De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat mijn eigen ontwerpen en bouwprojecten betreft ben ik redelijk kritisch maar ik ga niet op elk detail letten.
Ik let er wel op of dingen recht zijn, of de instelhoeken enigszins kloppen en of alles veilig is, dus scharnieren geborgd en dergelijke.
En het zwaartepunt moet wel in de buurt liggen van waar het hoort.
Een paar procent te voorlijk is niet zo erg maar een paar procent te achterlijk maakt dingen onvliegbaar (alhoewel ik dat soort modellen ook nog wel heelhuids aan de grond kreeg.
In principe vliegt alles wel maar als er dingen krom zijn dan merk je dat meteen en moet je dat corrigeren.
Wil heeft nog te weinig vliegervaring om dat meteen te merken.
De "speedkist" merkte hij wel dat hij wat sompig op de rolroeren was.
Een week later, toen hij sneller ging, vond hij hem beter vliegen, ik had dat al voorspeld en naderhand kon hij dat ook in de praktijk merken.
In de jaren voordat ik moest stoppen met modelvliegen ben ik niet gecrasht en ik vloog toch minimaal 3x per week gedurende een jaar of 6.
Wel af en toe een oeps momentje omdat ik niet wist waar het CG moest liggen, ik had het bij dat model (Nemesis NXT van Air C Race) op 33% van de koorde gelegd.
Ik stijg op en het ding gaat alle kanten op met 200+.
Heelhuids met zweet tussen de billen aan de grond gekregen.
Bleek naderhand op 25% van de koorde te moeten liggen, dus een beetje achterlijk.
Of vergeten de accu vast te zetten in de F5B kist en dan met opstijgen zeer achterlijk en met aanduiken zeer voorlijk.
Ook heelhuids aan de grond gekregen, zal me nu niet meer lukken.

Theo, dan klopt de tekening niet die ze gebruikt hebben.
In de gebruiksaanwijzing (die ook gewoon te downloaden is) staat ook exact waarom ze een symmetrisch profiel gebruikt hebben en wat belangrijk is bij het invliegen, namelijk de motordomp en zwaartepunt.
Ook staat er dat je bij de start de roeren iets omhoog moet zetten en als hij de neus omhoog of omlaag steekt je de motordomp aan moet passen.
En als je niets anders hebt dan de tekening kan je dat zelf toch ook wel bedenken, als je zelf gaat bouwen dan zijn dan de basisbeginselen.

Dan moet je niet de kist af gaan kraken maar jezelf de schuld geven.
Er vliegen er honderden in Duitsland en ze zijn allemaal laaiend enthousiast, dus hebben die zelfbouwers iets helemaal fout gedaan.

Dus Wil, gewoon het ding op je bouwtafel gooien, alle ribben even met een potloodje nummeren en rustig het ding in elkaar zetten.
Er kan niets fout gaan, als ie maar recht is.

GJ
 
Wel nu, zojuist het begin van de romp in elkaar gezet.
Tevens gemerkt wat het bouwprobleem is: Ik kan geen tekening lezen.

Er zijn vast mensen die geen partituur kunnen lezen, dat kan ik dan weer wel.
 
Tekening lezen? Het is het beste ze dan maar zelf te maken. Haha...

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?


Ja... die overheid... die is babylonisch spraak verward. Geen touw aan vast te knopen. Zwarte bodemloze stortkoker.

Ik zie de stijging van de zeespiegel als een zegening...


eeeeeehhhhhh..... tekeningen lezen :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Tekening lezen? Het is het beste ze dan maar zelf te maken. Haha...

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?


Ja... die overheid... die is babylonisch spraak verward. Geen touw aan vast te knopen. Zwarte bodemloze stortkoker.

Ik zie de stijging van de zeespiegel als een zegening...


eeeeeehhhhhh..... tekeningen lezen :rolleyes:
 
Ik kan alles spelen wat toetsen heeft.
Toen ik een orgel kreeg heeft mijn oma geregeld dat ik les kreeg.
Dus ook notenschrift.
Nou.. de leraar speelde het met 1 vingertje voor en ik speelde het met 2 handen na.
Noten... die zijn alleen maar om te eten.

GJ
 
Borrelnoten krijg ik goed in het gareel... mijn keel. :banana:

Haha... die bouwtekeningen uit de Burda van van mijn moeder... dat was pas lastig. Jurkenpatronen... Allemaal sterrenstelsels!

Hegi heeft orde in die chaos gebracht.
De Burda Piper... dat was echt een vooruitgang :) Geen stof, maar hout... houtstof... zeg maar


De noten op de zang, passen ook in chocola...
 
Ik sprak Wil net, die gaf nu zelf toe dat je die Massimo niet fout kan bouwen omdat dingen dan gewoon niet passen.
En de bouwplank is ook niet nodig want alles zit recht, toch zou ik zelf wel graag op een plank bouwen, dan druppelt de lijm niet op de grond.

GJ
 
Een bekende Nederlander;
Er stond een bouwkit te koop van een Delta van Bruce Tharpe. De kit van zijn Venture is van hoge kwaliteit, dus ik ging eens kijken bij de verkoper.
Na korte tijd vroeg de beste man: "ben jij Willy de Woofer?".
Snel de kit afgerekend, alle mensen in de straat een handtekening gegeven en weer naar huis.
 
Ja, ja ....... we zijn weer aan het bouwen.

"Dopieman" geeft aanwijzingen bij de Massimo en een ander clublid bij het afbouwen van de Venture.
Na de winter moeten ze allebei toch wel vliegen.
 
De Massimo, 1 avondje en dan zit ie in elkaar.
Dan nog een uurtje of 2 folien en een uurtje de besturing inbouwen.
Het weekend kan ie vliegen.

GJ
 
Het houtwerk van de Massimo is bijna klaar.
Daarna ga ik verder met het houtwerk van de Venture.
Ik leer veel van het bouwen.
 
ik ken dat wel...
ALS je het toestel vooraf zou kennen, zou het inderdaad best in een avond/weekend kunnen vliegen :D
maar als je het toestel niet kent, dan ben je gaande de bouw nog diverse dingen bij aan het bouwen, rekening aan het houden met allerlei zaken die handig kunnen zijn..

ik heb nu een toestel op de tafel, waarvan meerdere mensen hem in een weekend vliegend hadden..
ik ben er nu al een tijdje mee bezig.
tegelijk vind ik de mijne tot nu toe wel een stuk netter opgebouwd, en ik weet dat ik niet bang hoef te zijn voor doorschurende kabels oid.
maar ja, dat kost tijd :D

zo zit ik me nu al een tijdje te verzinnen hoe ik de motorkap ga zagen. handleiding zegt er iets over.
maar dat vind ik gevoelsmatig te weinig luchtdoorvoer.
maar hoe dan het gat groter maken, zonder het aanzicht op de kap te verzieken..

zo wijk ik ook altijd wel op een paar punten af van de handleiding.
gewoon omdat ik iets erin wil hebben wat officieel niet hoort te passen.
of omdat ik op het veld iets gewoon veel makkelijker vind. maar tijdens de bouw een pain in the ass..
 
Ik heb in de afgelopen jaren al wat kistjes van plan gebouwd of gerestaureerd. Altijd een electroaandrijving, ook voor de oudere ontwerpen. Is dus altijd wat improviseren.
Is een plezant deel van het bouwproces [emoji3526]
Niets mee inzitten dus

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
 
ik ken dat wel...
ALS je het toestel vooraf zou kennen, zou het inderdaad best in een avond/weekend kunnen vliegen :D
maar als je het toestel niet kent, dan ben je gaande de bouw nog diverse dingen bij aan het bouwen, rekening aan het houden met allerlei zaken die handig kunnen zijn..

ik heb nu een toestel op de tafel, waarvan meerdere mensen hem in een weekend vliegend hadden..
ik ben er nu al een tijdje mee bezig.
tegelijk vind ik de mijne tot nu toe wel een stuk netter opgebouwd, en ik weet dat ik niet bang hoef te zijn voor doorschurende kabels oid.
maar ja, dat kost tijd :D

zo zit ik me nu al een tijdje te verzinnen hoe ik de motorkap ga zagen. handleiding zegt er iets over.
maar dat vind ik gevoelsmatig te weinig luchtdoorvoer.
maar hoe dan het gat groter maken, zonder het aanzicht op de kap te verzieken..

zo wijk ik ook altijd wel op een paar punten af van de handleiding.
gewoon omdat ik iets erin wil hebben wat officieel niet hoort te passen.
of omdat ik op het veld iets gewoon veel makkelijker vind. maar tijdens de bouw een pain in the ass..

En ........... waarom zou je gaan haasten. En de een is gewoon sneller dan de ander.
Ik probeer ook nauwkeurig te werken. Als iets precies past, geeft dat voldoening.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top