De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals mijn trouwe volgers weten, gaat het steeds meer de snelle kant uit.
De afgelopen jaren heb ik een aantal motors verzameld, die wellicht dit doel nu voorbij schieten.
Een Hacker A50 wil ik bewaren voor de Venture .60 die nu voor de helft gebouwd is. Een zware O.S. OMA 375kv wil ik als reserve bewaren.
Wat ik nodig heb, is een snelle motor voor de Impressivo Massimo, die nog gebouwd moet worden. Verder een snellere motor voor in de Ion Pro+.
En een snelle motor voor in een speeder van zo'n 140cm span.
De vraag is nu: Welke motoren(de meeste zijn nieuw) kunnen er weg en welke moeten worden aangeschaft?

AXI 4120/14 660kv
AXI 4120/20 465kv
Hacker A20-20L 1022kv
Hacker A30-10XL 900kv
Hacker A40-10S V2 8Pole
Hacker A50-16S V2 378kv
O.S. OMA-5025-375
O.S. OMA-5025-375
Scorpion HKIII-4020-1100kv
Scorpion SII-3026-710kv
Turnigy D3536/5 1450kv
Turnigy D3542/4 1450kv
F5J PG23 30.17 300W
 
A50 16s is met een grote prop 16 tot 17” een goede mediate elektrosleep motor. Wilde ik in mijn Rascal destijds zetten. Gut.. die waren in 2011 ruim onder de 100 euro...
 
Best raar, ik zie dat de Hacker B50 met gear inkoop goedkoper geworden is en verkoop duurder.
Betere marges dus voor de winkelier.

Wegdoen:
O.S. OMA-5025-375
O.S. OMA-5025-375
Hacker A20-20L 1022kv
Hacker A40-10S V2 8Pole
AXI 4120/20 465kv
Turnigy D3536/5 1450kv
F5J PG23 30.17 300W


Houden:
AXI 4120/14 660kv
Hacker A30-10XL 900kv
Hacker A50-16S V2 378kv
Scorpion HKIII-4020-1100kv
Scorpion SII-3026-710kv
Turnigy D3542/4 1450kv

Dan heb je voor 3 tm 8S motoren.

GJ
 
Best raar, ik zie dat de Hacker B50 met gear inkoop goedkoper geworden is en verkoop duurder.
Betere marges dus voor de winkelier.

Wegdoen:
O.S. OMA-5025-375
O.S. OMA-5025-375
Hacker A20-20L 1022kv
Hacker A40-10S V2 8Pole
AXI 4120/20 465kv
Turnigy D3536/5 1450kv
F5J PG23 30.17 300W


Houden:
AXI 4120/14 660kv
Hacker A30-10XL 900kv
Hacker A50-16S V2 378kv
Scorpion HKIII-4020-1100kv
Scorpion SII-3026-710kv
Turnigy D3542/4 1450kv

Dan heb je voor 3 tm 8S motoren.

GJ
Dank je Gert-Jan, daar kan ik wat mee.
 
Mooie collectie brommers...
Maar bij alles moet ook een regelaar... en een contingent aan accu's...
"Ptoooohwwww"... (Citaat: Laurel & Hardy) :confused:

F5J PG23 30.17? Gearbox 3:1 is interessant voor bootjes...
Slimme motor er op en je kan eeuwig varen... tot je erbij in slaap valt...
 
Laatst bewerkt:
Dat F5J motortje is volgens mij de AC1215 waar ik een VMGM 3,84:1 vertraging op heb laten zetten.
Woog iets van 75 gram en deed ruim 300 Watt op 2 of 3S..

GJ
 
Nee, die je op de AXI had zitten was een PG3, alhoewel ik nu weer ga twijfelen welk motortje ik weggegeven heb, het zou ook een zwart motortje kunnen zijn met zo'n PG3 vertraging.
Nou, dat horen we wel weer.
Ik heb net een partij balsa plankjes ingeslagen bij de groothandel dus ik ga even wat vleugeltjes indekken.

GJ
 
Ja... PG3... maar je had ze ook rood anode...

Klopt, AXI verkocht ze, die waren zwart.
Maar ze werden en worden gemaakt door Rivamodels.sk onder de naam Redfox.
Pollack verkoopt de motortjes voor wereldprijzen.
Die Redfox baby kost inkoop nog geen 60 euro.
http://www.modellbau-pollack.de/index.php?page=redfox-baby

Hier is zo'n vertraginkje van Redfox
Ik heb ze jaren geleden eens gevraagd of ze geen 7:1 konden maken voor een 36mm motor maar dat was geen markt zeiden ze.
RF02.jpg


GJ
 
Die Red Fox box ziet er inwendig beter uit als de AXI... de planeten lijken kogel of naald gelagerd.
Dat was met de AXI totaal niet het geval. Glijlagers. Maar de combinatie van metalen moet ik nazien op de foto’s
 
Elke winkelier, die ik ken, zegt dat de winstmarge op producten erg klein is. Ja..... ja.......
Dat kan niet eens, anders zou hij niet bestaan.
 
Winstmarge is lastig... vergeet de algehele lastendruk in Nederland en Duitsland niet.

Wel is scherp inkopen nu eenmaal een sport... ook dat moet...

Straks 30% feestvierders btw!
 
De winstmarge is klein omdat ze verkeerd inkopen.
Ze kopen alles bij een distributeur in die meerdere merken verkoopt.
Simprop kan je bijvoorbeeld direct bij Simprop kopen maar de meesten kopen het via een tussenhandelaar, omdat die ook balsahout en lijmen kan leveren.
Sebart wordt ingekocht via Hacker maar er zijn goedkopere leveranciers, je moet het alleen weten en de meesten doen niet eens moeite.
Ik ging altijd voor de koopjes, direct bij de fabriek kopen en niet bij een zogenaamd merk.
Er zijn bepaalde modellen, bijvoorbeeld van PAF, FVK die ergens in een achteraf schuurtje in Tjechie of Roemenie gemaakt worden, die worden dan door de duitsers ingekocht, gaan over de kop en zijn dan 3x zo duur als dat je ze direct bij de bouwer zou kopen.

GJ
 
Omdat Wil steeds beter gaat vliegen moeten de modellen ook lastiger worden.
Dus ik heb wat zitten tekenen en bedenken en het is een soort speedkist geworden.
Omdat het voor hem is zal ik het ook maar in zijn draadje zetten.
Romp is 90cm lang, onder de vleugel 7cm breed en het motorspant is 5cm breed dus er kan een dikke motor voorop gezet worden, de Scorpion HK4020 is een goede kandidaat.
De romp is zo breed omdat er een 6S 4500 mAh in moet kunnen.
Vleugel is 135cm span, koorde aan de wortel 25cm en aan de tip 23cm, rechte achterlijst dus ietsje pijlstelling.
Het profiel is een aangepast MH54 profiel, gesneden uit EPS schuim.
Gisteren een partij 1.5mm balsa plankjes opgehaald dus dat allemaal aan elkaar zitten lijmen om 1 geheel te maken.
Afijn, alles afgetekend op het balsa, scharnierlijnen en heel belangrijk, het midden van de vleugel.
Aan beide zijden van het balsa want als hij verlijmd is wil je wel weten waar je je scharnieren in moet snijden.
Ik begin met de bovenschaal.
Ik doe 1 schaal per keer, dat werkt lekkerder.
Alles klaargelegd en toen lamineren.
Begonnen met een extra versterking voor het midden, daar komen de meeste krachten op te staan als je bochten trekt.
49 grams weefsel.
Dit komt dus tussen het balsa en de schuimkern.
CIMG3629.JPG


Daarna de scharnieren voorzien van scheurweefsel.
Dat is nylon dat flexibel blijft na lamineren en gaat dienen als scharnier.
Je kan ook kevlar nemen maar dit is veel goedkoper en net zo goed.
CIMG3631.JPG


Dan het weefsel dat onder de hele vleugel komt, dus ook weer tussen schuimkern en balsa.
Als dat erop zit en de hele vleugel een laagje weefsel en epoxy heeft leg je de schalen op elkaar, fixeren met plakband, schilderstape of wat dan ook.
Bovenop leg ik nog een strook keukenpapier of iets dergelijks zodat de lucht van voor naar achter eruit getrokken kan worden.
Dat leg ik op een MDF plank, in dit geval 27cm breed.
Dan leg ik het geheel in een zak, ik heb toevallig plastic van 30cm breed dat een buis vormt.
CIMG3632.JPG


Slangetje in de zak leggen
Ook wat papier er omheen zodat hij niet direct tegen het plastic opzit en zichzelf dichttrekt.
CIMG3634.JPG


Nog even controleren of alles goed ligt, of de referentiestrepen op de kernen wel gelijk liggen.
En dan de achterkant van het plastic, waar het slangetje niet zit, dichtkitten met acrylaatkit en aandrukken.
CIMG3635.JPG


Als alles goed ligt ook de voorkant dichtkitten met acrylaatkit en dan de kranen open om vacuum te zuigen.
Zo ziet het er dan uit.
CIMG3636.JPG


CIMG3638.JPG


Niet te laag gaan, het is maar EPS schuim.
CIMG3637.JPG


En wachten maar... een uur of 5-6 onder vacuum is genoeg, dan is de hars al zo uitgehard dat het vacuum eraf kan
Na 12 uur haal ik het uit de zak en ga ik de onderkant van de vleugel bewerken, ligger erin, kabelgootjes voor de rolroeren maken, misschien de achterlijst wat afschuinen zodat de onderschaal er mooier op aansluit.

Oh ja, jullie hebben de romp nog tegoed.
Dat is dit geworden.
Voorin is nog open om de motor te kunnen bevestigen en achter de vleugel is ook nog een stukje open omdat daar de hoogteservo komt.
CIMG3640.JPG
.

GJ
 
Omdat Wil steeds beter gaat vliegen moeten de modellen ook lastiger worden.
Dus ik heb wat zitten tekenen en bedenken en het is een soort speedkist geworden.
Omdat het voor hem is zal ik het ook maar in zijn draadje zetten.
Romp is 90cm lang, onder de vleugel 7cm breed en het motorspant is 5cm breed dus er kan een dikke motor voorop gezet worden, de Scorpion HK4020 is een goede kandidaat.
De romp is zo breed omdat er een 6S 4500 mAh in moet kunnen.
Vleugel is 135cm span, koorde aan de wortel 25cm en aan de tip 23cm, rechte achterlijst dus ietsje pijlstelling.
Het profiel is een aangepast MH54 profiel, gesneden uit EPS schuim.
Gisteren een partij 1.5mm balsa plankjes opgehaald dus dat allemaal aan elkaar zitten lijmen om 1 geheel te maken.
Afijn, alles afgetekend op het balsa, scharnierlijnen en heel belangrijk, het midden van de vleugel.
Aan beide zijden van het balsa want als hij verlijmd is wil je wel weten waar je je scharnieren in moet snijden.
Ik begin met de bovenschaal.
Ik doe 1 schaal per keer, dat werkt lekkerder.
Alles klaargelegd en toen lamineren.
Begonnen met een extra versterking voor het midden, daar komen de meeste krachten op te staan als je bochten trekt.
49 grams weefsel.
Dit komt dus tussen het balsa en de schuimkern.
Bekijk bijlage 330051

Daarna de scharnieren voorzien van scheurweefsel.
Dat is nylon dat flexibel blijft na lamineren en gaat dienen als scharnier.
Je kan ook kevlar nemen maar dit is veel goedkoper en net zo goed.
Bekijk bijlage 330053

Dan het weefsel dat onder de hele vleugel komt, dus ook weer tussen schuimkern en balsa.
Als dat erop zit en de hele vleugel een laagje weefsel en epoxy heeft leg je de schalen op elkaar, fixeren met plakband, schilderstape of wat dan ook.
Bovenop leg ik nog een strook keukenpapier of iets dergelijks zodat de lucht van voor naar achter eruit getrokken kan worden.
Dat leg ik op een MDF plank, in dit geval 27cm breed.
Dan leg ik het geheel in een zak, ik heb toevallig plastic van 30cm breed dat een buis vormt.
Bekijk bijlage 330054

Slangetje in de zak leggen
Ook wat papier er omheen zodat hij niet direct tegen het plastic opzit en zichzelf dichttrekt.
Bekijk bijlage 330056

Nog even controleren of alles goed ligt, of de referentiestrepen op de kernen wel gelijk liggen.
En dan de achterkant van het plastic, waar het slangetje niet zit, dichtkitten met acrylaatkit en aandrukken.
Bekijk bijlage 330057

Als alles goed ligt ook de voorkant dichtkitten met acrylaatkit en dan de kranen open om vacuum te zuigen.
Zo ziet het er dan uit.
Bekijk bijlage 330058

Bekijk bijlage 330060

Niet te laag gaan, het is maar EPS schuim.
Bekijk bijlage 330059

En wachten maar... een uur of 5-6 onder vacuum is genoeg, dan is de hars al zo uitgehard dat het vacuum eraf kan
Na 12 uur haal ik het uit de zak en ga ik de onderkant van de vleugel bewerken, ligger erin, kabelgootjes voor de rolroeren maken, misschien de achterlijst wat afschuinen zodat de onderschaal er mooier op aansluit.

Oh ja, jullie hebben de romp nog tegoed.
Dat is dit geworden.
Voorin is nog open om de motor te kunnen bevestigen en achter de vleugel is ook nog een stukje open omdat daar de hoogteservo komt.
Bekijk bijlage 330061 .

GJ
Goeiendag zeg!
 
Na 6 uur pompen staat de vacuumpomp stil en heb ik de vleugel uit zijn dwangbuis gehaald.
Nu nog minimaal 6 uur wachten voordat ik hem op ga pakken.
CIMG3641.JPG


En het zij-aanzicht met de balsa zichtbaar.
CIMG3642.JPG


Zo maar even een RG14 vleugeltje snijden, het is windkracht 8 en ik heb geen hellingzwever klaar liggen...
Moet ik snel iets aan doen.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top