De Zeven Provinciën Hans

Ik bemerk al snel dat het bekleden best een dingetje is. Handmatig heel veel keer ontwikkelen. Dat deed ik te weinig. Ik kon de ontwikkeling nog veel verschuiven. Richting de stroppen heb ik wat verschoven zodat dit straks mooi oogt. Straks onder de sloep zie je het ontwikkelde toch niet meer. De tweede zal vast mooier worden en beter.
20191007_104629.jpg

Een 'tier' is eigenlijk één streng of kardeel van een dikker touw, vaak werd hiervoor ook geteerd schiemansgaren voor gebruikt. En het is helemaal niet erg hoor Hans dat de afstand wat groot is, ik noem deze dingen maar zodat je er de volgende keer wel rekening mee kunt houden. Want nogmaals; het hele plaatje ziet er gewoon zeer mooi uit.
En iedereen die dit nu gelezen heeft gaat het ook goed doen. Piet je bent een goede leraar. :) Mij is het helemaal duidelijk. Ik zag op internet al servingmachientjes langskomen, dacht dat is om het mooier te laten uitzien enzo... maar het heeft dus een doel.

Nu ik beter kijk van afstandje vind ik het ook te grof na het bekleden. Ik overweeg nu om enkel het touw te nemen...??? Graag jullie commentaren ;)

Je zou kunnenproberen om te bekleden met dunner materiaal Hans, dat is in het echt tenminste wel gebruikelijk

Ik vermoed nu voor mezelf dat het een doorlopend dubbel touw gaat worden. Hiervan ook even een probeersel maken....

Bijlagen

• 20191007_120308.jpg
    20191007_120308.jpg
    276,3 KB · Weergaven: 180
Nu ik beter kijk van afstandje vind ik het ook te grof na het bekleden. Ik overweeg nu om enkel het touw te nemen...??? Graag jullie commentaren ;)
Het bekleden van touwwerk word in de modelbouw op deze schaal eigenlijk nooit toegepast. Als je het toch wilt doen, dan moet je het te bekleden touw goed aanspannen en met een aanzienlijk dunner garen bekleden, het getoonde machientje is daar een heel goed hulp middel bij. Maar het touwwerk wat wij gebruiken voor de modellen is in principe altijd te dun waardoor het bekleden naar mijn mening geen of nauwelijks meerwaarde heeft op je model.

Hierbij mijn stag of sloeptakel.

Uiteraard ligt de sloep op de bokken vastgesjort maar hierboven is de takel gemaakt en kan hij gehesen worden nu. Onder de sloep legde ik een dubbel touw welke doorlopend via ringen gaan. Deze ringen zijn om de takel zelf gelegd Vanaf de fokkemast starte ik met een z.g.n. hanger.
Aan deze hanger is een lus gestropt en iets terug op de hanger een extra lus. Aan deze lus komt het halende part via een 4-1 blok. Aan de grote mast is ook een 4-1 blok gezet en het halende part is belegd op het dek. Aan de lus van de hanger hangt een zelfgemaakt vioolblok. De daadwerkelijke takel maakte ik van een 4-2 blok.
Het halende part belegde ik op een extra knecht voor de sloep.
De foto's spreken wel weer voor zich denk ik.
Helaas wat slecht belicht zo in de avond maar het zal vast nog wel een keertje met daglicht voorbij komen;)

Hierbij was Mondfeld de inspiratie waarbij ook de afbeelding vandaan komt

20191007_192813.jpg
20191007_193317.jpg
20191007_193332.jpg
20191007_192846.jpg
20191007_193126.jpg
20191007_193724.jpg
20191007_192749.jpg
20191007_193701.jpg

Laatst bewerkt:
Potverdrie Hans, daar word ik toch effe stil van, dat ziet er heel mooi uit, knap hoor:wave
Misschien het haakje ietsjes kleiner?? of is dat niet mogelijk?? tja zeikerds heb je overal nietwaar ;);)
Maar het blijft een knap stukkie werk

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Hans je sloep/stagtakel:thumbsup:
https://www.pietsan.nl/441584218 hier kun je zien hoe je mooi strak bindsel maakt, wel wat bewerkelijk maar zonder uitzondering altijd een perfect resultaat;)
Er zijn nog meer manieren, die wat sneller gaan, maar ook gelijk weer iets moeilijker, als er tijd voor is laat ik het zaterdag zien...

Back