dan komt de handleiding uit de doos....U is Brabander?[emoji41]
 
En ik heb de Multiplex zender bij W&W in mijn handen gehad en het schermpje bekeken.
Zag er op zich wel simpel uit, aangeven wat voor model en zo.
Maar als ze het geen butterfly noemen, heb je dan vrije mixers of zo die je zo in kan stellen?
Want dingen als snapflap moet je ook met vrije mixers doen, en een vertraging op het gas ook.
Zoals het vroeger ging of hoe mixers (voor)geconfigureerd zitten in een ander merk/type zender, dat is hier een tikkeltje simpeler uitgevoerd.
Zo is er geen selectie knopje waarmee je vooraf een bepaald type mixer kunt activeren.
Ze hebben het een beetje heel veel omgedraaid.
Een benaming van een bepaald type mixer, kom je wel tegen, maar dan als geheugensteuntje.
In de mixer configuratie bij b.v. een aileron mix. kun je ook het aandeel van b.v. elevator toevoegen.
Op het schermpje voor het instellen van het aandeel elevator, staat als geheugensteuntje Elevator -> Aileron-mix (Snap Flap).
Zo kom je butterfly ook ergens tegen.

Vertraging op het gas.
Ik kijk nu even in een zender met firmware 1.40
Druk met mijn vinger op het icoon om in het hoofdmenu te komen en vervolgens op het icoon joystick (links midden).
Vervolgens op Control setting, selecteer linksboven in het uitklap menuutje de Throttle en zie warempel een vakje slow om de vertraging in te stellen.

Het kan ook aan mijn (on)logica liggen.
Je mist de basis kennis van het vliegtuig.
En dat heeft weinig met de handleiding van een zender te maken.
Hoewel, vroeger konden ze het qua handleiding wel stukken beter.
Daar hadden we nog dit soort plaatjes bij staan.
Tegenwoordig zijn ze nog te vinden in de oude handleiding van een MC3030, MC4000 of Royal SX.
In de handleiding van de moderne Profi TX is ook meer dan de heflt van de tekst en uitleg weg gevallen.


zo kan het ook.JPG


Met dit soort plaatjes kun je wat beeldvorming krijgen, hoe het één en ander qua configuratie aan elkaar is geknoopt.
 
Je mist de basis kennis van het vliegtuig.
En dat heeft weinig met de handleiding van een zender te maken.
Hoewel, vroeger konden ze het qua handleiding wel stukken beter.
Daar hadden we nog dit soort plaatjes bij staan.
Tegenwoordig zijn ze nog te vinden in de oude handleiding van een MC3030, MC4000 of Royal SX.
In de handleiding van de moderne Profi TX is ook meer dan de heflt van de tekst en uitleg weg gevallen.

En ik ben niet helderziend.
 
Oh, maar als de mixers er maar inzitten dan lukt het wel.
En vertraging op het gas is niet per se nodig maar maakt alles wel een stukje stiller.
Er moet dan eerst een gascurve gemaakt worden, daar weer een vertraging op (1 kant op) en die dan mixen naar het gas.
Dat zal wel een dagje klooien worden...
Multiplex is nooit mijn merk geweest, altijd met Robbe en Graupner/JR gevlogen, 1 poging gewaagd met een Jeti maar dat ligt niet lekker in de hand.
Dus vlieg ik nog steeds met mijn denk 20 jaar oude MX-22 met Jeti module.
Die kan ik dromen.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top