De Zeven Provinciën (Kolderstok, 1:72)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Arno Verstegen, 21 mrt 2020.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is weer een mooi stukje werk Arno:rofl::rofl:
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.788
    Locatie:
    Ittervoort
    Ze wordt steeds mooier
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  4. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Dank voor de leuke reacties! :D Als volgende onderdeel heb ik alle rusten gemaakt en geplaatst. Om hiermee te beginnen heb ik de notenhouten latjes van 3x10mm afgeschuind, en ook alvast de naald planken op maat gemaakt.
    001.jpeg
    Om de posities van de jufferblokken te bepalen heb ik gebruik gemaakt van de tekening, maar ook van een touwtje dat ik om de mast heb gebonden om te controleren of er niks in de weg zit voor de wanten. Hierna heb ik de gaatjes in de rusten geboord waar de jufferblokken komen. Om de rusten stevig aan de romp te bevestigingen heb ik hier een aantal messing pinnetjes in gemaakt.
    002.jpeg 003.jpeg
    Vervolgens heb ik wat geëxperimenteerd met de puttingijzers. De middelste ring (de langwerpige) was op veel plekken net iets te kort, dus deze heb ik allemaal opnieuw gebogen van messingstaf van 0,6mm in diameter.
    004.jpeg
    Hier zie je alle puttingijzers, welke ik ook heb behandeld met Patina Zwart. Helaas schilferde dit er vrijwel meteen vanaf, waarna ik ze maar gewoon zwart heb geschilderd.
    005.jpeg 006.jpeg 007.jpeg
    En hier zijn de eerste twee puttingijzers en jufferblokken geplaatst.
    008.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.788
    Locatie:
    Ittervoort
    Had je het messing ontvet voordat je het patineerde? Ik doe ze altijd eerst door de aceton. Daarna laat ik ze even drogen (gaat snel) en dan in de patineer.
    Ze zien er verder netjes uit, ook geverfd.
     
    Marcus Botanicus en Arno Verstegen vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Is nog een hele klus zo te zien die putting ijzertjes, maar wel sjiek als ze er op zitten :thumbsup:
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Knap stukkie werk weer, complimenten :worship::worship:
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  8. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Jahoor heb ze netjes ontvet met aceton, maar komt denk ik omdat de patineer al vele malen is gebruikt. Maar met een laagje verf is het ook opgelost.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Het is inderdaad een aardig klusje, maar gelukkig speelt tijd geen rol bij onze hobby :koud::koud:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit wordt een mooie en deftige 7 Provinciën hoor :worship::worship:
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  11. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Als volgende zijn alle kanonsluiken aan de beurt, te beginnen met die van notenhout. Hiervoor heb ik een aantal notenlatjes van 1,5x6mm aan elkaar gelijmd, en hier een iets smallere rode lat opgelijmd. Vervolgens heb ik uit deze lat de kanonsluiken gefreesd.
    001.jpeg 002.jpeg
    Ik heb besloten om maar een oogje met touw aan de kanonsluiken te maken, dit staat wat rustiger in mijn ogen. Hier zie je de dry fit een kanonsluik.
    003.jpeg
    Vervolgens heb ik alle notenhouten kanonsluiken geplaatst, inclusief de touwen (0,3mm beige).
    004.jpeg
    Hierna heb ik de kanonsluiken voor in de fortuining gemaakt. In elk kanonsluik (ook de notenhouten) heb ik pinnetjes gemaakt om wat stevigheid te hebben bij het vastlijmen. De scharnieren heb ik besteld bij Shapeways, dit zijn dezelfde scharnieren als die Danny heeft gemaakt voor zijn Batavia.
    005.jpeg 006.jpeg 007.jpeg
    En als laatste nog zie je hier de dry fit van de kanonsluiken in de fortuining.
    008.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    EUSIV, Hans Groenenberg, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Ligt er eentje ondersteboven??

    Tis allemaal mooi wat je hier laat zien zeg :worship::worship: complimenten
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  13. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Ja klopt helemaal, maar is wel volgens de BB. Misschien had de tekenaar een glaasje :bier: te veel op :):)
     
    Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  14. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Alstie omhoog zou klappen zatie tegen het beeldhouwwerk aan?
     
