De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Inderdaad mensen, DE FLUIT ligt afgemeerd in Holland....:) Maar ik had graag naast een goed boek best nog wat willen bouwen.... Maar ja het vakantiefront dacht, om heerlijk te gaan slenteren over de marktjes en te zwemmen in de zee.. Maar ik heb net mijn 10e kopje koffie op en de luchtbedden van de kids boven in de voortent gehangen.....;)

Nostalgie...

Op 4 juli 1970 vloog ik naar Durban (Zuid Afrika) om de bemanning af te lossen op de ms Banggai van de SMN (Stoomvaart Mij. Nederland) vandaar maakte we de oversteek naar Brazilië. Na een aantal havens aldaar terug naar Rotterdam waar de 1e stuurman onderstaande foto maakte bij aankomst op 6 september 1970, ik was toen 15 jaar.
IMG_0002_7145_bewerkt-1.jpg

Mijn 1e reis die slechts 2 maanden duurde was tevens de kortste reis ik ooit maakte...
JPG_9453_4975_bewerkt-2.jpg

Maar wat waren jouw werkzaamheden dan in die tijd?
Ik was uiteraard nog maar 15 en was toen lichtmatroos/dekjongen, het werk bestond uit allerlei schoonmaak klusjes 4 uur per dag en 4 uur liep ik mee met de matrozen aan dek om te leren. Op zee bestond dat uit veel schilderwerk en onderhoud van het laad- en los gerei. Ook stond ik dagelijks een uur op de brug om te leren sturen en me het wachtenstelsel eigen te maken. De 1e twee jaar ben je eigenlijk een soort stagiaire en leer je alle kneepjes van het vak. Ook heb ik voor ik begon een jaar op een opleidingschip gezeten en na 3 jaar op zee nog een jaar op de zeevaartschool in Vlissingen, dus ik kwam niet geheel onbeslagen aan boord...

Tjonge, ik ben in mijn leven niet verder gekomen dan met een zeilboot rondvaren op IJsselmeer en Waddenzee. Hoewel, op de Waddenzee was het eigenlijk geen zeilen maar je op vloed en eb heen en weer laten drijven naar de eilanden. Ik had echter wel een uitstekende regeling getroffen met mijn zoon: hij doet van de boot de financiering en het onderhoud en ik fungeer als opstapper!

Back