Wat mijn eigen ontwerpen en bouwprojecten betreft ben ik redelijk kritisch maar ik ga niet op elk detail letten.
Ik let er wel op of dingen recht zijn, of de instelhoeken enigszins kloppen en of alles veilig is, dus scharnieren geborgd en dergelijke.
En het zwaartepunt moet wel in de buurt liggen van waar het hoort.
Een paar procent te voorlijk is niet zo erg maar een paar procent te achterlijk maakt dingen onvliegbaar (alhoewel ik dat soort modellen ook nog wel heelhuids aan de grond kreeg.
In principe vliegt alles wel maar als er dingen krom zijn dan merk je dat meteen en moet je dat corrigeren.
Wil heeft nog te weinig vliegervaring om dat meteen te merken.
De "speedkist" merkte hij wel dat hij wat sompig op de rolroeren was.
Een week later, toen hij sneller ging, vond hij hem beter vliegen, ik had dat al voorspeld en naderhand kon hij dat ook in de praktijk merken.
In de jaren voordat ik moest stoppen met modelvliegen ben ik niet gecrasht en ik vloog toch minimaal 3x per week gedurende een jaar of 6.
Wel af en toe een oeps momentje omdat ik niet wist waar het CG moest liggen, ik had het bij dat model (Nemesis NXT van Air C Race) op 33% van de koorde gelegd.
Ik stijg op en het ding gaat alle kanten op met 200+.
Heelhuids met zweet tussen de billen aan de grond gekregen.
Bleek naderhand op 25% van de koorde te moeten liggen, dus een beetje achterlijk.
Of vergeten de accu vast te zetten in de F5B kist en dan met opstijgen zeer achterlijk en met aanduiken zeer voorlijk.
Ook heelhuids aan de grond gekregen, zal me nu niet meer lukken.
Theo, dan klopt de tekening niet die ze gebruikt hebben.
In de gebruiksaanwijzing (die ook gewoon te downloaden is) staat ook exact waarom ze een symmetrisch profiel gebruikt hebben en wat belangrijk is bij het invliegen, namelijk de motordomp en zwaartepunt.
Ook staat er dat je bij de start de roeren iets omhoog moet zetten en als hij de neus omhoog of omlaag steekt je de motordomp aan moet passen.
En als je niets anders hebt dan de tekening kan je dat zelf toch ook wel bedenken, als je zelf gaat bouwen dan zijn dan de basisbeginselen.
Dan moet je niet de kist af gaan kraken maar jezelf de schuld geven.
Er vliegen er honderden in Duitsland en ze zijn allemaal laaiend enthousiast, dus hebben die zelfbouwers iets helemaal fout gedaan.
Dus Wil, gewoon het ding op je bouwtafel gooien, alle ribben even met een potloodje nummeren en rustig het ding in elkaar zetten.
Er kan niets fout gaan, als ie maar recht is.
GJ
Ik let er wel op of dingen recht zijn, of de instelhoeken enigszins kloppen en of alles veilig is, dus scharnieren geborgd en dergelijke.
En het zwaartepunt moet wel in de buurt liggen van waar het hoort.
Een paar procent te voorlijk is niet zo erg maar een paar procent te achterlijk maakt dingen onvliegbaar (alhoewel ik dat soort modellen ook nog wel heelhuids aan de grond kreeg.
In principe vliegt alles wel maar als er dingen krom zijn dan merk je dat meteen en moet je dat corrigeren.
Wil heeft nog te weinig vliegervaring om dat meteen te merken.
De "speedkist" merkte hij wel dat hij wat sompig op de rolroeren was.
Een week later, toen hij sneller ging, vond hij hem beter vliegen, ik had dat al voorspeld en naderhand kon hij dat ook in de praktijk merken.
In de jaren voordat ik moest stoppen met modelvliegen ben ik niet gecrasht en ik vloog toch minimaal 3x per week gedurende een jaar of 6.
Wel af en toe een oeps momentje omdat ik niet wist waar het CG moest liggen, ik had het bij dat model (Nemesis NXT van Air C Race) op 33% van de koorde gelegd.
Ik stijg op en het ding gaat alle kanten op met 200+.
Heelhuids met zweet tussen de billen aan de grond gekregen.
Bleek naderhand op 25% van de koorde te moeten liggen, dus een beetje achterlijk.
Of vergeten de accu vast te zetten in de F5B kist en dan met opstijgen zeer achterlijk en met aanduiken zeer voorlijk.
Ook heelhuids aan de grond gekregen, zal me nu niet meer lukken.
Theo, dan klopt de tekening niet die ze gebruikt hebben.
In de gebruiksaanwijzing (die ook gewoon te downloaden is) staat ook exact waarom ze een symmetrisch profiel gebruikt hebben en wat belangrijk is bij het invliegen, namelijk de motordomp en zwaartepunt.
Ook staat er dat je bij de start de roeren iets omhoog moet zetten en als hij de neus omhoog of omlaag steekt je de motordomp aan moet passen.
En als je niets anders hebt dan de tekening kan je dat zelf toch ook wel bedenken, als je zelf gaat bouwen dan zijn dan de basisbeginselen.
Dan moet je niet de kist af gaan kraken maar jezelf de schuld geven.
Er vliegen er honderden in Duitsland en ze zijn allemaal laaiend enthousiast, dus hebben die zelfbouwers iets helemaal fout gedaan.
Dus Wil, gewoon het ding op je bouwtafel gooien, alle ribben even met een potloodje nummeren en rustig het ding in elkaar zetten.
Er kan niets fout gaan, als ie maar recht is.
GJ