De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

normaal staan er de exposanten van de geannuleerde beurs van vorig jaar, vermoed dus van wel.

Laatst bewerkt:
Ik ben enorm geïnteresseerd in de Vlaamse 'corsaire' (zeerover) Jean BART... in het Vlaams Jan BAERT, die in dienst van Lodewijk XIV tijdens de 17e eeuw nogal wat teweeg bracht bij de Hollanders.
Wie helpt me om hem beter te leren kennen via literatuur, en nog beter: wie kent de namen van zijn schepen?

Een gekend feitje: Na de Tocht naar Chatham in 1667 werd de Vrede van Breda ondertekend. Michiel de Ruyter gaf Jan Baert het bevel over de brigantijn "De Gouden Eend". Hij voer ook nog, als matroos, mee op de 7en Provinciën. Na verloop van tijd ging hij in dienst van Frankrijk en zorgde hij voor zijn grootste successen. Nu nog wordt hij in Frankrijk als een nationale held beschouwd.
Een ander feitje: ik had zo'n tien jaar geleden de gelegenheid om kennis te maken met een nakomeling van hem... een kasteelvrouw in Bourgogne.

Dus: wie helpt me aan de namen van zijn schepen waarop hij voer??? Oftewel: wie helpt me in de richting om die info te bekomen?

Gino er is in Duinkerken een museum met veel info https://espacetourville.com/
Yep, heb ik al bezocht maar het schaalmodel in het café is niet waarheidsgetrouw met Jan BAERT. Het is een eye-catcher.
Het levensgroot model is nog te weinig opgebouwd om een totaalbeeld te vormen. Ik heb hun gemaild met dezefde vraag maar kreeg nog geen antwoord.

Alvast bedankt voor jouw attentheid.

Tuigage schaduwdoek:rolleyes:
20210613_110046.jpg

Back