  15. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    In deze update komen vooral de ankers voorbij. Als eerste heb ik de penterbalken uit 4x4mm notenhout gemaakt, en deze vastgemaakt met een spijkertje op het dek. Op deze foto zijn ze nog niet behandeld met Danish Oil.
    001.jpeg
    Hierna heb ik de notenhouten delen gemaakt die bovenop de ankerstok komen. In het midden heb ik een uitsparing gefreesd waar de ankerstok in komt. Vervolgens heb ik op vier plaatsen het hout omwonden met 0,8mm bruin touw. Het anker heb ik, nadat ik het gietwerk wat heb opgeschoond, zwart geverfd en heb ik boven en onder een ringetje vastgemaakt.
    002.jpeg 003.jpeg
    Om de ankers op te kunnen hangen heb ik in twee 4-2 blokjes een haakje gemaakt.
    004.jpeg
    Met een drietal 4-2 blokjes heb ik vervolgens de ankers opgehangen aan de kraan- en penterbalken, hiervoor heb ik 0,4mm beige touw gebruikt. Aan de ankers zit ook 1,8mm beige touw (met kabelslag) welke is vastgemaakt met een ankersteek, en deze gaat via het binnenste kluisgat naar binnen. De twee boeien maak ik later nog een keer.
    005.jpeg 006.jpeg 007.jpeg
    Als laatste voor deze update heb ik ook nog de kwasten toegevoegd bij de gemakken. Deze heb ik gemaakt van 1,2mm beige touw welke ik op het galjoen heb vastgeknoopt aan een spantje. Deze touwen komen net iets onder de waterlijn uit, en hebben hier een knoopje met daaronder nog wat uitgerafelde strengen touw.
    008.jpeg 009.jpeg
    De romp is nu nagenoeg gereed (ik moet nog een paar ornamentjes plaatsen), en nu ga ik beginnen aan de masten. :D
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    EUSIV, *Hans*, Marc w en 9 anderen vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig Arno.:worship::worship:
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  18. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Wat een prachtig stukje werk. Grote klasse,:worship:
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  19. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Iedereen bedankt voor de leuke reacties! In deze update gaat het over de boegspriet. Om straks zoveel mogelijk kleurverschil te voorkomen tussen de verschillende onderdelen van de masten, heb ik besloten om alle onderdelen hiervan zelf opnieuw te maken van beukenhout zodat deze dezelfde houtsoort hebben als de masten zelf.
    001.jpeg 002.jpeg
    Op deze foto zie je alle onderdelen die op de boegspriet komen.
    003.jpeg
    Vervolgens heb ik een aantal sleuven gefreesd in de boegspriet waar verschillende attributen zoals klampen in worden gelijmd, hiervoor heb ik gekozen zodat er wat meer lijmoppervlak is.
    005.jpeg
    Hierna heb ik alle onderdelen gebeitst met "Medium Oak" van Kolderstok, en daarna geolied met "Danish Oil" ook van Kolderstok. Het topje van de vlaggestok heb ik geel geverfd. In eerste instantie had ik de ezelshoofden zwart geverfd, maar dit vond ik toch niet zo mooi dus heb ik deze twee opnieuw gemaakt en ook met "Medium Oak" gebeitst. Hierna kon ik alvast een aantal onderdelen vastlijmen, en ook een zwartgeverfd koperen plaatje op het onderste ezelshoofd maken.
    006.jpeg 007.jpeg 008.jpeg
    Met 0,8mm bruin touw heb ik vervolgens 3 woelingen aangebracht.
    009.jpeg
    Hierna ben ik vast begonnen met het maken van het eerste want, en hiervoor heb ik aan weerszijden 3 hoofdtouwen vastgemaakt van 0,3mm bruin touw. Ook aan de 4mm jufferblokken heb ik 0,3mm bruin touw gemaakt, en met een klein bindseltje vastgezet. In de mars heb ik op de plekken waar de jufferblokken komen een paar kleine sleufjes in gevijld, zodat de touwen hier goed door passen.
    010.jpeg 012.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    EUSIV, Hans Groenenberg, Ronk en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een mooi begin van je touwwerk Arno :rofl::rofl:
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina