OK, ik gooi het even in de groep...
Graag respons van de instructeurs en dan het liefts van KNVvL mensen omdat die bepaalde richtlijnen aan moeten houden.
Eigen ervaring, KNVvL club.
Mensen kwamen eerst kijken, of op open dag.
Zeer zelden kwam er iemand met een model dat al vliegklaar was.
Wij raadden altijd een hoogdekker aan, Westerly, Trainer 40 en later de Calmato.
Dat was je leskist, die hield je tot je je brevet had.
Als mensen per se met zweven wilden beginnen dan lieten we ze eerst een Greatplanes Spirit of sortgelijks bouwen en daar lesten we ze dan mee aan het elastiek.
Motorzwevers vielen onder zwevers, dus dat werd dan hetzelfde idee maar zonder elastiek.
Met een motorzwever mag en kan je geen motorbrevet vliegen.
Dus... Willy wil een motorbrevet halen.
Dan heeft ie niets aan een Easyglider of Easystar.
Daar mag je namelijk het brevet niet mee vliegen.
Ik vind het normaal dat je lest met een hoogdekker met wielen, Calmato achtig.
Daar kan je je brevet mee halen en is een fijn vliegend model waar je ook nog kunstvlucht mee kan doen.
Als mensen dan bij ons op de club kwamen met hun zelfgebouwde of ARF model dan conroleerden we het, deden kleine aanpassingen en als het luchtwaardig was bracht de instructeur het op hoogte en gaf de zender aan de leerling.
Na uitleg wat de functies zijn natuurlijk.
Op dat moment zie je wat de leerling doet.
Is hij rustig, volgt hij aanwijzingen op of dringt het niet door.
Daarna kan je een beetje gaan bepalen of deze persoon het in zijn vingers heeft en of jij wel de juiste instructeur bent voor die leerling.
De instructeur die Wil nu heeft, heeft hem nog nooit 1 meter zien vliegen.
Ik heb Wil wel zien vliegen, heb hem ook wat aanwijzingen gegeven en ook met hem gevlogen, met de Ion en Viper, niet de makkelijkste modellen.
Hij luistert, vliegt wel wat ruw en klein maar geen koppige leerling.
Alleen mist de basis mede omdat hij maar aan zijn lot overgelaten is en hij ook veel te snel naar een Escapede gegaan is, de geweldige wereldkist die 3x gecrasht is omdat hij niet meer wist hoe hij lag... dat is dus lastiger bij een laagdekker.
Dus ik zeg, hoogdekker nemen en dan gewoon als een semi beginner, herintreder, gaan lessen.
Dat je er een laagdekker naast gaat vliegen moet je zelf weten maar dan zou ik een EPO ding nemen en niet een ARF Calmato.
Wat is jullie idee?
En van jullie weet hoe het afgelopen is met een handboek voor instructeurs.
KNVVL was daar mee bezig, ik ben er in het hele begin ook bij betrokken geweest maar ik zie er niets meer van terug in documenten of zo bij modelvliegsport.nl
Ik zie trouwens ook geen brevetformulieren meer voor download...
Voor Wil...
Kijk hier maar eens, de eisen voor A-motorbrevet.
De eerste taak, dat lukt al niet met een Easy...
https://www.knvvl.nl/modelvliegsport/veiligheid/brevet-vaste-vleugel-modellen
GJ