De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wil, hoe kom je aan het idee dat een schaalkist te lastig is?
Dat staat inderdaad in boeken maar de Spitfire die ik had vloog als een gewone laagdekker, geen rare dingen.
De enige schaalkist waar ik moeite mee had was de Reno racer Nemesis van Air C Race, de kleine uitvoering.
Daar heb ik echt tijdens het vliegen schietgebedjes staan doen... ik had toen moeite om hem in de lucht te houden en hem de kant op te krijgen waar ik wilde.
Maar dat zwaartepunt lag nogal verkeerd, ruim 3 cm verkeerd op een vleugelkoorde van 16 cm.
En de Crocoblade achtigen vliegen allemaal best simpel, alleen de snelheid ligt wat hoog.
Ik heb Marcus Koch al een mail gestuurd of ik de mal een keer mag lenen van de Typhoon XS.

GJ

Schaalkist: Ik begin steeds beter te begrijpen, dat meerdere factoren bepalen hoe een vliegtuig vliegt. Ik lees dat er zoveel krachten zijn, die tijdens het vliegen bepalen hoe een toestel zich gedraagt. Je kunt dus niet zeggen, dat elke ........ makkelijk of moeilijk vliegt. Eerder gaf ik al aan, dat mijn Escapade laagdekker makkelijker vliegt dan de hoogdekkers die ik heb gehad. Laatst kwam een clubgenoot met een of ander onooglijk tweemotorig ding aanzetten en die vloog me toch mooi!
Het leven is 1 grote ontdekkingstocht. Op latere leeftijd ben ik nog met meerdere nieuwe werkzaamheden en hobby’s begonnen.

Gert-Jan: de Typhoon XS :rolleyes: (Vannacht kan ik niet slapen ;) :D)
 
De Escapade .61 is aan gort :oops: :confused:.

Wat is er gebeurd? De laatste weken stond de wind in de lengte van het veld. Dat leverde tientallen succesvolle landingen op.
Gisteren, hadden we weer westenwind en dat betekent landen op 50 meter. Ik kwam goed aangevlogen, volgens mijn leraar en ik zou gaan landen.
Op het laatste moment, ik was bijna op de grond, dacht ik "ik haal het niet". Ik gaf vol gas, het toestel kantelde en viel op de grond.
Volgens mijn leraar had ik nog makkelijk kunnen landen. Nu had ik bijna geen snelheid meer, waardoor de roeren nog maar nauwelijks effect hebben. De kracht van de motor liet het toestel omhoog gaan en meteen kantelen. De beste man kon niet meer ingrijpen (wij vliegen leerling-leraar).
Waarom gaf ik volgas? De laatste tijd heb ik zeer veel overshoots gemaakt. Op een gegeven moment geef je daarbij weer volgas om door te vliegen. Dat zat inmiddels een beetje in mijn systeem. Echter dat schijnt niet te kunnen, als je bijna geen snelheid meer hebt. Dat is een dure les :(!

Van stoppen met modelvliegen is al lang geen sprake meer. Lindinger heeft dit toestel geschrapt uit hun lijst. Zij waren met € 249,00 het goedkoopst, maar ze hebben hem van hun site gehaald. Overigens is weer 249 uitgeven ook niet iets om vrolijk van te worden. Zo langzamerhand begint het een dure hobby te worden en ik vraag mij af, wanneer mijn vrouw begint te piepen. Met een goedkoper vliegtuigje was waarschijnlijk hetzelfde gebeurd, alleen wat minder duur.

Hoe dan wel verder? Ik heb nog een Venture 60 bouwpakket liggen. Dat is ook een mooie grote laagdekker, die makkelijk vliegt. Ik denk erover, om deze nu te gaan bouwen. Dat zal meerdere weken gaan duren, want het is mijn eerste bouwpakket. Telkens advies vragen op de club en weer een stukje bouwen. Ik schat daar zo'n 2 á 3 maanden mee bezig te zijn. Dat is natuurlijk jammer, want het vliegen ging alsmaar beter. Maar zoals gezegd, het geld begint ook een rol te spelen.

Als iemand een grandioos idee heeft, houd ik mij aanbevolen. Uiteraard ga ik ook nog met mijn leraar overleggen.

Groeten, Wil
 
Sorry Wil maar dan zijn je basisvaardigheden toch nog niet goed.
Het eerste wat je een leerling leert als hij leert aanvliegen voor de landing is langzaam overvliegen en dan ook vooral niet sturen.
Het overtrekgedrag heb je al eerder geleert op grote hoogte.
Dus als je dan bij lage snelheid in de landing meteen aan de knuppels gaat trekken dan zit er iets fout.
Eerst gasgeven, even wachten en dan rustig up geven.
Ik blijf bij mijn vorige optie, je kan een hoogdekker dan wel niet mooi vinden maar je leert er wel mee vliegen zonder al te hoge kosten.
Ik (of we, Gerben, Ruud en ik) hebben al meerdere mensen af zien haken door dit soort dingen.
Of men trok het zelf financieel niet meer of het thuisfront begon te klagen en dan was het ook afgelopen.
En rara, allemaal stapten ze te snel over naar "mooie" sportieve laag en middendekkers.

GJ
 
Helemaal eens met GJ. De basisvaardigheden zijn nog niet op orde.
Je kunt ARF laagdekkers blijven kopen en het vliegen blijven proberen. Echter, vroeg of laat haak je vanzelf af, ook ik heb hiervan vele voorbeelden voorbij zien komen.

Neem het advies ter harte en bouw een hoogdekker. Bouw het liefst het model zelf, dan kun je het bij schade ook makkelijk repareren.
Modelvliegen is bouwen, vliegen, repareren en doorzetten. Repareren hoort erbij. Daar leer je heel veel van.
Als je een eenvoudige trainer hebt die je helemaal goed beheerst geeft dat heel veel voldoening. Blijf er een flinke tijd mee vliegen zodat je alle situaties en scenario’s gehad hebt, dat geeft zelfvertrouwen en geeft bij anderen aan dat je veilig vliegt.

Probeer vluchten te analyseren, wat ging er goed en wat ging er fout ? Hoe komt dat ? Ligt dit aan het model of aan de piloot ? Wat zijn de verbeterpunten ?
Een goede instrukteur hoort je daar ook op te wijzen, net als op de theorie en aerodynamica van het modelvliegen.

Een laagdekker kun je pas goed en veilig vliegen als de basisvaardigheden 100% op orde zijn.

Denk goed na over de toekomst….

Grt en succes,

Arnoud.
 
Sorry Wil maar dan zijn je basisvaardigheden toch nog niet goed.
Het eerste wat je een leerling leert als hij leert aanvliegen voor de landing is langzaam overvliegen en dan ook vooral niet sturen.
Het overtrekgedrag heb je al eerder geleert op grote hoogte.
Dus als je dan bij lage snelheid in de landing meteen aan de knuppels gaat trekken dan zit er iets fout.
Eerst gasgeven, even wachten en dan rustig up geven.
Ik blijf bij mijn vorige optie, je kan een hoogdekker dan wel niet mooi vinden maar je leert er wel mee vliegen zonder al te hoge kosten.
Ik (of we, Gerben, Ruud en ik) hebben al meerdere mensen af zien haken door dit soort dingen.
Of men trok het zelf financieel niet meer of het thuisfront begon te klagen en dan was het ook afgelopen.
En rara, allemaal stapten ze te snel over naar "mooie" sportieve laag en middendekkers.

GJ

Sorry is niet nodig Gert-Jan.

Tijdens de vele overschoots moest ik vol gas geven, zodra het vliegtuig voor mij langs kwam. Dat ging perfect.
Nu wilde ik ook een doorstart maken. Ik gaf nu ook vol gas. Het toestel lag meteen op zijn rug, vanwege de lage snelheid en het grote motorvermogen.
Achteraf begreep ik dat wel, maar mijn reactie was helaas verkeerd.

Met elke hoogdekker was hetzelfde gebeurd m.i. Een grote (goed zichtbare) hoogdekker kost overigens ook het een en ander.
Kleine piepschuim hoogdekkers vind ik een ramp. Bij windkracht 2 waaien ze al alle kanten op. Daar is ook geen lol aan.

Ik ben in overleg over het te bouwen vliegtuig. Volgend jaar zal hij wel klaar zijn.
 
Helemaal eens met GJ. De basisvaardigheden zijn nog niet op orde.
Je kunt ARF laagdekkers blijven kopen en het vliegen blijven proberen. Echter, vroeg of laat haak je vanzelf af, ook ik heb hiervan vele voorbeelden voorbij zien komen.

Neem het advies ter harte en bouw een hoogdekker. Bouw het liefst het model zelf, dan kun je het bij schade ook makkelijk repareren.
Modelvliegen is bouwen, vliegen, repareren en doorzetten. Repareren hoort erbij. Daar leer je heel veel van.
Als je een eenvoudige trainer hebt die je helemaal goed beheerst geeft dat heel veel voldoening. Blijf er een flinke tijd mee vliegen zodat je alle situaties en scenario’s gehad hebt, dat geeft zelfvertrouwen en geeft bij anderen aan dat je veilig vliegt.

Probeer vluchten te analyseren, wat ging er goed en wat ging er fout ? Hoe komt dat ? Ligt dit aan het model of aan de piloot ? Wat zijn de verbeterpunten ?
Een goede instrukteur hoort je daar ook op te wijzen, net als op de theorie en aerodynamica van het modelvliegen.

Een laagdekker kun je pas goed en veilig vliegen als de basisvaardigheden 100% op orde zijn.

Denk goed na over de toekomst….

Grt en succes,

Arnoud.

Bedankt voor je reactie Arnoud.
Mijn leraar zou blijven vliegen in mijn situatie.
Misschien zoek ik toch een betaalbaar schuimpje?
Ik weet het nog niet.
 
Laatst bewerkt:
De Charter is de oertrainer.
Het origineel was zonder rolroeren.
Wanneer het origineel voorzien is van rolroeren zonder dat de V-stelling minder is gemaakt dan is de invloed van de rolroeren wel minder dan bij andere hoogdekkers.
Denk wel dat de Charter je vertrouwen zal geven.
Als de prijs goed is zeg ik doen!
 
https://www.2dehands.be/hobby/model...bestuurd/great-planes-escapade-443364375.html

misschien? Is nog niet zo heel ver voor je...

Nu je hebt hoogdekkers en hoogdekkers...
Een Decathlon met een rotprofiel zou ik je niet aanraden.
Clubmaat van mij heeft een blackhorse Norseman. 1,8m span, hoogdekker. Allesbehalve een vriendelijk ding, moest je met beleid vliegen en aan de grond vliegend landen. Dus niet zomaar iedere hoogdekker is geschikt om te trainen.

Je zit nu wel in een fase waar brute acties zoals plotseling volgas geven vanuit bijna stall nefaste invloed heeft omdat je nu eenmaal al dicht bij de grond bent... Rust aan de knuppels kan veel verbeteren nog... en dat lukt helaas enkel maar door veel te vliegen.

Een typische trainer verdraagt veel meer stuurfouten (charter, calmato, ...)
 
Laatst bewerkt:
De Charter is de oertrainer.
Het origineel was zonder rolroeren.
Wanneer het origineel voorzien is van rolroeren zonder dat de V-stelling minder is gemaakt dan is de invloed van de rolroeren wel minder dan bij andere hoogdekkers.
Denk wel dat de Charter je vertrouwen zal geven.
Als de prijs goed is zeg ik doen!

Dank je Onno. Ik ga morgenavond kijken.
 
https://www.2dehands.be/hobby/model...bestuurd/great-planes-escapade-443364375.html

misschien? Is nog niet zo heel ver voor je...

Nu je hebt hoogdekkers en hoogdekkers...
Een Decathlon met een rotprofiel zou ik je niet aanraden.
Clubmaat van mij heeft een blackhorse Norseman. 1,8m span, hoogdekker. Allesbehalve een vriendelijk ding, moest je met beleid vliegen en aan de grond vliegend landen. Dus niet zomaar iedere hoogdekker is geschikt om te trainen.

Je zit nu wel in een fase waar brute acties zoals plotseling volgas geven vanuit bijna stall nefaste invloed heeft omdat je nu eenmaal al dicht bij de grond bent... Rust aan de knuppels kan veel verbeteren nog... en dat lukt helaas enkel maar door veel te vliegen.

Een typische trainer verdraagt veel meer stuurfouten (charter, calmato, ...)

Dank je Dries.
Volgens mijn leraar en mij zelf, zit ik dicht tegen zelfstandig kunnen vliegen aan.
Van de week was ik in een soort van paniek geraakt en toen ging het mis. Ik had hem gewoon nog kunnen landen! Doen wat de leraar zegt dus en verstand op nul.
Morgen ga ik naar de Charter kloon kijken en de beste man blijkt er nog een te hebben. Voor minder dan 100 euro per stuk.
Ik denk dat ik inderdaad beter een vliegtuig van 100 euro kan slopen, dan een van 300 euro. Als ik het dan toch met scha en schande moet leren.
Morgen weet ik dus meer en ik houd alle trouwe volgers hier op de hoogte. Het topic heet overigens niet voor niets "Perikelen" :D.
 
Van de week was ik in een soort van paniek geraakt en toen ging het mis

Dus nog niet "dicht tegen zelfstandig vliegen aan".
Paniek hoort niet.
Ik heb ooit eens tijdens een wedstrijd een kist heel dicht bij de grond overtrokken (was prototype van Freudenthaler dus ik was nog aan het experimenteren) en uit reflex heb ik de motor aangezet en ben naar het andere rak gevlogen,
Na de vlucht hoorde ik van iedereen, zo, dat was een mooie redding, maar ik heb daar nooit over nagedacht, het was gewoon een reflex,
Of dat je zwaartepunt helemaal niet op de goede plek ligt en dan bij een klein, vrijwel onzichtbaar model.
Ook dan moet je niet in paniek raken, ik stond alleen maar te denken, hoe krijg ik het ding in vredesnaam heelhuids aan de grond.
En probeerde te analiseren hoe het ding lag, want ik had hem mooi wit parelmoer gespoten wat hem deed verdwijnen in de grijze lucht.

De fout die jij maakte (overtrekken en dan ruw sturen) hoort typisch bij een beginner, dat is geen schande maar een laagdekker is wat onvergevelijker dan een hoogdekker.
Een Calmato hoogdekker kan je bijna niet overtrekken.
Zelf heb ik iets tegen Charters, dat begon al bij de bouw, toen ik een jaar of 14 was en ik vind ze ook niet fijn vliegen.
Dat is echt een bejaardenkist.
Ik vond een Westerly wel aardig vliegen en zelf heb ik weer leren vliegen met hulp van Gerben (na een lange tijd niks doen en gas aan de andere kant) met een
PT40 van Greatplanes.
Lekker kistje, niet te saai.
Het is een mooi bouwpakket, simpel te bouwen binnen een dag of 3.
Ik zie dat Leo Verspaget in Eindhoven er nog 1 heeft voor 120 Euro.
https://www.verspaget.nl/vliegtuige...es-rc-vliegtuigen/great-planes-gpma0118-pt-40
Misschien is dat een optie.
wat secondenlijm en 30 minuten epoxy erbij, 2 meter Oracover en je kan bouwen.
En dan ben je voor 150 euro klaar.

https://www.verspaget.nl/vliegtuige...es-rc-vliegtuigen/great-planes-gpma0118-pt-40

Lijkt me een leukere optie dan een Charter kopen die door iemand anders gebouwd is.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top