De Zeven Provinciën (Kolderstok, 1:72)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Arno Verstegen, 21 mrt 2020.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Geduld Stephan, geduld jong......

    Trouwens nog even dit, vandaag word hij twee jaar.....:bier: proost.
     
  2. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Koos zijn verwijderd :)
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2020
    Stephan Kertész en Jaques vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat hulpmiddel om je spanten te beschermen is een goed idee. En je werkt erg netjes. Ik zie dat graag, je geschutpoorten zitten superstrak.
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  4. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties! Na de huidbeplanking is het tijd om de kanonspoorten voor dek A erin te maken. Om deze kanonspoorten af te tekenen, heb ik twee malletjes gemaakt van hout. Eentje (de rechtse) voor de kanonspoorten die (vrijwel) direct een spant komen, en eentje voor de rest. Het gat (12x12,5mm) zit 11mm van onderen. Deze mal plaats ik aan de binnenkant op het dek. Daarna plaats ik een soort klemmetje van hout op de mal, zodat ik deze naar de buitenkant kan brengen. Aan de hand van tekening #2 bepaal ik de positie van het kanonspoort vanaf de dichtsbijzijnde spant. Hierna teken ik de kanonspoort met potlood op de beplanking.
    001.jpeg 002.jpeg 003.jpeg 004.jpeg
    Nadat ik alle kanonspoorten aan bakboord had afgetekend, ben ik begonnen met deze er uit te halen. Eerst boor ik een aantal gaten een paar millimeter binnen de rand, welke ik vervolgens verder uitzaag met een klein, flexibel zaagje. Met een vijl zorg ik er vervolgens voor dat ik de onderste van de twee schuurblokjes erin kan steken, zodat ik de de randen weg kan schuren zodat het bovenste schuurblokje (welke taps toeloopt) kan gebruiken om de kanonspoort tot de juiste grootte kan schuren. Aan de binnenkant van de huidbeplanking heb ik ook nog een aluminium mal gezet (deze zijn exact hetzelfde als de houten mallen), zodat ik niet per ongeluk de kanonspoorten groter kan maken als 12 x12,5mm.

    Vervolgens met een rolpaard gecontroleerd of de hoogte van het kanonspoort goed was (het kanon moet op ongeveer ⅓ van het kanonspoort zitten in de hoogte).
    006.jpeg 007.jpeg 008.jpeg 010.jpeg
    Dit proces herhalen we nog 27 keer voor de rest van de kanonspoorten :D
    011.jpeg
    Bij de voorste twee kanonspoorten bij de boeg is een deel van de spant weggehaald, zodat het rolpaard hier goed geplaatst kan worden.
    012.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    Gerko511, SjorsZ, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Tegelijkertijd met het uitzagen van de kanonspoorten ben ik ook bezig geweest met de massaproductie van de 28 stuks rolpaarden. Na alle 196 onderdelen uit het houten plaatje gehaald te hebben, heb ik de rolpaarden in elkaar gelijmd.
    001.jpeg
    Om de asjes op hun plaats houden, heb ik in een stuk hout van 3,5x2mm een gleuf van 1mm gefreesd, waarin de as valt. Deze heb ik vervolgens aan de onderkant van elk rolpaard gelijmd.
    002.jpeg 003.jpeg
    Aan de asjes komen aan de voorzijde de grotere wielen, en aan de achterkant de kleinere wielen.
    004.jpeg
    Vervolgens heb ik in alle kanons een stuk messingdraad gesoldeerd, waarmee het kanon op het rolpaard komt te rusten.
    005.jpeg
    Zo, nu zijn we weer up-to-date met alle vorderingen die tot nu toe zijn gedaan. :)
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    walter10, Gerko511, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Snotverdorie Arjan dat gaat rap zeg en wat netjes allemaal, een genot om het te volgen :thumbsup::thumbsup:
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  7. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Hij moet voor dit jaar kerst klaar zijn... OF niet?
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi gemaakt allemaal
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  9. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Bedankt allen, de snelheid van updates gaat vanaf nu een heel stuk trager :D dit waren alle updates van de afgelopen maanden.
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb dit verslag doorgelezen, en hier word prachtig werk geleverd :thumbsup:. In je voorlaatste post (44) op de laatste foto heb je een gedeelte van het spant weggehaald voor het geschut, was misschien net iets mooier geweest als je het hele onderste stukje verwijderd had, of heb je dat pas achteraf gedaan en kon je er niet goed meer bij ? Waarschijnlijk maakt het ook niet echt zoveel uit denk ik nu omdat dit later toch niet meer zichtbaar gaat zijn. De tappen die in de kanonnen hebt gesoldeerd, tonen toch wel de liefde voor de hobby, meestal worden die er gewoon in gelijmd, mooi hoor:thumbsup:
     
  11. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Bedankt Piet voor je lovende woorden, inderdaad heb ik de twee stukjes spant achteraf weg gehaald, ik kon er niet beter meer bij zonder alles te slopen. En zoals je al zei je ziet er later toch niets meer van.
     
  12. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties! Nadat ik alle kanonspoorten heb uitgezaagd, waren er op dit dekniveau nog 2 extra poorten: de jaagpoorten aan de voorkant. Deze jaagpoorten worden er echter niet uitgehaald, slechts alleen ingekerfd in het hout. Van de tekeningen heb ik de maten overgenomen, en deze vervolgens zo symmetrisch mogelijk afgetekend op beide kanten van de romp. Daarna heb ik deze met een mesje ingekerfd in het hout.
    001.jpeg
    Vervolgens ben ik begonnen aan het maken van de vierkanten frames die aan de binnenzijde van de kanonspoorten komen. De onderdeeltjes hiervoor heb ik allemaal op maat gefreesd van latjes 1,5x6mm notenhout. Vervolgens deze heb ik onderdeeltjes verlijmd, en deze heb ik hierna aan een kant beschilderd "Flat Red" van Vallejo. Hierna heb ik ze allemaal vastgelijmd aan de binnenkant van de huidbeplanking, en ervoor gezorgd dat er ongeveer een halve millimeter van het rode frame zichtbaar is vanaf de buitenzijde.
    002.jpeg 003.jpeg 004.jpeg
    Om ook de binnenkant mooi af te werken heb ik van latjes 1,5x6mm notenhout ook 24 wandjes gemaakt, die weer op de frames van de kanonspoorten komen. In deze wandjes zijn ook de gaten van de kanonspoorten aangebracht. Ook deze wandjes zijn beschilderd met "Flat Red" van Vallejo.
    005.jpeg 006.jpeg
    Hierna heb ik het 3e berghout van 1,5x4mm notenhout vastgelijmd, net onder de luizenplecht. Met deze berghout op z'n plaats kon ik ook het laatste kieldeel van het voorsteven op maat maken, en vastlijmen. Ook heb ik nog 2 huidgangen vastgelijmd, die een stukje 'uitsteken' bij de luizenplecht. Om deze ronding goed te krijgen heb ik een malletje van hout gemaakt, die dezelfde vorm heeft als de luizenplecht.
    007.jpeg
    Als laatste van deze update ben ik verder gegaan met de massaproductie van de kanons. In elk rolpaard heb ik een spits geslepen messing pinnetje gelijmd, zodat het kanon straks stevig in het dek kan worden gelijmd. Vervolgens heb ik alle rolpaarden beschilderd met "Flat Red" van Vallejo, de wieltjes moeten nog worden geschilderd. Alle kanons zijn ook behandeld met het patina zwart. De tapijzers heb ik gemaakt met strips van koper die ik uit een plaatje heb gesneden, en hier een 'hobbeltje' in heb geslagen met behulp van een malletje. De tapijzers worden vastgezet met twee spijkers. Deze koperen tapijzers en spijkers zijn ook gezwart met het patina zwart.
    008.jpeg 009.jpeg 010.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je laat mooi werk zien Arno:):thumbsup:
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  14. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie mooi Arno. Jy stel n goeie voorbeeld vir my om te volg. Werk stadig, akkuraat en netjies. Knap gedaan!
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Waar stoppen met roken allemaal niet goed voor is ;) knap werk hoor wat je hier laat zien
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooie bouwwijze zo Arno!
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.
  19. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties! Vandaag heb ik officieel het A dek afgerond :D

    Op alle dekplanken heb ik met behulp van een klein tooltje spijkers gesimuleerd met een potloodpuntje, hierna heb ik dit hele dek behandeld met een laagje Danish Oil van Kolderstok.
    001.jpeg 002.jpeg
    Hierna heb ik ook alle 28 de kanons voor dit dek afgerond. Ik heb de wieltjes vastgelijmd aan de rolpaarden, en deze ook weer met Flat Red van Vallejo geverfd. Het loopoppervlak heb ik er daarna weer lichtjes afgeschuurd. Hierna heb ik alle kanons bevestigd met de tapijzers, waarbij ik de spijkers heb geborgd met een drupje secondelijm. Als laatste heb ik ook de rolpaarden in de Danish Oil gezet.
    003.jpeg
    Nu dat alle kanons gereed zijn, heb ik deze geplaatst op het A dek. Deze heb ik vastgezet met de messing pinnetjes onder de kanons, die ik heb vastgelijmd aan het dek met secondelijm.
    004.jpeg 005.jpeg
    Zo, dat is het A dek compleet afgerond :)
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    Gerko511, Marc w, Jaques en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Netjes !!:worship:
     
    Arno Verstegen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina