De story off the lapidar van handebouwer.

ligt er natuurlijk ook aan wat er aan de hand is, knutselen is leuk vind ik, maar liever niet als gevolg van een crash :lol:

grt.
 
lapidar

De Lapidar van Han vloog ook subliem en lang! Helaas brak bij de landing de neuspoot af, nou ja brak ... zeg maar het balsa spatte met een klap uiteen en dat terwijl de Lapidar toch super langzaam binnenkwam.

Zo dit vond ik op een anderforum.
Zonder sencuur.

groeten Han.
 
landingsgestel lapidar

Zo de verbouwing aan de Lapidar is begonnen.
Vandaag samen de Pa van Joris(zzz) even een landingsgestelpootje in elkaar gelast, gemaakt van een oude lamp. (recycling).Zodat ik nu weer kan gaan plakken.
Hier volgen de foto's van het landingsgestel.


afb5045.jpg


Zo komt het ongeveer in de romp.
afb5044.jpg


Met dank aan Rob.
Groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
landingspoot

Zo het begint alweer wat telijken, er groeid weer een mooi bakje met hoofdpootje.
Hier het resultaat.
afb5097.jpg

Zou die dan toch in en uit gaan????
groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
wielbak

Zo de wielbak krijgt weer een beetje aanzien.
Op de foto kun je nu de wiel stand zien in landingspositie en startpositie.
In grofe lijnen kun je de form weer herkennen.
Als het weer de komende dagen zoblijft zal alles wel vorderen.
Het moeilijkste is achter de rug.
hier de foto's.

afb5292.jpg


afb5293.jpg


Groetjes Han.
 
Laatst bewerkt:
He Han heb je ook foto's van de techniek?
Het begin al weer aardig vorm te krijgen inderdaad.
 
werkzaamheden lapidar

Zo Bertus hier effe wat foto's van hoe het gaat werken.
Kijk effe niet naar alle ruwe kanten de epoxy is nog niet uitgehard.
Het metalen pootje glijd tussen twee hardhouten liggers op en neer.
Om hem bij de landing intetrekken komt er een elastiek aan. Deze trek hem omhoog als er een palletje word verwijderd.
afb5333.jpg


afb5335.jpg

De foto hier onder is in de romp waar straks de vergrendeling moet komen.
afb5334.jpg


Later volgt er meer.
Groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
vordering lapidar

Zo na wat regenachtige dagen vlink opgeschoten met het herstel van de wielbak. Na de bak ingelijmd tehebben met schuimlijm, zit nu muurvast, de ribben en de lijsten aangebracht.
Verder de vergrendeling en veermeganisme (1 grote postelastiek)gemaakt. Op de foto is de vergrendeling goed tezien. Allen nog een servo plaatsen om de schuif teverplaatsen zodat het wiel wordt ingetrokken voor de landing.
Wiel in landingspositie.
afb5891.jpg


Van onderen.
afb5892.jpg


In startpositie 8 centimeter naar beneden.
afb5892.jpg






De schuif gemaakt van printplaat een beetje afgeschuind, door het uitsparinkje loopt het elastiek.
afb5894.jpg


De schuif opzijn plek, nu nog een servoinbouwen. Door het rondegaatje komt het elastiek geborgt door een houtenpennetje. Plankje moet nog wel verstevigt worden met glasmat anders knal het landingsgestel erdoor heen bij de landing.
afb5895.jpg


Zo dit was het voor vandaag, nog effe eb de lapidar han weer vliegen.
Groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
maar ik snap het niet helemaal. wel heel gaaf allemaal. maar waarom wil je dat wiel nou inklappen bij de landing??
 
Bastiaan zei:
maar ik snap het niet helemaal. wel heel gaaf allemaal. maar waarom wil je dat wiel nou inklappen bij de landing??
Even alles lezen, wat Han heeft geschreven, over de lapidar.
En je weet het antwoord.
 
Ja ik snap wel wat sabastiaan bedoeld.. heb net het hele topic doorgelzezen, Maar oke, Bij de vorige vlucht is de wielbak 'gecrashed' Maar nog, wat heeft het dan voor zin dat je dat wiel inklapt??
 
He bertus goed kijken wat er gebeurt, als het goed is heb je ook de eerste vluchtfilm, daar kun je het ook zien, zondergevolgen.
Het voorste wiel raakt steeds als eerste de grond, dat komt doordat ik hem niet achterover kan drukken dus afvangen.

dit is dus de reden van de verbouwing, en een mens probeert wel eens wat.

Groeten Han.
 
lapidar vliegt weer

Zo allemaal hier weer een berichtje.
Gisteravond heeft de Lapidar weer gevlogen.
Het was een succesvolle vlucht, tot de landing.
Ik had namelijk net voor de start de servo stekkertje van de ontgrendeling voor het wiel uit de ontvanger gehaald en terug gedaan in verkeerde kanaal. Dom he!! Hierdoor ging het voorwiel niet in voor de landing.
Tenminste dat denk je. Door de grote krachten die onstaan bij de landing breekt de vergrendeling en gaat het wiel met een klap toch in.
Hebben we nu mooi een breukzone.
Hier even wat foto's van hoe het er uitziet.
De eerste is met de landingspositie van het voorwiel en de tweede in startpositie.
De onderste is een stilleven bij ons op de hei.

afb6161.jpg


afb6162.jpg


afb6163.jpg


klein filmpje landing 1,6 mb.
http://www.armc.nl/Album/Wilco/op_het_veld/op_het_veld_007.avi

groeten Han.
 
Laatst bewerkt:
He Han je heb hem mooi gemaakt.
Nog even de fijn afstelling zeker?
Was lekker vammiddag :lol:
Ik heb nog op je gewacht maar geen Han hoor zeker weer hard aan zijn lapidar aan het werk :cry:
 
start Lapidar

Zo weer een testvlucht wel 2 achter de rug.
Na het wiel nog een centimeter lager tehebben gezet en de motor iets up tehebben gezet (advies van Theo)kwam de lapidar helemaal van zelf los.
Wist niet wat ik zag. Gewoon prachtig.
Verder de landing was nu ook volgens boekje, Netjes afvangen, neusje ietsomhoog en een beetje gas, en rolde vervolgens door tot einde veld.
Jammer geen rem meer.
Ps Theo er zit nu een houten plaatje van nul naar 3mm achter het motorplaatje helpt dus wel.

afb6312.jpg


Groeten Han.
 
Back
Top