De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    schitterend mooi hans
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Al het geschut optuigen is zeker een hele klus Hans, maar ze staan er mooi bij. (de juiste naam is niet 'taphouders' maar tappendekplaten) Je herstelbare foutje kijk ik waarschijnlijk overheen, want ik zie het nieto_O, dus dat zal wel een; Oh ja... ! worden als je het laat zien of weten.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als ik je zeg dat je te ruw bezig bent geweest, en de helmstok van de bijboot weg hebt gebroken, wat was dan de prijs???
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat is ook zo... Maar daar zit het niet....
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dan ligt je ene luik ook nog niet helemaal goed, als het dat ook niet is, dan zie ik er dus ook overheen, want die dekken zien er onberispelijk uit. :p:p

    Om precies te zijn, zit die uitsparing in het voorste luik van het bakdek daar conform de tekening en het voorbeeld van Hans "Kolderstok " ??
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Hans, je dekken zijn zeer mooi gedaan, eigenlijk te mooi. Zie je al 800 matrozen de ganse dag rondhuppelen om de touwen niet te raken die op het dek liggen?

    Ik ben eerder voorstander van deze takeling. Wil ze gewoon maar eens laten zien. Dan weten de bouwers ook dat er andere opties zijn.

    Maar nog eens , geen kritiek, volg je in stilte.

    Bron Archjofo // modelshipworld


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Edited February 23 by archjofo





    Video: La Créole - Scale 1/48, French corvette of 1827

    La Créole - Scale 1/48, French corvette - Construction of long boat

    La Créole - Scale 1/48, French corvette - Construction of the masts
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  7. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Hans ,

    Zie ik het goed dat de roosters nogal laag liggen? Het lijkt wel alsof ze gelijk of onder de dekbeplanking liggen. Of zie ik dat fout?
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Er is verschil tussen een foutje en een ongelukje....:rolleyes:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Boor je gaatjes in je dek waar je de "touwtjes" doorsteekt en er vervolgens een opgerold stukje touw overlegd ?

    heb het wel vaker over de assen van je rolpaarden gehad, zijn volgens mij iets te lang,
    Zou als ik jou was de volgende keer je wielen van je rolpaarden los gaan verven in de zelfde kleur als je rolpaarden, en dan vervolgens het loopvlak van de wielen gaan verven, dit kan je mooi doen door ze los op een stokje te steken, deze in een draaibank, boormachine whatsoever te steken en dan tijdens het draaien je loopvlakken schilderen, lijkt vele malen mooier, dan de wielen en assen compleet zwart te schilderen, lijken in mijn ogen nu net kleine autobandjes :rolleyes:

    En ik zou proberen iets van vinneer of beits over de kiel van je bijbootje schilderen of aanbrengen, is nu overduidelijk te zien dat het multiuplex is.

    Niet dat ik je model wil afbranden ofzo, maar dit zijn puur de dingen die mij bij eerste oogopslag opvallen, en deze persoonlijk zou veranderen. ooh's en aah's zijn leuk maar leren in mijn ogen niks.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Piet, Peter en verdere kornuiten... Ik dacht jullie zien het wel. kijk is goed naar het bouwsel voor de mast! De fokkebeting staat verkeerd om. ik ben een kei in iets verkeerd plaatsen en deze hoort omgedraaid te worden:bye::):)
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
    pietsan vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    20190302_172813.jpg
    Dat klopt wat betreft de lengte van de assen. Ik heb hier een vorige keer naar gekeken en zie dat ik mogelijk overdreven heb bij sommige Assen. Toch zie ik op tekeningen van Dik deze lengte terugkomen. Ik heb inderdaad de rolletjes er appart tegen gelegd en dat zie je als je goed kijkt terug op de foto. Zonder de loep (elders besproken van € 600-) zie je dit met het blote oog niet echt. maar nu ik beter kijk zie je inderdaad een paar gaatjes. Noem het schoonheidfoutjes inderdaad. Dit had beter gekundo_O Tja ... die autobandjes..... :thumbsup: maar inderdaad van Oohhen aahhs leer je niets en ik sta open voor kritiek uiteraard.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
    Jaques vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dank je voor je reactie. Je toont een prachtige opstelling en ook nog eens mooi gemaakt. Wat ik laat zien is de opstelling wat volgens de BB wordt aangegeven. De broekingstouwen heb ik enkel geplaatst in de kuil. Eigenlijk laat ik hier dus zien de gevechtsopstelling... met alle aanwezige takels in de kuil en geopende poorten zonder het bijbehorende personeel. Waarschijnlijk waren er 8 tot 10 mensen nodig om de kanonnen te bedienen met een maximum van 10 schoten per uur door koeling en schoonmaken. Er wordt best wel veel gediscussieerd over wat je laat zien of hoe je iets maakt. Bedankt voor je input en ook jouw getoonde werk elders wordt zeer gewaardeerd.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
    Marcbeer vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hier een voorbeeld van een kanon met rode autobanden. Maar ook best lange assen scheepvaartmuseum-kanon-VOC-schip.jpg 27600056-64c9-44ca-a781-e3782883b2e5_800x600.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
    boris279 vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vergeef mij mijn onnozelheid, maar wat heb je nu dan verkeerd geplaatst aan je fokkebeting????
    Als je dat ding omgedraaid hebt, zou je dan foto's van voor en na de correctie willen laten zien? Ik zie namelijk echt niet wat je daar fout aan hebt gedaan.:oops::oops:
     
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 mrt 2019
    SjorsZ en Jaques vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    :hammer::hammer:Bedankt Hans, die zag ik niet aankomen.:stout:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    De afgelopen dagen ben ik verder gegaan met de laatste 20 kanonnen. Deze zijn voor de 2e keer geschilderd. 40 assen op lengte maken 80 wielen schilderen en de kanonnen zwarten. Op de foto een klein potje vol wieltjes die al enige tijd geleden had los gesneden vanuit de gelaserde plaat. Newbie had me uiteraard wel aan het denken gezet hoe ik de laatste kanonnen wil laten zien en hoe ik dit wil optuigen. Ook door zijn opmerking wat betreft ruimte voor de bemanning. Maar als alles op schaal min of meer is... dan was er simpelweg niet meer ruimte..? Ik zou nu hooguit de terughaaltalie kunnen laten vervallen om alles wat rustiger te laten ogen. Zo zie je maar dat ik wat onzeker ben in dit soort dingen;) 20190304_164320.jpg 20190304_143053.jpg
     
    SjorsZ, pietsan, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Prachtig hoor:worship::worship::worship:. Kan ik je niet inhuren?? Ik heb ook nog zo'n klusje te doen.... ;)

    En dat op schaal bouwen... tja daar moet ik ook regelmatig concessie doen. Als je de 'echte' schaal aanhoud zie je er niks van en gaan alle details verloren. Dus dan maar met de schaal sjoemelen, en ja dan houd je soms ruimte te kort.

    Daarom denk ik dat sommigen op schaal 1:21 bouwen (HOZ model??) dan kun je zoveel meer realistisch laten zien.
     
    Herby63, pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ben geen expert op het gebied van het varen met zulke schepen, maar zouden zij op elk moment van de dag, en de reis, al hun kanons schietklaar hebben staan??
    Wij vinden het natuurlijk mooi om al die schietbuizen te zien, maar volgens mij kan dat nooit als zij in volle vaart over de zee zeilden. de onderste rij Kanons kan onder het varen bijna niet met open poorten staan, want dan krijg je volgens mij het VASA effect
    Punt is , dat wij eigenlijk veel te veel laten zien denk ik.
     
    Jaques, Hoosterw en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik denk niet dat op elk moment van de reis de kanonnen klaar stonden voor vuren. Dan waren de luiken uiteraard ook gesloten. Misschien werden dan de stukken wel gebakst geplaatst d.m.v de zijtakels om ruimte te maken tijdens een vaart. Maar tijdens het gevecht en zeker in linie varen was het geschut volledig gevechtsklaar zoals ik probeer af te beelden. Uiteraard was het zelden dat aan zowel stuurboord als bakboord gelijktijdig gevuurd werd.
     
    Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina