De Zeven Provinciën 1665 - Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door *Hans*, 9 mei 2017.

  1. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Ik zou zelfs een derde optie kiezen..
    Inclusief zeilen, en exclusief zeilen.
    Iemand die de kosten wil spreiden heeft op deze manier de mogelijkheid om dat te doen.
     
    *Hans* en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat is zoals de Batavia ook is.
    Je kunt de doos kopen, dan zitten de zeilen er niet bij en kun je het model "kaal" maken
    Zeilenset wordt apart verkocht voor diegene die het model met zeilen willen hebben.

    Ik had oorspronkelijk het plan om een compleet pakket aan te bieden, maar ik denk dat ik het toch (zoals de Batavia) gescheiden aanbiedt.

    Het pakket wordt wel inclusief kanons op alle geschutsrijen (dit is 82 stuks - bij de ankers blijven twee poorten gesloten)
     
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Allereerst mijn complimenten voor dit stuk werk wat je levert Hans. Wat betreft je vraag of je het uitbreidingsset van de zeilen apart moet aanbieden is dit ook uiteindelijk wel afhankelijk wat dit alles compleet moet gaan kosten. Het kan voor een toekomstige eigenaar van je modelbouwpakket doorslaggevend zijn eerst zonder zeilen te kopen als dit behoorlijk kan schelen in de kosten. Later kan er dan worden doorgespaard worden voor de zeilen. Ik weet natuurlijk niet wat dit alles gaat kosten maar je zult ook goed moeten doorgronden voor jezelf wat het doet als je dozen in de winkel liggen. Hoe beleeft een klant het? Wat verkoopt beter? Iemand die de doos ziet voor een bepaalt bedrag en denkt. Dit kan ik nog wel financieel behappen met de wetenschap ik kan die zeiltjes ook dus later kopen. Ik zou denk ik toch twee dozen maken. De boot en een tweede doos van zeilen en het zo ook presenteren in een winkel. Maar je zult hier toch ook wel de nodige ervaring mee opgedaan hebben met je Batavia.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  4. riesje

    riesje

    Lid geworden:
    22 nov 2015
    Berichten:
    1
    Locatie:
    nieuw amsterdam
    Ik zou voor de doos zonder zeilen gaan. Ik vind het zo zonde als veel details op het dek weer afgedekt worden, Hooguit de onderste zeilen gereefd.
    Wie perse zeilen wil kan ze dan apart bijbestellen.
     
    *Hans* en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hans, hij is schitterend geworden. :worship::worship:
    Deze zal bij diverse modelbouwers om het verlanglijstje staan schat ik zo.
    Ik zou de zeilen als optie verkopen als ik jouw was, er zullen meerdere modelbouwers zijn die de kosten graag zullen willen spreiden.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Hans, ben het eens met Theike, scheepje met of zonder zeilen, en zeilen als los pakket waarbij je (lees wij) uiteraard wel voordeliger uit bent als je de zeilen gelijk mee koopt:koud: Maar succes met met je beslissing in deze You are the Boss..................
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    wat is het verschil in euro s
     
  8. leo55

    leo55

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    163
    Locatie:
    apeldoorn
    hans ziet er erg goed uit , ik zou hem compleet leveren ,ook al wordt hij dan duurder ,maar de meeste mensen moet er toch voor sparen .
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  9. Patrick_BE

    Patrick_BE

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sint-Niklaas (Be)
    Ik zou zeilen als optie aanbieden.
    Is buiten het financiële aspect ook een kwestie van persoonlijke smaak of je een model al dan niet voorziet van zeilen.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het zeilenset van de Batavia kost los 35 euro, via Kolderstok.com of in de modelbouw zaak. Dat van de Zeven Provinciën zal dan een stukje duurder worden.
     
