De Zeven Provinciën (Kolderstok, 1:72)

Op de tekeningen van de 7p staan op de grote en fokke ra 2 schildpadblokken getekend, maar ik kan niet goed zien waar deze voor zijn ????? is er iemand die dat mij kan vertellen !!!!!

Op de tekeningen van de 7p staan op de grote en fokke ra 2 schildpadblokken getekend, maar ik kan niet goed zien waar deze voor zijn ????? is er iemand die dat mij kan vertellen !!!!!
Zou je van dat blok en waar die getekend staan een foto kunnen maken?. Ik vind deze namelijk niet op mijn tekening. Maar het kan zijn dat in de latere versie dit er wel is opgetekend.

Laatst bewerkt:
PW2 086.jpg

Het touw wat vanaf de zijkant van het zeil omhoog naar een kwart van de ra gaat, door het schildpadblok naar een blok dat bevestigd is aan de lus van de stag. Vandaar loopt door de mars naar beneden via een kous aan het want naar de nagelbank

Er wordt wel begrepen wat hier een schildpadblok is en wat nokgordingen zijn.
Maar deze staan simpelweg niet op mijn tekening van Kolderstok. Hierdoor ben ik benieuwd welk blok vanaf tekening bedoeld wordt.

Zal een fout in jouw tekening zijn. Nederlandse schepen in die tijd hadden voor de nokgordings een schildpad blok op de ra. Op ongeveer 2/3 vanuit het midden naar buiten toe aan de voorzijde. In de tekeningen van Blom staan deze ook afgebeeld.

En met kous bedoel ik natuurlijk een wantklootje
wantklootjes.jpg

zo staat het in Anderson afgebeeld

main and fore sails.jpg

Maar ook op de PW en William Rex in het rijksmuseum is het terug te vinden alsook op vd Velde zijn tekeningen.

In de tweede helft 17e eeuw kwamen op de Hollanders de nokgordingen. Gezien de datering en de nieuwste snufjes van de 7P zullen ze er op gezeten hebben. Maar dat is niet de vraag. Arno heeft eenzelfde tekening als ik. Vandaar de vraag welk gedeelte van de tekening en welk blok bedoel je.

Juist Arno. Inderdaad voor de nokgording. En nu zie ik ze ook gewoon op mijn tekening nr 8 getekend. Door mij ook niet gemaakt overigens:rolleyes: dus als eerste bouwer werd ik nieuwsgierig of ik iets gemist had..... Ja dus.

Laatst bewerkt:
Zoals ik aangaf, meer schildpadblokken zitten er niet op de ra.
Het verloop van de buikgordings is niet geheel correct en van de nokgordings ook niet. Ze starten aan het zeil bij de plaats waar de nokgording zit. De nokgording gaat dan naar het schildpad blok en verder zoals ik eerder noemde.
De buikgordings beginnen daar ook maar gaan achterlangs het zeil naar het oog op het zeil tussen het zeil en de bonnet. en dan naar het midden door een oog naar boven door de, weet effe niet meer hoe je dat ding noemt op de ra, naar een blok op de lus van de stag en via de wantklootjes naar de belegpunten op het dek.

course up.jpg

in de tekening is het schildpad blok verkeerd aangegeven, dit zit op 2/3 vanuit het midden naar de ranok

Iedereen bedankt voor de leuke reacties, en Hans en Stephan bedankt voor het meedenken! :) Als eerste voor deze update heb ik een sloeptakel gemaakt met een combinatie van 0,8mm en 0,4mm bruin en 0,4mm beige touw.
001.jpeg

Aan de lus heb ik een klein vioolblokje bevestigd waar de sloep aan komt te hangen met een 2-schijfs 4mm blokje met een haak.
002.jpeg

Om de sloep te bevestigen aan de takel heb ik twee xx mm bruine touwen gebruikt, waar ik aan beide uiteinden een oogje heb gemaakt waarmee deze aan het 4mm blokje worden gehangen.
003.jpeg
004.jpeg

Het touw dat door het 4mm blokje en het vioolblokje gaat wordt belegd op een extra 1-schijfs knecht met een rolletje touw. Het andere touw dat via de grote mast loopt is belegd op een oogje in de rand van het rooster.
005.jpeg

En nog een overzichtsfoto van boven gezien van de sloeptakel.
006.jpeg

Hierna heb ik de bezaanmast voorzien van een stag en want (27 weeflijnen × 5 hoofdtouwen × 2 kanten = 270 mastworpen, in totaal nu 1.642 mastworpen).
007.jpeg
008.jpeg

Ten slotte heb ik nog de hanepoten op de grote stag gemaakt.
009.jpeg

Laatst bewerkt:
Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties! :) Nu dat het fokkewant op het schip zit, kan ook de ankers afmaken met de boeien. Deze boeien heb ik gedraaid uit beuken rondhout, en deze rood geverfd.
001.jpeg

Hierop ik bruin touw gelijmd, met aan beide kanten een oogje eraan, en ook twee horizontale touwtjes om de boei.
002.jpeg
003.jpeg

Aan een van de uiteinden van de boei heb ik een een tros beige touw gemaakt, welke vast wordt gemaakt aan het anker.
004.jpeg

En vervolgens heb ik de boei aan het anker gemaakt en daarna de boei en de tros touw aan het fokkewant vast gemaakt.
005.jpeg
006.jpeg

Hierna heb ik alle rondhouten (voornamelijk nog de ra's) afgemaakt, hieronder zie je de grote ra.
007.jpeg
008.jpeg

En ten slotte nog een overzichtsfoto van alle ra's.
009.jpeg

Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de leuke reacties! Inmiddels is al het staande want klaar, en zal ik in deze update de laatste werkzaamheden hieraan laten zien :D

Te beginnen met het puttingwant. De spreeworst heb ik gemaakt van een stukje messing die ik zwart heb geverfd. Hierna heb ik de jufferblokken vast gemaakt aan stukjes bruin 0,8mm touw welke aan de spreeworsten worden vastgemaakt.
001.jpeg
002.jpeg

Vervolgens kunnen de rest van de wanten gemaakt worden, hier is het grootstengewant te zien.
003.jpeg

Hierna heb ik de pardoens en de rest van de stagen gemaakt. Om de jufferblokken heb ik omwikkeld met het meegeleverde staaldraad, waarvan het uiteinde via een gaatje in de romp wordt gelijmd.
004.jpeg
005.jpeg
006.jpeg
007.jpeg

Hiermee is het staande want van de fokkemast gereed.
008.jpeg
009.jpeg

En als we dit allemaal nog eens herhalen voor de grote- en de bezaansmast, dan is uiteindelijk het hele staande want klaar. :D
010.jpeg

In totaal zijn het ongeveer 2.602 mastworpjes geworden :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik begonnen aan het maken en ophangen van de zeilen. Als eerste heb ik alle banen op het zeildoek gestikt (met naaigaren van Güterman, kleur code 464) met een afstand van ongeveer 1cm tussen de banen. Vervolgens heb ik alle vormen van de zeilen geprint om ze zo op maat te kunnen knippen, waarna ik de randen kon omzomen. De blauwe lijnen op de zeiltekening heb ik met een zig-zag lijn aangebracht op de zeilen.
001.jpeg

Hierbij nog een aantal detailfoto's van de zeilen.
002.jpeg
004.jpeg

Hierna kon ik het lijkentouw met de schoothoorns om de zeilen maken met een festonsteek. Voor het lijkentouw heb ik 0,8mm beige touw gebruikt en voor de festonsteek 0,2mm beige touw. De steken heb ik op ongeveer 5mm afstand van elkaar gedaan.
006.jpeg

Het eerste zeil dat ik heb gehesen is het voorste stagzeil – welke 3 schoothoorns heeft.
007.jpeg

Vervolgens heb ik het blinde-zeil aan de ra gemaakt met een festonsteek, met ook weer ongeveer 5mm afstand. Aan de ra en de schoothoorns heb ik een aantal blokken gemaakt.
008.jpeg
009.jpeg

Hierna heb ik de blinde bevestigd en voorzien van de tuigage.
010.jpeg

En hierna ook hetzelfde gedaan voor de bovenblinde. :D
012.jpeg
013.jpeg

Laatst bewerkt:
Back