De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Op het flesje Black Brass staat;
bevat Selenious acid en Phosphoric acid, of dat hetzelfde als dat van jou is weet ik niet, ik ken niks van scheikunde:(

Zoals Dick al zei; Black Brass werkt iig perfect;)
Ik heb gisteren de oogjes voor mijn kanons gezwart, en na afspoelen en opdrogen en doekje er over blijft het mooi zwart:cool:

Germt

@ Ad
Dank je, ik zal bij hem verder vragen

@ Germt
Nee "Selenious acid en Phosphoric acid" staat niet op mijn flesje dat bevat namelijk "natrium hydroxide" en werkt dus blijkbaar anders

@Dick
Ontvetten! Inderdaad mijn eerste poging duurde veel langer als de tweede poging (na ontvetten dus)

Andy

Friedrich Wilhelm zu Pferde van Euromodel

Een probleem is dat Manual 2 die op de site van Euromodels staat niet wil laden. Daar staat denk ik de beplanking in. Ik heb Euromodels daarover een email gestuurd, ook met de vraag waarom je die files niet kan opslaan, en of de andere 4 van de beloofd 7 er ook nog komen.
Daarbij staat manual 1 nog vol met fouten, veel verwijzingen naar verkeerde figuren/foto's en nog niet geplaatste foto's.

De eerder gegeven link naar het MSW bouwverslag geeft al een aantal redelijke antwoorden. Ik had in de eerste plaats kennelijk iets fout begrepen. De opmerking bovenaan blad 11, die ik vertaald hen als:

NB. Alles moet apart worden samengesteld, gecontroleerd en
 pas definitief geplaatst nadat de verschillende dekken zijn geplaatst

Had ik opgevat als dat de dekken vastgelijmd moeten zijn, maar ik begrijp nu dat het over een "dry fit" plaatsing gaat. Verder is de dan in het MSW verslag gegeven methode wel de goede.
Wat een behoorlijk complex gebeuren is, is de opbouw van de spiegel in combinatie met spant 10. De beschrijvingen op de tekeningen rammelt volgens mij aan alle kanten. Ik moet op dat punt het MSW verslag ook nog eens goed doornemen, want dat springt ook van de hak op de tak.

OK, ook de vertaling van die hierboven gegeven opmerking zou ik wel gecheckt willen zien. Als ik nog wat anders tegenkom meld ik dat wel. In ieder geval staat op blad 5 nog een tekst waarbij ik zeg "van deze opmerking snap ik geen snars". De Engelse vertaling daarvan is ook nogal krom.

Groet,

Ad

Ha die Ad,
Terug naar de lijn over de FW! Ik heb reaktie van de helpdesk gekregen. De handleiding kan ik trouwens prima downloaden van de site.
- Tekeningen zijn puur bedoeld voor scratchbuild. Gebruik je de onderdelen van de kit, dan is afschuinen van de spanten volgens blad 11 niet nodig.
- De suggestie van Germt - inkeping in onderste balk maken - gaat hij bestuderen. Wat ik zie zit er nog steeds een tegenspraak in blad 11/12 zoals Ad heeft aangegeven.
- Dat hij chaotisch overkomt kan verklaard worden omdat hij aan 3 modelboten van Euromodels tegelijk werkt: de Royal William (ook een superboot), La Renommee en dus de FW.
- Hoe ver is hij met de FW: beplanking moet nog starten. Hij is net klaar met alle kanonnen fabriceren en ook alle masten zijn af. Daarna gaat hij aan de slag met beplanken. De logische volgorde nietwaar om dek voor dek op te kunnen bouwen.
- Meer nadruk op bouwinstructies? Hij wil vooral "educatief" te werk gaan en besteed hier veel tijd aan. Tsja, maar voor het bouwen zijn gewone bouwinstructies toch wel het handigste nietwaar. We wachten zijn nieuwe delen wel af en er zit altijd wat nuttigs tussen.
- O ja, de beplanking is "natuurlijk" dubbel. Waarom hij dit zegt ben ik nog niet achter. Maar misschien zijn alle Euromodels zo bedoeld?

De Italiaanse vertalingen: ik ga alle 12 sheets van Ad bestuderen. Waar ik niet uitkom ga ik mijn zus raadplegen. Met al die nautische termen zal het voor haar ook niet zo makkelijk zijn.

Al met al weinig hulp uit Australie, en maar een bouw gaande op MSW.
Ad, ik denk dat jij voor ons kunt gaan pionieren! Germt en ik zullen je op de voet volgen :)

Fred

De handleiding kan ik trouwens prima downloaden van de site.

Ik kreeg vannacht al een mailtje van Euromodels (met dank voor de melding) dat ze het gerepareerd hebben, dus dat klopt!!!

- Tekeningen zijn puur bedoeld voor scratchbuild. Gebruik je de onderdelen van de kit, dan is afschuinen van de spanten volgens blad 11 niet nodig.

Die opmerking snap ik niet. Ze verkopen een bouwkit, toch geen set tekeningen voor scratch bouw? Maar laat maar zo, we komen hier later ongetwijfeld op terug.

- De suggestie van Germt - inkeping in onderste balk maken - gaat hij bestuderen. Wat ik zie zit er nog steeds een tegenspraak in blad 11/12 zoals Ad heeft aangegeven.

Als ik de tekeningen goed bekijk, dan moet het op een normale manier kunnen. Het inkepen is wellicht voor 1:1 bouw de te volgen methode, maar voor een model onnodig complex. Dit schip gaat nooit varen!!!

- Meer nadruk op bouwinstructies? Hij wil vooral "educatief" te werk gaan en besteed hier veel tijd aan. Tsja, maar voor het bouwen zijn gewone bouwinstructies toch wel het handigste nietwaar. We wachten zijn nieuwe delen wel af en er zit altijd wat nuttigs tussen.

Ik vind het "educatieve" van zijn epistels nogal twijfelachtig. Het "blabla" gehalte is daarentegen van een behoorlijk hoog niveau.
Maar maakt niet uit, alle beetjes helpen. Met name bouwfoto's kunnen illustratief zijn.

- O ja, de beplanking is "natuurlijk" dubbel. Waarom hij dit zegt ben ik nog niet achter. Maar misschien zijn alle Euromodels zo bedoeld?

Dat verwachtte ik ook wel. Ik heb de meegeleverde latten nog niet geïnventariseerd, maar dat ga ik toch eens doen.
Dan kan de eerder genoemde werkwijze om de spantkoppen af te breken nadat de buitenbeplanking klaar is ook toegepast worden. Wellicht moeten er dan nog vulspantjes tussen de buitenbeplanking en de binnenverschansing, maar dat is achteraf te bekijken.

De Italiaanse vertalingen: ik ga alle 12 sheets van Ad bestuderen. Waar ik niet uitkom ga ik mijn zus raadplegen. Met al die nautische termen zal het voor haar ook niet zo makkelijk zijn.

Graag. Die nautische termen is inderdaad een probleem. Ik heb wel een (in mijn ogen) goede site gevonden voor vertaling Italiaans --> Engels, maar met een aantal uitdrukkingen heb je wel een probleem dat sommige woorden tig betekenissen kunnen hebben.

Al met al weinig hulp uit Australie, en maar een bouw gaande op MSW.
Ad, ik denk dat jij voor ons kunt gaan pionieren! Germt en ik zullen je op de voet volgen :smile:

We zullen het toch op eigen kracht moeten doen. Het eerste verschil is al dat ik met gezaagde spanten en kielbalk zit, en die van jullie gelaserd zijn. Ik hoop dat in die van jullie al wat verbeteringen doorgevoerd zijn, want met het controleren van de loop van de dekken vind ik al wat vreemde dingen. Die los ik liever op voordat ik de spanten ga plaatsen, want nu is het nog relatief makkelijk te corrigeren. Er moet echt geen knik in de dekken komen, de kromming moet zo geleidelijk mogelijk zijn. Er moet toch al wat geforceerd worden omdat de dekken in twee richtingen (langs en dwars) gekromd zijn. Theoretisch kan dat niet, dus zal er speciale aandacht moeten zijn om te voorkomen dat je golvingen in de dekken krijgt. Daarvoor zijn de langslatten die door de inkepingen in de spanten lopen erg belangrijk, want daar moeten de dekken op rusten/met geweld op gelijmd worden. Bij mij zitten die inkepingen op diverse spanten duidelijk verkeerd.

Gezien de lengte van deze discussies is het misschien beter om toch al vast een bouwverslag te beginnen. Ik heb besloten om eerst toch maar (voordat ik de America afmaak) de kiel op een bouwplank te zetten, en de spanten na correcties daarop te bevestigen. Dan kijk ik wel op welk punt ik een pauze inlas.

Groet,

Ad

Tjonge jonge, dit gaat mij allemaal en beetje boven mijn pet hoor:confused:
Wat de inkeping in de kielbalk betreft; dat is niks anders dan een hele normale manier van beplanken, je moet nu eenmaal die zandstrook goed geplaatst krijgen.
Ook bij mijn romp valt hij in de kielbalk.
Ik ben al blij dat mijn romp en enkele beplanking totaal géén problemen gaf, en alles precies en perfect past.
Alvast een bouwverslag starten lijkt mij een goed idee Ad.
Ik kan het dan wat beter volgen, en daar waar gevraagd mijn input:rolleyes: geven.
Ik neem aan dat je het verslag op MSW al gelezen (bekeken) hebt.
op mijn tekeningen van de WvH staat overigens helemaal géén tekst, maar ik kan er gelukkig goed mee uit de voeten.

Update 21e eeuws ziekenhuis

Ik kreeg vandaag een kaart van Andy en die heeft goed begrepen in wat voor soort wolk ik zit.
Ik kon het niet laten om deze kaart met jullie te delen.
Onderwijl gaat het nog steeds goed hier, de pijn blijft dalende en is nu ongeveer gehalveerd.
Volgende week woensdag ga ik in pricipe weer naar huis.

Gr. Ruud

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zat eens te denken (kan ik ook)
Ik zie op het forum vooral bij RC vliegtuigen / schepen dat vele bouwers elkaar treffen op vlieg/vaardagen en daar van gedachten wisselen.
Ook brouwers heeft zo'n treffen.
Ik zou zo'n moment van samenkomst eigenlijk wel interessant vinden voor de bouwers van historische schepen (ik hou wel van wat gezelligheid)
Gewoon op een plaats waar we ons bouwproject kunnen tonen en van gedachten kunnen wisselen, maar vooral er een gezellig moment van maken.
Is ook een moment waar we de dingen waar we tegenaan lopen kunnen laten zien.
Bovendien zien we dan de personen waar we bijna dagelijks contact mee hebben eens in levende lijve:cool:
Was zomaar een idee, maar lijkt me wél leuk.

Groet, Germt
Groet, Germt

lijkt me een leuk idee Germt.
heb soortgelijk contact met mensen van diverse andere fora en is altijd wel een gezellige dag.
de meeste hier zijn ook aangesloten bij brouwers en of beagle en daar is al een gezamelijke dag mee geweest de laatste 2 jaar. mogelijk tijdens een volgende brouwersdag iets af te spreken.

mogelijk wordt er nog wel eens iets georganiseerd door dit forum in de vorm van een ontmoetingsdag?

mogelijk wordt er nog wel eens iets georganiseerd door dit forum in de vorm van een ontmoetingsdag?

Het forum zal nooit iets dergelijks zelf organiseren. Het biedt wel een platform om dergelijke dingen te organiseren.

Zo is volgens mij ook de jaarlijkse werkschependag ontstaan, waarbij je dat "werk" niet te letterlijk moet nemen. Zelfs een plezierjacht doet haar werk.

Ook heeft Maarten (Puffin) een aantal keren een vaarfestijn bij hem in de buurt (Amersfoort) georganiseerd.

Probleem is dat die vaarevenementen altijd buiten zijn. Dat is (relatief) makkelijker dan iets wat je in een ruimte moet organiseren. Vaarevenementen worden dikwijls door vaarverenigingen georganiseerd, die een vast vaarwater hebben.

Ik weet niet (maar ik betwijfel het) of er bouwers van historische schepen zijn die hier ronddwalen en en lid van een vereniging zijn. Die hebben dikwijls een vast honk waar ze bijvoorbeeld wekelijks bij elkaar komen. Probleem zou dan zelfs nog kunnen zijn dat die ruimte niet van de vereniging is, maar op bepaalde tijden gebruikt mag worden.

Op zich geen onsympathiek idee, maar de praktische uitwerking heeft nog wel de nodige haken en ogen.

Groet,

Ad (die nu een duidelijk beeld heeft van welke spanten moeten worden aangepast:rolleyes:)

Daar zijn we weer zonder hoofdpijn van gisteren.

Ben bezig om het messing canon te patineren door een chemische reactie.
Deze week haal ik hem er uit en laat de resultaat wel zien.

Groetjes,
Frankwin

Met zulke kwetsbare schepen moet je al denken aan serieuze tafels (geen marktkraam of zo) en dan is menig clubhuis al snel vol.
Mogelijk kan je zoiets dan in een sporthal doen.
Is wel even een organisatie lijkt me.

Ach, het was maar een ideetje, het hoeft niet groot te zijn, we zijn maar met een kleine 10 historische bouwers.;)

Germt

Met zulke kwetsbare schepen moet je al denken aan serieuze tafels

Natuurlijk moeten dat geen gammelino's zijn. Aan de andere kant zullen er nooit kant en klare schepen meegenomen (kunnen) worden. Ik zou niet weten hoe ik bijvoorbeeld m'n Victory zou moeten vervoeren. Elke keer als ik haar van de plank afhaal maak ik al brokken......

we zijn maar met een kleine 10 historische bouwers.;)

Nou, dat is al een hele hoge schatting, denk ik, en niet iedereen zal (kunnen) komen. Ik denk dat 5 tot 6 man een reële schatting is. Maar dan nog, je hebt toch iets groters dan een huiskamer nodig.

Ad

vervoer is inderdaad voor de meeste van ons een probleem, zeker als een model gereed is. voor een ontmoeting met modellen die reeds opgetuigd zijn is vrijwel niet te doen.
als ik het goed gezien heb komen we zo'n beetje uit het hele land, dus het vinden van een goed bereikbare locatie zal niet meevallen.
bij mijn vereniging is ook maar een klein lokaaltje beschikbaar in een dorpshuis wat zeker niet echt geschikt zal zijn om zoiets te organiseren.
maar mocht iemand een goed idee hebben kunnen we het altijd eens verder bespreken.

Nou, dat is al een hele hoge schatting, denk ik, en niet iedereen zal (kunnen) komen. Ik denk dat 5 tot 6 man een reële schatting is. Maar dan nog, je hebt toch iets groters dan een huiskamer nodig.

Ad

Mijn huiskamer is 10x5 meter. Er staan al een paar boten, maar ik kan rondom wel tafels plaatsen zodat er zeker 5 mooi opgesteld kunnen worden. Ik speelde ook al een poosje met het idee en Germt woont niet zo ver van mij vandaan. Het is dus wat mij betreft een serieuze optie en mijn thuisbasis is Eindhoven (helaas geen haven :) ).

Germt, als aandrager van dit mooie idee: kan je eens kijken wat een goede locatie is ivm reisafstanden? Ik stel mijn huis graag ter beschikking. Ik merk positieve reakties bij anderen, dus we kunnen dit idee wellicht samen verder uitwerken? Datum prikken, wie wil er komen, klein programma etc. Een sporthal huren voor ons clubje lijkt me niet nodig.

Groeten,
Fred

FWzuP

Hoi Ad, nog even verder met ons prive-lijntje. Peter Coward heeft een poging gedaan voor een bouwinstructie. Je kan op hem mopperen als chaoot etc. maar hij doet wel zijn best!! Zijn mails zijn ook altijd heel vriendelijk, en ik waardeer zijn inspanningen ten zeerste. Hier zijn voorstel. Ik ben benieuwd of jij je er in kunt vinden. Ontdek zelf niet veel vreemde dingen, alleen het omkeren is een beetje lastig. Het opbouwen volgens zijn stappen is redelijk voor de hand liggend. Hij komt dan uit met het beplanken t/m het gundek. Dit dek afmaken en dan verder met het dek erboven, etc. Dit is ook wat Germt ons vertelt.
Fred

Hello Fred,

You forced me to re-look at the FW yesterday !!! I will send you some photos shortly but to make things simple, this is what I suggest.

1. Glue bulkheads (frames) to keel.

2. Attach the 7 stern supports.

3. Attach upper & lower stern transoms.

3. Attach and shape bow blocks

4. Attach Gun Deck with planking

5. Create a stand on which to INVERT the ship .... photos coming tomorrow.

6. Attach false keel /stem post/ bow post.

7. Then you will be able to shape the keel to that shown in the drawings.

8. Construct ALL gun-mounted carriages - a long task. This allows you to determine the required height of the gun ports above the decks.

9. Begin first planking below bottom edge of the Gun Deck guns down to the keel bottom.

...... etc.

Hope that helps.

Regards,

Peter

Back