De Zeven Provinciën Hans

Hallo André,
bedankt voor je compliment dat is leuk om te horen. Ik hoop dat je een beetje houvast aan mijn verslag hebt. Ik zie al een verschil in bouwwijze aangezien jij eerst de kiel hebt aangebracht en daar is absoluut niets mis mee!

Het is inderdaad een bouwwijze om met nagels de gangen vast te spijkeren. Enigzins, dat de kop niet helemaal in het hout is geslagen. Zelf vind ik dat vrij grof worden en verlijm enkel de huidgangen. Hierna staat het je vrij om alle nagels te suggereren. Dat kan een keuze van jezelf zijn uiteraard. Het is meer gebruikelijk om de nagels op het dek te laten zien en eventueel in de berghouten. Hoe dan ook je zult hier zelf een keuze in moeten maken. Maar dan wel subtiel omdat het vaak erg grof oogt. Ook een reden dat ik de gangen niet spijker is dat er snel beschadigingen optreden in je hout.
Het heeft overigens ook met de schaal te maken waarin we bouwen van 1-72

Wat betreft het takel laat ik hier zien hoe je de sloep lift. Dit zegt nog niets hoe je de sloep richting het water takelt. Dus zijdelings.
Hiervoor werd een apart takel aan het einde van de ra bevestigd om de sloep om te trekken. Wie weet komt deze takel er ook nog op op mijn model.

Laatst bewerkt:
Het maken van de spreeworst.

Om het puttingwand te maken zal eerst de spreeworst gezet moeten worden. In werkelijkheid is dat een dik gekleed touw.
Ik heb hiervoor een ijzeren binddraad van 0.5mm zeer sterk in elkaar gedraaid. Deze is met een bindsel aan de hoofdtouwen gezet.
20191013_135221.jpg
20191013_142225.jpg

Ik heb ze wel gezet. Niet allemaal, maar twee geloof ik, maar ik zou het wel doen om het want in bedwang te houden (de zwichings dus)

Hans, zie ik het goed heb je boven je spreeworst aan bakboord ook de weeflijnen van het want al aangebracht of was dat al zo en heb je de spreeworst later (te laat) aangebracht????;);)

Misschien e.e.a. ter verduidelijking aan de andere lezers die hier niets meer van begrijpen:
Jl Zaterdag in Hulst hebben wij met elkaar zitten sparren over deze weeflijnen.(boven de spreeworst aan het staande want) en kwamen min of meer tot de conclusie, dat deze daar geen nut hebben.... Om op de mars te komen klommen de zeelui omhoog via de lijnen op het want en boven de spreeworst via de weeflijnen van het puttingwant.....:)dus vandaar.

Maar het knoopwerk mag best gezien worden hoor Hans, het gaat lekker zo
Succes verder

Hans, zie ik het goed heb je boven je spreeworst aan bakboord ook de weeflijnen van het want al aangebracht of was dat al zo en heb je de spreeworst later (te laat) aangebracht????;);)

Misschien e.e.a. ter verduidelijking aan de andere lezers die hier niets meer van begrijpen:
Jl Zaterdag in Hulst hebben wij met elkaar zitten sparren over deze weeflijnen.(boven de spreeworst aan het staande want) en kwamen min of meer tot de conclusie, dat deze daar geen nut hebben.... Om op de mars te komen klommen de zeelui omhoog via de lijnen op het want en boven de spreeworst via de weeflijnen van het puttingwant.....:)dus vandaar.

Maar het knoopwerk mag best gezien worden hoor Hans, het gaat lekker zo
Succes verder
Dat klopt Koos. Ik moet ze er nog af zien te halen en heb dit ook al geprobeerd. Maar dat valt beslist niet mee. Maar ik zat er ook al aan te denken hier aan dit puttingwantje een poppetje te plakken.
Maar ik deed nog zo mijn best dit niet te fotograferen he ;)

Dat klopt Koos. Ik moet ze er nog af zien te halen en heb dit ook al geprobeerd. Maar dat valt beslist niet mee. Maar ik zat er ook al aan te denken hier aan dit puttingwantje een poppetje te plakken.
Volgens mij hoef je ze niet weg te halen Hans, want beide varianten komen voor. Ik heb dat nog eens even uitgezocht en op sommige schepen/modellen lopen de weeflijnen gewoon door tot de mars en ook op het puttingwant. Misschien onnodige schade als je ze probeert weg te halen:eek:

Dacht al zoiets Hans, maar ik laat ze gewoon zitten hoor, de kans op schade is behoorlijk groot en ik moet er niet aan denken dat met het weghalen een van de wanttouwen zou breken...…:eek::eek:
En gelukkig voor ons komen @pietsan en @janzwart nu met voor ons aanvaardbare adviezen.....

Back