De zin en onzin rondom nitromotoren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
De levensduur is niet te zeggen, als jij een motor niet te arm afstelt en het luchtfilter goed onderhoudt gaat die met gemak vele liters mee
 
Aangezien mijn kennis en ervaring hier niet gewenst is verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een aantal berichten van Tamiya Flugel weggehaald, dit loeg daad werkelijk nergens op.

Tevens is er een pb naar hem gestuurd, met de inhoud dat, ook hij zich te houden heeft aan de richtlijnen.
 
gloeiplug

in het algemeen, hoe merk ik dat ik een te koude , resp te warme plug gebruik , wat is het gedrag van de motor? Is de temp die de motor bereikt een indicatie voor gebruik van de juiste plug of heeft die temperatuur alleen met afstelling te maken?

Hoe kun je merken dat een gloeiplug aan het eind van zijn leven is? Heb al iets gelezen hoe je aan de plug zelf kan zien aan de verkleuring / inbranden, maar hoe gaat je motor zich gedragen? stotteren oid, of blijft de motor altijd goed lopen tot ie echt kapot is?
 
Ultima RB (GX-15)

Hallo

Weet iemand toevallig welke motoren je op een Ultima RB kan zetten?

greats
 
je zou de motor uit een fiat panda er bij wijze van speren nog op kunnen zetten of alle bevestigings punten in de chassisplaat overeen komen is dan een tweede.

zoek gewoon ff op wat voor motor je er nu op hebt zitten.
zoek vervolgens deze motor op en kijk welke ''goede merk'' motoren die overeen komen met jou standaart motor.

alles samen gevat.
hebje een o.s .21 zoek dan bijvoorbeeld een .21 motor van het merk picco.

dan moetje wel al een heel eind goedzitten
 
Weer zo'n vlieger die zich wil bewijzen op het auto-vlak... Hou je aan het verhaal van Roelof, niet wat een vlieger verteld...

Beste (allerliefste Bart)

Man wat ben jij een $%£@ zeg:mad: Vlieg 22 jaar met vliegtuigen en rij even lang met auto's, nitro zoals jullie het zeggen (wat ten andere al helemaal verkeerd is want die auto's rijden niet op nitro alleen maar hé ik ben dan ook maar overwegend een vlieger).

Wat Theo zegt is absoluut de waarheid wat ABC motoren betreft, zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur brengen is de boodschap. Wat de tutorial van Roelof je ook verteld. Ik heb hoger onderwijs mechanica genoten en weet best wel wat goed voor een motor is of ik nu een auto of vliegtuigfanaat ben.

Doe je het anders, hé mij gelijk, ik ga er niet van dood en het kost me ook geen cent als jij je laatste nieuwe motor in de vernieling draait.

Als je je zo opstelt moet je misschien maar eens overwegen om je eigen succesvol forum op te richten VERBODEN voor Vliegers. Iedereen tevreden dan.

Wat een kloteopmerking.

Stevo
 
Laatst bewerkt:
Beste (allerliefste Bart)

Man wat ben jij een eikel zeg:mad: Vlieg 22 jaar met vliegtuigen en rij even lang met auto's, nitro zoals jullie het zeggen (wat ten andere al helemaal verkeerd is want die auto's rijden niet op nitro alleen maar hé ik ben dan ook maar overwegend een vlieger).

(de vorm nitro auto is alleen om de mensen duidelijk te maken in welke tak van de hobby je je bevind)
 
@ Stevo dat valt wel mee toch? Ik kan het wel begrijpen.

Nitromotor klinkt gewoon veel vetter/identificeerbaarder dan een methanolmotor en daarom is het ook de spreektaal.

Genoeg discussies gehad over wel of niet stationair laten inlopen etc.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien mijn kennis en ervaring hier niet gewenst is verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
(de vorm nitro auto is alleen om de mensen duidelijk te maken in welke tak van de hobby je je bevind)

What the hell is er verkeerd met methanolmotor? Lijk mij logischer omdat het het HOOFDbestanddeel van onze motoren is.

Lijkt alsof jullie altijd zo gewichtig moeten doen. Nitromotor, klinkt inderdaad vet en cool maar niet onmiddelijk to the point.

Ach laat verder maar, daar ging deze draad tenslotte ook niet over.

