de Wet en Rc Auto's

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door EdwinvD, 13 aug 2011.

  1. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    @N.P.S.

    Ik heb een rijbewijs, een WA verzekering die schade aan derden aangebracht door RC dekt, rij altijd met werkschoenen aan EN heb VCA.
    VOORDAT ik ga rijden maak ik een LMRA (laatste minuut risico analyse)
    De Risicoklasse kan berekend worden met de volgende formule:

    Risico=kans x gevolg x letsel
    Kans: 1 (alleen mogelijk op lange termijn
    x
    gevolg: 3 (wekelijks of soms)
    x
    letsel: 1 (betekenisvol, ehbo kan nodig zijn
    =
    Risico waarde 3 op schaal klasse I, dit betekend: zeer licht risico, waarschijnlijk aanvaardbaar

    doe het er maar mee.

    Edwin
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Lekker volwassen manier van discussieren. Weet je zeker dat het probleem bij de buurman ligt?
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Kan me niet herinneren dat ik dit ergens heb geschreven. Vindt ook dat een afwijkende mening moet kunnen. Daar is dit ook een forum voor. Het uitwisselen van meningen.
     
  4. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    @iedereen

    Ok mensen, ik heb het beslissende antwoord van de lokale politie:

    RC op de openbare weg is toegestaan, TENZIJ er onverantwoord gereden wordt. Wat betreft geluidsoverlast, valt het rijden binnen de tijden van 10u tot 10u, is er in principe geen sprake van.
    Er kan door de politie verzocht worden of er ergens anders gereden kan worden, maar wettelijk gezien is er GEEN artikel die RC verbied.
    DUS: geen in beslagnames, boetes of andere spookverhalen, tenzij je vol in de verdediging gaat tegen Oom agent en persoonlijk wordt.

    Gewoon spullen op pakken en ergens anders gaan rijden (wat ik dus altijd al doe)
    Met vriendelijke groet,

    Edwin
    Have Fun met de Modelbouw, en laat het plezier niet door een enkeling vergallen.
     
  5. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    @n.p.s.

    ????
     
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ook de lokale politie is helaas niet altijd goed op de hoogte van de wet.

    Ik weet zeker dat het niet toegestaan is maar vaak wel gedoogd wordt.
    Gedoogd op de manier zoals je hierboven beschrijft.

    Volgens mij is de wegenverkeerswet van toepassing en daarin zijn nogal wat eisen aan opgenomen waar je aan moet voldoen met betrekking tot de verlichting en technische staat van het voertuig.

    Je bent deelnemer aan het verkeer op het moment dat je je op de openbare weg bevind.

    Echter zolang je je gedraagd bij verzoek meewerkt zal niemand moeilijk doen.
    Echter denk ik dat je toch echt fout zit als het tot een rechtzaak zal leiden.
     
  7. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Mag op Slot

    Beste mensen

    Voor mij is het duidelijk, ik weet dat ik op de openbare weg mag rijden, dit was de hoofdvraag van deze discussie.
    Jammer dat er mensen zijn die hun mening over rc hebben gegeven, hier was niet om gevraagd.
    Ook ik heb een uitgesproken mening over modelbouw.

    Groeten,

    Edwin
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dan heb ik het nog steeds niet over kinderspeelgoed.

    Tenslotte het hebben van een afwijkende mening is niet verboden. Ook niet in een discussie. Anders zou er niet veel te discussieren over blijven.

    Je mag wel tegen een mening in gaan, maar hebt altijd respect voor de mening van anderen. In deze discussie heb ik het gevoel dat een afwijkende menig niet wordt gewaardeerd, gelet op een aantal nogal persoonlijk gerichte reacties.
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Food for thought:
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2011
  10. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    @NPS,

    Beste,

    Sorry voor de persoonlijke uitval, maar de hoofdvraag was wat of niet mag met rc auto's en de wet
    Daar was niet om meningen gevraagd, maar puur uit wettelijk oogpunt gezien.
    Vliegen is aan regels gebonden, dit is duidelijk te googlen.
    RC Autos/vaartuigen NIET.

    Uw uitspraak was rc hoort niet op de openbare weg, dat is uw mening, daar sluit u per definitie ALLES mee uit. En daar ben ik het niet mee eens.
    Er is hier in de buurt meer overlast van gillende kinderen, blaffende honden en loslopende katten, dan van rc auto's.
    Mensen moeten niet blazend op mij afkomen dat ik moet oprotten met mijn tering auto en dergelijke, schreeuwend dat dit verboden is.
    Daar ik niet voor 100% zeker was wat wel en niet mag, heb ik deze discussie gestart. Ik ben het zat om overal mensen "op te voeden" die denken dat je met een grote bek iemand wel weg kan sturen.
    Het is mooi weer, in de tijd dat ik hier mee bezig ben had ik alweer een tankje leeg kunnen rijden op de openbare weg.

    Gegroet,

    Edwin
     
  11. Jizmac

    Jizmac

    Lid geworden:
    14 dec 2009
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Rechts van Zwijndrecht & onder Papendrecht
    @Micropuller,

    Mooi stukje over wat er gedekt wordt door de verzekering(en). Inderdaad "food for thought". Geld dit toevallig ook voor alle AVP's of is dit alleen van toepassing voor jou verzekering. Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om het op te zoeken. Indien het voor jou verzekering is zal ik eens de polis nakijken.

    @Edwin

    Tussen de aanvallen door stonden er zeer bruikbare stukjes tussen. De verzekering is er ook 1 van.
     
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    even ter reactie op je pb welke ik openbaar behandel want de discussie is openbaar en niet prive.

    Jij hanteerd modelbouw als speelgoed. Ik vraag mij dat sterk af. Mede om de snelheid van onze autotjes.

    Zoals mijn antwoord al zei zolang je je normaal gedraagd zal het gedoogd zijn dat is het belangrijkste. Als je de confrontatie op zoekt verlies je het altijd
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    @Jizmac: de quotes mbt verzekeringen zijn afkomstig van het Verbond van Verzekeraars.

    Speciaal voor de TS:
    Bron: ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING GRONINGEN 2005
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2011
  14. Capt1caveman

    Capt1caveman Guest

    Als ik van de lokale politieagent, die hiervoor speciaal de vraag door heeft gespeeld naar de afdeling verkeershandhaving, te horen krijg dat er in de wet niets tegen het rijden met een RC-auto op de openbare weg staat en het daardoor niet specifiek verboden is, neem ik aan dat dat antwoord klopt.
    Hij voegde alleen maar toe dat er met dat rijden geen verkeershinder veroorzaakt mag worden, maar zag absoluut geen bezwaar verder.

    Als je het niet erg vind, ga ik af op zijn antwoorde, en durf ik te stellen dat het toegestaan is, iig hier in Groningen...
     
  15. Capt1caveman

    Capt1caveman Guest

    @Micropuller: Dan kan ik wel aannemen dat hier bijna de complete wijk doorlopend in overtreding is...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2011
  16. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Zoals ik e.e.a. interpreteer:
    - Het is niet specifiek verboden je met een rc auto op de openbare weg te bevinden.
    - Op grond van zowel de wegenverkeerswet als het APV van Groningen, mag het bevoegd gezag je wel sommeren je activiteiten te beeindigen. (indien je bijvoorbeeld een gevaarlijke situatie of geluidsoverlast veroorzaakt)
    - Bij de meeste verzekeringen ben je niet gedekt, aangezien de meeste rc auto's harder rijden dan 16 km/u
     
  17. Capt1caveman

    Capt1caveman Guest

    Wat de verzekering betreft kan ik geen reactie geven omdat ik die kennis op dit moment niet heb, maar wat de eerste twee punten betreft ben ik iig het er geheel mee eens.
    Een politieagent kan altijd verzoeken activiteiten te staken of verplaatsen als hij/zij daar aanleiding voor ziet.
    Zoals ik al dacht: Toegestaan, mits er geen verkeershinder of geluidsoverlast veroorzaakt wordt.

    Lijkt mij dat er overdag dus heus wel een tankje leeggereden kan worden om een motor te testen;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2011
  18. brugja

    brugja

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    158
    Locatie:
    nabij alphen aan de rijn
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Deze vind ik nog wel erg komisch en van toepassing ;)

    Helaas ook dronken RC rijden is niet toegestaan :lol:

    Tevens wordt er constant over bestuurders gepraat iets dat je ook bent als je een RC auto bestuurd.
    Daarom ben ik erg benieuwd hoe het zit met de toegestane snelheid. Of je hier op bekeurd kan worden ik vermoed van wel. Er wordt nergens gedefinieerd dat het moet gaan om een voertuig waarin mensen vervoerd worden.

    Wist je dat ze zelfs rekening gehouden hebben met een brandstof tekort?
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2011
  20. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Flitspalen werken niet op een Savage, heb ik al een keer geprobeerd :(
     

Deel Deze Pagina