De "Smaragd", een dikke dame van Robbe

grootschoot

Hallo Roel, zo zit het in de Colin.

full


Het klosje zit aan de looplijn gelijmd, waarbij de looplijn vrij kan ronddraaien(gebeurt door het opspoelen)
Het warteltje zorgt ervoor dat de schoot niet door de looplijn bij het draaien meegenomen wordt.
Als nu slack gegeven wordt verplaatst het klosje richting schuin gedeelte
e-buis.
Het grootzeil neemt de schoot mee.
Bij het vieren ligt de schoot in de e-buis en kan niet in de romp zakken(dus nergens achter blijven haken.
Het werkgebied wordt dmv dual rate ingesteld, waarbij wanneer de dual rate op nul gezet wordt het klosje met wartel in het schuine gedeelte van de e-buis ligt tbv onderhoud.
De trekveer zit aan de kant waar de schoot niet trekt.
Voodeel: De schoot kan geen slack trekken in de looplijn.
Nadeel: De kracht op de schoot komt nu direct op de as van de zeilwinch.
Met het systeem wat je nu hebt zou ik zorgen dat de parten die door de boot lopen door buisjes gaan, zodat doorhangen opgevangen wordt.
Misschien heb je nog iets aan dit verhaal.(ik ben ook gewend dat ik dit soort dingen minimaal 3 keer moet maken).
Voor wat betreft de fokkeschoot zou ik de hefboom op 90 graden zetten(slag 45 graden voor en 45 graden naar achter, dan heb de meest effectieve slag voor het inhalen van de lijn).

Zo een heel verhaal, Gr Wim.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wim, dank voor het meedenken. Jouw verhaal lezende zou ik inderdaad nog een verbetering aan kunnen brengen en dat is het bovenste deel van de eindeloze lus óók door een buisje laten lopen. Immers: de schoot gaat van de eindeloze lus eerst naar een keerrol bij de lier en blijft dus evenwijdig met de eindeloze lus.
Maar net als bij jou geldt bij mij: na de 3e keer modificeren werkt het geheel foolproof.
Voorlopig doe ik het er mee, en na vanmiddag heb ik er vertrouwen in: de proefvaarts na modificering!

De omstandigheden waren op zich ideaal: Windkracht 2 op de schaal van Beaufort, dus geen stresskip op de kant. Aan de andere kant: op deze manier kan je niet zien wat de dame allemaal in haar mars / korset heeft...:confused: De plaatjes zijn er in ieder geval niet minder mooi om.

Met halve wind even de schoten aanhalen resulteert in een mooie slagzij.
De lieren kunnen het prima aan! Wel is de dame dan geneigd om op te loeven; een kwestie van de mast trimmen.
Er komen nog wantspanners op de stagen...
53750648.jpg


Een mooie butterfly; dat doet ze niet vanzelf, daar moet je voor de wind even een slag stuurboord en een slag bakboord geven.
Maar áls ze dan een butterfly maakt, neemt de snelheid onmiddellijk toe!
33973092.jpg


Een windwak. Voordeel van 14 kilo: ze drijft zeker nog 7 meter door in een windwak. Ook als je in de wind draait en de zeilen laat vieren, blijft ze nog een behoorlijke afstand doorgaan. En ze reageert dan ook nog steeds goed op het roer.
92281625.jpg


Kortom: proefvaart geslaagd; nu maar eens een wat groter water met wat meer wind opzoeken...:D

Edit: filmpje komt er aan; joetjoep is busy...
 
Laatst bewerkt:
Mooie plaatjes Roel.
Wel is de dame dan geneigd om op te loeven; een kwestie van de mast trimmen.

Denk dat dat wel hoort bij de romp vorm.
Door helling verandert het onderwaterschip zo danig, dat je dat niet zal kunnen oplossen door de mast te trimmen.
Zo te zien is het grootzeil plat, dus de mast boven de zaling achterover trekken voor minder bolling in het zeil helpt dan ook niet.
Mast voorover zetten lijkt me geen gezicht.
Voorstag aan dek verder naar voren zetten weet ik niet of dat mogelijk is.
Optie is dus zo vlak mogelijk zeilen.
Bij (te) veel wind rif in grootzeil leggen en de fok laten trekken.
Lijkt me een hele uitdaging.
Het is dat mijn dek los ligt van mijn cat, anders zou ik zo weer gaan zeilen.
Ik houd het nu maar bij mijn bagger materieel.
groet Harm.
 
Roel,

Dat een boot loef gierig is klopt.
Een boot hoort vaak toch loef gierig te zijn.
Dat is een veiligheid die is in gebouwd.
Als er wat gebeurd gaat de boot altijd in de wind liggen.

Eventueel als de boot te loef gierig is, kun je haar inderdaad trimmen.
 
Prachtig om te zien, de rust, maar toch ook de kracht. Je noemt "haar" dikke dame, ik vind het meer een sierlijke schone! Ze pakt erg leuk snelheid op en lijkt idd zeer goed te reageren op het sturen. Zeker geslaagd. Hierbij vergelijken is de MM van mijn vriendin maar een driftige "spring in het veld" (of is het water ;) ).
Het begint aardig te lokken (maar ik hou me nog in ;) ).

Een fantastische boot Roel, ook de kleur met de zilveren band staat haar goed.

Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Ook een "wat steviger" dame kan een dame zijn...
Kijk maar eens naar Karin Bloemen.

(En nee, NIET Erica Terpstra!!):rolleyes:

En ja, een MM (ik heb er zelf ook eentje) zeilt even iets anders... Maar het voordeel daarvan is dat ze in Nederland al begint te zeilen als er in Uzbekistan een vlinder van bloem tot bloem vliegt... En dan ligt de bemanning van de Smaragd nog op één oor.
Maar áls er wind is: dan gáát ze ook! Vorige week zondag in Amersfoort bijna een MM overvaren; met de wind achter maakte ze plotseling een butterfly en toen moest ik toch even snel uitwijken om een MM te ontwijken waarop ik aan het jagen was...:D
 
Zelfs met een zeilboot een gevaar op de plas....tsssssss

Intussen toch ook maar eens "aangestoken door 5 september" de Seadolphin uit de motten ballen gehaald en begonnen met de afbouw.
 
Kijk maar uit Maarten...
Zal ik je een geheimpje vertellen?

Niet verder vertellen, maar:
Paul (Ja, die!!!) heeft afgelopen zaterdag in Duitsland een Smaragd gekocht!
 
Kijk maar uit Maarten...
Zal ik je een geheimpje vertellen?

Niet verder vertellen, maar:
Paul (Ja, die!!!) heeft afgelopen zaterdag in Duitsland een Smaragd gekocht!

sssssssst laat dat de SWMBO niet horen/lezen, ben benieuwd hoe hij die gaat binnen smokkelen/verstoppen!
 
Dikke dame(met een smal kontje)

Hallo Roel, werkt alles naar wens? De filmpjes zien er goed uit.
Als ik dit zie krijg ik ook wel trek in deze dame.(maar ik denk dat de dame thuis gaat reageren, waar laat je deze nu weer.)
Over het trimmen van de zeilen, als de boot liefgierig is, het grootzeil niet in de midscheeps trekken, maar zoals we dat noemen met een knik in de schoot(minder druk in het grootzeil, een overloop hebben we niet, om het zeil in model te houden gebruik je de giekneerhouder.)
Ook belangrijk is de stand van de fok, bij de MM houden we 2 vingers ruimte tussen fokkeboom en mast, dit is om een goede spleetwerking met het grootzeil te krijgen.(ik denk dat bij dit schip wel 3 vingers is toegestaan)
Deze zeilstanden gelden voor aan de wind varen.
Verder het trimmen gewoon blijven proberen en uitzoeken,de loefgierigheid zal je er waarschijnlijk niet helemaal uit krijgen een 1:1 boot is ook altijd wat loefgierig(een beetje trim op je roer geven)
Verder denk ik dat deze boot met een windje 4 gaat als een tank.
Veel succes met deze boot en behouden vaart.

Gr Wim.
 
oh,jawel hoor, heb gezegt dat hier de nieuwe kastjes voor naast het bed in zaten.
Ze heeft me met plezier geholpen het pakket naar binnen te dragen.

Straks maar eens even een bezoek bengen bij de Ikea even wat kastjes halen ;)
 
Welke dame?

Tja Maarten, bij ouwe manne komen de gebreken vanzelf, de i en de o zitten naast elkaar op het toetsenbord.
Zo en nu maar weer terug naar de dikke dames.

Gr Wim
 
Back
Top