De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ad Bakker, 3 okt 2012.

  1. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Even een citaat terughalen waar ik wel op wil reageren..
    Zelfs tot een jaar of 30 terug, toen ik nog in Den Haag woonde en op de land en tuinbouwschool zat was het zoeken naar een stageplaats in het westland een drama.
    Allemaal gereformeerde tuinders. Nou ik kwam niet aan een stageplaats omdat ik katholiek gedoopt was. Zelf was ik zo goddeloos als het maar zijn kon.

    Later toch het geloof gevonden en een leuke kerkgemeenschap uitgezocht.
    Na 2 jaar was ik klaar met de gemeenschap omdat alles alleen maar goed was binnen die geloofsroming.
    Alles daarbuiten zoals katholiek, Ned. Hervormd, Jehova, Gereformeerd, was slecht.
    Ik geloof nu op mijn eigen manier en dat bevalt mij prima.
    Terwijl al deze stomingen in 1 en dezelfde God geloven. Alleen joden geloven niet in Jezus als God. En die werden dan wel weer op handen gedragen.

    De verdeeldheid binnen het Christendom is zo groot dat ik daar weinig mee van doen heb.
    Ik heb zelf tijdens mijn kerkbezoek heel wat theologische studies gedaan en zelfs dat werd niet geaccepteerd omdat je dan te sceptisch was. Dit was alleen bedoeld voor voorgangers en niet voor gewoon gelovigen.

    En nee het was geen sekte :confused: waar ik lid van was maar gewoon een Vol evangelistische gemeentschap ofwel een Pinkstergemeentschap.

    In mijn ogen is het juist de kunst om het geloof in liefde, naar niet gelovigen uit te stralen zodat niet gelovigen kunnen zien hoe mooi het geloof kan zijn.
    En daar hoef je geen elle lange gesprekken over geloof over te voeren maar gewoon jezelf zijn en als mensen zelf vragen hebben of open staan kun je ze beantwoorden of niet.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Zullen we ons op dit forum eens houden waarvoor het bedoeld is. Voor overige zaken kunnen we op het Linda- of Vivaforum terecht. Geen kwaad woord naar eerdere gesprekken maar ben het wel een beetje moe aan het worden van dit soort onderwerpen. De geciteerde post is van Ad Bakker die de gelagkamer gestart is met een bedoeling.
    Ik zal wel een paar kwade ogen krijgen voor deze opmerking, maar dat boeit mij niet. Ik denk wel dat de meeste het met me eens zullen zijn.
     
    Ronk, Gerko511 en Willie85 vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je krijgt van mij geen kwade ogen hoor Stephan. Maar wel meer iets met een verbazing. Blijkbaar zijn er mensen die toch behoefte hebben hier e.a te schrijven over het wel en wee wat iemand meemaakt. Net als jij, die hier ook je politieke voorkeur hebt uitgesproken of een referaat hebt gehouden over atomen.. geen idee waar dat thuis hoort overigens.
    Maar uiteindelijk komt ook hier in de gelagkamer er weer een bericht voorbij wat iemand interesant vind.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2021
    pietsan en JDS73 vinden dit leuk.
  4. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik kijk niemand met scheve ogen aan. Als @Stephan Kertész dat vindt, mag hij dat zeggen.
    Ik heb geen probleem met zijn opvatting wat kennelijk op mijn post slaat.
    Even goede forumvrienden hoor.

    Ik moet alleen 1 opmerking plaatsen.
    De Linda en ViVa hebben het doorgaans over de seksualiteit van vrouwen, kleding en andere dagelijkse dingen.
    Dit forum gaat over modelbouw waar ergens vorige maand een post voorbij kwam over acceptatie van de een naar de andere geloofstroming waar ik op wilde reageren om aan te geven waar ik tegenaan liep. Thats all. :thumbsup:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    ALLE oude kerken zijn heelle mooie gebouwen de oudste hier is uit 12 de eeuw jongste 1886, ik heb er een hoop gezien in nl.belgie frankrijk en duitsland
     
    Marcus Botanicus en JDS73 vinden dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    [​IMG]


    dom keulen
     
    Marcus Botanicus, Gerko511, Ronk en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Kerken zijn idd heel mooi. Hier in Den Bosch hebben we de st.JAN kanthendraal.
    Prachtig gebouw en nog steeds als kerk in gebruik.
    Ook in Delft heb je de oude (13e eeuw) en door brand in de 16e eeuw herbouwd en nieuwe kerk waar de koninklijke familie begraven worden als ze komen te overlijden. En waar Johannes Vermeer rust.Toen ik daar in die regio nog woonde ben ik die kerken regelmatig wezen bezoeken. Prachtig om daar rond te lopen maar heel touristich.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mijn zus woont delft ik ken delft
     
  9. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik heb er 11 jaar gewoond. Leuke stad met een leuk historisch centrum en mooie oude panden.
    De kanonnenfabriek aan de Schie die in de 16e eeuw Delft verbond met Leiden en Amsterdam, brachten de kanonnen met een trekschuit naar de schepen in de havens en die bestaat nog steeds. Er zit nu een museum in dat pand.
    Delft heeft een mooie en rijke historie als het gaat om het bouwen van onderdelen voor 16e en 17e eeuwse zijlschepen. Het was een hele rijke stad en ook een van de belangrijkste steden van ons land.
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  10. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Wij slaan op vakantie ook zelden een kerkbezoek over......als toerist.
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Veel Gotische, Romaanse en Orthodoxe kerken gezien. Ben zeer geïnteresseerd in de vroege bouwkunst. Op Lesbos Griekenland heb ik veel kerken bezocht en prachtige kunst gezien in de vorm van fresco's.
     
  12. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Wil ik dan toch even op reageren, net -ik- hang geen -enkele- geloofsstroming aan.
    Atheïste dus.
    Als al eerder vermeld.
     
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Daarom Jinny, discussie over geloof, religie en politiek (ja aan politiek daar maakte ik mij wel eens schuldig aan maar werd ook netjes geattendeerd) horen hier niet thuis. Dit roept alleen maar de verkeerde discussies op en kan men niet over uitgepraat worden. Daarom mijn opmerking. Ik hoop dat het hier dan ook bij blijft. Maar er zijn personen die graag op de man spelen, dat is dan weer jammer.
     
  14. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    839
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Geen punt hoor Stephan, in mijn ogen was een een rustig en respectvol praatje pot.
    Zonder op de man/vrouw te spelen.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    was ook niet naar jou of jds
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  16. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik citeer mezelf even. Als je de tekst goed had gelezen had je gezien dat ik totaal niet op discussies zit te wachten.
     
    Jinny vindt dit leuk.
  17. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Nou dat is een pak van mijn hart zeg. Ik was al helemaal gestrest en mijn functioneren was al gestopt. :hammer:

    Nee hoor @Stephan Kertész , was als grapje bedoeld.
    Ik neem het ook niet persoonlijk op. Zoveel mensen, zoveel wensen, zal ik maar zeggen. Iedereen heeft een mening en die mag geuit worden. :yes:
     
    Willie85 vindt dit leuk.
  18. Ideetje: is het handig om een topic te maken waarin het maken van touwen aan de orde komt zoals welke garen kan je gebruiken de diktes van de garen ( zelf gemaakte ) machientjes etc etc . ?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik heb nog een klosje "halve garen" liggen..
    Zal er morgen een filmpje van maken.:p
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Als atheïst met een gereformeerde achtergrond bezoek ik graag mooie kerken en kathedralen. Natuurlijk hebben we in Utrecht een paar fraaie en in de Domkerk werden regelmatig klassieke concerten gegeven op zaterdagmiddag, gratis. En tijdens een stedentrip naar Londen loop ik graag even een half uurtje door zo'n prachtige Engelse kerk.
    Als het hier soms over religie gaat, of politiek dan heb ik er niet zo'n bezwaar tegen maar het is al eerder door enkelen aangegeven dat dit soort onderwerpen nogal het risico hebben te ontaarden in wederzijds onbegrip. Zelfs in jarenlange hechte vriendschappen kun je dit soort onderwerpen soms beter vermijden.
     
    Marcus Botanicus, Jinny en JDS73 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina