De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Mooi hoor, m'n verfvooraad weer aanvullen dus
Maar ik ben wel heel benieuwd hoe geoxideerd tin eruitziet
Foto:
image.jpg

Ik denk sowieso dat er weinig tin op schepen voorkwam. Tin pest was een probleem in die tijd.
Iets wat nu in musea ook voorkomt bij veel historische schepen waar het geschut gegoten is in tin en geverfd. Vaak blijft dan alleen de verf over en is de tin helemaal weg, verpulverd.

Waren lepels in de 17e eeuw niet van hout?

Misschien wel, maar tinnen lepels en borden waren algemeen in gebruik, en onderdeel van je eigen bagage wat je meenam op een schip. Een zeer oud voorbeeld is het tinnen bord wat Dirk Hartogsz. liet graveren toen hij met zijn schip de Eendracht aanlandde op de westkust van Australië (we spreken 1616). Dit bord werd op een paal op het land bevestigd.
In 1697 kwam het schip de Geelvinck met Willem de Vlamingh als schipper op hetzelfde eiland aan, en vond daar het bord uit 1616. Hij liet een nieuw tinnen bord graveren en op de paal bevestigen. Het bord van 1616 nam hij mee.
Het eerste tinnen bord bevindt zich nu in het Rijksmuseum (https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/NG-NM-825) , het tweede tinnen bord is in het bezit van het Western Australian Museum in Fremantle.

geschut gegoten is in tin
Edit: je hebt het over de modellen, daar zal geschut wel van tin gemaakt kunnen zijn, maar misschien eerder nog van lood, wat makkelijker oxideert.
(Ik schreef: Tin smelt al rond de 300 graden, dus een paar keer schieten en je kanon zakt in elkaar.
Geschut was van ijzer, of van brons (= koper met tin gelegeerd), met smelttemperaturen van 1000 graden of meer).

Laatst bewerkt:
Haha - dat zal niet kloppen Stephan. Tin smelt al rond de 300 graden, dus een paar keer schieten en je kanon zakt in elkaar.
Geschut was van ijzer, of van brons (= koper met tin gelegeerd), met smelttemperaturen van 1000 graden of meer.
werd er met die tinnen kannonkes van die scheepsmodellen dan geschoten? Lezen is een vak apart.
Maar wil het wel uitleggen
Tin pest treed op bij lage temperaturen en de tin lijkt te corroderen en vertoond blaasjes, kleur verandert naar zwart en het verpulverd totdat er alleen poeder overblijft. Is geen corrosie want door het poeder te verhitten krijg je weer tin terug.
Een zeer bevreesd verschijnsel in de vroegere jaren. En in musea ook bekent onder maquettes en modelschepen. Waar onderdelen van tin waren gemaakt en geverfd. Tinnen soldaatjes en geschut of ornamenten. Zelfs legeringen met tin kennen dit probleem. Dit verschijnsel werd ergens in de 20ste eeuw verklaard. Vandaar dat je ook niet meer ziet dat tin in de modelbouw gebruikt wordt maar eerder messing of zoals nu resin.

maar even zonder gekheid. Hele levenswerken van mensen die tinnen soldaatjes goten en verfden zijn zo verloren gegaan. Dit proces als het eenmaal begonnen is hou je niet tegen

Voor de geïnteresseerden, vandaag van Aliexpress een aantal zaagjes voor de proxxon gekregen. Stuk goedkoper dan de originelen en doen waarschijnlijk exact hetzelfde als de originelen, namelijk zagen. Maar dan voor 15 euro voor 4 ipv 20 euro het stuk als het niet meer is.
Ook een kleine Japanse mini schaaf had ik mee besteld en die ziet er goed uit. Heel stevig en goed in te stellen. Moet natuurlijk wel geslepen worden, maar ook dat valt wel mee zo te zien.
IMG_1679.JPG IMG_1681.JPG IMG_1682.JPG IMG_1683.JPG IMG_1685.JPG IMG_1686.JPG
1 zaagje was verkeerd geleverd en de goede komt nu nageleverd. De andere mag ik houden.
deze
IMG_1684.JPG dit is iets voor latjes te maken, is maar 0,5 mm dik. Eigenlijk iets te dun voor dit formaat zagen, ze zijn voor de FET en die zijn 80 mm in doorsnede.

Voor de geïnteresseerden, vandaag van Aliexpress een aantal zaagjes voor de proxxon gekregen. Stuk goedkoper dan de originelen en doen waarschijnlijk exact hetzelfde als de originelen, namelijk zagen. Maar dan voor 15 euro voor 4 ipv 20 euro het stuk als het niet meer is.
Ook een kleine Japanse mini schaaf had ik mee besteld en die ziet er goed uit. Heel stevig en goed in te stellen. Moet natuurlijk wel geslepen worden, maar ook dat valt wel mee zo te zien.
Bekijk bijlage 442834 Bekijk bijlage 442835 Bekijk bijlage 442836 Bekijk bijlage 442837 Bekijk bijlage 442838 Bekijk bijlage 442839
1 zaagje was verkeerd geleverd en de goede komt nu nageleverd. De andere mag ik houden.
deze
Bekijk bijlage 442840 dit is iets voor latjes te maken, is maar 0,5 mm dik. Eigenlijk iets te dun voor dit formaat zagen, ze zijn voor de FET en die zijn 80 mm in doorsnede.
Die laatste heb ik ook, maar is redelijk instabiel. Deze zaag heeft de neiging om de houtnerf te volgen waardoor ze raar onder spanning kan komen te staan.
De zaagsnede is dan ook niet echt recht.

@Stephan Kertész Dat schaafje heb ik ook maar was zo bot als het maar kon toen ik hem kreeg. Maar even met een vijltje erover, licht gepolijst met korrel 2000 en zo scherp als een scheermes.echt een super fijn schaafje. Een heel groot voordeel van deze is dat je nooit reserve mesjes hoeft te kopen. Even opnieuw licht een vijltje erover en hij kan er weer een jaar tegenaan.

Back