De Zeven Provinciën Hans

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 3 aug 2018.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.730
    Locatie:
    Tilburg
    Pannenbier....:bier::bier:
    Een mooi resultaat Hans, mooie zwart wit foto ook......:thumbsup:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    hang de vlag uit :)

    toch wel hoog.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Is ruim 60 meter
     
    Stephan Kertész en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    61.20m om precies te zijn.. je zal er in die dagen toch ook wel gehad hebben met hoogtevreeso_O
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aha, het hoogste punt, oftewel de boom in de top, en een pintje en een enveloppe met inhoud voor elke medewerker.(dat is een oude gewoonte) :bier:
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi hoor,:beer:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  7. Andre de Ruiter

    Andre de Ruiter

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Rijnsaterwoude
    Hans, wat bouw jij een fantastisch schip.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Grootstengestag is geplaatst deze loopt vanaf de grote mast door een 5-1 blok richting de knecht. Ook de loze grootstengestag loopt via een 5-1 blok aan het ezelshoofd naar de knecht.

    20191110_153005.jpg 20191110_153145.jpg
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En even een overzicht van de gemaakte stagen tot nu toe.

    A fokkestag
    B loze voorstengestag
    C voorstengestag
    D loze grote stag
    E grote stag
    F loze grootstengestag
    G grootstengestag
    H kruisstag

    20191110_160636.jpg
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hans, ik heb even na zitten denken of ik wederom commentaar zou geven op hetgeen je hier laat zien, omdat ik niet de titel van 'zeurkous' wil krijgen:rolleyes:. Wat mij echter opvalt en is dat je de beide grootstengenstagen stijf zet op de knechten, waarvan ik denk dat dit niet correct is. De schijven in de knechten worden gebruikt voor de vallen van draairepen van de onderra en marsra (of soms op een aparte kardeelknecht), maar nooit voor het stijf zetten van stagen. Ik heb me werkelijk rot gezocht of dit eventueel toch zo gedaan werd op Hollandse schepen uit die tijd, maar kan dat dus (helaas) nergens vinden. De stagen lopen normaal gezien naar de voet van de fokkemast en worden daar stijf gezet middels een talie aan een ring aan dek of middels een touw welke achter een klamp zit die om de mastvoet is geslagen, waar het onder-blok is aangesplitst.
    Ook de talie om de stag stijf te zetten is véél te lang, omdat deze slechts dient voor het stijf zetten van de stag en daarom om breuk te voorkomen zo kort mogelijk word gehouden. (op de zelfde manier als je groot- fok- en voorstengenstagen)

    Verschil tussen talie en takel ondanks dat deze er het zelfde uitzien is; een takel is om lasten te verplaatsen (hijsen en vieren) waarbij de lengte van de takel dus is aangepast om de te verplaatsen last op zijn plek te krijgen. En een talie heeft net als de talrepen in de juffer-blokken de zelfde functie, nl. het stijf zetten van een lijn en heeft daarom altijd een beperkte lengte, zo kort mogelijk.
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Goedemorgen geachte lezers:)

    Eerst maar even wat recht zetten wat jou commentaar betreft. Ik heb niet het vermoeden dat je als zeurkous wordt gezien. Ik zelf heb dat gevoel absoluut niet en sta altijd open voor argumenten en zienswijzen.

    Je verhaal klinkt wederom zeer aannemelijk. Echter ik weet het niet op dit moment. Wat ik wel weet is dat ik de tekening hierin hebt gevolgd. Hierin stond de lengte en de belegging op de knechten aangegeven dit op deze manier zo te doen. Ik heb me dus ook geen moment afgevraagd of dit correct was. Ik ben doorgaans wel iemand die naslagwerk leest die me door leden is verstrekt. En ook wat boekwerk hierover. Dit is niet nageplozen wat dit betreft. Maar ik zal dit moeten nakijken.
    En als dit veranderd moet worden dan is dat natuurlijk geen probleem.
    Ik hoop even uiteraard dat er iemand roept.... Dit is wel correct gemaakt. Dan hoef ik het niet te veranderen namelijk.
    Maar nooit twijfelen iets te roepen Piet want overdadige informatie is zeker welkom zonder dat je als een zeurPiet wordt gezien.;)
     
    Jaques, pietsan, *Hans* en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Helaas zal ik de laatste zijn om te roepen dat iets wel of niet correct gemaakt is. Wanneer je het hebt gedaan volgens de Kolderstok tekeningen dan heb je exact deze tekeningen gevolgd. Maar of de tekeningen juist zijn is dan de volgende vraag uiteraard.
    Ik heb zelf ook even wat naslagwerk gedaan en heb inderdaad terug gevonden dat het gedaan werd zoals Piet omschrijft - met een ring in het dek en een tweeschijfs blok eraan.
    De tekeningen zijn dus wat dat betreft niet correct, en zullen zo snel mogelijk door mij aangepast gaan worden.
    Gelukkig is dit verslag een leidraad voor vele Zeven Provinciën bouwers en deze bouwers kunnen dan de aanpassing gelijk doorvoeren wanneer ze zover zijn.

    Ik heb mijn informatie uit o.a. het boek "Het VOC-retourschip" van Hans Kamer. De Zeven Provinciën is weliswaar geen VOC-schip, maar de werkwijze is zeer waarschijnlijk niet anders.
    Hans Kamer schrijft:

    "... De stagen van de kruissteng en de grote marssteng worden via blokken, die aan de marsen van respectievelijk de grote en de fokkemast zijn bevestigd, naar takels geleid die achter of naast deze masten zijn gesitueerd. Deze takels zijn in dekringen gehaakt."

    Over de lengte van het halende deel wordt niet gesproken, maar hier is het aannemelijk dat deze inderdaad kort gehouden zouden worden vanwege het kapot schieten. Alhoewel je de stag zelf ook kapot kan schieten.
    En dan een stukje nuchterheid van mijn kant: De sterkte van een ketting wordt bepaald door de zwakste schakel - ongeacht of de ketting kort of lang is. Maar bij een lange ketting (met meer schakels) is de kans op een zwakke schakel wel groter. Touw is echter geen ketting, dus of dit hier ook opgaat? ik ben geneigd te zeggen van niet...
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is niet mijn bedoeling dat je iets gaat veranderen hoor Hans @groenenberg , ik benoem slechts dingen die mij opvallen en waarvan ik denk dat het niet helemaal volgens het boekje is gegaan, hetgeen we uiteraard allemaal wel eens doen, want het blijft natuurlijk een model en soms moet je schipperen;). Ik ben overigens blij dat je het weer sportief opvat en het niet als vervelend beschouwd:)
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2019
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je hebt uiteraard een punt hier, echter de reden dat de talies aan de stagen kort werden gehouden is toch breuk. Omdat er op ieder schip altijd volop beweging is en veel wind hebben de bovenste blokken de neiging tot 'slaan' of' 'zwabberen' , hoe langer de talie hoe meer heen en weer ze zullen slaan en beweging lijdt op de lange duur tot slijtage en tenslotte dus breuk, vandaar dat talies die dienen voor het stijf zetten altijd kort worden gehouden. Eens te meer omdat de stagen behoorlijk dik waren op de échte schepen en de talie dus het zwakste punt was. Je kunt het vergelijken met een korte stok en een lange, de lange zal vele male makkelijker buigen dan de korte;)
     
    Hendrik mulder en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik zal dit wel gaan veranderen omdat ik graag correct bouw en dit bouwverslag geraadpleegd wordt en daarom vind dat het juist getoond moet worden.
     
    Jaques, Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
     
    Hendrik mulder vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier spreekt de echte zeeman :)
     
    Jaques, pietsan en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik denk dat je het blok ook gewoon aan het dek vast kunt zetten (en ik heb er een paar extra in je pakketje gedaan)
     
    Hendrik mulder en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    We komen er altijd wel uit Hans!!
     
  20. Peter de Vries

    Peter de Vries

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    155
    Locatie:
    Steenwijk
    het duizelt mij gewoon een beetje ,maar ik leer een heleboel!!
     

Deel Deze Pagina