  11. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik zou de zeilen als optie aanbieden, eventueel wel de maatvoeringstekening bijvoegen zodat liefhebbers ook kunnen kiezen om er zelf enkele te maken.
    Bij dit soort modellen horen zeilen, maar met de kunst van het weglaten van enkele zeilen geef je ook aandacht voor de rest van de tuigage.
    De situatie dat alle zeilen bijstaan is in de praktijk niet het geval, terwijl menig modelbouwer alle zeilen bevestigd.

    Ik heb makkelijk praten voor de Vasa, aangezien hiervan exact bekend is welke zeilen gevoerd werden op de 1e en enige tocht.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  12. Fvrank

    Fvrank

    Lid geworden:
    18 aug 2017
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Amersfoort
    Denk dat een keuze meer mensen over de streep trekt. Code op de doos met link naar website maakt het makkelijk bijbestellen. Via het web kan je ze ook meteen beiden bestellen door door te linken naar je eigen site. Verwacht dat je de meeste toch via het web verkoopt. Twee dozen in de winkel is logistiek een ramp. Daarnaast als ze zeilen via het web bijbestellen altijd via je eigen website bouw je een eigen klanten base op. Leuk voor binding en cross sell. Enige nadeel als de hoofddoos niet bij je wordt besteld je alleen extra verzendkosten hebt voor de zeilen.
     
  13. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Geduldwerkjes.
    Dit weekend besteed aan kleine dingen, die toch veel meer werk waren als ik dacht.
    De paal met de inloggende katrollen was toch wel een hoofd breker, zelfs met een 0,8 mm boortje was het een heel karwei drie gaatjes netjes op een rij te krijgen, de katrollen heb ik gewoon met een hobbymesjes uitgesneden en met het boortje rond inverdiept.
    De mannetjes was een klusje op zich, deze heb ik naar eigen inzich met heel veel geduld uit de vrije hand gesneden
    Uit de aangeleverde beeldjes van kolderstok zelf, onder een vergrootglas 12 maal vergroting kon ik het hoedje en de vleugels goed zien ik heb ze alleen verduidelijkt. Evenals de haargrenzen het gezicht heb ik naar eigen inzicht gedaan.

    de ogen de mond moeten nog maar daarvoor zal de verf toch even moeten drogen.

    88128A9C-32C2-43CE-B55E-FF3A3AA77548.jpeg 507171DA-6635-476B-95F5-E0D54F80D04F.jpeg DA871609-00F6-4E8C-872D-A417BC13FD80.jpeg 30A40A76-2522-4C6A-8E85-0AF1A34048B6.jpeg
     
  14. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Ooo Sjips die staat in het verkeerde...kan dat veranderd word? En zo ja hoe???
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Je kunt je bericht nogmaals plaatsen in de juiste topic, en deze hier via bewerken leeg maken. Verder geen probleem als het hier blijft staan hoor.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hans, Afgelopen weekend vond ik het leuk om ze alle drie even op rij te zien, en ik vond ze er formidabel uitzien.
    Vreselijk mooie boten heb je gemaakt. Proficiat. :worship:
     
    Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je wel!
     
  18. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Een vraagje naar aanleiding van de vlaggen: Ik dacht dat in de Republiek de prinsenvlag veel werd gebruikt, met uitzondering van de koopvaardij. Toch zie je meestal rood-wit-blauwe vlaggen. Weet iemand hoe dit zit?
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedoel je dan het verschil tussen het oranje wit blauw en het rood wit blauw?
     
  20. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    D vlaggen liggen nog ingewikkelder,,,de watergeuzen voerde al een driekleur het rood was bij hun oranje ( de oranje wit blauwe vlag) zij waren immers koningsgezind.
    Het oranje wit bauw was in beginsel dus eigenlijk een vlag als opstand tegen Spanje.
    Het rood wit bauw werd al halverwege 1600 ingevoerd en verdrong langzaam de prinsevlag, omdat dit geleidelijk ging en er koningsgezinde kapiteins waren die vasthielden aan het oranje wit blauw zie je deze soms op schilderijen.
     
    hgb1967 en pietsan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina