De Zeven Provinciën Hans

Ik had nog een kielklem aan iemand te versturen. Morgen overdag plaats ik een afbeelding waarvan iets niet juist gemaakt is. De eerste reactie met het juist aangeven van de fout krijgt van mij de kielklem.

In de afbeelding zijn de gemaakte zetborden te zien. E.a is niet goed gemaakt. Zie je wat er niet goed is?
20181223_220203.jpg
20181210_221214.jpg
Hoe heet de construktie achter de katvis? Twee vragen en hier horen twee antwoorden bij. Voor de eerste die reageert wordt de kielklem gestuurd.

Wat er fout is: de afdeklat hoort er niet op?

Wat je met het laatste bedoelt weet ik niet helemaal. Bedoel je de reling, of de zetverschansing die zichtbaar is achter de katvis?

Het model van het zetbord is juist! Toch is er een fout in. Je moet goed kijken inderdaad. Voor het andere is de vraag... waar zijn de katvissen op gemonteerd.. inderdaad de verschansing. Maar het is een onderdeel van de verschansing met een benaming.

de katvis hangt van onder naar boven tegen het raahout , verschansing potdeksel oplangen
het zetbord zou als het een vaste uitvoering is ( dit wil zeggen niet afneembaar een scharnierende opening moeten hebben aan de trap aan de zijkant van het schip)
als het als afneembaar stuk uitgevoert word moeten er langs de achterkant balkjes tegen gemaakt worden die met gaten in het raahout kunnen gestoken worden en er terug uit genomen kunnen worden als ze niet nodig zijn.
de zetgang is ijgelijk bedoeld om bij zwaar weer de hoge golven tegen te houden dus bij kalm weer werden deze niet geplaatst. bij schepen van oorlog ook gebruikt om achter te verschuilen.

bij jou zou ik denken dat de zijkanten nog moeten afgeschuint worden anders gaan ze er niet tussen kunnen :)

Dat is waar Dirk. Maar niet het gevraagde antwoord. Vaak is het zetbord kompleet uitneembaar en voorzien van een draaibaar deurtje. Vaak werd er dan achter het zetbord een trap gezet. LINKS en Rechts is er het zetbord oftwel BB en SB. Er zit toch echt een fout in.... tevens zijn je antwoorden over het raahout ook juist..maar ik zoek de benaming van dit detail..
20181224_125130.jpg

De zetborden zijn hetzelfde, waardoor de uitlijning links en rechts niet klopt.

Het schuine deel van de verschansing is volgens verder onderzoek een gilling.

ik dacht dat de gilling de vis zelf was. maar ik kan er natuurlijk ook naast zijn hoor
ff wat opgezocht wat ik graag doe want dan leer wat bij. en de vis zit vast aan de gilling en is dus niet de gilling zelf zoals ik dacht.
en not wat fotos
DSC04913.JPG
DSC04914.JPG
DSC04915.JPG

foto 2 en 3 horen samen moest er verwarring zijn ,wat er aan het zetbord fout is moet ik nog eens over na denken

Laatst bewerkt:
Het schijnt dat gilling betrekking kan hebben op meer schuine delen, zoals het gewelfde deel van het achterschip, schuin afgesneden kant van een zeil etc. In dit geval gaat het dus over het schuine verbindingsstuk tussen de relingen.

Gillingen zijn de schuine licht gebogen stukken tussen beide railingen en het dwarse balkje. Hier komen de katvissen op. Bijgevoegd zie je nu ook mijn fout nu ik de zetborden juist heb neergelegd. Ik plakte de rozetjes aan de verkeerde kant. @ amazone in het zetbord zit volgens de tekening van van der Velden een poortje in het zetbord. Dit wil ik er inkerven en er scharniertjes op zetten boven het gedeelte van de trap. @ Martin ik zie graag je adresgegevens en dan stuur ik de kielklem naar je op.
20181224_194716.jpg

Back