De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

de horizontale balken boven deuren

het zijn de horizontale bovenste balken van de geschuts poorten waar de hengsels aan hangen. ik zal het van ad goed rekenen

Van de Klossen, of Kalven, boven de poorten, en Drumpel.

1.De klossen boven de poorten zyn dik 4 duim.

ik zal het van ad good rekenen want anders komen we er niet uit denk ik.

het zijn ijgelijk de bovenste balken van de geschutsluiken waar de hengsels aan hangen voor de poorten open te doen.

ik zal het van ad good rekenen want anders komen we er niet uit denk ik.

Bedankt voor je ruimhartigheid, Dirk. Deze betekenis kende ik echt niet.

Ik vind het moeilijk om iets te verzinnen. Voor vrijwel alles is er wel een groep die gelijk roept "dat is .......", en een andere groep die het niet weet en niet kan vinden. Daarbij ben ik zelf ook nog een groentje vergeleken met een hoop anderen.

Ik zal maar eens wat proberen:

Wat is een gording, en waar dient deze voor.

Ik bedoel hier niet een houten balk of ligger zoals die bij daken van huizen worden gebruikt, en ook geen sent lijsten die spanten tijdens de bouw (tijdelijk) verbinden.

Groet,

Ad

Ik bedoel hier niet een houten balk of ligger zoals die bij daken van huizen worden gebruikt, en ook geen sent lijsten die spanten tijdens de bouw (tijdelijk) verbinden.
Die wist ik net.:D
Ik hoor bij die groep die het niet weet.:(

Groetjes,
Frankwin

Een gording is een stuk lijn waarmee je (tijdelijk) de zeilen vast kan zetten aan de ra

Inderdaad, de lijnen waarmee de onderkant van het zeil tegen de ra werd getrokken. Hier zie je hoe een razeil aan de gordings opgetrokken wordt:

mannen-op-de-ra.jpg

Aan jou de beurt, Bertus!!

Groet,

Ad

Okee, toevallig omdat ik er mee bezig ben, en ik toch nederlandse termen moet gebruiken,

Mastvissing is het woord wat mij boeit

Nu komt het aardige in dit spel.
Er zijn namelijk verschillende omschrijvingen voor mastvissing.

Het antwoord dat nu gegeven is slaat op de "plaat" die om de mast zit en het gat afsluit. (1 en 2)
Andere omschrijving zegt dat het juist "het gat" zelf is.(3)

Leg dat maar eens uit.

1:
knecht.jpg

Op de voorgrond de mastvissing. Daarachter de knechten met in het midden de grootste met drie schijven geflankeerd door twee kleinere met twee schijven.

2:
vissing zware houten plaat met doorvoeropening in de dekken voor een mast.

3:
Mastvissing
Het samenstelsel van klamaaien en kalven die
(moet overigens "dat" zijn) tussen de dekbalken zitten. Samen vormen ze een gat waardoor een mast kan lopen.

Klamaai:
Langsscheepse balk tussen de dekbalken, die met een tand in de dekbalken wordt ingelaten, zodat hij gelijk valt met de bovenkant ervan. Dient voor de oplegging van de grieten en is tevens bestemd om enige houvast te bezorgen voor oog en ringbouten voor het geschut en de tuigage.

Grieten:
De kinderbalken die parallel tussen de hoofdbalken van een dek liggen; ze worden ondersteund door de klamaaien.

Volgens Mondfeld wordt dit bedoeld.

full

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, maar Dirk bedoelt misschien de horizontale balken boven deuren die veelal rijk voorzien zijn van houtsnijwerk. De term is niet specifiek scheepsbouw, maar komt uit de architectuur.

Bij Engelse schepen zie je trouwens de apostelen (knightheads) aan het uiteinde als knecht voor tuig van de boegspriet uitgevoerd. Ik ben dat op Nederlandse schepen (nog) niet tegengekomen.

Groet,

Ad

Ad, je hebt gelijk met je antwoord, de apostelen zijn in feite de verlengde voorste spanten, waar dus kalven tussen liggen. De vraag was wat zijn kalven en niet waar bevinden deze zich. je hebt bijv. ook kalven op de langszalingen. Deze dienen ter bescherming van de wanten tegen schavielen. Ik gaf slechts een voorbeeld. Piet

Germt, om even op je plaatje van Mondfield te reageren, De keggenrand waar de peil bij staat is niet de mastvissing, maar de afdichting tussen mast en dek. De vissing is de plaat die er onder ligt. En heeft maar één doel en dat, is de verzwakking vanwege het gat in het dek waar de mast doorgevoerd, is te verstevigen. gr. Piet

ja het licht er een beetje aan bij welke schrijver je gaat kijken.

de mastvissing noemt (witsen) de visser en is de plank met het gat in.

mastvissing had ik dus nog nooit gehoort ,)

Voor en achter de mast heb je dus de dekbalken.
Links en rechts van de mast zitten dan de klamaaien (langs scheepse dekbalken).
Dat is een vierkant gat.
Daarin zit dan het vissingstuk met een enigzins conisch gat waardoor de mast loopt.
De mast wordt met keggen vastgezet.

Duidelijk :D

Blijft toch een beetje een discussie punt, maar daar heb je gelijk.
De "Zeven Provinciën" van Dik geeft de volgende beschrijving;
Mastvissing: Doorvoer van de mast door het dek bestaande uit een stelsel van klampen met in het midden een gat. De mast wordt in het gat opgesloten door keggen.

Het "VOC Retourschip" van Kamer beschrijft het als volgt:
Als de mast onder de juiste hoek is geplaatst, wordt de mast vastgezet door de ruimte tussen de mast en de rand van het gat in de mastvissing op te vullen met keggen.

Dus de mastvissing is een "plaat"bestaande uit klampen e.d. die onder het dek ligt. Daar zit een gat in wat wordt opgevuld met keggen en later wordt afgedekt met zeildoek om inwateren te voorkomen.

Germt

Het antwoord is goed, althans zoals Baggeraar het omschrijft. Ik weet dat er wat verschillen zijn in de omschrijving, maar ik denk dat ik als plaatser van de vraag, de omschrijving goed moet rekenen zoals ik die ken.

Maar nu is het even goed lezen wie nu als eerste met het antwoord kwam.

Teruglezend was Germt die als eerste kwam, maar Baggeraar met de duidelijkste definitie.
Dus Germt mag, weet hij niets dan kan baggeraar invallen

Och, het gaat niet om het winnen natuurlijk, maar is wel een interessante bezigheid.
Ik leer er weer wat van.
Ik heb er nog een;
Hennegat.

Germt

Back