De Zeven Provinciën (Kolderstok, 1:72)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Arno Verstegen, 21 mrt 2020.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
  3. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Prachtig, die verlichting maakt het helemaal compleet!
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een leuk stukje techniek wat je daar in stopt, maar een vraagje, als die Arduino de geest geeft, kun je daar dan nog bijkomen voor reparatie??
     
  5. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Welkom Arno,
    Geweldig mooi verslag en bouw!
    (ik probeer nog een beetje naar voren te wringen (met in acht neming van de 1.5 meter))
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  6. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Peter, helaas als de arduino de geest geeft kun je er niet meer bij, of je moet een gat onderin de romp maken :(:(
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Niet leuk dus:(
     
  8. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties! Nu dat de verlichting en de dekinrichting op dek A klaar is, kan ik gaan beginnen aan het beplanken van de romp. Om meer lijmoppervlak te verkrijgen heb ik bij de laatste spant een aantal stukjes balsa in vorm geschuurd. Ook heb ik alle spanten afgeschuind, zodat de planken hier mooi op komen te liggen. De afschuining heb ik telkens gecontroleerd met een lange strip styreen, en te kijken waar de knikjes e.d. zaten.
    001.jpeg 002.jpeg
    Voor het beplanken van het schip moet het schip steeds op z'n kop liggen. Om de 'uitstekels' van de eerste spant te beschermen, heb ik met 2 MDF plaatjes een houdertje gemaakt, die over de spant heen komt zodat de spant niet afbreekt. :)
    003.jpeg
    Na deze voorbereidingen is het tijd om de eerste planken erop te maken. De eerste plank (de onderste op de foto) is een berghout, dus deze wordt dubbel uitgevoerd. Deze berghout plaats ik echter pas op een later moment, zodat het makkelijker is om de kanonspoorten af te tekenen en uit te zagen.
    004.jpeg
    Na de eerste paar planken te hebben geplaatst, was het tijd om het dek bij de luizenplecht te maken. Deze heb ik eerst opgehoogd tot de juiste hoogte, en hier vervolgens het bijgeleverde MDF plaatje op gelijmd. Op dit MDF plaatje heb ik beplankt met de abachi latjes van 0,7x4mm. In dit dek is ook het gat voor de boegspriet aangebracht. De hoek van de boegspriet heb ik gecontroleerd aan de hand van tekening #2.
    005.jpeg 006.jpeg
    Het onderste berghout heb ik wel al vastgelijmd. Hierna ben ik begonnen met beplanken bij de kiel. De onderste twee huidplanken worden ook wel de zandstrook genoemd, en deze steken langer uit als de overige huidplanken.
    007.jpeg 008.jpeg
    Van de rest van de beplanking heb ik helaas geen foto's, behalve uiteraard van het eindresultaat van een dichte romp. :D
    009.jpeg
    Hierna heb ik de gehele romp geschuurd. Als volgende ga ik de verschillende kieldelen plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    Gerko511, SjorsZ, janzwart en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Met de huidbeplanking (tot nu toe) compleet, kunnen de verschillende kieldelen worden geplaatst. Om de voorsteven weg te snijden heb ik een tooltje gemaakt van een stukje grenenhout van 4mm dik, dat ik in de vorm van het schip heb geschuurd. Hierin heb ik 2 messing pinnetjes gemaakt, en 2 gaten in de valse kiel waarin deze 2 pinnetjes vallen. Met dit tooltje kan ik de huidplanken voor een deel wegsnijden, en de rest (de kieldelen zijn 6mm dik) heb ik weggevijld.
    001.jpeg
    Bij het plaatsen van het achtersteven bleek dat de sleuf waarin dit deel valt scheef te zitten. Om dit op te lossen heb ik de onderste 4 notenplankjes op de spiegel weggehaald, en hier 4 nieuwe voor in de plaats gemaakt. Deze 4 plankjes zorgen ervoor dat het achtersteven er nu wel recht in valt.
    002.jpeg 003.jpeg
    In het achterste deel van de kielbalk zit een uitstekend stukje waar het achtersteven op valt. In dit uitsteksel komen de 2 huidplanken (de zandstrook), dus hier heb ik 1mm diep in de kielbalk uitgefreesd. Doordat de huidbeplanking ietsjes naar beneden afbuigt, moet ik tussen de huidplanken en het kieldeel nog een klein splintertje hout plaatsen zodat dat ook mooi dicht is.
    004.jpeg 005.jpeg
    Hierna konden ook de rest van de kieldelen worden vastgelijmd, behalve het bovenste stukje van het voorsteven (waar ook de boegspriet op komt te rusten). Deze plaats ik pas als ik de volgende berghout vastlijm.
    006.jpeg 007.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    Gerko511, janzwart, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi gemaakt Arno, heel mooi.
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  11. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Mooi, vind het heel mooi dat u de beplanking lekker uitgebreid doet. Mag van mij part het hele verslag uitgebreid blijven!
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit gaat er veelbelovend uit zien Arno.
    Je hebt er dus ook voor gekozen de kieldelen na het beplanken te plaatsen.
    Je gaat hard? Of werk je je verslag nu pas bij en ben je nu al reeds verder?
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.728
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Arno, knap hoor wat je hier weer laat zien hoor :worship::worship: ook het inkleuren voor het aangeven van de gewijzigde onderdelen ziet er strak uit, doe je dat met een speciaal programma of zo??

    Maar, ik heb wel een punt van kritiek je spreekt namelijk over je “boot”:mad: daar zijn hier op het forum al hele oorlogen over ontstaan want wij bouwen geen “boot” maar een SCHIP....... zo dat is er uit, doe er je voordeel mee;);)
     
  14. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Hans, ik ben al 2 maanden met dit schip bezig, dus konden de update's snel achter elkaar komen :koud: nu zijn we bijna bij met de updates. Heb nu de kanonspoorten klaar en ben bezig met het 2e berghout.
    En ja had er ook voor gekozen om de kieldelen er later in te plaatsen, naar mijn menig krijg je dan een mooiere aansluiting van boegdelen en berghout.
     
  15. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Koos ik kan nergens het woordje "boot" vinden :weetnie::weetnie: en het inkleuren doe ik in photoshop.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    hele mooie romp geworden

    wordt een mooie boot
     
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.728
    Locatie:
    Tilburg
    Schip, Timber dat noemen ze een SCHIP..:mad::mad:
     
    Arno Verstegen en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    schip /boot maakt niet uit
     
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.728
    Locatie:
    Tilburg
    Ik wel hoor Arno, twee keer in een zin zelfs, maar lig er niet wakker van het was een geintje hoor....:rofl::rofl:
    Jaren geleden was hier iemand op het forum actief die ons op zulke opmerkingen continue aansprak, vandaar.....

    Enne complimenten voor je zoon, ziet er geweldig uit dat inkleuren, en is hartstikke duidelijk :thumbsup::thumbsup:
     
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Koos je ligt hier wel een eindje te spammen, maar is jouw bootje al klaar
     
    Jaques vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina