De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als tijdens het spelen van het spel, de spelregels worden aangepast, dan is het wel fair dat iedereen opnieuw op gaais t voor het fel begeerde papiertje.

Ik zie vliegers met een brevet op auto´s terechtkomen, in de sloot liggen, in bomen hangen, verkeerd landen, etc.
Een brevet geeft net als een rijbewijs geen enkele garantie.
Ik zou de eisen gedeeltelijk aanpassen.
 
Ik vind dat de huidige lat al hoog genoeg ligt.

Brevet is toch bedoeld om aan te tonen, dat het kistje onder controle is en het voor de omgeving veilig is om er te vertoeven?

Het primaire doel van een doellanding is het kistje aan (in) de grond zetten zo dicht mogelijk bij een bepaald punt.
Bij een touch is de snelheid er nog niet uit, pas bij de boink dan staat het stil.

Als het nu een toelatingsexamen is / was voor het conservatorium van de modelvliegkunsten, dan is de huidige lat ook al hoog genoeg.

En boem is hoo :D.
 
Ik liet leerlingen altijd een keer rollen en een stukje rugvlucht vliegen tijdens het lessen.
Vaak waren ze er na het brevet erg dankbaar voor want vroeg of laat kom je in een situatie dat je model op zijn kop licht, en dan?
Dat is hartstikke mooi, het plus pakket in negatieve vlucht.
Mooi als je dat iemand mee geeft in de opleiding, scheelt veel teleurstellingen en liters lijm.:thumbsup:
 
Ik zie vliegers met een brevet op auto´s terechtkomen, in de sloot liggen, in bomen hangen, verkeerd landen, etc.
Een brevet geeft net als een rijbewijs geen enkele garantie
Als je een piloot op een auto hebt zien komen dan zou ik meteen melding maken bij het bestuur.
Die persoon mag dan niet meer vliegen.
Ten eerste staan auto's 9 van de 10 keer achter de pits of plek waar de vliegers vliegen.
Daar mag je al helemaal niet komen.
Boom raken is ook een beetje dom, dat ding stond er al voordat je de lucht in ging, in de sloot liggen kan, is mij ook wel eens gebeurd omdat ik de landing net even verkeerd inschatte of de motor uitsloeg bij de start.
En inderdaad, dat (electro)zweef brevet stelt echt niks voor, daar kan je niet eens bewijzen dat je een brevet waardig bent.
Het is een bewijs dat je veilig kan vliegen en ook vooral, veilig met de spullen en omstanders om gaat.
En er zijn diverse brevetten weggeven zonder dat men ook maar aan 1 eis voldeed, sterker nog, ik ken mensen die helibrevet en jet brevet gehaald hebben zonder ooit 1 meter gevlogen te hebben met zoiets.
En wat ik ook zie, ik kwam bij verschillende clubs, dat het niveau per club enorm verschilt.
Dat heeft denk ik te maken met elkaar wat meer in de gaten houden, elkaar wat meer pushen om netter en beter te vliegen.
Zelfs clubwedstrijdjes, hoe simpel ook, kunnen het niveau al opkrikken.

GJ
 
  • Like
Reactions: jve
De tolvlucht, versie 3.0

1 breng het toestel op veilige hoogte
2 gas dicht, de neus optrekken
3 wachten tot de neus valt
4 een beetje of vol, links of rechts richting geven met het richtingsroer en/of met de ailerons
HIER BEN IK NOG NIET HELEMAAL UIT!
5 drie slagen in de rondte
6 knuppels los, of tegensturen met richting of ailerons.
HIER BEN IK NOG NIET HELEMAAL UIT!
7 een beetje gas geven of een beetje up geven
8 een beetje up geven of een beetje gas geven
HIER BEN IK NOG NIET HELEMAAL UIT!
9 recht leggen
 
Als je een piloot op een auto hebt zien komen dan zou ik meteen melding maken bij het bestuur.
Die persoon mag dan niet meer vliegen.
Ten eerste staan auto's 9 van de 10 keer achter de pits of plek waar de vliegers vliegen.
Daar mag je al helemaal niet komen.
Boom raken is ook een beetje dom, dat ding stond er al voordat je de lucht in ging, in de sloot liggen kan, is mij ook wel eens gebeurd omdat ik de landing net even verkeerd inschatte of de motor uitsloeg bij de start.
En inderdaad, dat (electro)zweef brevet stelt echt niks voor, daar kan je niet eens bewijzen dat je een brevet waardig bent.
Het is een bewijs dat je veilig kan vliegen en ook vooral, veilig met de spullen en omstanders om gaat.
En er zijn diverse brevetten weggeven zonder dat men ook maar aan 1 eis voldeed, sterker nog, ik ken mensen die helibrevet en jet brevet gehaald hebben zonder ooit 1 meter gevlogen te hebben met zoiets.
En wat ik ook zie, ik kwam bij verschillende clubs, dat het niveau per club enorm verschilt.
Dat heeft denk ik te maken met elkaar wat meer in de gaten houden, elkaar wat meer pushen om netter en beter te vliegen.
Zelfs clubwedstrijdjes, hoe simpel ook, kunnen het niveau al opkrikken.

GJ

Daar hebben we het in het weekend nog wel over ;).
 
Dat kan, mits er bij vermeld wordt welke figuren er gevlogen zijn, en waarom (beperkingen of ruimere mogelijkheden van het toestel).
Maar dan kom je dus al in ongelijkwaardige brevetten, net zoiets als het lichte motorrijbewijs.
Lijkt me absoluut niet wenselijk.
Rolroer dan een rol. Geen rolroer dan geen rol. Zo simpel is het
 
Geen zorgen voor de tolvlucht Wil. Hoef je niet perfect te vliegen, komt later wel als je er belangstelling voor hebt.
Het gaat er bij het brevet om dat je laat zien dat je veilig vliegt en het model onder controle hebt.

De tolvlucht (spiraalvlucht mag ook) geeft aan dat je het model onder controle hebt als het overtrekt.
Als ik jou betoog zo lees vlieg je nu een spiraalvlucht, niks mis mee, is prima voor het brevet.

Als ik zo lees wat je nu oefend moet je deze zomer het brevet zeker behalen.

Veel succes!

Grt,

Arnoud
 
De tolvlucht, versie 3.0

1 breng het toestel op veilige hoogte
2 gas dicht, de neus optrekken
3 wachten tot de neus valt
4 een beetje of vol, links of rechts richting geven met het richtingsroer en/of met de ailerons
HIER BEN IK NOG NIET HELEMAAL UIT!
5 drie slagen in de rondte
6 knuppels los, of tegensturen met richting of ailerons.
HIER BEN IK NOG NIET HELEMAAL UIT!
7 een beetje gas geven of een beetje up geven
8 een beetje up geven of een beetje gas geven
HIER BEN IK NOG NIET HELEMAAL UIT!
9 recht leggen
Op mijn beurt bij twijfel alles dd hoek in
Je voert hem uit dat telt 3 slagen minimaal en herstellen, het toestel in dd vliegrichting zetten en door met het program.
 
1 breng het toestel op veilige hoogte
2 gas dicht, de neus optrekken
3 wachten tot de neus valt
4 een beetje of vol, links of rechts richting geven met het richtingsroer en/of met de ailerons
HIER BEN IK NOG NIET HELEMAAL UIT!
5 drie slagen in de rondte
6 knuppels los, of tegensturen met richting of ailerons.
HIER BEN IK NOG NIET HELEMAAL UIT!
7 een beetje gas geven of een beetje up geven
8 een beetje up geven of een beetje gas geven
HIER BEN IK NOG NIET HELEMAAL UIT!
9 recht leggen


Ik wou dat ook net schrijven.
Snelheid eruit en dan vol up en alles de hoek in.
Dus richting en rol.
Dan buitelt ie mooi naar beneden, altijd prijs.
En niet wachten tot de neus valt maar als de snelheid eruit is alles de hoek en en vol up, tegelijk!

Na 3 tollen, of als je te laag komt, alles los en niet tegensturen.
Als je in een echte overtrek komt en je gaat tegensturen dan valt ie weer de andere kant op, dat zag je met de Blizzard, 3x achter elkaar overtrekken tot er geen lucht meer is om te vliegen.
Dus alles loslaten, snelheid maken en dan rustig up trekken en recht leggen, doorvliegen.
Het is echt vreselijk makkelijk.
Een vliegtuig, zeker een hoogdekker en lesmodel, wil zelf vliegen.
Al zou je de knuppels niet aanraken en hoog genoeg zitten zou hij zichzelf recht leggen.
Leerlingen willen altijd teveel sturen.



GJ
 
Geen zorgen voor de tolvlucht Wil. Hoef je niet perfect te vliegen, komt later wel als je er belangstelling voor hebt.
Het gaat er bij het brevet om dat je laat zien dat je veilig vliegt en het model onder controle hebt.

De tolvlucht (spiraalvlucht mag ook) geeft aan dat je het model onder controle hebt als het overtrekt.
Als ik jou betoog zo lees vlieg je nu een spiraalvlucht, niks mis mee, is prima voor het brevet.

Als ik zo lees wat je nu oefend moet je deze zomer het brevet zeker behalen.

Veel succes!

Grt,

Arnoud

Dat komt ook goed Arnoud, maar er zijn verschillende meningen. Hoe moet ik het dan weten?
Weten wat je bij overtrek moet doen, lijkt mij ook prima. Drie jaar geleden had ik een Wot 4. Deze
bracht ik op hoogte en dan zette ik de motor uit. Verder deed ik niks. Ik wachtte dan totdat het
toestel naar omlaag ging. Ik legde de vleugels recht met aileron en ik gaf weer gas. Sindsdien
heb ik deze stunt niet meer uitgehaald. Waarom weet ik niet.
De helikopterpilootkolonel van een vliegschool uit Friesland leerde mij dat rechtleggen.

Ik ga zaterdag voor 4 dagen naar GJ in Duitsland, samen met een vliegvriend. Uiteraard gaan
we elke dag vliegen. Ik wil 1 dag met de FunCub, daarna met de WotTrainer en daarna met de Ion,
of een anders snel ding dat GJ dan klaar heeft staan, met dubbele bediening.
Ik vermaak mij wel.
 
Ik wou dat ook net schrijven.
Snelheid eruit en dan vol up en alles de hoek in.
Dus richting en rol.
Dan buitelt ie mooi naar beneden, altijd prijs.
En niet wachten tot de neus valt maar als de snelheid eruit is alles de hoek en en vol up, tegelijk!

Na 3 tollen, of als je te laag komt, alles los en niet tegensturen.
Als je in een echte overtrek komt en je gaat tegensturen dan valt ie weer de andere kant op, dat zag je met de Blizzard, 3x achter elkaar overtrekken tot er geen lucht meer is om te vliegen.
Dus alles loslaten, snelheid maken en dan rustig up trekken en recht leggen, doorvliegen.
Het is echt vreselijk makkelijk.
Een vliegtuig, zeker een hoogdekker en lesmodel, wil zelf vliegen.
Al zou je de knuppels niet aanraken en hoog genoeg zitten zou hij zichzelf recht leggen.
Leerlingen willen altijd teveel sturen.
GJ

Ik breng de FunCub mee, dan gaan we dat 4 dagen oefenen.
O ja ...... en we brengen verse ingredienten mee voor een overheerlijke satesaus.
 
Ik kan hem niet overpakken he..
Maar aan de helling heb je 150 meter extra hoogte.
Je moet eerst nog de straat barbeque overleven he..
Serge, als je zaterdagavond in de buurt bent, je bent welkom, zelf vlees meenemen, de rest staat hier (salade, brood, drank BBQ).
In der Hohl, 54570 Weidenbach.

GJ
 
Ik kan hem niet overpakken he..
Maar aan de helling heb je 150 meter extra hoogte.
Je moet eerst nog de straat barbeque overleven he..
Serge, als je zaterdagavond in de buurt bent, je bent welkom, zelf vlees meenemen, de rest staat hier (salade, brood, drank BBQ).
In der Hohl, 54570 Weidenbach.

GJ

Het is geheel op mijn risico.
Ik wil wel graag getroost worden, als hij in puin ligt.
 
Probeer eens mee te denken met je model, alsof je er in zit. Om te sturen heb je druk op je roeren nodig. Dus snelheid. Als je alle snelheid eruit trekt en dan probeert te sturen gebeurt er niks, het model kiepert omlaag en vliegt vrolijk verder. Je moet dus sturen voordat het model stilvalt, of erna wanneer het weer snelheid krijgt.
 
Ik kan hem niet overpakken he..
Maar aan de helling heb je 150 meter extra hoogte.
Je moet eerst nog de straat barbeque overleven he..
Serge, als je zaterdagavond in de buurt bent, je bent welkom, zelf vlees meenemen, de rest staat hier (salade, brood, drank BBQ).
In der Hohl, 54570 Weidenbach.

GJ
Hoelaat?
 
Om 4 uur komen ze tafels en banken brengen en die worden in mijn tuin gezet.
De BBQ komt aan de overkant en die zal denk ik zo rond half zes aangestoken worden, dus ik gok dat het vanaf een uur of half zeven los geht.

GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top