Eindelijk wat cijfers voor de mensen die ze toch niet vergelijkbaar vonden, gaat hier om 3s 2200mAh lipo's. een 40C turnigy, en een 25C Gens Ace. 2 totaal verschillende gespec'te lipo's dus! Of toch niet?
Accus hebben beide 5 cycles gehad op de lader, waar ze met 2c geladen en ontladen zijn(duo lader, dus tegelijk!) ontladen tot 3.6v/cell, en geladen tot 4.20v/cell. Tussen de laatste keer laden en vliegen zat minder dan 10 minuten(gelijk de deur uitgestapt en gaan vliegen op een priveveld)
Hier wat specs van de accus, zelf gemeten waardes:
Turnigy:
Dikte: 26,6mm
Hoogte: 33,8mm
Lengte: 106,5mm
gewicht incl draden/stekker(xt60): 206 Gram
Draadsoort: Siliconen 12AWG
Gens Ace:
Dikte: 25,7mm
Hoogte: 33,5mm
Lengte: 104,5mm
gewicht incl draden/stekker(xt60):193 Gram
Draadsoort: Siliconen 14AWG
Extra Info: Gens ace voorzien van Alu platen voor bescherming tegen stoten, intrekken van straps(voornamelijk in helis trek je de accus zeer vast) en helpt met koeling. Turnigy heeft een plastic band eromheen voor bescherming. Beide accus hebben siliconen balancer draadjes en een JST-XH balance plug.
Draden komen er bij de Turnigy aan de voorkant uit, op 1 plek, bij de Gens komen ze er aan de zijkant uit, Balance draad aan de andere kant dan de hoofddraden.
Persoonlijk vind ik de Gens iets beter ogen door een mooiere Afwerking(glitterblauw
) Ook kunnen de iets dunnere draden makkelijker zijn op de kleine heli's(12AWG is bijv erg overkill op een 450)
Zijn gevlogen in een Align 450PRO met Vbar, Scorpion 2221-8 motor, en de ESC was een ICE 50, waarvan ik de interne logging(op 10hz ingesteld) ook heb gebruikt. Beide vluchten duurden 3:40 minuut van th hold eraf, tot th hold erop. Beide accus kwamen handwarm naar beneden met 17(Gens) en 18(turnigy)procent over.(gemeten 1 minuut na afkoppelen)
De vluchten:
(geen fotos ivm te groot, zijn links) let vooral op de data onder de grafiek.
Voltage en Amperage tegen verbruikte Ah:
Gens Ace:
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/gensace.jpg
Turnigy
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/turnigy.jpg
Gensace houd een iets hoger voltage aan het begin van de vlucht, maar de overall ontlaadcurve van de Turnigy is iets vlakker
Wel heeft de Gens een iets hoger gemiddelde voltage, en heb ik in de vlucht iets meer Amperage getrokken. Minimale voltages van beide vluchten zijn gelijk
Kortom bijna gelijk.
Voltage versus Vermogen tegen Ah.
Gens Ace:
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/genspo.jpg
Turnigy:
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/turnigypo.jpg
Ook hier geld weer hetzelfde, Gens ace geeft iets meer totaal vermogen.
Wel valt op dat bij de Turnigy bij hoge vermogenspieken de spanning toch iets meer dropt tov de Gens
(dit zijn feitelijk dezelfde grafieken als hierboven)
Ok, vliegen dus gedaan, resultaten bijna hetzelfde, groot verschil dus, bedenkende dat het hier om een 25C tegen 40C accu gaat (!)
Laden:
Werd gedaan met een Hyperion EOS 0720I DUO3
heb de accus met 3C geladen, met de balance functie. Beide mogen overigens 5C geladen worden.
Tijdens het laden heb ik de accus in de gaten gehouden op 2 punten. Interne weerstand en celbalans.
Voor alle fotos geldt: Links de Turnigy accu, rechts de Gens Ace
Beide accus aan de lader nog voor het laden:
totaal verschil van 0.007V. te verwaarlozen dus.
Balance op alle cellen hetzelfde.
Beide accus aan de lader, Gens ace iets meer tijd ivm het laden(kan niet 2 keer tegelijk starten) maakt verder geen indruk op de totale tijd, die per kanaal wordt gemeten.
Beide accus op 6.6A =3C
2 Minuten, beide accus hebben dezelfde interne weerstand van 11mOhm.
Echter valt op dat de Turnigy toch al 0.01V achter begint te lopen in de balans, Gens Ace blijft goed.
13 minuten,
Nog steeds zelfde interne weerstand.(9mOhm) Balance van de turnigy nog steeds niet 100%
18 minuten:
Nog steeds zelfde interne weerstand. (8mOhm
23 minuten, Zelfde verhaal, zelfde weerstand, (7mOhm)
Na 23:35 minuten was de Turnigy accu klaar, ben vergeten op de foto te zetten, maar er ging 1647mAh in
Na 24:25 minuten was ook de Gens Ace klaar, zelfde geld hierboven, ging alleen 1703 in, is dus iets meer dan 50Ah meer(!)
(2 fotos gemaakt om aan te tonen dat de lader ook daadwerkelijk END aangaf)
Kortom: De ene 25C is de andere niet, en het zelfde geld voor 40C.
We weten iig nu dat ze nagenoeg hetzelfde presteren.
Time will tell hoelang dit zo blijft, ik ga ze in de gaten houden, evenveel cycles, en bij 50 vluchten zal ik deze test nog een keer doen.
Heb ook een 20C 800mAh 3s voor de 250 in vergelijking gebracht tot een zelfde 20C variant van Turnigy, 2 vliegcycles oud, en ook hier was duidelijk te merken dat de Gens Ace meer vermogen gaven, met de Turnigys bogte de heli veel meer tijdens 3d(en dat is met zoon kleine heli erg merkbaar)
Dus voor de mensen die de verzending van Gens Ace te duur vinden, koop lekker de Turnigy's. De Gens Ace presteren in ieder geval net zo goed. Tegen een minieme meerprijs.
Voor vragen en of opmerkingen die niks met deze test te maken hebben hebben we het Gens Ace Support Forum
Accus hebben beide 5 cycles gehad op de lader, waar ze met 2c geladen en ontladen zijn(duo lader, dus tegelijk!) ontladen tot 3.6v/cell, en geladen tot 4.20v/cell. Tussen de laatste keer laden en vliegen zat minder dan 10 minuten(gelijk de deur uitgestapt en gaan vliegen op een priveveld)
Hier wat specs van de accus, zelf gemeten waardes:
Turnigy:
Dikte: 26,6mm
Hoogte: 33,8mm
Lengte: 106,5mm
gewicht incl draden/stekker(xt60): 206 Gram
Draadsoort: Siliconen 12AWG
Gens Ace:
Dikte: 25,7mm
Hoogte: 33,5mm
Lengte: 104,5mm
gewicht incl draden/stekker(xt60):193 Gram
Draadsoort: Siliconen 14AWG
Extra Info: Gens ace voorzien van Alu platen voor bescherming tegen stoten, intrekken van straps(voornamelijk in helis trek je de accus zeer vast) en helpt met koeling. Turnigy heeft een plastic band eromheen voor bescherming. Beide accus hebben siliconen balancer draadjes en een JST-XH balance plug.
Draden komen er bij de Turnigy aan de voorkant uit, op 1 plek, bij de Gens komen ze er aan de zijkant uit, Balance draad aan de andere kant dan de hoofddraden.
Persoonlijk vind ik de Gens iets beter ogen door een mooiere Afwerking(glitterblauw

Zijn gevlogen in een Align 450PRO met Vbar, Scorpion 2221-8 motor, en de ESC was een ICE 50, waarvan ik de interne logging(op 10hz ingesteld) ook heb gebruikt. Beide vluchten duurden 3:40 minuut van th hold eraf, tot th hold erop. Beide accus kwamen handwarm naar beneden met 17(Gens) en 18(turnigy)procent over.(gemeten 1 minuut na afkoppelen)
De vluchten:
(geen fotos ivm te groot, zijn links) let vooral op de data onder de grafiek.
Voltage en Amperage tegen verbruikte Ah:
Gens Ace:
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/gensace.jpg
Turnigy
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/turnigy.jpg
Gensace houd een iets hoger voltage aan het begin van de vlucht, maar de overall ontlaadcurve van de Turnigy is iets vlakker
Wel heeft de Gens een iets hoger gemiddelde voltage, en heb ik in de vlucht iets meer Amperage getrokken. Minimale voltages van beide vluchten zijn gelijk
Kortom bijna gelijk.
Voltage versus Vermogen tegen Ah.
Gens Ace:
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/genspo.jpg
Turnigy:
http://www.majhost.com/gallery/Anko/hyperion/turnigypo.jpg
Ook hier geld weer hetzelfde, Gens ace geeft iets meer totaal vermogen.
Wel valt op dat bij de Turnigy bij hoge vermogenspieken de spanning toch iets meer dropt tov de Gens
(dit zijn feitelijk dezelfde grafieken als hierboven)
Ok, vliegen dus gedaan, resultaten bijna hetzelfde, groot verschil dus, bedenkende dat het hier om een 25C tegen 40C accu gaat (!)
Laden:
Werd gedaan met een Hyperion EOS 0720I DUO3
heb de accus met 3C geladen, met de balance functie. Beide mogen overigens 5C geladen worden.
Tijdens het laden heb ik de accus in de gaten gehouden op 2 punten. Interne weerstand en celbalans.
Voor alle fotos geldt: Links de Turnigy accu, rechts de Gens Ace
Beide accus aan de lader nog voor het laden:
totaal verschil van 0.007V. te verwaarlozen dus.
Balance op alle cellen hetzelfde.


Beide accus aan de lader, Gens ace iets meer tijd ivm het laden(kan niet 2 keer tegelijk starten) maakt verder geen indruk op de totale tijd, die per kanaal wordt gemeten.
Beide accus op 6.6A =3C

2 Minuten, beide accus hebben dezelfde interne weerstand van 11mOhm.
Echter valt op dat de Turnigy toch al 0.01V achter begint te lopen in de balans, Gens Ace blijft goed.


13 minuten,
Nog steeds zelfde interne weerstand.(9mOhm) Balance van de turnigy nog steeds niet 100%


18 minuten:
Nog steeds zelfde interne weerstand. (8mOhm

23 minuten, Zelfde verhaal, zelfde weerstand, (7mOhm)

Na 23:35 minuten was de Turnigy accu klaar, ben vergeten op de foto te zetten, maar er ging 1647mAh in
Na 24:25 minuten was ook de Gens Ace klaar, zelfde geld hierboven, ging alleen 1703 in, is dus iets meer dan 50Ah meer(!)


(2 fotos gemaakt om aan te tonen dat de lader ook daadwerkelijk END aangaf)
Kortom: De ene 25C is de andere niet, en het zelfde geld voor 40C.
We weten iig nu dat ze nagenoeg hetzelfde presteren.
Time will tell hoelang dit zo blijft, ik ga ze in de gaten houden, evenveel cycles, en bij 50 vluchten zal ik deze test nog een keer doen.
Heb ook een 20C 800mAh 3s voor de 250 in vergelijking gebracht tot een zelfde 20C variant van Turnigy, 2 vliegcycles oud, en ook hier was duidelijk te merken dat de Gens Ace meer vermogen gaven, met de Turnigys bogte de heli veel meer tijdens 3d(en dat is met zoon kleine heli erg merkbaar)
Dus voor de mensen die de verzending van Gens Ace te duur vinden, koop lekker de Turnigy's. De Gens Ace presteren in ieder geval net zo goed. Tegen een minieme meerprijs.
Voor vragen en of opmerkingen die niks met deze test te maken hebben hebben we het Gens Ace Support Forum
Laatst bewerkt: