de Wet en Rc Auto's

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door EdwinvD, 13 aug 2011.

  1. Capt1caveman

    Capt1caveman Guest

    Wat zou betekenen dat er met RC auto's alleen maar in clubverband gereden kan worden, omdat het gebruik van RC-voertuigen, OOK electro dus, op de openbare weg niet toegestaan zou zijn. Dit betekent dat er volgens jullie mening er alleen bij een RC-club gereden mag worden.
    Ik zal eens vragen aan de lokale RC vereniging welke ontheffing zij hebben gekregen om hun voertuigen bij een demo op de openbare weg te mogen rijden.
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    als je de letter van de wet volgt ja.
    Echter zolang jij geen overlast veroorzaakt geen gevaar oplevert zullen de meeste agenten hier geen bezwaar op hebben.

    Bij de letter van de wet zit je fout.
    Je kan ontheffing aanvragen bij de gemeente houdt echter wel in dat de weg afgesloten moet zijn voor verkeer. En daardoor niet meer tot de openbare weg behoort.
     
  3. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Hallo Forumleden,

    Leuke discussie heb ik hier opgerakeld. In ieder geval is mij nu wel duidelijk dat ik wel en niet fout zit: wel fout vanwege lawaai overlast, niet fout omdat er simpelweg nog geen wetsartikel naar boven gekomen is die duidelijk omschrijft wat wel en niet is toegestaan. Zolang ik geen personen vervoer op mijn Savage, heb ik geen kenteken nodig, en dus mijn auto niet onder de wegen verkeerswet valt. Rc auto's en boten onder vallen speelgoed, rc vliegen is een heel ander verhaal, hier is duidelijkheid over te vinden in de wet.

    Ik zal morgen wel eens kijken wat mijn "buurman" te vertellen heeft, ik heb weer gesleuteld, dus moet er weer proef gereden worden :)

    wordt vervolgd :D
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    die wetgeving is er wel degelijk.
    Mini bikes zijn ook niet toegestaan.

    Ik dacht dat de snelheid van het voertuig ook mee speelde in dit verhaal.
    In een rechtzaak zal je het met jouw auto verliezen. Puur vanwege de gevaarzetting (hoge snelheid)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet, staat een en ander in de wegenverkeerswet.

    Daar is precies omschreven welke voertuigen wel, en welke voertuigen niet op de openbare weg mogen rijden.

    Modelauto's vallen in géén van de categorieën toegestane voertuigen, feitelijk simpelweg omdat het geen voertuigen zijn.

    Of het speelgoed of hobbymateriaal is doet niet ter zake, snelheid en gewicht ook niet. Voor modelauto's zijn wettelijk geen echte geluids-eisen, echter, men zou je kunnen ophangen aan het dichtstbijzijnde vergelijkbare, te weten kettingzagen etc (max 100 dB aan de uitlaat gemeten) of zelfs aan de max limiet van de dichtstbijzijnde voertuigcategorie. En dan krijg je dus de vraag of dat een brommer of een gewone auto is.... komt niemand uit.

    Dus komt automatisch om de hoek dat je geen overlast mag veroorzaken (zit geen geluidslimiet aan, als er geklaagd word is er sprake van overlast, al word er wel degelijk door de dienstdoende ambtenaar een afweging gemaakt of de klager terecht of onterecht klaagt), EN aan het feit dat je met je modelauto NIETS te zoeken hebt op de openbare weg.

    In de praktijk moet ik nog meemaken dat je om reden van "niet toegestaan voertuig op openbare weg" gelazer krijgt, dat van die klachten is echter al vaker voor mij aan de orde geweest vroeger, toen ik nog jong was en met stock-cars reed. En toen al uitgezocht hoe het zat, en een van de waarschuwingen die ik van de politie meekreeg was dat als je probeert "je recht te halen" als modelbouwer (m.a.w. als je de politie lastig gaat vallen met dat soort vragen in geval van dispuut) dat je dán WEL gegarandeerd ook die ellende van illegaal gebruik van de opebare weg aan je broek krijgt.

    Groet, Bert
     
  6. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    @Cheeta

    Minibikes mogen speelgoed zijn, maar blijft een product wat gemaakt is voor het vervoer van personen, en daardoor dus onder de wegenverkeerswet vallen, en moeten voldoen aan de wettelijke eisen.
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    En dat doen ze dus niet, dus je mag er niet de openbare weg mee op.
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    net zo min als dat een modelauto ook niet voldoet aan de wegenverkeerswet.
    Om deel te mogen nemen aan het verkeer zijn bepaalde eisen gesteld aan het voertuig.

    Ik geloof dat er iets als dat een knipperlicht op minimaal 60cm hoogte moet zitten bij een auto.. (wordt knap lastig op een rc autotje).

    Beter voorkomen dan genezen is het motto wat hier van toepassing is.

    Ander voorbeeld met je fiets mag je ook niet op de stoep fietsen.
    Er is een bepaalde gebruik toegestemd aan het gebruik van een weg,fietspad, voetpad etc.

    Ik vermoed dan ook sterk dat je het op dat vlak gaat verliezen.
     
  9. Capt1caveman

    Capt1caveman Guest

    Het mooie is wel dat fietsen op de stoep 99% van de gevallen met een verzoek tot wandelen eindigt.
    De dienstdoende bromsnor kan stomweg verzoeken om ergens anders te gaan rijden, waarop je stomweg je auto oppakt, en ergens anders heen gaat.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je kan je ook afvragen of het wel zo verstandig is om op de openbare weg te gaan rijden. Daar is over het algemeen ander verkeer, er staan auto's geparkeerd, er spelen kinderen en er zijn voetgangers. Wat doe je als je tegen een geparkeerde auto aanrijdt en schade veroorzaakt? Over lichamelijk letsel zal ik het maar niet hebben. Gauw naar binnen gaan en doen alsof je van niets weet of handel je het netjes af. Misschien wordt het wel betalen uit eigen zak omdat een verzekeraar vindt dat je nalatig bent geweest.

    Nee, de openbare weg is geen plaats voor modelauto's.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    M`n zoontje rijdt vaak met z`n Nikko buiten, dus dat mag ook niet ?
    Laten wij het aub niet over schade gaan hebben, dat wordt doorgaans niet door modelauto`s veroorzaakt.
     
  12. ronin1

    ronin1

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Leusden
    Die buurman van je moet niet zo zeuren!
    Hij gaat toch ook niet naar buiten als er weer eens zo'n bééépp scooter voorbij komt rijden. Is immers het zelfde: scooter rijd voorbij en is weg, 2de scooter komt voorbij en is weg. Dan kom jij met je rc béép tot je uit bereik ben (scooter 1) en weer omdraait en terug voorbij rijd (scooter 2). Is maar een voorbeeld!
    Leg het hem uit geef m een flesje port voor het geleden "overlast". Heeft bij mij ook geholpen! Sterker nog: hij komt nu zelfs naar buiten om te kijken omdat hij verbaast is over de techniek van tegenwoordig. Al doe ik het nu alleen nog maar met brushless auto's...
     
  13. Jizmac

    Jizmac

    Lid geworden:
    14 dec 2009
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Rechts van Zwijndrecht & onder Papendrecht
    Een RC auto is GEEN voertuig. De wegenverkeerswet is dus niet van toepassing. Overlast veroorzaken door het geluid is andere koek. Eventuele milieuvervuiling wegens knoeien met nitro is ook een prent waard als de diender dit wilt. Daarentegen staat er vaak wel iets in de APV. Als je het zeker wilt weten moet je dit doornemen. Het APV moet overigens voor een gebied kenbaar worden gemaakt via borden (zoals fietsen plaatsen bij een station). Mocht je een prent krijgen wegens het overtreden van het APV, niet protesteren bij de diender en lekker uit laten schrijven. Via een bezwaarschrift kan je het geld weer terugkrijgen als er geen borden staan dat lid zoveel van artikel zoveel van kracht is.

    Bedenk wel eerst of dit nu echt een burenruzie waard is. In mijn optiek niet.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2011
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ik zou niet weten waarom het risico op het veroorzaken van schade door rijden op de openbare weg buiten de discussie moet blijven. Dit deel is naar mijn mening in de discussie onbelicht gebleven.
     
  15. Jizmac

    Jizmac

    Lid geworden:
    14 dec 2009
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Rechts van Zwijndrecht & onder Papendrecht
    Dat zou ook belicht moeten worden. Er zijn namelijk verzekeringsmaatschappijen die wel een clausule omtrent RC kunnen hebben. Dan kan je aan een kort eindje trekken als je (lak)schade maakt aan een Bentley of eender welke andere auto.

    Echter, dit is een civielrechtelijke procedure die zeer moeilijk te winnen is bij een rechter. Je hoorde op de hoogte te zijn van de clausules van de verzekeringsmaatschappij.
     
  16. Capt1caveman

    Capt1caveman Guest

    Wat dat betreft is het risico gelijk aan schade veroorzaakt door voetballen op straat.
    De starter van dit draadje heeft al aangegeven voor de eventuele schade door zijn verzekering gedekt te zijn, dus lijkt me verder weinig meer over te zeggen ;)
     
  17. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Er zijn gewoon maatschappijen die dit helemaal niet willen verzekeren, een maat van me had een RC winkel en wilde dit ook verzekeren omdat hij voor de winkel wel eens met een auto reed/teste, je zou maar iemand van de fiets rijden, maar zijn verzekering wilde hier niks van weten. Dus eigen risico als het mis gaat.........dus maar niet meer doen op een plek waar mensen lopen fietsen of wat dan ook.
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het risico op het veroorzaken van schade staat los van het verzekerd zijn tegen het veroorzaken van schade.
     
  19. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Beste N.P.S.

    Ik ben het niet met U eens: dus U zegt: kleine kinderen onder begeleiding van hun vader mogen dus ook niet met hun Nikkootje op de openbare weg, en dus door mensen zoals U, terug naar de woonkamer verbannen worden?.
    Er zijn genoeg straten in nederland te vinden waar prima voor een minuut of 15 gereden kan worden zonder een gevaar op de weg te zijn. Mijn Savage is met verlichting EN remmen uitgevoerd, dus prima op de weg te zien en mee te rijden.
    Met betrekking op schade: Weet U wel over wat soort auto's we het hier hebben? Het is erg moeilijk om schade te rijden aan een 1:1 auto, daar een RC auto ZONDER SCHADE onder een auto door kan rijden.
    Ik heb het hier niet over bashen in de straat met sprongen van 5 meter ver, hooguit wat wheelies van een meter of wat.

    Ik denk dat ik de leeftijds grens van Z***rds nog iets moet gaan verhogen zoals ik al eerder in mijn postings verteld heb. BTW, vraagje, wat voor modelbouw doet u eigenlijk?
    Krijg ik als ik bij U in de buurt zou wonen en een bootje zou hebben ik ook verbannen omdat dit niet in een openbare vijver thuis hoort, of mag ik wel met een RC eend wel spelevaren?
    En wat dacht U van kinderen op de openbare weg met Mamoet skelters, moeten die ook maar ergens op een veldje achteraf verbannen worden?
    Grt,

    Edwin
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Beetje hetzelfe als vragen of je mag voetballen op straat :rolleyes:

    Die winkelier heeft gewoon een aansprakelijkheidsverzekering, dus als hij een deuk in mijn Porsche maakt terwijl ik leun tegen zijn toonbank is er niks aan het handje, behalve dat hij zijn eigen risico moet dokken.
     

Deel Deze Pagina