Dat klopt niet helemaal Arnoud. Wat jij omschrijft is een
tolvlucht en die stop je door de roeren neutraal te zetten. Het is een manoeuvre die je zelf met de roeren inzet en vasthoudt. Het is echter
geen vrille!
Bij een vrille is de vleugel voor het grootste deel overtrokken en doen de rolroeren niets meer. Alleen een deel van de buitenste vleugel zal nog lift opleveren door de relatief hoge snelheid. Hierdoor gaat de vrille ongeremd door als je de roeren weer neutraal zet. Je kan in een vrille komen op de manier zoals je omschrijft maar ook door te veel up te geven in een bocht vooral als je langzaam vliegt. Dat kan dus ook gebeuren als je op de baan aanvliegt voor de landing.
Als je alle roeren neutraal zet zal het vliegtuig dus gewoon doorgaan tot de grond omhoog komt en het vliegtuig grijpt.

Om een vrille te stoppen moet je dus tegensturen en wel met het richtingsroer. Dit omdat omdat dit roer het enige is dat nog (enig) effect zal hebben. Er zijn echter helaas ook vliegtuigen (geweest) waarbij het richtingsroer niet voldoende autoriteit had en het vliegtuig dus niet uit de vrille was te krijgen. Daar zijn best veel piloten door omgekomen destijds. Zelfs de alom bekende DH82 Tiger Moth was heel lastig uit een vrille te krijgen. Door aanpassing van het kielvlak en richtingsroer is dat een stuk verbeterd. Bij de toestellen die in Nederland in gebruik waren bij de RLS werden vooraan aan de voet van het richtingsroer twee horizontale planken aangebracht die de luchtstroom voldoende veranderden om het herstel uit een vrille te verbeteren. Die planken werden ook wel "bedden planken" genoemd.
Modelvliegtuigen zijn meestal ontzettend moeilijk in een echte vrille te krijgen. Je moet dus vrijwel altijd met zowat alle roeren gaan sturen om in een vrille te geraken en dan nog is het vrijwel altijd een tolvlucht omdat het vliegtuig zichzelf corrigeert als je de roeren los laat en neutraal laat komen. Ik heb zelf maar één model gehad dat daadwerkelijk in een vrille kon komen en waarbij je stevig met het richtingsroer moest tegensturen en soms zelfs gas bij moest geven om er uit te komen. Al mijn andere modellen kwamen of wel direct of na nog één of twee slagen vanzelf uit de tolvlucht na het neutraal zetten van de roeren. Met een klein beetje up vang je dat op, dan gas erbij en je vliegt weer verder.
Als je dus een tolvlucht instuurt zoals je omschrijft en het model komt daar niet vanzelf uit als je de roeren neutraal zet zit het model in een echte vrille. Niet in paniek raken maar met het richtingsroer,
alleen het richtingsroer, tegen sturen tot het model stopt met draaien. Daarna voorzichtig up geven en als het model horizontaal vliegt rustig gas bij geven. Gebeurt dit als je laag vliegt dan heb je een probleem en moet je waarschijnlijk de lijmpot en dergelijke weer tevoorschijn halen.