De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Ik maak geen ruzie hoor Hans.
Iedere verf met hoog pigment kun je 10% verdunnen zonder dekking verlies.
Of dit nu Vallejo, Humbrol, Revell of kolderstock is.
Verf van de Action moet je nooit mengen. Het pigment van dat is maar 25% .
Ik ben zeker van mening na ons laatste gesprek dat jou verf heel goed is. Vandaar mijn twijfel.
En ik twijfel niet zo snel als ik ergens goede ervaringen mee heb. Dus dat heb je heel goed gedaan :yes:.
Voor de airbrush gebruik ik Vallejo al 3 jaar. Dat is soms extreem dunne/waterige verf en toch meng ik die zeker 50/50. Ik spuit liever 2 laagjes meer met een lagere dekking omdat ik dan controle kan houden over contrasten.
Bv. 1 kleur blauw kan 10 contrasten bevatten.
Zwart kan met 1 dun laagje als grijs gezien worden tewijl het zwart is en blijft, maar met 5 laagjes diep zwart zijn.
Dus volledige controle over je eigen werk.

Dus ja ik heb hele goede ervaring met Vallejo op metaal en papier.. Maar op hout, buiten een paar test stukjes, niet. En veel leden van het forum hebben die ervaring wel. Dat maakt ook dat ik twijfel.

Maar ruzie maken om verf... nee hoor. Ik heb het al druk zat. Geen tijd voor:p
Ik maak er wel ruzie over... Kom dan, vechten ofzo

Gaan we dreigen ???? @Ronk
Ik wil het best met je uitvechten hoor. Geen probleem. Maar dan wel binnen de ring.
Bij dezen uitdaging geaccepteerd. :p:D:rofl:

Het is maar stilletjes hier op het forum, vanmorgen slechts één update om te lezen. Het lijkt wel een zomerstop...?? Zelf zit ik ook een beetje duimen te draaien wat de modelbouw betreft in afwachting van mijn volgende model, het is ff niet anders :rolleyes:.
Wel (veel) tijd voor andere dingen, gisteren met de cabrio wezen toeren door Zeeuws Vlaanderen met de camera, ook leuk :)
IMG_2556_6790_bewerkt-2.jpg

Ik kwam deze ook nog tegen, waaruit blijkt dat 'anderhalve meter' toch verder blijkt te zijn dan menigeen vermoed, het is de afstand tussen de tafel en de vuilbak, die duidelijk te ver was...;)
IMG_2524_6771_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
ik heb het wel eens over een Victory model in Tilburg gehad dat in een etalage van een winkel staat.
Ik heb er getracht een foto van te maken maar is niet heel goed te zien .
Het model is ook zeer zwaar beschadigd maar ik geloof dat dit model in 1953 gebouwd is wat ik op het labeltje gelezen heb.

Ik denk dat de lang zeker 2m lang is.
20210602_191730.jpg

Voortaan je kenteken bleuren. Er zijn altijd mensen die dit kunnen opvragen en zo je adres kunnen achterhalen.:confused:
Gratis tips van Dirk:p
Niet bij nagedacht, is geregeld. Auto is trouwens niet van mij, dus mijn adres is daarmee niet te achterhalen, ik vind het ook wel een beetje vergezocht. Maar OK, een goed bedoeld advies sla ik niet zomaar in de wind, bedankt.

Zoals Piet al aangaf inderdaad rustig,
Helaas kost bij mij werken veel vrije tijd en daarnaast ook nog het nodige in en om het huis te doen. Maar toch nog wel wat tijd voor modelbouw genomen.
Maar meer om de varende modellen weer up to date te brengen aangezien de vaaravonden ook weer begonnen zijn.
Heb een RC Hovercraft en een RC 65cm zeiljacht DF65

Was ook behoorlijk mooi weer de afgelopen tijd. Lekker veel gewandeld.
Maar ben ook druk met de modelbouw bezig. Veel uitzoekwerk en tekenwerk voor de tuigage. Ben gelijk een pdf aan het maken zodat anderen er ook iets aan kunnen hebben. De zeilen ontworpen en uitgetekend in cad en dan in pdf om af te drukken. En tools aan het maken ontwerpen om het makkelijker te maken. Tussendoor ook boeken aan het lezen over scheepsbouw. Zelfstudie 3D tekenen in autocad. Ben bezig blokken in autocad te maken in 3D. Is veel uitzoeken en eigenlijk ingewikkelder dan het uitziet. Druk bezig met de hobby maar weinig om te updaten.
O en vandaag de hond kaal geschoren, ook dat moet af en toe.

Toch dan maar een kleine update. Dit heb ik bereikt na 2 dagen leren, oefenen en uitvinden.
standaard blok in autocad. Dit kun je dan als je wilt combineren en er een file van maken voor je cnc om er een partij te maken.

standard Block.jpg

Nog niet 100% tevreden, ik wil het katrolletje tussen de boorgaten nog rond maken, nu is dat een recht vlak.
De verticale strepen komen doordat ik vanuit autocad naar pdf heb opgeslagen, je krijg dan de teken secties uit pdf als je van daaruit een jpeg maakt. In princiepe kan ik ook uit autocad naar jpeg opslaan. Nooit gedaan, ga ik eens proberen hoe dat werkt.

Het is inderdaad stil. Ook van mijn zijde natuurlijk. Afgelopen tijd veel aan het ziekbed gezeten van mijn schoonvader die afgelopen donderdag is overleden.
Daarnaast vraagt de lente ( onkruid) ook wat aandacht en zijn er tuin veranderingen gaande waardoor het bouwen wat stil staat.
Ik heb net een 4 m3 grond afgevoerd waarna er weer 4m3 zand terug moet. Doorgaans Spiek ik elke dag wel even op het forum en lees ik snel even bij.
Ik ben nu een terrasoverkapping tussendoor aan het bouwen. In januari begroot ik een bedrag van € 2200,00 voor het hout..... nu mocht ik dit met 35% meer kosten door covid bijstellen. Het is zelfs lastig om het douglas hout nog ergens te kopen. Het is nagenoeg op in ons land. Daarnaast heb ik het zakelijk ook erg druk. Ik doe tuin-gerelateerd werk en door hetzelfde covid is het extreem druk waarbij we met hetzelfde aantal mensen staan voor dubbele omzetten.
Elke dag mensen aan de lijn die nijdig zijn over het niet halen van de ooit genoemde levertijden drukt danig op een ieders humeur kan ik je vertellen.
Levertijden zijn opgelopen naar het volgende jaar waar we zelf ook mee werden overvallen.
Vaak denken mensen van ons bedrijf wat een klote-zaak... maar ze komen er al snel achter dat iedereen met leverings problemen zit.
Ik snap het overigens wel deze mensen die dachten deze zomer te gaan bouwen en ze krijgen te horen dat het ietsie later wordt....

Gecondoleerd met het verlies..

Ik ken dat probleem @Hans Groenenberg .
In oktober vorige jaar, kocht ik een nieuw bankstel. Levertijd normaal 2,5week door Covid werd het 4 maanden. Kan de zaak ook niets aan doen natuurlijk. Die zijn afhankelijk van de meubelmaker en die is op zijn beurt weer afhankelijk van de leverancier van hout en stof.
In onze hobby hebben we er ook last van.
Vallejo en Corel komen uit Italie, veel andere kits komen uit Spanje. Dat is op dit moment een drama met leveren. Als iets niet op voorraad is moet je 4 tot 6 weken wachten.
En bij elke zaak is dat zo. De Prins Willem was bij verschillende shops uitverkocht en heb ik natuurlijk voor gebeld. Maar allemaal 6 weken levertijd. Gelukkig waren er nog 3 shops die hem wel hadden. 2 vielen af omdat die asociaal duur waren en de shop (Hobma)waar ik hem kocht had er nog 1. Dus die heb ik nu.

Mensen zijn kortzichtig en verwend met kopen online. Ze hebben een bepaalde verwachting gekregen van levertijden (vandaag besteld morgen in huis). Terwijl een jaar of 10 geleden het nog heel normaal was om via de Whekamp of Neckerman een bonnetje met de post op te sturen en 2 weken te moeten wachten voor je bestelling door de postcode getracht werd.
En niets geen track en trace.. gewoon wachten tot het pakje kwam.

Ik heb een maand geleden nieuwe Vallejo Air besteld bij mijn vaste webshop om mijn voorraad bij te vullen. Verschillende kleuren niet op voorraad. Moet uit italie komen 4 weken levertijd. Maar de beste man belde mij wel netjes op om te vragen of hij de andere kleuren al kon sturen en ik het niet erg zal vinden om te wachten op de niet voorradige kleuren.
Tis alleen maar voorraad dus ik heb ze niet direct nodig.

En de lockdown is zo goed als voorbij, mooi weer, terassen en winkels weer open.
Mensen trekken er weer opuit. Hoe het in onze hobby zo begon was natuurlijk de oorzaak van de lockdown. Mensen gingen massaal aan de hobby beginnen en andere begonnen aan een nieuwe hobby of pakte de oude hobby weer fanatiek op waardoor het hier ook een stuk drukker werd en voorraden sneller op raakte.

En dat zijn we hier natuurlijk gewend geraakt. :D

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad stil. Ook van mijn zijde natuurlijk. Afgelopen tijd veel aan het ziekbed gezeten van mijn schoonvader die afgelopen donderdag is overleden.
Daarnaast vraagt de lente ( onkruid) ook wat aandacht en zijn er tuin veranderingen gaande waardoor het bouwen wat stil staat.
Ik heb net een 4 m3 grond afgevoerd waarna er weer 4m3 zand terug moet. Doorgaans Spiek ik elke dag wel even op het forum en lees ik snel even bij.
Ik ben nu een terrasoverkapping tussendoor aan het bouwen. In januari begroot ik een bedrag van € 2200,00 voor het hout..... nu mocht ik dit met 35% meer kosten door covid bijstellen. Het is zelfs lastig om het douglas hout nog ergens te kopen. Het is nagenoeg op in ons land. Daarnaast heb ik het zakelijk ook erg druk. Ik doe tuin-gerelateerd werk en door hetzelfde covid is het extreem druk waarbij we met hetzelfde aantal mensen staan voor dubbele omzetten.
Elke dag mensen aan de lijn die nijdig zijn over het niet halen van de ooit genoemde levertijden drukt danig op een ieders humeur kan ik je vertellen.
Levertijden zijn opgelopen naar het volgende jaar waar we zelf ook mee werden overvallen.
Vaak denken mensen van ons bedrijf wat een klote-zaak... maar ze komen er al snel achter dat iedereen met leverings problemen zit.
Ik snap het overigens wel deze mensen die dachten deze zomer te gaan bouwen en ze krijgen te horen dat het ietsie later wordt....

Hans gecondoleerd met het verlies van je schoonvader, ik wens jullie langs deze weg heel veel sterkte.

Back