De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ben verder gegaan.
    Servogaten eruit gehaald met een soldeerbout, ook de kabelgootjes getrokken.
    Morgen de ligger erin maken en dan de onderschaal erop lijmen.
    Balsa en weefsel zitten prima vast.
    CIMG3642.JPG

    De servogaten en kabelgootjes
    CIMG3643.JPG

    En van dichtbij
    CIMG3644.JPG

    GJ
     
    Thedo en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    GJVO,
    Na 6 uur pompen staat de vacuumpomp stil.

    Handig zo'n pompje.
    Niet warm gelopen?

    Willum
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, er zitten 2 fans ingebouwd die hem koelen, kan 24 uurs bedrijf draaien.
    De CNC snijder staat nu weer een vliegende vleugel te snijden voor aan de helling.

    GJ
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    GJ
    Nee, er zitten 2 fans ingebouwd die hem koelen, kan 24 uurs bedrijf draaien.

    En doet hij dat ook 24 uur permanent draaien?
    Geen drukschakelaar en vacuumvat?
    Maar als dat probleemloos kan, prima toch.
    Goed bezig.

    Succes met bouwen,
    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hij kan blijven draaien zolang als moet.
    Ik wil er nog wel een pressostaat op bouwen maar kan geen geschikte vinden.
    Hij haalt - 850 mbar dus vacuum genoeg.
    Er zit een 20 liter buffertank aan dus ik laat hem eerst de tank leegpompen, duurt een seconde of 10 en dan de kraan open naar het werkstuk, dan zuigt ie meteen de hele zak leeg.
    Eigenlijk is ie voor het vacumeren van mallenbouw maar vleugels lukt ook alleen moet ik wat lekkage veroorzaken omdat hij anders te ver vacuum zuigt en je dan hele platte vleugeltjes krijgt met EPS.

    GJ
     
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    GJ

    Keerklep en pressostaat.
    Dan kun jij je vacuum vooraf regelen en vastzetten.
    Steeds het zelfde vacuum.
    Spaart stroom en geluid.
    Zal eens kijken of ik een passende pressostaat tegen kom.
    Kan niets beloven. Als het is, meld ik mij bij jou.

    Succes en veel plezier,
    Willum
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je bent altijd erg bescheiden G.J. maar het komt op mij allemaal puur professioneel over.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Willum, ik zag wel wat instelbare pressostaten voor vacuum die 230V 10A kunnen schakelen maar dan bij Conrad en ik koop liever gewoon in een winkel en niet bij Conrad.
    Eeb terugslagklep is niet per se nodig, de pomp lekt niet echt, als ik het setje naar -800 mbar breng dan kan hij een uur zo staan en dan zakt ie misschien naar -700 mbar, dus dat is minimaal.
    Ik heb al een pneumatiekbedrijf in Heteren gemaild maar die reageren niet.

    GJ
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ziet er goed uit GJ! Geeft de burger moed allemaal. Maakbaarheidst factor is hoog.
    Ik denk direct aan mijn Mach one van Aviomodelli... afmallen.

    Kan er een gaskraan tussen, bij die zakken? of heb je altijd wel een mini lekje in de vacu zak?

    Moet ook nog eens een kwik fly vleugel snijden. Kist weer vliegwaardig maken. Mooie HB op de bok. Dat ipv houtbouw... wat niet slecht is...
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2019
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, afmallen is altijd het eerste waar ik aan denk als ik een leuk model zie.
    Er kan een kraan tussen maar het is goedkoper een gaatje te prikken in het plastic.
    Jaren geleden, met vacumeren uit mallen kreeg ik hem altijd 100% dicht.
    Nu, met de vleugel heb ik de houten plank waar het op ligt afgerond, dus geen scherpe hoekjes en randen.
    Dan is het ook 100% dicht te krijgen.
    Als je de maten van de Kwikfly geeft en het profiel dan kan ik wel de kernen snijden, er staat nog een pak Gamma EPS in de berging, 4cm dik.

    GJ
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oh? Zou je dat willen doen?
    Zou wel gaaf zijn. Ik heb tekeningen. Zet ik om naar vector, overtrekken...
    En kan ik in veel bestandsformaten opslaan.

    De gekneusde vleugel heb ik nog. De onderstel houtjes en vleugeltips zijn opnieuw te gebruiken.
    De tips waren in de kit geheel voorbewerkt, tot in de puntjes in vorm.

    Indekken met???? 1,5 mm balsa? Daar heb ik nog wel een forse stapel van!

    Ik heb nog vol symmetrische vleugel van een Conrad trainer. De indekking is geheel over de neuslijst getrokken.
    Wel abachi... achterlijst is wel een dikke lat ivb met verlijming scharnieren.

    Anders... stootvaster... een balsa neuslijst...


    Maar il heb natuurlijk wel een boog liggen... en een bende projecten.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2019
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja hoor, zeg maar welk profiel, welke span per vleugelhelft en wortel en tipkoorde.
    Eventuele tipverdraaiing kan ik er ook insnijden.
    Indekken met 1,5 balsa, dan geef ik dat aan in het programma.
    Normaal gesproken zet je er een aparte neuslijst op, zeker met balsa.
    De neuslijst kan je dan van wat harder hout kiezen zodat hij tegen een stootje kan.
    Ik denk dat ik even langskom op de open dag, dan kan ik de kernen meenemen.
    Je hebt mijn mailadres,

    Nog even de vorderingen.
    De ailerons naast het scharnierdeel van houtjes voorzien.
    CIMG3648.JPG

    De servo-opening bekast, bovenstaande allemaal met bruislijm verlijmd.
    CIMG3649.JPG

    En de opening voor de ligger tot aan de bovenschaal ontdaan van schuim.
    Dan komt de ligger van schaal naar schaal voor de grootste sterkte.
    CIMG3650.JPG

    Morgen ga ik de ligger inlijmen, onderschaal erop en dan weer vacuum trekken.

    Waarom is de folie om te bespannen altijd uitverkocht bij HK?
    Ora is tegenwoordig al 12,50 euro per meter hier in de Randstad en 10,50 bij de importeur in Waalwijk terwijl het in Duitsland nog gewoon 9 Euro kost.

    GJ
     
    MicropropSport en TheNorb vinden dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vleugel is klaar.
    Neuslijst erop lijmen en dan schuren.
    CIMG3651.JPG


    En het profiel klopt ook nog, sluit perfect aan op de romp.
    CIMG3652.JPG
     
    TheNorb en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Over de grens bij ons kost Ora geen 9 euro... zowat NL prijs. Dat ontstaat door de idioote lastendruk alhier.
    Wel staan die folies op Alibaba... Aliexpresse voor scherpe prijzen. En ontstellend veel meer kleuren. En mooie kleuren. Ora zit te snurken in Duitsland. Maar modelbouwora heeft daar al lang geen prioriteit meer.
    Richten zich op 1:1 luchtvaart. Ora is bijzaak...

    Heb het net Chinafolie afgesloopt van mijn Kaos, zat er vol mee... sterke folie, kleeft als een tierelier... vormt goed... Eerlijk gezegd beter dan Orafolie...

    Alles afgestookt met föhn en foliebout.

    Wat betreft KwikFly doe ik een proefieltest... da's nie best...
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het laatste wat ik hier over de bouw schrijf.
    Weinig mensen gebruiken het maar het is zo makkelijk, vroeger heette het elasticflaps.
    Je lamineert een stuk peelply (scheurweefsel) of kevlar in op de plek waar de scharnieren normaal gesproken komen.
    Daar scharniert het roer dan op.
    Dit komt eigenlijk uit de mallenbouw, volgfk modellen maar het kan ook met schuimvleugels.
    Lastigst is zorgen dat het glasweefsel breekt en de roeren beweegbaar worden.
    Maar het is natuurlijk gelukt.
    De bovenkant.
    Geen luchtspleet dus nooit flutter of loslatende roeren.
    CIMG3653.JPG

    En voldoende uitslag
    CIMG3654.JPG

    De onderkant, ruimte gemaakt om hem naar beneden te kunnen klappen.
    CIMG3655.JPG

    En naar boven uitslaand zie je dan een beetje het weefsel.
    CIMG3656.JPG

    GJ
     
    TheNorb en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dat is heel mooi gelukt!... Top!
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ben nu de tips aan het verlijmen, morgen weer schuren en dan nog een stabilo bedenken.
    NACA of TP29-7, even kijken wat het mooiste wordt.
    En dan toch maar even in Duitsland wat Ora halen, rol van 10 meter voor 85 Euro.

    GJ
     
  18. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Mooi verslag! Scheurweefsel gebruiken als scharnier, dat kende ik nog niet... Weer iets geleerd....

    Euh, welk soort ligger ga je er in stoppen? Volhout ofzo?

    :beer:
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De ligger zit er al in.
    Carbon rovings dan hout en dan weer rovings.
    Ligger is 15mm in het midden, 13,5 aan de einden, schuim is 16,5mm in het midden 15 aan de einden, dus ongeveer 1,5mm rovings.

    GJ
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je hebt dus eerst 1 zijde ingedekt, en toen de sleuf voor de ligger door en door gesneden? En de ligger verlijmd, daarna de tweede indekking?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina