Zie de fles nu als een vacuum met 11.1V en de leiding als normale druk met 12.6V... vacuum zal zich vereffenen naar de normale druk...

er gaat stroom lopen door het verschil. en dat regelen we met de kraan op de tap... ofwel de laadstroominstelling. Is idd lastig uit te leggen want heeft de lader nu een hogere spanning dan de Lipo, of heeft de Lipo een lagere spanning dan de lader.. Kip of het ei. Gaat erom dat een stroom pas zal gaan lopen door het toedoen van een verbruiker. een stroom kan simpelweg niet geduwt worden.
Gaat om het verschil tussen de 2.
Ondanks dat ik je als een pientere vent beschouw: dit is een beetje geleuter: een vacuum is een benaming voor onderdruk, maar in feite bestaat dat niet: er bestaat alleen absolute druk (atmosferisch is 1 bar, vacuum is niet -1 bar, maar 0 bar absoluut). Van dat punt uit geredeneerd, doet de "onderdruk" niets want die bestaat niet.
Het is niet het vacuum wat de limonade het rietje in drukt maar de atmosferische druk op het vloeistofoppervlak in de rest van het glas.
Het is niet de verbruiker die de stroom laat lopen, het is het feit dat er een gesloten circuit is met een spanningsverschil. Het circuit maakt het lopen mogelijk, het spanningsverschil zorgt dat het ook gaat lopen....
Precies als dat een knikker een vloer nodig heeft om te rollen, maar pas gaat rollen als er een duwtje komt of een helling aan dat vlak gegeven word.
Ik weet ook, dat een spanningsverschil altijd relatief is, maar dat maakt nog steeds niet dat de verbruiker het lopen van de stroom veroorzaakt: maak een "stroomkring" met daarin enkel verbruikers en geen stroombron, dan zal er géén stroom lopen.
Maar neem een fietsdynamo die een lampje voed: zolang het wiel niet beweegt, gebeurt er niks. Begin aan het wiel te draaien en het lampje gaat branden.... wie bepaalt nu hoeveel stroom er loopt en hoe fel dat lampje brand: jij, door aan dat wiel te draaien, of dwingt dat lampje jou er op een of andere magische wijze toe, met een bepaalde kracht en snelheid dat wiel te bewegen, omdat dat lampje zelf wil bepalen hoe fel het brand?
Het word, toegegeven, een
ogenschijnlijk heel ander verhaal, als je een voeding hebt met constante spanning, of constante stroom. Dan is de verbruiker de bepalende factor. Maar men spreekt dan niet voor niets dat "de spanning/stroom zich naar de gebruiker richt". En niet voor niets spreek je dan van een geregeld systeem....
Vergelijk: een ouder kan besluiten een kind het zakgeld te geven waar het om vraagt. Dat wil niet zeggen dat het kind de hoogte van het zakgeld bepaalt....
Je kunt in geval van wisselstroom bijvoorbeeld de cosinus Phi niet veranderen aan de generator, die word door "het net" (de gezamenlijke verbruikers) bepaald. Maar dat kun je beschouwen als een dikke eencylinder met groot vliegwiel: er moet een bepaalde minimum kinetische energie in het systeem aanwezig zijn om het proces te laten verlopen.
Dat is iets héél anders dan dat "de gebruiker bepaalt wat er gebeurt".
Die gebruiker kan dat alleen bepalen, ALS aan de voorwaarde van een "oneindig sterke en stabiele voeding" voldaan is.
Ik snap echt wel wat je bedoelt, en heel veel maakt het niet uit. Of je nu aan de kar trekt of tegen de kar duwt, is het zelfde, maar nogmaals, het paard trekt de kar, de kar duwt niet het paard. Hooguit, als het paard per sé even hard wil blijven lopen, bepaalt de kar hoe hard het paard moet trekken (of duwen)
Laat ik het anders zeggen: jij rijd in een auto met cruise control, 120 km uur. Wat bepaalt je benzineverbruik? als je een kar er achter hangt, gaat het benzineverbruik omhoog. Dat klopt. Maar die kar bepaalt het verbruik niet, die beïnvloed het verbruik hooguit. Schakel de cruise control uit, en opeens heeft de chauffeur weer de "macht", kar of geen kar. Het is het feit dat de motor loopt, waardoor er überhaupt benzine verbruikt KAN worden.
Groet, Bert
EDIT & PS: er schiet mij wat te binnen: wat denk je van vonkoverslag? Er is geen verbruiker, de spanning loopt op, en er volgt een ontlading, ofwel een stroom zonder dat er wezenlijk een verbruiker is.... lijkt mij en typisch geval van dat stroom wel degelijk geduwd kan worden, sterker nog, met zekerheid uitsluitend geduwd word door de spanning. Zelfs daar, waar het eigenlijk niet hoort te kunnen gaan....