De "Smaragd", een dikke dame van Robbe

Goedenavond,

Mijn "Smargd" ligt er nu zo bij. Ze is nu zo'n beetje zeilklaar incl radardome en windmeter.

Alles wordt op de ouderwetse manier aangestuurd en dat is, na het lekkers dat ik hier ben tegen gekomen, niet helemaal zoals gewenst.

full

Roel ik zag dat je een forse servo gebruikt voor de fok. Is dat zo'n zeilservo van Hitec? In het kader van "beter goed gejat dan.............." Wil ik jouw idee gaan gebruiken om mijn zeilbediening ook apart regelbaar te maken, vandaar de vraag.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Geert.
Ja, ik heb de winches eruit gehaald. Ik weet niet waarom, maar telkens liep de zaak in de knoop. Bij de Seawind werkt het wél goed...:confused:... bij deze dame niet. Wellicht toch te weinig spanning op de lus, maar volgens mij kon ik er al viool op spelen...

Wat ik nu heb gedaan is inderdaad zo'n dikke Hitec servo er in gelegd en daarmee stuur ik de beide schoten aan. Zelfde systeem als de Micro Magic, dus: een vast punt in de boot (mastvoet onderdeks) dan naar de keerrol op de (verlengde) arm van de schootservo, dan via een geleiderol aan de mast (onderdeks) naar de uittrede-opening aan dek. Op die manier heb ik ongeveer 50 cm schoot die ik in- en uit kan trekken. Nu heb ik ze nog op één servo staan, het plan is om dat tzt met twee servo's te gaan doen: groot- en fokkeschoot apart. En beide servo's met een aan/uitschakelbare master-slave-mixer te koppelen, zodat ik ze apart kan regelen.

Momenteel ben ik bezig om het dek met houten latjes te beleggen. De stickers kwamen na een paar vaarten aan de hoekjes los.
Het hele dek weer blank geschuurd, en vervolgens zwart gespoten.
Waarom zwart? Als er tussen de latjes iets ruimte is, heb je de indruk van breeuwlijnen...;)
Aan de dekrand donkergekleurde latjes gelegd. Op de middenstreep één donderbruine lat. Een "visgraatlat" of hoe je zoiets noemt was me iets teveel van het goede; de deklatjes komen nu onder een hoek van 40 graden op de middenlat te liggen. Grotendeels blank, met om de bovenlichten, de kajuit en de kuil een donkerbruine rand.
Momenteel ben ik bezig om van voor naar achteren het dek te "beplanken".
Bij de boeg heb ik, gedurende ruim twee uur, ongeveer 10 vierkante centimeter beplankt... Kwestie van lange adem dus!

Oke Roel,

Bedankt voor je uitleg. Mijn idee was om voor nu de winch die er in ligt, erin te laten voor het grootzeil en zo'n monster servo voor de fok.
Ook ik had in A'foort een spagetti makerij in de boot maar denk dat nu opgelost te hebben, afwachten dus.
Naar mijn overtuiging gaat de troela met twee apart te bedienen zeilen een stuk strakker en rapper over de plassen vanwege de steeds optimaal in te stellen spleet, vandaar de interesse.

En veel succes en geduld met beplanken, dat zul je nodig hebben begrijp ik uit je tekst.

Hoera hij is er weer de modelbouw Actueel

En wie staat erweer met zijn twee meter hoogte in, jijwel die dikke dame.
Ondertussen is ze bovendeks wat aangekomen maar dat mag de pret niet drukken.

weer een mooi verhaal Roel,

Nou ja... "wat aangekomen"... Tot nu toe een stukje van de boeg ingelegd en de drie bovenlichten voorzien rondom voorzien van latjes.
Al met al zal ze 10 gram zijn aangekomen!
Wat een "heerlijk" werk... Prutsen op de vierkante millemeter.
Momenteel ziet het er nog wat ongenuanceerd uit, maar straks, met een paar lagen jachtlak, zal het stukken beter zijn dan met de stickers.

Hoe staat het met jouw dame, Paul?
Al een beetje vorderingen tussen de studie door?
Haal je September?

Hallo Roel.

Ik zag dat je bij mijn Maarten geschreven hebt dat er nog modelBOUWERS zijn. Uiteraard wil ik je bedanken voor dat compliment maar als ik zo rondkijk op dit forum ben ik dan toch op de goede plaats want ik ontdek hier steeds meer vakwerk. Jouw Smaragd getuigt ook van vakmanschap. Op tentoonstellingsdagen loont het ook altijd om eens beter te kijken naar modellen die normaal niet je grootste interesse hebben. Op het forum rondkijken kost helaas wel een hoop "bouwtijd". Veel bouw en vaarplezier verder.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Nee, Roel,

mijn dame ligt te rusten,
ook ik was al begonnen met beplanken, nog steeds met de studie bezig, dat gaat voor.

tijd van bouwen komt wel weer, en september duurt nog wel even

Het beplanken is leuk werk, als je er zin in hebt.
Soms heb je van die dagen dat je voelt dat dingen gaan lukken. Vandaag was dat er zo een. Met tussenpozen (bezoek, koffie, eten) al met al drie uren zitten "beplanken".
Dat houdt in: plankje (8mm breed, 1mm dik) aan een kant schuin afsnijden, zodat het de goede hoek maakt met de middenplank. (Ik wil ze onder een hoek van 40 graden met de middenlijn van het schip hebben)
Dan aan de andere kant globaal afsnijden, vervolgens exact pas maken.
Dan het plankje bol maken; daarvoor heb ik een soort tangetje dat aan de ene kant een mesje en aan de andere kant een rubber kussentje heeft.
Aan de onderzijde van het plankje zet je om de centimeter met het mesje een beetje kracht, en dan zie je dat het plankje bol wordt. Moet ook wel, want het dek heeft een bolling van middenuit naar de zijkanten.
Vervolgens lijm op het dek, plankje erop, vastzetten met plakband en het volgende plankje aan de andere zijde te grazen nemen...
Tijd per plankje: als het meezit zo'n 4 minuten.
Je ziet het verschil tusen de eerste plankjes en de laatste; bij de eerste zit er links en rechts nog wat ruimte en is het niet helemaal exact afgesneden.
Dat vullen we later op met hele kleine splintertjes...
Je spreekt dan over stukjes van 1 bij 2mm...
Ben nu ongeveer 15 cm van de boeg verwijderd. Nog 3/4 te gaan!

We zijn een maand verder....
Het beplanken is vrijwel gereed. Dat wil zeggen: het dek is compleet beplankt en staat sinds vanavond in de 3e laag jachtlak.
Wat straks (over een paar dagen) nog moet gebeuren is langs de zijkant van het dek een klein opstand randje maken als stootrand. Tevens camoufleert dat de latjes die nét niet helemaal de goede hoek maakten met de buitenrand.
Tevens moeten de dekluiken van een passend (messing) rand voorzien worden, waarin een groen kunststof raam in wordt gezet.
En dan alle scepters er weer op, reddingvesten en -boeien, rollen touw, fenders, bevrouwing....:banana:
Je merkt gewoon dat je tijdens het werk steeds meer ervaring krijgt, maar tevens dat je steeds kritischer wordt.
Het is lang niet zo mooi als een andere zeiler die ik hier kort geleden voorbij zag komen, maar als eerste "beplankte" model ben ik er redelijk tevreden mee.
smaragd2.jpg

smaragd1.jpg

Héhé... vandaag de "Dikke Dame" weer eens in het water gezet. Inderdaad een heel ander gezicht. Zeker als je samen met een Micro Magic vaart...:p
In dit geval de MM van Vincent.
Helaas weinig wind, maar goed, zo'n eerste zeilvaart na de winterstop is het wel prettig als het nog een beetje rustig is.
De foto's:
Vincent bezig met de laatste afstellingen voordat zijn MM te water gaat
p1130064.jpg

Bij gebrek aan Barbie's die de zeilkunst meester zijn, heeft de Smaragd voorlopig maar even een stoere beer als roerganger. Beter voor de gezondheid ook, want die Barbie's hebben meestal een bikini of een heel dun flodderjurkje aan, en daar was het vandaag misschien nog een beetje te fris voor.
p1130066.jpg

Om de een of andere reden lijken de golven bij de MM hoger dan bij de Smaragd...
p1130094.jpg

Beermans houdt het vaantje goed in de gaten, om de meeste wind in de zeilen te houden.
p1130095x.jpg

En zelfs bij deze wind blijkt de Smaragd toch sneller te zijn. Alleen bij het wenden wint de MM weer terrein.
p1130111.jpg

Maar ja, als de wind helemaal weg is, lig je dus samen te dobberen en maakt de grootte niets meer uit.
p1130122.jpg

Close-up van MM 1854 Van Vincent
p1130138o.jpg

Kortom: lekker gevaren en zitten ouwedeuren...

Vandaag ook weer gevaren... Heerlijk weer, prima windje, alleen uit de verkeerde hoek. Nou ja.
De afgelopen week de laatste hand aan de dame gelegd: latjes over de uiteinden van de deklatten (om onvolkomenheden te camoufleren;)), trossen er op. een reddingsvest, reddingsboeien, bel en dat soort spul. Ze is nu helemaal gereed.
Ook nog een beetje reclame voor de beste modelbouwzaak in het midden des lands...
p1130166.jpg

p1130170f.jpg

Butterfly:
p1130179.jpg

Dek compleet:
p1130231.jpg

Voordek:
p1130245v.jpg

Kuip, inclusief "natte voorraad":
p1130242.jpg

Tijdelijke bemanning, bij gebrek aan vrijwillige Barbies:
p1130236.jpg

Laatst bewerkt:
Knap gedaan Roel, houten dek geeft altijd een meerwaarde aan een schip en als het naar meer smaakt kunnen we nog meer mooije dingen van je verwachten :yes::yes::yes:

Die "natte voorraad", waar is die voor bedoeld?
Handen wassen? Dek schrobben? Toilet doorspoelen?
In ieder geval niet om op te drinken lijkt mij?

Ik zit nu om de een of andere reden wel met een liedje in mijn hoofd:

Oh ja: mooi model!

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu ben ik enkele maanden (of langer??) niet actief geweest op het forum.
En dan mis je dus veel.
Onder andere dit project.
Wat een pracht! Een grandioos ding, Roel, en het dek ziet er ook schitterend uit.
Met recht een zeiljacht.

Gr. Ed

Tóch nog een nieuwe aflevering van het Smaragd-verhaal:
Tijdens de controle voor de laatste vaart deed de schootservo plots niets meer... Terwijl de draden errug warm begonnen te worden!
Installatie uit, thuis nagekeken: schootservo finito. Jammer; was een beresterke Hitec-servo.
Nou ja, dan maar meteen een rigoreuze verbouwing aan de binnenzijde:
Twee grote Hitec-servo's er in, een voor het grootzeil en een voor de fok.
Via een master-slave koppeling aan elkaar gezet. Deze kan ik met een schakelaar aan-of uit zetten, dus de zeilen zijn apart van elkaar te trimmen.
Ook het frame voor de servo's breder gemaakt, zodat een 6V, 4A loodaccu in de boot kan staan.
Morgen deze dame maar weer eens te water laten! :D

Beer met een plasprobleem

Afgelopen zaterdag, samen met Geert z'n Smaragd, het water in Elst onveilig gemaakt.
Leuk; bij windkracht 4 tot 5 hou je deze dames lopend niet meer bij!
Alleen... Door de matige afdichting tussen romp en kuip vond ik na ruim twee uur varen een liter water in het model.
Op zich is dat niet zo'n punt: servo's en ontvanger staan "hoog en droog".
Maar toch: als de tobbe scheef gaat (en dat gaat ze wel met deze wind) klotst het water natuurlijk alle kanten uit. En kan zodoende ook bij de elektronica komen. Niet de bedoeling!
Dus daar moest iets op gevonden worden.
Het antwoord was een oud 12V pompje. Voorin de boot gebouwd, een aanzuigslang in het diepste punt van de romp met een zeefje ervoor en een uitlaatje ergens aan de buitenzijde. Maar waar :confused:
De zijkanten zijn geen optie: iets te dicht bij een ander model en je brengt bij een ander model krassen aan.
Uiteindelijk bleef de spiegel over. Als rompdoorvoer een aansluiting voor brandstofslangen, waar ik aan de buitenzijde het "tuutje" afgeslepen heb. Zo hou je een nette uitlaat over:
38401024.jpg

Het pompje wordt bediend door een regelaar. Voordeel daarvan is dat, als er onverhoopt tóch vuil in de pomp gezogen wordt, je door de regelaar "in de achteruit te zetten" de troep meteen kwijt bent.
Als ik nu vermoed dat er (te-)veel water in het model rondklotst, gaat de schakelaar om en krijgt Beermans spontaan last van zijn ingewanden: Vlak onder zijn k*nt (pardon) komt er een straal vocht uit het model.

47623637.jpg

55277623.jpg

68967060.jpg

Heeft iemand een hoeveel Norit om een beer met problemen aan z'n darmen te helpen?;)

Back