De Zeven Provinciën Hans

De zetborden zijn verder afgemaakt en voorzien van de stutten. Deze onderdelen hou ik denk ik nog los en zal ik later definitief plaatsen. Ik kan zonder deze zetborden nu het schip nog gemakkelijk oppakken. Mischien dat ik er nog poorten in ga maken.
20181228_200519.jpg

Piet. Het citaat wat je aanhaald heb ik ook gevonden en komt van van Montfeld. Als aanvulling staat er bij dat voor het overslaande water er walmgaten werden aangebracht om dit overtollige water af te voeren. In een andere beschrijving las ik dat de rusten zodanig geplaatst diende te worden dat het water er af kon lopen. Dus onder een kleine hoek. De hoek van mijn rusten zijn minimaal te noemen maar ik vrees dat je gelijk hebt. Sommige dingen die ik lees zijn zo logisch wat betreft de kleine hoek dat ik dit voor waar heb aangenomen. Aangezien ik dit goed heb vastgezet wordt dit wel een ding om deze los te halen en waterpas te zetten. Het zijn van die onderdelen waarvan je zeker weet... dit moet extra goed vast zitten. Hoe dan ook... weer wat geleerd en de volgende rusten zullen waterpas zitten .
Bedankt Hans voor de info. Los halen is volgens mij helemaal niet nodig omdat het maar minimaal is en na het aanbrengen van juffers, en tuig gaat de licht schuine hoek zeker niet meer opvallen.
Wat we belangrijk is, dat je rusten breed genoeg zijn, daarom plaats ik de rusten altijd pas als ik de positie van de masten heb bepaald, waarna ik met een lijntje nakijk of de hoofdtouwen nergens aanlopen omdat de rusten te smal zijn. Maar misschien heb je dat al gedaan? Op mijn model van de Sovereign zouden de 1e drie hoofdtouwen ook tegen de verschansing hebben gelopen als ik ze eerst had geplaatst en daarna pas de masten.... Dus soms is de volgorde van bouw best wel belangrijk;)

Ik heb inderdaad de mast in het gat gestoken en met een lat gekeken of de lijnen van het want vrij hier langs gaan. Waarschijnlijk moet ik een katvisje wat dunner gaan maken of dieper inlaten. Deze wordt straks net aangeraakt door 1 van de hoofdtouwen. Maar inderdaad is een volgorde belangrijk. Ik kan dus de puttingijzers en de jufferblokken nog niet plaatsen.

Ik zag in een verslag de bijboot voorbij komen en dat leek me ook wel een leuk tussendoortje om te maken. Ik had het zakje nog niet opengehad. Het bestaat uit de gelaserde onderdelen zoals de kiel en de spantjes. Diverse potdekseltjes, roer en de latjes voor het beplanken. 2 notenlatten voor de banken. ..... we gaan starten.
20181229_171120.jpg
20181229_171621.jpg

Ik zag in een verslag de bijboot voorbij komen en dat leek me ook wel een leuk tussendoortje om te maken. Ik had het zakje nog niet opengehad. Het bestaat uit de gelaserde onderdelen zoals de kiel en de spantjes. Diverse potdekseltjes, roer en de latjes voor het beplanken. 2 notenlatten voor de banken. ..... we gaan starten.
Nou Hans maak er maar wat moois van, kan ik lekker afkijken heb deze ook nog liggen:cool::cool:

Nadat ik had beplankt korte ik de spanten iets in tot onder de banken(doften) . Zodoende kon ik de banken laten doorlopen tot aan de huid van dit bootje.
De zijdoften in de boeg en bij de kiel waren gelaserde onderdeeltjes. Ik heb deze enigzins veranderd. Ten eerste heb ik deze voorzien van fineer zodat ik hier over de koppen van de spantjes heen kon. Ook heb ik ze ingekort zodat er een bank tegenaan gemaakt kon worden.
20181230_150316.jpg
20181230_162826.jpg

Laatst bewerkt:
Leuk klein bootje. Ga je die schilderen? Zo niet dan zou ik tegen de kopse kanten van de stevens en de kiel een dun strookje fineer lijmen.
Constant
Constant;) ik denk dat je vraag is beantwoord. Ik ben niet gaan schilderen maar meer gaan spelen met verschillende houtsoorten. De romp is van linden. De doften uit noten. Aan de voorzijde waar de officier zit is mahonie. Waar de roerganger zit ook mahonie. Wel zijn de spantjes donkerder gebeitst. De buitenzijde is met de sample die Adri me stuurde gelakt. Dit is van Rambo en dit wordt waarschijnlijk ook de kleur van de masten.

Laatst bewerkt:
Back