De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zoals mijn trouwe volgers weten, gaat het steeds meer de snelle kant uit.
    De afgelopen jaren heb ik een aantal motors verzameld, die wellicht dit doel nu voorbij schieten.
    Een Hacker A50 wil ik bewaren voor de Venture .60 die nu voor de helft gebouwd is. Een zware O.S. OMA 375kv wil ik als reserve bewaren.
    Wat ik nodig heb, is een snelle motor voor de Impressivo Massimo, die nog gebouwd moet worden. Verder een snellere motor voor in de Ion Pro+.
    En een snelle motor voor in een speeder van zo'n 140cm span.
    De vraag is nu: Welke motoren(de meeste zijn nieuw) kunnen er weg en welke moeten worden aangeschaft?

    AXI 4120/14 660kv
    AXI 4120/20 465kv
    Hacker A20-20L 1022kv
    Hacker A30-10XL 900kv
    Hacker A40-10S V2 8Pole
    Hacker A50-16S V2 378kv
    O.S. OMA-5025-375
    O.S. OMA-5025-375
    Scorpion HKIII-4020-1100kv
    Scorpion SII-3026-710kv
    Turnigy D3536/5 1450kv
    Turnigy D3542/4 1450kv
    F5J PG23 30.17 300W
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    A50 16s is met een grote prop 16 tot 17” een goede mediate elektrosleep motor. Wilde ik in mijn Rascal destijds zetten. Gut.. die waren in 2011 ruim onder de 100 euro...
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nu betaal je zo'n 150 euro, helaas.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Toen 80 euro! En zeker niet verbetert. Goed financieel rendement op koper en magneten, beter dan op de beurs.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Best raar, ik zie dat de Hacker B50 met gear inkoop goedkoper geworden is en verkoop duurder.
    Betere marges dus voor de winkelier.

    Wegdoen:
    O.S. OMA-5025-375
    O.S. OMA-5025-375
    Hacker A20-20L 1022kv
    Hacker A40-10S V2 8Pole
    AXI 4120/20 465kv
    Turnigy D3536/5 1450kv
    F5J PG23 30.17 300W


    Houden:
    AXI 4120/14 660kv
    Hacker A30-10XL 900kv
    Hacker A50-16S V2 378kv
    Scorpion HKIII-4020-1100kv
    Scorpion SII-3026-710kv
    Turnigy D3542/4 1450kv

    Dan heb je voor 3 tm 8S motoren.

    GJ
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Gert-Jan, daar kan ik wat mee.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie collectie brommers...
    Maar bij alles moet ook een regelaar... en een contingent aan accu's...
    "Ptoooohwwww"... (Citaat: Laurel & Hardy) :confused:

    F5J PG23 30.17? Gearbox 3:1 is interessant voor bootjes...
    Slimme motor er op en je kan eeuwig varen... tot je erbij in slaap valt...
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2019
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat F5J motortje is volgens mij de AC1215 waar ik een VMGM 3,84:1 vertraging op heb laten zetten.
    Woog iets van 75 gram en deed ruim 300 Watt op 2 of 3S..

    GJ
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik dacht dat die box was die ik op de AXI had zitten. Vederlicht. Effectief, maar geen flitser op de hawk...
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, die je op de AXI had zitten was een PG3, alhoewel ik nu weer ga twijfelen welk motortje ik weggegeven heb, het zou ook een zwart motortje kunnen zijn met zo'n PG3 vertraging.
    Nou, dat horen we wel weer.
    Ik heb net een partij balsa plankjes ingeslagen bij de groothandel dus ik ga even wat vleugeltjes indekken.

    GJ
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... PG3... maar je had ze ook rood anode...
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt, AXI verkocht ze, die waren zwart.
    Maar ze werden en worden gemaakt door Rivamodels.sk onder de naam Redfox.
    Pollack verkoopt de motortjes voor wereldprijzen.
    Die Redfox baby kost inkoop nog geen 60 euro.
    http://www.modellbau-pollack.de/index.php?page=redfox-baby

    Hier is zo'n vertraginkje van Redfox
    Ik heb ze jaren geleden eens gevraagd of ze geen 7:1 konden maken voor een 36mm motor maar dat was geen markt zeiden ze.
    [​IMG]

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die Red Fox box ziet er inwendig beter uit als de AXI... de planeten lijken kogel of naald gelagerd.
    Dat was met de AXI totaal niet het geval. Glijlagers. Maar de combinatie van metalen moet ik nazien op de foto’s
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Elke winkelier, die ik ken, zegt dat de winstmarge op producten erg klein is. Ja..... ja.......
    Dat kan niet eens, anders zou hij niet bestaan.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Winstmarge is lastig... vergeet de algehele lastendruk in Nederland en Duitsland niet.

    Wel is scherp inkopen nu eenmaal een sport... ook dat moet...

    Straks 30% feestvierders btw!
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De winstmarge is klein omdat ze verkeerd inkopen.
    Ze kopen alles bij een distributeur in die meerdere merken verkoopt.
    Simprop kan je bijvoorbeeld direct bij Simprop kopen maar de meesten kopen het via een tussenhandelaar, omdat die ook balsahout en lijmen kan leveren.
    Sebart wordt ingekocht via Hacker maar er zijn goedkopere leveranciers, je moet het alleen weten en de meesten doen niet eens moeite.
    Ik ging altijd voor de koopjes, direct bij de fabriek kopen en niet bij een zogenaamd merk.
    Er zijn bepaalde modellen, bijvoorbeeld van PAF, FVK die ergens in een achteraf schuurtje in Tjechie of Roemenie gemaakt worden, die worden dan door de duitsers ingekocht, gaan over de kop en zijn dan 3x zo duur als dat je ze direct bij de bouwer zou kopen.

    GJ
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Omdat Wil steeds beter gaat vliegen moeten de modellen ook lastiger worden.
    Dus ik heb wat zitten tekenen en bedenken en het is een soort speedkist geworden.
    Omdat het voor hem is zal ik het ook maar in zijn draadje zetten.
    Romp is 90cm lang, onder de vleugel 7cm breed en het motorspant is 5cm breed dus er kan een dikke motor voorop gezet worden, de Scorpion HK4020 is een goede kandidaat.
    De romp is zo breed omdat er een 6S 4500 mAh in moet kunnen.
    Vleugel is 135cm span, koorde aan de wortel 25cm en aan de tip 23cm, rechte achterlijst dus ietsje pijlstelling.
    Het profiel is een aangepast MH54 profiel, gesneden uit EPS schuim.
    Gisteren een partij 1.5mm balsa plankjes opgehaald dus dat allemaal aan elkaar zitten lijmen om 1 geheel te maken.
    Afijn, alles afgetekend op het balsa, scharnierlijnen en heel belangrijk, het midden van de vleugel.
    Aan beide zijden van het balsa want als hij verlijmd is wil je wel weten waar je je scharnieren in moet snijden.
    Ik begin met de bovenschaal.
    Ik doe 1 schaal per keer, dat werkt lekkerder.
    Alles klaargelegd en toen lamineren.
    Begonnen met een extra versterking voor het midden, daar komen de meeste krachten op te staan als je bochten trekt.
    49 grams weefsel.
    Dit komt dus tussen het balsa en de schuimkern.
    CIMG3629.JPG

    Daarna de scharnieren voorzien van scheurweefsel.
    Dat is nylon dat flexibel blijft na lamineren en gaat dienen als scharnier.
    Je kan ook kevlar nemen maar dit is veel goedkoper en net zo goed.
    CIMG3631.JPG

    Dan het weefsel dat onder de hele vleugel komt, dus ook weer tussen schuimkern en balsa.
    Als dat erop zit en de hele vleugel een laagje weefsel en epoxy heeft leg je de schalen op elkaar, fixeren met plakband, schilderstape of wat dan ook.
    Bovenop leg ik nog een strook keukenpapier of iets dergelijks zodat de lucht van voor naar achter eruit getrokken kan worden.
    Dat leg ik op een MDF plank, in dit geval 27cm breed.
    Dan leg ik het geheel in een zak, ik heb toevallig plastic van 30cm breed dat een buis vormt.
    CIMG3632.JPG

    Slangetje in de zak leggen
    Ook wat papier er omheen zodat hij niet direct tegen het plastic opzit en zichzelf dichttrekt.
    CIMG3634.JPG

    Nog even controleren of alles goed ligt, of de referentiestrepen op de kernen wel gelijk liggen.
    En dan de achterkant van het plastic, waar het slangetje niet zit, dichtkitten met acrylaatkit en aandrukken.
    CIMG3635.JPG

    Als alles goed ligt ook de voorkant dichtkitten met acrylaatkit en dan de kranen open om vacuum te zuigen.
    Zo ziet het er dan uit.
    CIMG3636.JPG

    CIMG3638.JPG

    Niet te laag gaan, het is maar EPS schuim.
    CIMG3637.JPG

    En wachten maar... een uur of 5-6 onder vacuum is genoeg, dan is de hars al zo uitgehard dat het vacuum eraf kan
    Na 12 uur haal ik het uit de zak en ga ik de onderkant van de vleugel bewerken, ligger erin, kabelgootjes voor de rolroeren maken, misschien de achterlijst wat afschuinen zodat de onderschaal er mooier op aansluit.

    Oh ja, jullie hebben de romp nog tegoed.
    Dat is dit geworden.
    Voorin is nog open om de motor te kunnen bevestigen en achter de vleugel is ook nog een stukje open omdat daar de hoogteservo komt.
    CIMG3640.JPG .

    GJ
     
    TheNorb, freekt en Frits37 vinden dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goeiendag zeg!
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is idd effe de rappe schoenlapper.
    Top!
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Na 6 uur pompen staat de vacuumpomp stil en heb ik de vleugel uit zijn dwangbuis gehaald.
    Nu nog minimaal 6 uur wachten voordat ik hem op ga pakken.
    CIMG3641.JPG

    En het zij-aanzicht met de balsa zichtbaar.
    CIMG3642.JPG

    Zo maar even een RG14 vleugeltje snijden, het is windkracht 8 en ik heb geen hellingzwever klaar liggen...
    Moet ik snel iets aan doen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina