De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Lunteren
    Zonder gekheid, sommige mensen vinden het leuk om te prutsen, kijken hoe het werkt, instellingen veranderen, nog eens kijken....enz. Je moet er een beetje "feeling" voor hebben.
    Een ander heeft niets met computers en wat dies meer zei.....soms ook leeftijd gebonden, leert wat lastig met een (bijna)antiek(80 ) brein! Snap ik heel goed!
    Heeft weinig met luiheid te maken.....een mix tussen kunde, aanleg, interesse en leeftijd moet voldoende aanvaardbare excuses opleveren.
    Als je er zelf geen kijk op hebt zou ik hulp zoeken. In laten stellen door iemand anders. Afrekenen met appeltaart of koeken......kun je zelf heerlijk onbekommerd vliegen!
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.846
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goed gezien Arnold. Ik overdrijf wel eens. Soms is het humor.

    Zonder gekheid;
    Waar het bij mij de laatste jaren(ik ben nu 63) echt om gaat, is het opzien tegen nieuwe dingen. Op voorhand denk ik al: "dat lukt mij toch niet".
    De enorme ervaring die sommigen hier en op mijn club hebben, haal ik never nooit meer. Ik heb ook geen enkele technische opleiding.
    Ik had al 1000 keer een stroommeter in een vliegtuig kunnen zetten, want bij elke ontvanger heb ik er een gekocht. En tijd heb ik genoeg.
    Hetzelfde heb ik met smartphones, Ipads, computers e.d. Ik begrijp hun logica nooit. Ik had eens een handleiding voor "Word". Precies gedaan wat
    er staat: geen resultaat. Dan vraag ik dat aan iemand en die zegt: "ja, nee, natuurlijk, logisch, je moet eerst ............doen". Hoe moet ik dat nou weten?
    Maar voordat ik in een inrichting wordt opgenomen :D, beëindig ik dit relaas.

    Ik heb overigens veel hulp, zowel hier als bij de club.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.867
    Locatie:
    Uithoorn
    Wil, jij moet gewoon zorgen dat je de basisdingen weet, hoe een vliegtuig werkt, waar je rekening mee moet houden en hoe je een simpel model in je zender moet zetten.
    Als je de andere dingen delegeert heb je veel meer rust in je hoofd.
    In de periode dat ik IT-manager werd wilde ik alles weten omdat ik een groep mensen aan moest sturen die veel meer wisten dan ik.
    Mijn leermeester zei toen, je kan niet alles weten want dan heb je een heel groot hoofd nodig, je moet delegeren en vertrouwen op andere mensen.
    Dat advies heb ik opgevolgd en dat werkt voor 95% prima, je hebt altijd mensen die dingen zeggen die niet kloppen en dat leer je op een gegeven moment ook herkennen.
    Dat heb je ook hier op het forum, er zitten mensen die dingen vertellen die ik met een korreltje zout neem en er zitten mensen bij die je blind kan vertrouwen.
    Je leert een hoop door andere clubs te bezoeken, dat heb je al gemerkt op je dagje HLC, je leert dan ook gezichten achter namen kennen en je kan dan ook zelf zien of ze kunnen vliegen of niet.
    Gerben en ik hebben echt heel veel vliegshows bezocht, ook voor de bratwursten en schnitzels maar je doet ook ideeen op.
    Tijdens het wedstrijdvliegen (en dat kan elke klasse zijn) kom je ook mensen tegen die echt heel veel weten en graag tips geven.
    De laatste jaren ging ik ook zelf vliegen op vliegshows in Duitsland en dan leer je de echte cracks kennen waar je normaal alleen maar dingen over leest.
    Zoals Freudenthaler, die ik al kende van F5B maar ook Sebastiano Silvestri, de man achter Sebart en ontwikkelaars van electronische componenten.
    Toen ik een keer een Sebart nodig had die niet meer te vinden was was 1 telefoontje naar Sebastiano genoeg om die kist wel te krijgen en toen ik een speciale motor nodig had was 1 belletje naar Plettenberg de oplossing.
    Mijn oude baas noemde dat vitamine R, van relaties.
    Altijd handig dat soort relaties en als ik iets wil weten dan stuur ik zo af en toe nog wel eens een mailtje naar zo'n relatie en krijg ik steeds, ook al ben ik niet meer zo actief, antwoord.

    Dus gewoon erop uit gaan, je kan ook zonder te vliegen heel veel leren.

    GJ
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  4. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Altijd mooi weer
    Als je het met deze gedachtegang en volgorde in wilt stellen, ben je zeker een dagje aan het klooien.
    Het is een basis functie, je hebt hier geen mixer voor nodig.

    Je moet alleen, omdat de vertraging 1 kan op moet werken, dit in stellen bij de gas stick en niet bij de servo.
    Bij de servo configuratie zul je in eerste instantie alleen een 3 punt curve zien.
    Alle andere beschikbare parameters komen pas in beeld, als je gaat sleutelen aan de 3 punts curve.

    Bij dit soort zenders moet je niet alleen er naar kijken, maar ze ook gebruiken.
    Dan is er ineens veel meer mogelijk dan wat je in eerste instantie ziet.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.263
    Locatie:
    Rotterdam
    daarnaast:
    wie veel vliegt, heeft ook wel s wat.
    als je al die keren erachter kan komen wat het was...
    in een club ook een beetje mee filosofeert over wat er bij anderen is misgegaan
    dan gaat je kennisniveau ook aardig omhoog.

    je hebt mensen die een crash hebben, en nooit kijken wat er nu werkelijk aan de hand was.
    repareren, en de volgende vlucht hebben ze het weer.
    en weer. dan geven ze het toestel op "pokkeding"
    en dan blijkt het naderhand een rotte servo te zijn of zoiets.
    nu ben ik daar waarschijnlijk een beetje in doorgeschoten, maar ik wil wel altijd graag weten waarom iets gebeurt.


    vergis je trouwens niet in die gigantische berg aan kennis.
    jij hebt het toestel raar zien doen, weet wat er gebeurt is
    je weet of je zelf verkeerd aan de knoppen hebt gezeten, of dat het uit het toestel zelf kwam
    gevoel over waar het vandaan kwam, heb je an sich niet veel kennis voor nodig.
    beetje zelfvertrouwen, en wat kennis van het toestel.
    beide krijg je door gewoon veel te vliegen

    mondjesmaat komt al die andere kennis er vanzelf bij.
    het is geen wedstrijd over wie het meeste kennis heeft of zo..
    en soms moet je ook gewoon wel s ff in het diepe duiken.

    desnoods ff navragen wat je nodig hebt aan spullen, en wat je moet doen.
    zo'n stroommeter op de hoofdaccu is meestal een kwestie even draadje bijsolderen in de hoofdkabel, tussen stekker en regelaar.
    niet lastig, gewoon ff doen.
    alleen ff de vraag of je de isolatie een stukje weghaalt, soldeerd, en daarna met plastidip of tape de boel weer isoleert
    of de kabel doorknipt, en met een extra kabel erbij weer aan elkaar soldeert (met krimpkous en zo)
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.889
    Nieuwe dingen zijn geen struikelblok, maar een uitdaging!
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.846
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat geeft de burger moed, G.J.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.846
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik begrijp je volledig.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.846
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    In wezen wel. De positieve aanpak!
     
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.534
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat was nu de vraag Willy? Telemetrie aan het werk zetten of mixers programmeren?

    Ik heb nog een stukje dat Johan van Gog voor mij heeft uitgewerkt om de Enigma met flaps te programmeren. Voor Johan was dat plakje cake... gezien zijn achtergrond.

    Kwam er ook niet uit. Dat had met de software van doen.. niet met de basisbeginselen van een vliegtuig...
    Het is een nogal apart klusje in de EVO 9 op firmware 2v62. Is ook niet te onthouden...
    Dat was het bij introductie met 1v40 eigenlijk niet. Was het zeer logisch zendertje in 2003 de eerste in de markt met een synthesized FM ontvanger die via de zender was te programmeren...
    Versie 2v62 is de laatste editie dat je in een EVO zender nog een Jeti Hack kunt draaien...
    Mijn oude bakkie is thans Ghz magnetron geworden... blij mee, want het is een van de lekkerste zenders om in de hand te houden. Mis allen de potmeters op de zijkanten en de trim is net zo klunzig als bij een Jeti stoeptegel
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2019 om 14:47
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.867
    Locatie:
    Uithoorn
    Hobbyist, wat wij gebruiken is absoluut geen basisfunctie.
    Sommige zenders kunnen het niet eens, de nieuwere Graupners of sommige Futaba's.
    Een 3 puntscurve is ook niet uitgebreid genoeg, het moet minimaal 5 zijn.

    NPS,
    Nieuwe dingen kunnen net wel eens de druppel zijn om geen plezier meer te hebben.
    Een Taranis heeft voor iemand een beetje zijn plezier in vliegen verpest.
    Soms wil je gewoon alleen maar vliegen, dat heb ik nu als ik denk om weer F5B te gaan vliegen.
    Veel te veel gedoe, te ingewikkeld geworden.

    Bas, jouw zender is anders dan de nieuwe Cockpit SX7 van Wil.
    Anders had ik ook Johan wel gevraagd.

    GJ
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.846
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Terecht opgemerkt: waar gaat het nou eigenlijk over? Er lopen wel eens wat zaken door elkaar. Dat komt ook door mij.

    Het gaat eigenlijk over het aansluiten en instellen van telemetrie met de nieuwe Multiplex SX7 zender. MP heeft ook nog andere series zenders.
     
  13. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.592
    met de zwarte cockpit SX is butterfly zonder meer mogelijk. Zelfs een 6 kleppen vleugel voor een grote zwever is mogelijk. Gewoon de assistent volgen en logisch na denken. En dan zelfs nog kunnen spelen met de roeren voor thermiekstand en speedstand.
     
  14. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Altijd mooi weer
    Als je verschillende merken en type zenders met elkaar gaat vergelijken zie je altijd verschillen.
    Bij de één is een gascurve en vertraging een exotische instelling en bij de andere is het een gangbaar standaard dingetje.

    Bij een SX 7 zit dit er in, 5 punten gas curve met vertraging.
    En dat werkt zonder mixer.

    Bij de oude MC4000 uit de vorige eeuw (mijn referentie), waar zo ongeveer alles mee kon qua configeren, heb je voor vertraging op het gas en met een curve, geen mixer nodig.
    De Taranis is daar een beetje vanaf gekeken qua instellingen en vrijheid qua configuratie, heb je voor de gascurve met vertraging geen mixer nodig.

    @TC01 met een SX7 is het knap lastig om een 6 kleppen vleugel aan te sturen, zoals wij dat met de veel meer kanaals zenders zijn gewend.:D

    @GJVO Ik lees het resultaat wel een keer of het allemaal is gelukt.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.867
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb op RC-Network een hele gebruiksaanwijzing moeten schrijven hoe mensen dat in konden stellen.
    In heli's is het heel normaal maar in vliegtuigen is het niet normaal en dan helemaal niet als je gas op een schakelaar zit.
    Dus ik moest een vrije lineaire mixer nemen, die instellen met een 5-puntscurve met vertraging en dat weer naar een schakelaar mixen.
    De gasknuppel gebruiken we voor butterfly.
    Tot op heden heb ik alleen de Jeti gezien die dat standaard kan, de nieuwe Graupners en Futaba's hebben allemaal een trucje nodig om het voor elkaar te krijgen.
    Maar misschien kan de multiplex het wel, die konden vroeger, de 3030 bijvoorbeeld, ook al hele rare dingen met elkaar mixen.

    En zolang Wil de Ion nog zo rond 1 kilowatt blijft vliegen is dat niet nodig, voorlopig gaat ie nog bij mij aan de kabel, ik de Graupner op mode1, hij de Taranis op mode2, dan kan ik de basisfuncties overgeven want kanaal 1-4 worden overgenomen en de rest niet, ook de mixers niet, heel vreemd maar ik heb me er bij neergelegd.

    Een 6 kleppenvleugel met een 7 kanaalszender is een uitdaging, dan heb je meer electronica nodig, iets als een powerbox of zo.

    GJ
     
  16. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.592
    klopt, ging eraan voorbij dat wil de SX7 heeft. ik had de 9 en nu de 12 en dan kan het wel. Gas kan naar een schakelaar of een rol op de achterzijde, dan kan de flaps of butterfly naar de gasstick. Dat stel je in door de mode eventueel te veranderen naar mode 6, maar dat gebruik ik niet, ook niet op de raketenwurm.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.867
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik vind een verende schakelaar het veiligst voor een warhoofd als Wil, dan kan de motor nooit in deelgas draaien waardoor je de regelaar overbelast.
    Volgens mij zat er ook nog een soort hevel aan de zijkant, dat zou ook nog een optie zijn.
    Maar we begonnen over telemetrie, ik zal eens de gebruiksaanwijzing downloaden en bekijken.
    Je zal wel ergens in het menu een sensor moeten activeren en een alarm of zo.

    GJ
     
  18. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.592
    je hoeft volgens mij in de zender niet veel te doen. telemetrie sensor inpluggen in de ontvanger en volgens mij werkt het dan al. dit staat allemaal in de handleidingen van de sensors.
     

Deel Deze Pagina