De story off the lapidar van handebouwer.

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Han, 14 apr 2004.

  1. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha Bertus zat ik zelf ook aan tedenken of een rokje.
    Komt allemaal voor elkaar.

    Groeten Han.

    kom net deze tegen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2010
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    wat zijn we het weer eens :wink:
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    He Han wat heb je nu weer gedaan?
    Had je een wat harde landing?
    Of werkte de vering niet naar behoren?

    Ik vind het weer knap balen voor je :cry:
    Is er nog meer schade dan heel je voorpoot weg?
    Weer veel sterkte met bouwen.
     
  4. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    lapidar zonder voor wiel

    Ha Bertus het is weer plakken geblazen.
    Het ging helemaal niet hard of zo, het leek gewoon een hele mooie landig teworden, na een schitterende vlucht.
    Hier effe de foto's van bij thuis komst. Aan alle houtjes is niets gedaan pure werkelijkheid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    groetjes Han
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2010
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    zonde han, snel repareren die boel :wink:
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Er blijven dan toch nog grote krachten op komen, op de 1 of andere manier.

    Die zullen toch beter gespreid/verdeeld moeten worden.
     
  7. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    dat zie je heel duidelijk op het ene filmpje waar het de eerste keer mis gaat. hoe vaker je er naar kijkt des te beter zie je dat het enorm tordeerd. er moet op de een of andere manier enorme kracht op komen. maar dat kan ook niet anders bij dat gewicht.

    suc6!!!!!!!!
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk, dat je ook de achterwielen moet veren.
    Dan komt er naar mijn gevoel, minder op het voorwiel.
    Dan vangen die de eerste klap op.
    Nu geven ze het juist in erger mate door, aan de neuspoot.
     
  9. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    ja en op den duur gaat er meer kapot door die klappen die hij krijgt te verduren. zelfs al zet je hem zo zacht mogenlijk neer, dan krijgt ie toch nog een flinke klap. dat viel me de eerste landing al op.
     
  10. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    He bertus goed kijken wat er gebeurt, als het goed is heb je ook de eerste vluchtfilm, daar kun je het ook zien, zondergevolgen.
    Het voorste wiel raakt steeds als eerste de grond, dat komt doordat ik hem niet achterover kan drukken dus afvangen. Dit kan wel maar dan moeten de rolroeren gaan dienen als hoogteroeren bij de landing, en de hoogteroeren dienen als flaps.
    Maar dat is nog een leuke puzzel met mixers.
    Verder heeft vering totaal geen zin vanachteren, voorlopig eerst maar afvangen proberen en een in hoogte verstelbaarvoorwiel.( Denk daar maar eens over na) Net als bij de horten 9 van Eric van de Hoogen. daar gaat het voorstewiel ook 7 a 8 centimeter naar boven bij de landing. Dus korter beentje. Hier laat ik het effe bij voor nu. Er is nog een bericht binnen ga die eerst ook maar eens bekijken. Nu zijn jullie aan zet.

    groeten Han.
     
  11. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    mmmm ik heb nog totaal niet genoeg ervaring in het bouwen
    maar ik had eerder een 'algemene oplossing' iets wat maar een grof idee is....

    een 'ding' maken dat breekt bij een slechte landing zodat niet heel je neuwwiel in de prak vliegt maar dat 'beveiliginkje' zodat je wiel inklpt of eet ik veel wat.

    het is niet veel maar misschien valt het te incalculeren in een betere oplossing
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Han, volgens dit filmpje heb ik het idee dat je motor niet in de goed hoek staat (domping).
    Je komt vrij hoog aanvliegen en op het moment dat je wil afvangen geef je ook gas bij en drukt het model de neus omlaag en dat kun je niet snel genoeg tegensturen.
    Ik had vandaag hetzelfde probleem bij een vleugeltje (carbon Falcon) dat ik gekregen heb. Toen ik de trustline veranderd had ging het beter en was de start en ook de landing stukken makkelijker. De motor was als duwmotor uitgelegd en deze moet dan iets omhoog gericht staan. In eerste instantie had ik dat niet en bij de laatste testen had ik 3 mm bals aan de achterzijde onder de motor gelegd, en nu vliegt het perfect. Ook tijdens de langzame fases met motor aan en korte stootjes gasgeven.
    Als het weer goed is neem ik dat model dit weekend ook mee.
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Jaja Theo daar kom je nog eens met een voorstel aan zeg, daar heb ik wat aan. gebeurde gisteren ook een paar keer tijdens die mooie vlucht, want dat was het. Bij het langzaam gasgeven ging die effe met het neusje naar beneden. Kan hem wel iets meer up geven door er een paar ringetjes tussen de rubbers tedoen. Inmiddels zijn hier net ook wat bouwgekken geweest waardoor er een nieuwe constructie voor het wiel is geboren incl ingaan wiel voor de landing. Denk zelf dat dit wel sterk wordt. Oja de legpuzzel van gisteren is weer compleet, dus de oude maten zijn terug is wel makkelijk als je geen tekening hebt.
    O Cooper het klapt niet maar het hijst straks.
    Tot zover nu.

    Groeten Han.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Laat er toch ergens een "breuklijn" inzitten zodat er geen grotere schade kan ontstaan.
     
  15. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ook daar zullen we aan denken Theo, zijn we goed in, komt voor elkaar.

    Han.
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    He Han, had je dat voor jezelf niet getest dan de domping?
    En dat intrekbaar/verstelbaar wiel daar ben ik wel benieuwd naar.

    Volgens mij is dat niet nodig.
    Maar je zou het eens in de lucht moeten testen, wat er gebeurd als je met vermogen erop binnen komt, en wat achterover hangen.
    Dus soort als een delta landen.
    Als het inderdaad door de domping komt, dat hij weg valt.
    Kan je van heel het probleem af zijn.
    Ik ga nog eens tig keer, naar je film kijken.
    Kijken of ik er nog wat uit op kan merken.
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Eigenlijk jammer dat we die kleine versie met verbrandingsmotor niet hebben kunnen zien vliegen.
    Als je het adres hebt van de eigenaar van dat model kijk dan eens wat de motordomping is van zijn model.
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Die brandstof Lapidar heeft na afloop nog wel gevlogen.
    Goed te zien was dat het afvangen bij de landing vooral met gas moet gebeuren zodat de daalsnelheid tot bijna nul gereduceeerd kan worden en de drie wielen vrijwel gelijktijdig de grond raken. Ook in de mandragende luchtvaart is het een bekend fenomeen dat men dit soort vliegende vleugels met een behoorlijk veel hogere snelheid moet landen dan de minimum aanvliegsnelheid. Dit in tegenstelling tot echte delta vleugels die onder een zeer grote invals hoek aan de tip vortices kunnen blijven "hangen".

    Ik heb zelf ook even moeten wennen aan het wat andere landings gedrag van mijn DH 108 Swallow vliegende vleugel. In een van de boeken over het echte voorbeeld stond goed beschreven dat de de minimum aanvlieg snelheid naar de baan LAGER was dan de snelheid van touch down.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja ik denk dat het zo moet.
    Want als je flaps ga gebruiken gaaat het model juist voorover hangen volgens mij.
    Ik denk dat, dat geen goede keuze is.

    Dus gewoon met gas erop landen maar dat had ik al gezegd.
    Ik denk dat je hem dan wel gerust achterover kan trekken.
    Dat je landings snelheid dan weer laag is.
    Maar dat moet je een keer hoog proberen.
    Maar dan moet je eerst een heel poosje knutselen :oops: :cry:
     
  20. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    lapidar afvangen

    Deze afvang werd gedaan met de hoogteroeren naar beneden dus als flaps en de rolroeren up, werkend als hoogteroer.
    Verder is die kleine lapidar zo licht van voren dat deze continu met de hoogteroeren down vliegt, en duidelijk overpowerd vliegt.

    Tot zover: Groeten Han.
     

Deel Deze Pagina