De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tip van de dag..
Doe net of je niks weet, laat de instructeur je alles vanaf het begin uitleggen, vertel hem dat je nooit de basis echt geleerd hebt.
Vliegen kan je maar er is een stuk voordat je gaat vliegen en ook wat andere situaties die voor kunnen komen (bomenrij, wind, door de zon vliegen).
En doe alles zelf, zender instellen ,onder begeleiding.
Zwaartepunt, roeruitslagen, mechanisch afstellen nadat je electronisch iets getrimd hebt.
Zelf doen, onder begeleiding.

Op een gegeven moment krijg je een routine en dan gaat alles vanzelf.

GJ
 
Tip van de dag..
Doe net of je niks weet, laat de instructeur je alles vanaf het begin uitleggen, vertel hem dat je nooit de basis echt geleerd hebt.
Vliegen kan je maar er is een stuk voordat je gaat vliegen en ook wat andere situaties die voor kunnen komen (bomenrij, wind, door de zon vliegen).
En doe alles zelf, zender instellen ,onder begeleiding.
Zwaartepunt, roeruitslagen, mechanisch afstellen nadat je electronisch iets getrimd hebt.
Zelf doen, onder begeleiding.

Op een gegeven moment krijg je een routine en dan gaat alles vanzelf.

GJ
Dat is een mooi positief bericht. Dat geeft de burger moed.
 
Ik heb dat kissie even voor je gefotografeerd.
Het is de NFD Rainbow.

Hij moet op 4S, staat er meerdere malen in.


CIMG3939.JPG
CIMG3941.JPG
CIMG3942.JPG
CIMG3943.JPG


 
Ik heb hem even uitgeprobeerd achter op het veldje, opgestegen vanaf de straat.
Op 3S.
Hij doet het, amper vermogen maar alles doet het.
Alleen de spinnerkap zorgt voor een trilling, of de prop, dat zal ik straks even controleren.

Maak maar een nieuw model aan in je zender, 2 ailerons.
Uitslagen op iets van 85% zetten want ze zijn bij 100% veel te groot voor jou.
Ik zal hem mechanisch nog even bijstellen.

Oh ja, en de accu moet de plus vrouwtje zijn, 4mm stekkers.

GJ
 
Ik heb hem even uitgeprobeerd achter op het veldje, opgestegen vanaf de straat.
Op 3S.
Hij doet het, amper vermogen maar alles doet het.
Alleen de spinnerkap zorgt voor een trilling, of de prop, dat zal ik straks even controleren.

Maak maar een nieuw model aan in je zender, 2 ailerons.
Uitslagen op iets van 85% zetten want ze zijn bij 100% veel te groot voor jou.
Ik zal hem mechanisch nog even bijstellen.

Oh ja, en de accu moet de plus vrouwtje zijn, 4mm stekkers.

GJ

Helemaal goed kerel en tot vrijdag.
 
Waarom nou weer een laagdekker.
Dat voegt niets toe, ik zou je als beginner niet lessen met een laagdekker.
Ik zei een hoogdekker.
En dat schuimpie dat ik voor je heb is minder kwetsbaar dan een calmato.
Beetje geld over de balk gooien.

GJ
 
Waarom nou weer een laagdekker.
Dat voegt niets toe, ik zou je als beginner niet lessen met een laagdekker.
Ik zei een hoogdekker.
En dat schuimpie dat ik voor je heb is minder kwetsbaar dan een calmato.
Beetje geld over de balk gooien.

GJ

Hij is in absolute nieuwstaat. Ik merk tot nu toe weinig verschil tussen een hoog- en een laagdekker.
Voor mij landt hij zelfs makkelijker, omdat een hoogdekker op het laatst nog wel eens heftig op een windvlaag kan reageren.
En ik vind een laagdekker aanzienlijk mooier.
Maar goed, dan begin ik toch met jouw toestel.
Trouwens "beginner"?
 
Ja, ik zei dat je weer als beginner moet beginnen, dus een hoogdekker.
En er zit in vliegeigenschappen best wel een verschil in hoog of laagdekker.
Waarschijnlijk merk je dat niet omdat je gewoon normaal rondjes vliegt.
Maar loopings, rollen, rugvlucht, alles wat jij nog niet geleerd hebt, daar is een laagdekker beter in, omdat ie minder stabiel is en vaak minder V-stelling heeft.
Maar om dat te leren wil een instructeur dat je een hoogdekker vliegt, ten eerste voor het zicht, want dat is bij een hoogdekker duidelijker, ten tweede voor de stabiliteit, als je het even niet meer weet dan leg je hem terug en hij vliegt rustig door.
Een laagdekker moet je meer sturen.

GJ
 
Hij is in absolute nieuwstaat. Ik merk tot nu toe weinig verschil tussen een hoog- en een laagdekker.
Voor mij landt hij zelfs makkelijker, omdat een hoogdekker op het laatst nog wel eens heftig op een windvlaag kan reageren.
En ik vind een laagdekker aanzienlijk mooier.
Maar goed, dan begin ik toch met jouw toestel.
Trouwens "beginner"?

Willy ik heb de oplossing, als je nu die calmato continu op zijn kop vliegt, dan heb je toch een hoogdekker?!

Eigenlijk hadden je gewoon die mentors moeten bijhouden.. en die op hun kop vliegen..
Want dan heb je een laagdekker.. ;)

Effe serieus, heb je met de mentors ooit op hun kop rondgevlogen?

En ik bedoel een paar minuten achter elkaar he..

P.S. dat van dat omwaaien na landing klopt inderdaad wel.
 
omdat een hoogdekker op het laatst nog wel eens heftig op een windvlaag kan reageren.
Ja en? Dat moet je leren te voorkomen.
Als zo'n windvlaag grip krijgt op een laagdekker tijdens de landing, dan heb je als je er niet op getraind bent en fladdertje met wat losse onderdelen.

Een hoogdekker is vergevingsgezind, een laagdekker niet.

En ik vind een laagdekker aanzienlijk mooier.
Dan is de oplossing toch daar?
Je neemt de laagdekker Calmato mee naar het veld om mee te pronken en je vliegt het lesprogramma met een hoogdekker.:)
Als je het zo doet, je bent echt niet de eerste.
 
Willy ik heb de oplossing, als je nu die calmato continu op zijn kop vliegt, dan heb je toch een hoogdekker?!

Eigenlijk hadden je gewoon die mentors moeten bijhouden.. en die op hun kop vliegen..
Want dan heb je een laagdekker.. ;)

Effe serieus, heb je met de mentors ooit op hun kop rondgevlogen?

En ik bedoel een paar minuten achter elkaar he..

P.S. dat van dat omwaaien na landing klopt inderdaad wel.

Het goede antwoord is: nee.
 
Ja, ik zei dat je weer als beginner moet beginnen, dus een hoogdekker.
En er zit in vliegeigenschappen best wel een verschil in hoog of laagdekker.
Waarschijnlijk merk je dat niet omdat je gewoon normaal rondjes vliegt.
Maar loopings, rollen, rugvlucht, alles wat jij nog niet geleerd hebt, daar is een laagdekker beter in, omdat ie minder stabiel is en vaak minder V-stelling heeft.
Maar om dat te leren wil een instructeur dat je een hoogdekker vliegt, ten eerste voor het zicht, want dat is bij een hoogdekker duidelijker, ten tweede voor de stabiliteit, als je het even niet meer weet dan leg je hem terug en hij vliegt rustig door.
Een laagdekker moet je meer sturen.

GJ

G.J.
Ik krijg bij de nieuwe club ook weer adviezen. Iedereen wil helpen. Dat is op zich altijd goed-bedoeld.
Maar hun leraar zegt, dat het vliegtuig dat jij mij aanbiedt ongeschikt is. Wat moet ik daar nou weer mee?
Hij wil de ailerons van de EasyStar werkend maken en dat ik daar geruime tijd mee ga vliegen. Hij wil dat ik
de afgelopen 5 jaar vergeet en weer helemaal opnieuw begin!? Na enige tijd adviseert hij dan een EasyGlider.
Daarna een Funcub. Ik denk dat we dan in 2025 zitten.
Verder komt de Calmato laagdekker dit jaar niet meer in beeld.
 
Ja en? Dat moet je leren te voorkomen.
Als zo'n windvlaag grip krijgt op een laagdekker tijdens de landing, dan heb je als je er niet op getraind bent en fladdertje met wat losse onderdelen.

Een hoogdekker is vergevingsgezind, een laagdekker niet.


Dan is de oplossing toch daar?
Je neemt de laagdekker Calmato mee naar het veld om mee te pronken en je vliegt het lesprogramma met een hoogdekker.:)
Als je het zo doet, je bent echt niet de eerste.

Goede ideën allemaal.
 
OK, ik gooi het even in de groep...
Graag respons van de instructeurs en dan het liefts van KNVvL mensen omdat die bepaalde richtlijnen aan moeten houden.

Eigen ervaring, KNVvL club.
Mensen kwamen eerst kijken, of op open dag.
Zeer zelden kwam er iemand met een model dat al vliegklaar was.
Wij raadden altijd een hoogdekker aan, Westerly, Trainer 40 en later de Calmato.
Dat was je leskist, die hield je tot je je brevet had.
Als mensen per se met zweven wilden beginnen dan lieten we ze eerst een Greatplanes Spirit of sortgelijks bouwen en daar lesten we ze dan mee aan het elastiek.
Motorzwevers vielen onder zwevers, dus dat werd dan hetzelfde idee maar zonder elastiek.
Met een motorzwever mag en kan je geen motorbrevet vliegen.

Dus... Willy wil een motorbrevet halen.
Dan heeft ie niets aan een Easyglider of Easystar.
Daar mag je namelijk het brevet niet mee vliegen.

Ik vind het normaal dat je lest met een hoogdekker met wielen, Calmato achtig.
Daar kan je je brevet mee halen en is een fijn vliegend model waar je ook nog kunstvlucht mee kan doen.

Als mensen dan bij ons op de club kwamen met hun zelfgebouwde of ARF model dan conroleerden we het, deden kleine aanpassingen en als het luchtwaardig was bracht de instructeur het op hoogte en gaf de zender aan de leerling.
Na uitleg wat de functies zijn natuurlijk.
Op dat moment zie je wat de leerling doet.
Is hij rustig, volgt hij aanwijzingen op of dringt het niet door.
Daarna kan je een beetje gaan bepalen of deze persoon het in zijn vingers heeft en of jij wel de juiste instructeur bent voor die leerling.

De instructeur die Wil nu heeft, heeft hem nog nooit 1 meter zien vliegen.
Ik heb Wil wel zien vliegen, heb hem ook wat aanwijzingen gegeven en ook met hem gevlogen, met de Ion en Viper, niet de makkelijkste modellen.
Hij luistert, vliegt wel wat ruw en klein maar geen koppige leerling.

Alleen mist de basis mede omdat hij maar aan zijn lot overgelaten is en hij ook veel te snel naar een Escapede gegaan is, de geweldige wereldkist die 3x gecrasht is omdat hij niet meer wist hoe hij lag... dat is dus lastiger bij een laagdekker.

Dus ik zeg, hoogdekker nemen en dan gewoon als een semi beginner, herintreder, gaan lessen.
Dat je er een laagdekker naast gaat vliegen moet je zelf weten maar dan zou ik een EPO ding nemen en niet een ARF Calmato.


Wat is jullie idee?
En van jullie weet hoe het afgelopen is met een handboek voor instructeurs.
KNVVL was daar mee bezig, ik ben er in het hele begin ook bij betrokken geweest maar ik zie er niets meer van terug in documenten of zo bij modelvliegsport.nl
Ik zie trouwens ook geen brevetformulieren meer voor download...


Voor Wil...
Kijk hier maar eens, de eisen voor A-motorbrevet.
De eerste taak, dat lukt al niet met een Easy...
https://www.knvvl.nl/modelvliegsport/veiligheid/brevet-vaste-vleugel-modellen
GJ
 
OK, ik gooi het even in de groep...
Graag respons van de instructeurs en dan het liefts van KNVvL mensen omdat die bepaalde richtlijnen aan moeten houden.

Eigen ervaring, KNVvL club.
Mensen kwamen eerst kijken, of op open dag.
Zeer zelden kwam er iemand met een model dat al vliegklaar was.
Wij raadden altijd een hoogdekker aan, Westerly, Trainer 40 en later de Calmato.
Dat was je leskist, die hield je tot je je brevet had.
Als mensen per se met zweven wilden beginnen dan lieten we ze eerst een Greatplanes Spirit of sortgelijks bouwen en daar lesten we ze dan mee aan het elastiek.
Motorzwevers vielen onder zwevers, dus dat werd dan hetzelfde idee maar zonder elastiek.
Met een motorzwever mag en kan je geen motorbrevet vliegen.

Dus... Willy wil een motorbrevet halen.
Dan heeft ie niets aan een Easyglider of Easystar.
Daar mag je namelijk het brevet niet mee vliegen.

Ik vind het normaal dat je lest met een hoogdekker met wielen, Calmato achtig.
Daar kan je je brevet mee halen en is een fijn vliegend model waar je ook nog kunstvlucht mee kan doen.

Als mensen dan bij ons op de club kwamen met hun zelfgebouwde of ARF model dan conroleerden we het, deden kleine aanpassingen en als het luchtwaardig was bracht de instructeur het op hoogte en gaf de zender aan de leerling.
Na uitleg wat de functies zijn natuurlijk.
Op dat moment zie je wat de leerling doet.
Is hij rustig, volgt hij aanwijzingen op of dringt het niet door.
Daarna kan je een beetje gaan bepalen of deze persoon het in zijn vingers heeft en of jij wel de juiste instructeur bent voor die leerling.

De instructeur die Wil nu heeft, heeft hem nog nooit 1 meter zien vliegen.
Ik heb Wil wel zien vliegen, heb hem ook wat aanwijzingen gegeven en ook met hem gevlogen, met de Ion en Viper, niet de makkelijkste modellen.
Hij luistert, vliegt wel wat ruw en klein maar geen koppige leerling.

Alleen mist de basis mede omdat hij maar aan zijn lot overgelaten is en hij ook veel te snel naar een Escapede gegaan is, de geweldige wereldkist die 3x gecrasht is omdat hij niet meer wist hoe hij lag... dat is dus lastiger bij een laagdekker.

Dus ik zeg, hoogdekker nemen en dan gewoon als een semi beginner, herintreder, gaan lessen.
Dat je er een laagdekker naast gaat vliegen moet je zelf weten maar dan zou ik een EPO ding nemen en niet een ARF Calmato.


Wat is jullie idee?
En van jullie weet hoe het afgelopen is met een handboek voor instructeurs.
KNVVL was daar mee bezig, ik ben er in het hele begin ook bij betrokken geweest maar ik zie er niets meer van terug in documenten of zo bij modelvliegsport.nl
Ik zie trouwens ook geen brevetformulieren meer voor download...


Voor Wil...
Kijk hier maar eens, de eisen voor A-motorbrevet.
De eerste taak, dat lukt al niet met een Easy...
https://www.knvvl.nl/modelvliegsport/veiligheid/brevet-vaste-vleugel-modellen
GJ

Je hebt het goed verwoordt.Alleen ben ik ook wel eens een hoogdekker verloren, omdat ik hem even niet meer zag.
Maar waar ik zo van baal, is dat ik na 5 jaar vliegen weer helemaal opnieuw moet beginnen en dan met een EasyStar.
Anderen bij de nieuwe vereniging en bij de vorige club zeggen dat ik al behoorlijk kan vliegen.
Daarom zo snel mogelijk het motorbrevet halen, dan ben ik van het hele gezeik af. Punt.
Ik denk dat ik figuren, die ik al wel eens gevlogen heb, zelf verder kan leren.
Vliegen moet leuk zijn, maar zo is de lol er grotendeels vanaf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top