De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

ik ben nogal van de massa productie voor de stappen in de onderdelen (repetitief, vergelijkbaar en herhaalbaar werk, stap voor stap), maar dat gaat in dit geval niet zo werken als ik het juiste luik bij het juiste gat wil houden met ca 70 verschillende luiken)
:) mijn luiken voor de Victory waren al klaar in 2008 toen die tijdelijk op het rek werd gezet, mooi in een balkje met genummerde vakjes... tot mijn vrouw het bakje liet vallen. :eek: In 2018 als ik deze geplaatst heb dan maar passen en meten welk luik in welke opening paste, gelukkig geholpen door het profiel van het berghout dat over de luiken loopt.

Bouke,

Je bouw gaat voortvarend !

Mooi bezig, enige wat mij opvalt, dat je gezaagde luiken, er rafelig en “hakerig”uitzien,
Als je een cirkel zaag gebruikt , zou dit kunnen duiden dat je of je werk te snel probeert te zagen, of je zaag is iets bot of te grof getand.

Je zou ook kunnen overwegen een fijn getande zaag te gebruiken en je werkstuk rustig proberen te zagen,
zo krijg je een perfecte zaagsnede en ben je op deze manier nagenoeg geen enkele nabewerking nodig.

heb voor het dek van mijn Scharnhorst alle plankjes voor het dek van “scratch” met een cirkelzaag met fijne tand gezaagd, dit was een kwestie van zagen en leggen, heb nagenoeg geen enkele nabewerking hoeven doen aan het gezaagde product. (Is wel geen zeilschip)

DBC893AC-8530-4C3B-8BF0-A9413683BA2E.jpeg

4F6277FC-34B0-4D9F-A7E4-481D0093B0EC.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Boris,

dank voor je feedback! Het klopt dat ze wart rafelig zijn, en dat komt inderdaad door de figuurzaag.

Je zou ook kunnen overwegen een fijn getande zaag te gebruiken en je werkstuk rustig proberen te zagen,
zo krijg je een perfecte zaagsnede en ben je op deze manier nagenoeg geen enkele nabewerking nodig

dat is wat makkelijker gezegd dan gedaan. Hier zijn andere zaagjes (voor deze electrische figuurzaag) helaas niet vorradig. ik ben er al een half jaar mee bezig om ze besteld te krijgen, laat staan de tijd die ze nodig gaan hebben om ze verscheept en door de douane te krijgen… (de Keniaanse Douane en de Import autoriteiten hebben nogal een reputatie…).

daarom heb ik ze maar iets ruimer gezaagd, en gaan ze allemaal over korrel 240 heen op de schuurmachine om ze op maat te maken. Iets maar werk (alweer), maar het doet de truuk :-)

dat is wat makkelijker gezegd dan gedaan. Hier zijn andere zaagjes (voor deze electrische figuurzaag) helaas niet vorradig. ik ben er al een half jaar mee bezig om ze besteld te krijgen, laat staan de tijd die ze nodig gaan hebben om ze verscheept en door de douane te krijgen… (de Keniaanse Douane en de Import autoriteiten hebben nogal een reputatie…).

haha… lijkt Curaçao wel, komt mij erg bekend voor !!.

Bouke, hierbij zoals beloofd de nadere toelichting rond de nietjes: links op de werkplank zie je hier de basis: een broodje nietjes. Daar rechts naast een paar geknipte exemplaren na een patina-behandeling en tot slot rechts zoals ze op een kanonluik (in dit geval een van de kleinere luikjes van het bovendeks) gelijmd zijn. De tweede foto, tenslotte, levert t eindresultaat gemonteerd en wel op. Hopelijk heb je hier wat aan, in ieder geval veel succes!
Image1644521622.829400.jpg
Image1644521633.204713.jpg

Dat moet toch een grappig moment geweest zijn, dat je zo naar je model zit te kijken en dan ineens denkt, "Verrek! de poorten!!" :rofl::rofl: Maar stug doorzagen dus, succes!

@Arjan B : interessant die nietjes oplossing! begrijp ik nou goed dat je het korte, haakse stuk door een 2 gaatjes in de huid steekt om het vast te zetten?

Dat moet toch een grappig moment geweest zijn, dat je zo naar je model zit te kijken en dan ineens denkt, "Verrek! de poorten!!" :rofl::rofl: Maar stug doorzagen dus, succes!

@Arjan B : interessant die nietjes oplossing! begrijp ik nou goed dat je het korte, haakse stuk door een 2 gaatjes in de huid steekt om het vast te zetten?

Zo heb ik t inderdaad gedaan, waarbij de hoek natuurlijk nog wat aangepast kan worden. In t voorbeeld nog 90 graden, maar dan kan natuurlijk ook groter al naar gelang je de poorten verder wilt laten openstaan. Die oplossing had ik ook hier op t forum meegekregen en is mij meer dan prima bevallen!!

En zo begon de reis voor het maken van 'een paar' kanonspoortjes... (tja, en alweer verkijk je je op de tijd die nodig is ;-))
nu probeer ik een beetje een pietlut in de afwerking te zijn dus stappen zijn soms twee of drie keer gedaan. Zeker waar het schilderen enzo betreft, omdat ik dan weer een stukje zie dat net niet helemaal goed is. Dan moet de kwast er weer bij, de randjes opnieuw en dan aflakken. wellicht ga ik het volgende schip met wat meer short-cuts doen :-) :-) :-) ...... nah ;-)

Anyways, maar even stap voor stap tot aan de plaatsing van de eerste rij luikjes (precies 14 dagen werk..)

btw @Arjan B die nietjes werken mooi :-)
Ik heb ze wel in de luikjes verwerkt: gaatjes boren aan beide kanten, dan verdwijnt het nietje volledig uit het zicht.
Omdat het patineren van deze nietjes niet mooi gaat (er zit veel lijm op om er een broodje nietjes van te maken) zien ze er gepatineerd erg lelijk uit.
Ook met het verlijmen OP de kanonspoort en dan plaatsen in de huid zag ik een ietwat onstabiele serie kanonspoorten in gedachten.
Nu zijn de nietjes geboord en verlijmt IN tussen de plankjes, en dan vastgezet in de huid, waardoor je er ongeveer een olifant op kan zetten :-)
Daarbij zijn ze nu volledig onzichtbaar.

IMG_2571.JPG

IMG_2640.JPG

IMG_2749.JPG

IMG_2762.JPG

IMG_2763.JPG

IMG_2769.JPG

IMG_2770.JPG

IMG_2780.JPG

IMG_2788.JPG

IMG_2801.JPG

En als je dan met je neus zowat in de kanons-opening zit valt het opeens op dat er een paar van die rode raam-lijsten wel erg scheef zitten ...
IMG_2839.JPG
.
IMG_2841.JPG

IMG_2840-zoom.JPG

IMG_2842-zoom.JPG

Blijkt dat ik met het vastzetten van de putting-ijzers hebben de spijkertjes de achterliggende eiken lijst weggedrukt (in Mei 2021)
en daarmee dus het hele rode frame ontzet. Natuurlijk zie je dit pas echt als je er met je neus op zit EN je er met geen goed fatsoen meer bij kunt komen om het te repareren.... en dan had ik elk spijker-gat nog wel voorgeboord om dit te voorkomen :-(
De frames waren in April 2020 al gezet, en om dat nu allemaal weer open te slopen ..... nah ;-)
(uit de oude foto doos:
IMG_9875[1]-window.JPG

Dat werd dus even wat mega pruts&priegel werk om deze schade te repareren. :frustie::hammer:

Gelukkig zijn deze randjes niet heel erg zichtbaar (ik heb er een jaar over gedaan om het te zien :-) en er komt nog een kanons-luik boven.
Enige verstoppende kwaliteiten hebben die kanonspoorten dus wel. Omdat het zo moeilijk is om hier als een soort micro-chirurg en een gaatje van 1*1 cm te freubelen heb ik het volgende maar toegepast:
* waar mogelijk het gebroken hout verwijderd
* waar mogelijk het gebroken hout naar achteren gedrukt
* waar mogelijk een nieuw stukje hout in het frame geplaatst

IMG_2860-zoom.JPG

en dan maar maskeren met rode verf om het nieuwe hout te kleuren, en op andere stukjes de illusie van een rood frame te creeren.
Al met al, niet heel erg slecht gelukt (in my humble opinion ;-))
Zeker als er strax nog een luik boven hangt, en de luik-lijnen geplaatst zijn, denk ik dat het niet heel erg gaat opvallen.
We zullen zien :-)

IMG_2862-zoom.JPG

IMG_2863-zoom.JPG

Het is dat je het hier verteld hebt - ik had het anders nooit gezien.
En netjes opgelost zo :-)

Back