De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Brevet vliegen;
Ik zit te klooien met de tolvlucht.
Als ik de laatste tol heb gemaakt, hoe kom ik er dan weer uit? Ik dacht eerst de vleugels rechtleggen met aileron en daarna gasgeven. Zo "red" ik al een paar jaar mijn vliegtuig indien nodig. Toch wil het met deze oefening niet echt lukken.
Graag jullie tips.

p.s. ik ga hem komend weekend ook met GJ oefenen.

Het goede moment afwachten, het brevet vereist 3 tollen dus.... eerst voldoende hoogte winnen. In de tolvlucht je tolletjes tellen. Na drie recht leggen/beetje up geven en rustig gas geven en weer rustig doorvliegen en wederom..... oefenen, oefenen, oefenen en dan nog een keer oefenen.

Het tollen stop je door met richting tegen te sturen en niet met rolroer. Daarna op snelheid laten komen en rustig afvangen met hoogteroer

Het hangt van het model af. Heeft het model geprofileerde staartvlakken (bijvoorbeeld een F3A model) dan stopt het model direct als de sticks worden losgelaten.
Als de staartvlakken een plankje zijn kan het model een halve slag extra doordraaien. Het hangt ook samen met de grootte en positie van het kielvlak, is een technisch verhaal, zal ik je niet mee vermoeien.

Probeer netjes de tolvlucht / vrille in te sturen. Eerst het model laten overtrekken en dan netjes in de tolvlucht sturen.
Het is geen moeilijk figuur om te vliegen, vraagt wel wat oefening.

Succes!

Grt,

Arnoud.

Het hangt van het model af. Heeft het model geprofileerde staartvlakken (bijvoorbeeld een F3A model) dan stopt het model direct als de sticks worden losgelaten.
Als de staartvlakken een plankje zijn kan het model een halve slag extra doordraaien. Het hangt ook samen met de grootte en positie van het kielvlak, is een technisch verhaal, zal ik je niet mee vermoeien.

Probeer netjes de tolvlucht / vrille in te sturen. Eerst het model laten overtrekken en dan netjes in de tolvlucht sturen.
Het is geen moeilijk figuur om te vliegen, vraagt wel wat oefening.

Succes!

Grt,

Arnoud.

Het is een FunCub Arnold, maar dan zonder Fun.

Ik doe een poging;
1 ik vlieg op grote hoogte.
2 de gas gaat dicht.
3 richting naar links (maar de knuppel niet helemaal in de hoek)
4 veel up erbij geven
5 na 3 rondjes moet ik er uit
6 tegen sturen met richting (het toestel komt weer recht te liggen)
7 up geven
8 gas geven
Als dit klopt ga ik het van buiten leren.

Wil, je kunt nog iets toevoegen dat maakt het makkelijker :

1 Vlieg op grote hoogte.
2. Neus van het model optrekken en gas dicht.
3. Wachten totdat het model de neus laat vallen.
3 Richting helemaal naar links of rechts (knuppel helemaal in de hoek) / voor een "snelle" tolvlucht volledig aileron meesturen met richting.
4. Vol up erbij geven
5. Na 3 rondjes stcks "neutraal" zetten.
7 Klein beetje up geven.
8 Gas geven.

Bovenstaand is voor de tolvlucht / vrille.

Grt,

Arnoud.

Dat klopt niet helemaal Arnoud. Wat jij omschrijft is een tolvlucht en die stop je door de roeren neutraal te zetten. Het is een manoeuvre die je zelf met de roeren inzet en vasthoudt. Het is echter geen vrille!
Bij een vrille is de vleugel voor het grootste deel overtrokken en doen de rolroeren niets meer. Alleen een deel van de buitenste vleugel zal nog lift opleveren door de relatief hoge snelheid. Hierdoor gaat de vrille ongeremd door als je de roeren weer neutraal zet. Je kan in een vrille komen op de manier zoals je omschrijft maar ook door te veel up te geven in een bocht vooral als je langzaam vliegt. Dat kan dus ook gebeuren als je op de baan aanvliegt voor de landing.
Als je alle roeren neutraal zet zal het vliegtuig dus gewoon doorgaan tot de grond omhoog komt en het vliegtuig grijpt. ;)
Om een vrille te stoppen moet je dus tegensturen en wel met het richtingsroer. Dit omdat omdat dit roer het enige is dat nog (enig) effect zal hebben. Er zijn echter helaas ook vliegtuigen (geweest) waarbij het richtingsroer niet voldoende autoriteit had en het vliegtuig dus niet uit de vrille was te krijgen. Daar zijn best veel piloten door omgekomen destijds. Zelfs de alom bekende DH82 Tiger Moth was heel lastig uit een vrille te krijgen. Door aanpassing van het kielvlak en richtingsroer is dat een stuk verbeterd. Bij de toestellen die in Nederland in gebruik waren bij de RLS werden vooraan aan de voet van het richtingsroer twee horizontale planken aangebracht die de luchtstroom voldoende veranderden om het herstel uit een vrille te verbeteren. Die planken werden ook wel "bedden planken" genoemd.
Modelvliegtuigen zijn meestal ontzettend moeilijk in een echte vrille te krijgen. Je moet dus vrijwel altijd met zowat alle roeren gaan sturen om in een vrille te geraken en dan nog is het vrijwel altijd een tolvlucht omdat het vliegtuig zichzelf corrigeert als je de roeren los laat en neutraal laat komen. Ik heb zelf maar één model gehad dat daadwerkelijk in een vrille kon komen en waarbij je stevig met het richtingsroer moest tegensturen en soms zelfs gas bij moest geven om er uit te komen. Al mijn andere modellen kwamen of wel direct of na nog één of twee slagen vanzelf uit de tolvlucht na het neutraal zetten van de roeren. Met een klein beetje up vang je dat op, dan gas erbij en je vliegt weer verder.
Als je dus een tolvlucht instuurt zoals je omschrijft en het model komt daar niet vanzelf uit als je de roeren neutraal zet zit het model in een echte vrille. Niet in paniek raken maar met het richtingsroer, alleen het richtingsroer, tegen sturen tot het model stopt met draaien. Daarna voorzichtig up geven en als het model horizontaal vliegt rustig gas bij geven. Gebeurt dit als je laag vliegt dan heb je een probleem en moet je waarschijnlijk de lijmpot en dergelijke weer tevoorschijn halen.

Klopt helemaal wat je schrijft Ernst, bedankt voor de toevoeging.
De funcub van Wil zal echter niet of heel moeilijk in een vrille komen, het is een trainerachtig model en die zijn te stabiel om een vrille te kunnen vliegen. Een tolvlucht zal met de juiste afstelling zeker moeten lukken.

Grt,

Arnoud.

Tolvlucht, versie 2.0;
1 Vlieg op grote hoogte.
2. Neus van het model optrekken en gas dicht.
3. Wachten totdat het model de neus laat vallen.
3 Richting helemaal naar links of rechts (knuppel helemaal in de hoek) (ik leer juist niet helemaal in de hoek?)
4. Vol up erbij geven
5. Na 3 rondjes stcks "neutraal" zetten.(of met richting tegensturen?)
6 Klein beetje up geven.
7 Gas geven.
Er zitten nog twee tegenstrijdigheden in.

Brille is gas dicht trekken in 1 vloeiende beweging. Daarna steeds meer up trekken zodat de vaart verminderd en het toestel wegvalt over 1 vleugel in die richting richting mee geven en beide vlakken zowel hoogte als richting in de hoek houden dit 3 slagen vast houden en knuppels los. Het toestel hersteld zich.

Tol vlucht aka neerwaartse spiraal.

Gas dicht als eerder genoemd rustig up trekken tot de vaart er uit gaat en wederom het toestel zal of een vleugel laten zakken of de neus nu vol rolroer er in en vast houden.
Herstellen is knuppels los.

Toestel hersteld niet.

Nu stoot gas geven en tegen gesteld rudder en of rol. Toestel hersteld. Terug op de grond zwaartepunt naar voren brengen.

Het is een onzinfiguur in het brevet.
Geen enkele moderne trainer zal in een vrille raken.
Ik heb hem een echte vrille mee laten maken met de Blizzard, daar is te veel hoogte trekken fataal.

Maar de tolvlucht bij het brevet zet je in door de snelheid eruit te halen (gas dicht).
Vol up trekken
Dan aileron en/of richting in de hoek zetten.
Dan 3 maal een tol te maken.
alles loslaten en snelheid maken, dan pas alles recht leggen.
Het is een heel simpel figuur en totaal onzinnig.

GJ

Nou, het is goed te weten wat er gebeurt. Dus goed voor je vaardigheden. Goed waarnemen en omzetten naar acties, daardoor leer je het vliegen. Dus ik vind dat ie moet blijven [emoji16].
Voor sommige is het al moeilijk om op hoogte te komen. Vraag maar eens een willekeurige vlieger om naar 200mtr te vliegen. Moet je eens kijken wat er gebeurt.

Ik vind het van begin af aan al een onzin figuur.
Ik zou het liever vervangen zien worden door een rol of stukje rugvlucht.
Het is volledig nep.
Je maakt ook geen vrille, je rolt op een rare zelf ingezette manier naar beneden dus dan kan je hem er ook zelf makkelijk uitsturen.
Ik heb Wil hier geleerd, alles loslaten, weer snelheid maken en dan rustig up trekken.
Tijdens het proefexamen was ie zo dom om zich te laten verleiden nog een extra tol te doen op te lage hoogte.
Ik heb meteen gezegd, dat had je niet moeten doen, jij bestuurd het vliegtuig, niet de instructeur.
Hij had gewoon moeten weigeren nog een extra tol te doen.
Dan nog maar een keer omhoog en overnieuw doen.

En ik snap niet wat er moeilijk is om naar 200 meter hoogte te komen.
Weet je wat lastig is:
Een vlakke cirkel met vlakke vleugel voor je draaien.
Probeer dat maar eens, zelfs echt goede vliegers hebben daar problemen mee.
Als je dat kan krijg je van mij je brevet zonder andere figuren te vliegen.

GJ

Ja, daar zie de verschillen. Die vlakke cirkel is voor mij ook niet moeilijk. Zo zijn er genoeg vaardigheden die getraind moet worden, daar gaat het om. Je vliegbewegingen en ongebruikelijke situaties beheersen.
Dat is alleen maar te leren door te doen dus uren maken en verschillende situaties oefenen.
De 200mtr is zicht oefenen. Hoe vaak ik op het veld hoor dat ze niet meer weten hoe de kist hangt (en wat doe je dan?).
Dan betekent het dus dat hand/oog coördinatie nog niet optimaal is.

Een vlakke cirkel met vlakke vleugel voor je draaien.
Is totaal niet moeilijk met sommige vliegtuigen, volledig onmogelijk met anderen.
Een F3A kist of vergelijkbaar zal er weinig moeite mee hebben, maar zo'n racezwevert als waar jij gebruikelijk mee vliegt zal er vanwege vrijwel nul lateraal oppervlak aanmerkelijk meer moeite mee hebben.
Dat is gewoon een kwestie van het krachtenplaatje tekenen en dan zie je dat vanzelf.

Maar persoonlijk denk ik dat het bij die tolvlucht of vrille nog niet eens gaat om de moeilijkheid van de figuur op zich, maar meer om het tonen van een zekere mate van "stressbestendigheid" en inschattingsvermogen van de beginnende vlieger, per slot van rekening tuimelt je kist wel min of meer verticaal naar beneden. En als zodanig, vind ik het niet een echt heel verkeerd figuur.

Want als je alles heel erg "droog" gaat bekijken, dan zijn de enige figuren die er echt toe doen, de start en een landing zonder motor, met tussendoor een "vlucht waarbij je de limieten van je eigen vaardigheid niet overschrijdt"... (waarmee ik zou willen zeggen dat eigenlijk alle figuren "enigszins onzin" zijn...)
Heb je die drie punten onder de knie dan crash je verder uitsluitend door eigen schuld of technisch falen.

Met die apparaten waar ik altijd mee vloog is een vlakke cirkel totaal onmogelijk, ik heb geen rudder.
Maar met een Calmato achtige is het nog niet zo makkelijk.
En zicht oefenen oefenen deed ik altijd anders.
200 meter is niet hoog, je kan dan beter ver weg laten vliegen, dan de leerling afleiden en een ruk aan een knuppel geven en hem dan weer laten kijken en dan zien of ie het nog ziet.
Zo deed ik het altijd.
Even ergens anders naar laten kijken met een smoesje, dan het model snel de andere kant opsturen en dan de leerling weer laten vliegen.
9 van de 10 keer hebben ze geen idee meer hoe ie ligt.
Het is een vies trucje maar je ziet dan wel of ze weten wat ze moeten doen.
Of ze weten dat als ie naar je toe komt je naar de laagste vleugel moet sturen.
Maar ze moeten als ze zelf leren onthouden wat ze sturen en daar op anticiperen.
Met de 2 meter kistjes waar ik mee vloog zaten we regelmatig boven de 700 meter, record was 950 meter en dan zie je niet heel veel, alleen een glittertje in de lucht.
Dan moet je weten welke kant je opgestuurd hebt en hoe ie ongeveer zal liggen.
Op den duur moet de leerling dat ook weten.
Dat heb ik Wil al een beetje aangeleerd, onthou wat je stuurt, als je dan per ongeluk de zon instuurt dan weet je hoe er aan de andere kant uitkomt.

GJ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back