De test: Turnigy VS Gens Ace

Eindelijk wat cijfers voor de mensen die ze toch niet vergelijkbaar vonden, gaat hier om 3s 2200mAh lipo's. een 40C turnigy, en een 25C Gens Ace. 2 totaal verschillende gespec'te lipo's dus! Of toch niet?

Accus hebben beide 5 cycles gehad op de lader, waar ze met 2c geladen en ontladen zijn(duo lader, dus tegelijk!) ontladen tot 3.6v/cell, en geladen tot 4.20v/cell. Tussen de laatste keer laden en vliegen zat minder dan 10 minuten(gelijk de deur uitgestapt en gaan vliegen op een priveveld)

Hier wat specs van de accus, zelf gemeten waardes:

Turnigy:
Dikte: 26,6mm
Hoogte: 33,8mm
Lengte: 106,5mm
gewicht incl draden/stekker(xt60): 206 Gram
Draadsoort: Siliconen 12AWG

Gens Ace:
Dikte: 25,7mm
Hoogte: 33,5mm
Lengte: 104,5mm
gewicht incl draden/stekker(xt60):193 Gram
Draadsoort: Siliconen 14AWG

Extra Info: Gens ace voorzien van Alu platen voor bescherming tegen stoten, intrekken van straps(voornamelijk in helis trek je de accus zeer vast) en helpt met koeling. Turnigy heeft een plastic band eromheen voor bescherming. Beide accus hebben siliconen balancer draadjes en een JST-XH balance plug.
Draden komen er bij de Turnigy aan de voorkant uit, op 1 plek, bij de Gens komen ze er aan de zijkant uit, Balance draad aan de andere kant dan de hoofddraden.

Persoonlijk vind ik de Gens iets beter ogen door een mooiere Afwerking(glitterblauw:)) Ook kunnen de iets dunnere draden makkelijker zijn op de kleine heli's(12AWG is bijv erg overkill op een 450)

Zijn gevlogen in een Align 450PRO met Vbar, Scorpion 2221-8 motor, en de ESC was een ICE 50, waarvan ik de interne logging(op 10hz ingesteld) ook heb gebruikt. Beide vluchten duurden 3:40 minuut van th hold eraf, tot th hold erop. Beide accus kwamen handwarm naar beneden met 17(Gens) en 18(turnigy)procent over.(gemeten 1 minuut na afkoppelen)

De vluchten:
(geen fotos ivm te groot, zijn links) let vooral op de data onder de grafiek.
Voltage en Amperage tegen verbruikte Ah:

Gens Ace:
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/gensace.jpg

Turnigy
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/turnigy.jpg

Gensace houd een iets hoger voltage aan het begin van de vlucht, maar de overall ontlaadcurve van de Turnigy is iets vlakker
Wel heeft de Gens een iets hoger gemiddelde voltage, en heb ik in de vlucht iets meer Amperage getrokken. Minimale voltages van beide vluchten zijn gelijk
Kortom bijna gelijk.

Voltage versus Vermogen tegen Ah.

Gens Ace:
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/genspo.jpg

Turnigy:
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/turnigypo.jpg

Ook hier geld weer hetzelfde, Gens ace geeft iets meer totaal vermogen.
Wel valt op dat bij de Turnigy bij hoge vermogenspieken de spanning toch iets meer dropt tov de Gens
(dit zijn feitelijk dezelfde grafieken als hierboven)

Ok, vliegen dus gedaan, resultaten bijna hetzelfde, groot verschil dus, bedenkende dat het hier om een 25C tegen 40C accu gaat (!)

Laden:

Werd gedaan met een Hyperion EOS 0720I DUO3
heb de accus met 3C geladen, met de balance functie. Beide mogen overigens 5C geladen worden.
Tijdens het laden heb ik de accus in de gaten gehouden op 2 punten. Interne weerstand en celbalans.

Voor alle fotos geldt: Links de Turnigy accu, rechts de Gens Ace

Beide accus aan de lader nog voor het laden:

totaal verschil van 0.007V. te verwaarlozen dus.
Balance op alle cellen hetzelfde.
1.jpg

2.jpg

Beide accus aan de lader, Gens ace iets meer tijd ivm het laden(kan niet 2 keer tegelijk starten) maakt verder geen indruk op de totale tijd, die per kanaal wordt gemeten.
Beide accus op 6.6A =3C
3.jpg

2 Minuten, beide accus hebben dezelfde interne weerstand van 11mOhm.
Echter valt op dat de Turnigy toch al 0.01V achter begint te lopen in de balans, Gens Ace blijft goed.
4.jpg

5.jpg

13 minuten,
Nog steeds zelfde interne weerstand.(9mOhm) Balance van de turnigy nog steeds niet 100%
7.jpg

6.jpg

18 minuten:
Nog steeds zelfde interne weerstand. (8mOhm
8.jpg

23 minuten, Zelfde verhaal, zelfde weerstand, (7mOhm)
9.jpg

Na 23:35 minuten was de Turnigy accu klaar, ben vergeten op de foto te zetten, maar er ging 1647mAh in
Na 24:25 minuten was ook de Gens Ace klaar, zelfde geld hierboven, ging alleen 1703 in, is dus iets meer dan 50Ah meer(!)
10.jpg

11.jpg

(2 fotos gemaakt om aan te tonen dat de lader ook daadwerkelijk END aangaf)

Kortom: De ene 25C is de andere niet, en het zelfde geld voor 40C.
We weten iig nu dat ze nagenoeg hetzelfde presteren.

Time will tell hoelang dit zo blijft, ik ga ze in de gaten houden, evenveel cycles, en bij 50 vluchten zal ik deze test nog een keer doen.

Heb ook een 20C 800mAh 3s voor de 250 in vergelijking gebracht tot een zelfde 20C variant van Turnigy, 2 vliegcycles oud, en ook hier was duidelijk te merken dat de Gens Ace meer vermogen gaven, met de Turnigys bogte de heli veel meer tijdens 3d(en dat is met zoon kleine heli erg merkbaar)

Dus voor de mensen die de verzending van Gens Ace te duur vinden, koop lekker de Turnigy's. De Gens Ace presteren in ieder geval net zo goed. Tegen een minieme meerprijs.

Voor vragen en of opmerkingen die niks met deze test te maken hebben hebben we het Gens Ace Support Forum

Laatst bewerkt:
C rating is puur marketing. De 1 noemt het 100C, de ander 20C. Zie auto regelaren met de stroom opgaves. Puur marketing. Gensace is dan heel eerlijk en dat is wel eens lekker :)

Jammer dat je geen Hyperion G3 meegenomen hebt, was benieuwd geweest.

Mooie test! Complimenten!

Ga je ook Turnigy lipo's nano-techs testen t.o.v. Gensace?

Gezien mijn baggere verleden met Nanotechs begin ik er niet meer aan...Zelfs al krijg ik ze gratis ga ik er niet mee vliegen..
Heb t hier over Puffen binnen 40 vluchten en power bijna kwijt zijn, samen met een stijgende interne weerstand.

Feel free om zelf een test te doen;)

@Tadango, Had inderdaad gekund, maar heb zelf geen Hyperion liggen voor een 450 size.

Persoonlijk maak ik me niet druk over al dit soort kleine verschillen in accus maar dat zal aan de toepassing liggen waarin ik hem gebruik..

Wil niks afdingen op deze test hoor maar wat wel erg opvalt in dit accu laad techniek forum is d at de mensen die blijkbaar voor gens ace werken of er iets van krijgen degene zijn die het hardst roepen dat iedereen het moet gaan halen...

En ja iedereen weet dat die C ratings bij zoveel merken nergens overgaan.. zoals maxamps met de zoganaamde TRUE 200C ofzo..

En de taktiek van Gens Ace is accus leveren met iets meer capaciteit als er op staat.. en aardig precies zijn met redelijk eerlijke C ratings..
Daardoor komen er ook betere testresultaten voor deze accus.

Wil niks afdingen op deze test hoor maar wat wel erg opvalt in dit accu laad techniek forum is d at de mensen die blijkbaar voor gens ace werken of er iets van krijgen degene zijn die het hardst roepen dat iedereen het moet gaan halen...

En ja iedereen weet dat die C ratings bij zoveel merken nergens overgaan.. zoals maxamps met de zoganaamde TRUE 200C ofzo..

Tja, ik wordt gesponsord.. bevooroordeelt dat mn oordeel? valt wel mee.. heb zelf ook een stapel Turnigy's liggen hier die t prima doen.

Niet iedereen weet dat de C ratings nergens over gaan.. er zijn nog steeds mensen die denken dat een 25C turnigy hetzelfde resultaat geeft als een 25C Gens Ace, of zelfs 25C hyperion..;)

kijk dat zijn nu eens gegevens waar we iets aan hebben TOPPERTJE Anko

en nu nog een keer na 50 cycles als je dat zou willen doen.
veeeeel vliegen haha.

GOED BEZIG HOOR

mvg hans

kijk dat zijn nu eens gegevens waar we iets aan hebben TOPPERTJE Anko

en nu nog een keer na 50 cycles als je dat zou willen doen.
veeeeel vliegen haha.

GOED BEZIG HOOR

mvg hans

Geef t een paar weken.. de 450 krijgt heel wat vluchten per week voor zn kiezen..:D

nette test.
Allicht een correctie waard
In de paragraaf die begint met "persoonlijk vind ik de Gens iets beter ogen..." verwijs je naar het voordeel van de dunnere draden bij de Gens, maar in het overzicht zeg je juist dat de Gens Ace DIKKERE draden heeft(12 voor de Turnigy en 14 voor de Gens). Het is toch zo dat hoe groter de AWG hoe dikker de draad?

Verder heb je op beide accu's dezelfde gemiddelde stroom van zo'n 18A(zoals in de grafieken te lezen is). Dit is toch ruim onder 25C * 2200 mah = zo'n max 50A constante belasting. Lijkt me dat beide accu's dus nauwelijks moeite hoeven doen om deze stroom(30% van 25C) te leveren. Ik zou dan ook idd niet echt grote verschillen verwachten.
Zou ook interessant zijn hoe beide accu's zich houden op b.v. 90% van hun nominaal te leveren vermogen. Dwz. t.o.v. de Gens dus 25C.

Je hebt in ieder geval mijn interesse voor de Gens gewekt :)

Groet,

Marc

Mooie test, ik zou ze na een 50@60 vluchten nog eens testen en dan ze een stuk zwaarder belasten.
Dit weer herhalen over de 100.
Al moet een normale belasting ook na 50 of 100 vluchten verschil laten zien als de een beter is.
Anders hoef je bij matige belasting geen duurdere te kopen...

Toch zijn dit soort testen meestal pas leuk als de lipo,s wat ouder worden.
Meeste nieuwe lipo,s hebben leuke power in het begin.
Maar na 30 ladingen zijn er die achteruit gaan terwijl sommige zelfs nog beter aan het worden zijn.

Wel weer jammer dat er weer dat geouwe hoer over belangen verstrengeling voor bij komt. Is met zon test niet boeiend.
Of denken we hier dat er gesaboteerd wordt voor een beetje sponsering...
Het is een hobby mensen geen Formule 1 team.
Dus denk niet dat Anko daar aan begint. Zou wat triest zijn.

Verwacht zeker dat de gens ace beter zal blijven.
Maar ze zijn ook duurder.
Bij zon test kun je wel nagaan of het ze waard zijn.

Want turnigy,s en zeker de 40c versies hebben het bij mij altijd goed gedaan zeker voor het geld.
De nano,s hebben ook bij mij afgedaan maar dat is al eerder besproken en gaan we het hier maar niet al te diep op in.
Vind persoonlijk de afwerking van de gens ace,s wel top.
Dat blauwe kleurtje boeid me niet maar het ziet er gewoon top uit.
Maar het gaat mij uiteindelijk om de prestaties.

Moet wel zeggen leuke test maar het blijft maar een moment op name van 2 lipo,s.
Al denk ik persoonlijk wel dat je de beste van turnigy pakt.
Enige in theorie betere zijn de nano,s maar al ik op de grote forums lees dat alle type nano,s er zoveel negatiefs te lezen is over 6 cell packs, die ik zelf dus gebruik en mijn aandacht trekken.
Dan kan ik die niet serieus nemen en is de turnigy 40C een goede vergelijker denk ik, buiten mijn eigen mindere ervaringen.

Puntje over de C waarde, je kunt ze inderdaad niet vergelijken en zijn maar een klein vergelijk voor het merk zelf.
Het geeft een indicatie dat in theorie 30C van merk A beter is als 20C van merk A en als het goed is ook in de praktijk.

Gelijke prijs tegen gelijke prijs is beter. Maar dat gaat niet altijd.
En als het ene merk 20% duurder is moet dat merk ook 20% langer mee gaan of betere prestaties geven etc.

Turnigy= wel 40C beter als de 30C en die is weer beter als 20C etc.
Bij de gens ace lees is zeer positief over de 25C maar het is niet zo dat hun 50 of 55C nu 2x zo goed is.
Ofwel hun 25C is in het echt misschien wel een betere C waarde dan de tekst weer geeft.

Laatst bewerkt:
Kijk, dat zijn waardevolle posts!

Inderdaad komen er vervolgtests nog, met vermoedelijk 50 vluchten intervallen(tenzij de accus merkbare power verschil gaan vertonen, dan maak ik de tests iets simpeler)

Hoop inderdaad te zien of ze de iets meerprijs(het gaat hier tussen de 5 en 25 euro....) ook daadwerkelijk beter zijn, en blijven. heb nog iemand die ook met me meetest in het 12S gebied, dus meer info komt daarover ook nog.

Over meer belasting, tja, das moeilijk.. helis willen nou eenmaal niet harder dan de piloot, en echt zachtjes doe ik er al niet mee.. Zou nog iets harder aan de sticks kunnen gaan trekken:)

Voor de mensen die de testmethode nog willen zien:

Alleen dan buiten natuurlijk, dit was overigens met een andere Gens dan de hieronder geteste.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geloof niet in de wijze zoals ze hier worden aangeprezen en andere merken worden afgekraakt.

Zoals je in een paar posts naar boven kunt lezen, worden de Turnigy's niet afgekraakt. Er wordt alleen de kwaliteit vergeleken, en de kwaliteit van de turnigy's in vergelijking tot de Gens Ace, wordt iets minder bevonden. Daarom is het ook een test, omdat er in een ander topic beweerd werd, dat het appels met peren waren. Dit betekent verder niet dat de accu's van turnigy afgekraakt worden of slecht zijn.

Zolang er testen worden gedaan door "eigen personeel" zijn die niet geloofwaardig en zeker niet als ze daar andere merken naast testen enb die soms afkraken.

Het feit dat Gens Ace vertrouwen heeft in Anko en hem misschien sponsort met accu's, wil nog niet zeggen dat hij Gens Ace beter uit de test laat komen.
Anko vliegt heel goed, zoals dat filmpje hierboven laat zien. Waarom zou hij dan 'minder goede' accu's laten voorkomen als betere accu's. Daar heeft hij zelf toch geen baat bij. Hij wil ook goede accu's, dus als die G.A. slecht waren geweest, zou hij ze niet gebruiken.

Zoals hierboven ook wordt gezegd: Het is geen Formule 1, het is een hobby.

Dan nog mijn eigen bijdrage. Dit is een forum. Je kan hier adviezen vragen, hulp krijgen, mening geven en vragen. Het ligt echter aan jezelf of je hier iets mee doet. Dat is geheel vrijblijvend. Je kan dus ook je abbo op dit draadje opzeggen, en er verder niks over zeggen. Je hebt je punt duidelijk gemaakt.
Ik denk echter dat, ook een paar posts hierboven, de getallen niet liegen.
Zoals de test beschreven wordt, is de data consequent bijgehouden.

Maar zoals ik al zei. Het is een forum, ieder z'n eigen vrije wil.

Groet.

Leuke test Anko , maar om de stelling dat de 25C Gens net zo goed zijn als de 40C Turnigy's te bevestigen zou je ze een stuk zwaarder moeten belasten :!:

Nu trek je volgens je logger gemiddeld zo'n 18A tijdens het vliegen (wat je nooit 100% gelijk zal kunnen krijgen voor iedere vlucht) , dat is iets wat ze allebei op hun sloffen kunnen doen....

Owwww foei toch Eric....

Ga jij een beetje stiekum Align zitten promoten hier....

Wat een paranoia hier....

Voor zover ik kan zien, doet Anko niet meer dat twee individuele LiPo's vergelijken, en naar mijn idee doet ie dat heel netjes en doet ie zijn uiterste best om JUIST zo goed mogelijk te laten zien dat ie de boel niet flest. Of het waterdicht is, is punt twee, maar ik geloof niet dat er hier gemanipuleerd wordt.
Qua testwaarde word het pas doorslaggevend als er van elke accu minstens 5 of 10 exemplaren getest worden, maar dat is nogal een hoop werk denk ik....

Als iemand beweert dat de boel geflest word, en Anko zegt "kom dan zelf met een serieuze test" dan MAG je naar mijn idee niet terug komen met "waarom zou ik?".... Dan had je OF om te beginnen je mond moeten houden, OF je moet je woord waarmaken, een van tweeën.

Denk dat dat sponsoren ook wel meevalt: Wat is't Anko, krijg je korting op accu's, of rij je er een vette Mercedes van? Denk het eerste, en als het het laatste is word ik ook achterdochtig....;)

Vind het een prima test, ben heel benieuwd naar de tussenstand bij 50 cycles (en 100, etc).

Groet, Bert

PS: die belasting waarbij getest word, waarom word dat hier meerdere keren genoemd? NIEMAND trekt dergelijke stromen....
25 C betekent een pakket in 2 minuut 24 sec tot op de laatste mAh leegtrekken. 40 C zelfs in 1 minuut 30 sec....
Wie trekt er zoveel stroom? Gewoon testen bij in de praktijk voorkomende waarden. Als je niet het verschil tussen 25 C en 40 C bij praktijk waardes test, weet je ook het verschil in de praktijk niet, en heeft het ook geen zin te kiezen tussen 25 of 40 C.....

Laatst bewerkt:
Leuke test Anko , maar om de stelling dat de 25C Gens net zo goed zijn als de 40C Turnigy's te bevestigen zou je ze een stuk zwaarder moeten belasten :!:

Ik geloof niet, dat er hier een stelling wordt aangehouden, maar dat er op basis van de cijfers wordt geconcludeerd dat er niet veel verschil is. Je zou inderdaad ook kunnen testen of de accu's aan de opgegeven C-rate voldoen, maar dat wordt hier niet gedaan. Nu is die C-rate omgekeerd evenredig gerelateerd aan de inwendige weerstand van de accu, dus als je dat getalletje uit je lader kunt peuteren weet je ook een heleboel.

Interessanter wordt de test natuurlijk als deze wordt herhaald na een x aantal cycli en uiteraard wordt-ie pas echt betrouwbaar als je van elk type er meerdere in de test kunt meenemen. Zo lang het in hobbysferen blijft gaat dat natuurlijk niet, niet alleen qua tijd, maar ook qua financiën. Dat is bijvoorbeeld ook het probleem van die Nieuw-Zeelandse mijnheer van RCModelreviews. Die test ook slechts één exemplaar van een bepaald elektronisch produkt en baseert daarop zijn conclusies. Zo lang je maar voorzichtig blijft met je conclusies is dat echter geen probleem.

Dus....even flink doorvliegen en op naar de vervolgtest!

Een vergelijk van slechts één exemplaar per model is niet echt een representatieve test.... (en zeker niet als die exemplaren door een gesponsorde tester worden gekozen). Daarmee suggereer ik niet dat Anko de kluit belazerd maar konstateer gewoon een simpel feit; een dergelijke "proef" verdient gewoon niet de naam "test" en mag zeker nog geen "bewijs" worden genoemd voor de veronderstelde betere kwaliteit van de GensAce lipo's. En daarvoor hoef ik echt niet het tegendeel te bewijzen zoals van Teo "geeist" werd. Dat kan iedereen met een beetje wetenschappelijke achtergrond je vertellen.
Anko zelf constateerde al in zijn eerste post "Kortom: De ene 25C is de andere niet, en het zelfde geld voor 40C.
We weten iig nu dat ze nagenoeg hetzelfde presteren."

Daarbij zoals al opgemerkt; een belasting van "slechts" 1/3 van de max mogelijke belasting van een pack zegt ook nog niet zoveel.
8c (18A uit een 2,2Ah lipo) normale praktijkbelasting? De mensen met bv EDFjes en opgefokte funjets etc belasten hun packs al snel heeeel wat zwaarder.
Het prijsverschil is ook wel wat groter dan er gesuggereerd werd; "miniem"? deze Gens Ace is toch 40% duurder dan de hier genoemde Turnigy. Daarbij zou ik wel eens willen zien wat een gewone 25c of 30c Turnigy bij deze belasting had gedaan..... En dan wordt het prijsverschil opeens meer dan 300% :shock:
Dus toch appels - peren?
De bespreking van enkele GensAce lipo's door Gerd Giese (http://www.elektromodellflug.de/gens-ace-25c_55c.html was redelijk positief voor de 25c versie (ondanks dat de opgegeven capaciteiten niet geheel gehaald werden) maar vernietigend voor de 55c versie die deze opgave zeker niet waar kon maken (verre van zelfs). Dus ook Gens Ace lijkt niet vies van meedoen met de "C-hype".
Ook Gerd maakt nog een voorbehoud omdat hier slechts enkele exemplaren getest werden en dus slechts een eerste indruk opgedaan werd.
De tijd zal leren of de Gens Ace hun (snel stijgende) meerprijs waard blijken te zijn.
Just my 2 cts
Grtz, Hans

Laatst bewerkt:
Back