Stevo
 
Wat Theo zegt is absoluut de waarheid wat ABC motoren betreft, zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur brengen is de boodschap. Wat de tutorial van Roelof je ook verteld. Ik heb hoger onderwijs mechanica genoten en weet best wel wat goed voor een motor is of ik nu een auto of vliegtuigfanaat ben.
Stevo

Mja... hoger onderwijs..... een zuigerveerloze motor is toch net even iets anders dan wat je bij een gemiddelde motor uitgelegd krijgt. Met name de zuiger heeft een oppervlakteruwheid waar de de toppen van de uitstekende siliciumdelen een belangrijk deel vormen. Ga je te snel met de inloop zal je de oppervlakte beschadigen in de vorm van verbranden of dat de siliciumtoppen afbreken. Bij een rijke inloop ongeacht de temperatuur zal je die toppen eerder netjes vlak polijsten door de lage snelheid (en dus de lagere krachten) en de goede smering. Zoals vaker opgemerkt zal de motor bij de eerste paar tankjes zeker volgens WOT echt niet verkeerd inslijten want juist door de polijstwerking hou je een betere oppervlakte op de siliciumtoppen over die het dragende deel vormd met de mindste slijtage.

En ja, gedurende de inloop naar mate de motor losser komt moet je de motor op bedrijfstemperatuur brengen.

Maar ja, iedereen heeft zo zijn inloopmethode(s) en beschouwen dat als het enige goede maar je zult nooit weten hoe de motor had kunnen zijn met een andere inloopmethode. Ook als je 2 identieke motoren op een dezelfde manier inloopt kunnen de resultaten totaal verschillend zijn omdat er al verschillen bij de aanvang waren....
 
Aangezien mijn kennis en ervaring hier niet gewenst is verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mja... hoger onderwijs..... een zuigerveerloze motor is toch net even iets anders dan wat je bij een gemiddelde motor uitgelegd krijgt.

Ach Roelof,

Ben al meer dan 20 jaar met aheum "nitromotoren" bezig en weet stilletjes aan heus wel wat goed en slecht is voor een motor, bij ons noemen ze dat ervaring. Dat ik mechanica heb gestudeerd helpt hier alleen maar bij om een inzicht te krijgen over de technische kant van dergelijke motor. Natuurlijk is het zo dat een industrieële motor heel wat anders is dan het gene waar wij mee bezig zijn.

Dat je de goeie raad van bv een Theo Coenen (of ik) in de wind wil slaan is geheel ieders eigen zaak. Garantie heb je dat je er geen betere motor door hebt.

Doen jullie maar lekker eigenwijs alsof je de wijsheid in pand hebt (moet wel als ik de reactie van sommige mensen zoals een Bart banaan heb gezien)

Stevo
 
Nee, JIJ bent lekker vlot, Stevo... Mijn reactie was van 25 maart 2008 en jij komt nu als stront achter het paard nog ff klagen over mijn post van een half jaar geleden... Dat ik mijn tijd hieraan nog verspil.

Ik ben blij dat jij al 22 jaar ervaring hebt én ook nog een hoge opleiding, maar ik ben blij dat ik jouw baas niet ben, want niks is erger dan een betweter met een attitude.
Maar ja: dit topic is niet om elkaars posten af te zeiken (ondanks dat ik dit doe). Niemand, maar dan ook niemand hier op het forum heeft zoveel ervaring met het ontwikkelen van een nieuwe hoogwaardige wedstrijdmotor als Roelof, hij staat heel dicht bij een fabrikant en doet heel erg veel test en ontwikkelings werk voor deze fabrikant.
Als er iemand verstand heeft van de achterliggende techniek en de onderliggende materiaal kennis specifiek op het gebied van hoogwaardige motoren voor modelauto's, dan is het Roelof.

Dus ik lees de reacties van de vliegers graag, maar ik moet er wel veel om lachen... Ik begrijp ook waarom het forum gescheiden is en er geen apart nitro/methanol motoren forum is.....
 
Aangezien mijn kennis en ervaring hier niet gewenst is verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de autowereld komt geen motor voor met een zuigerveer, dit is 1 van de verschillen tussen een automotor en een vliegtuigmotor. Dat een vliegtuigmotor makkelijk op temperatuur gebracht kan worden komt door de directe koeling van een proppellor, de bijna 2x zoveel smering door de brandstof en de voor autobegrippen zeer beperkte toeren. Daarom zeg ik dat je geen vergelijk kan en mag maken tussen deze 2 soorten motoren.

Als je alle topics over het inlopen terug kijkt zijn er vele methodes maar ruim 90% komt met elkaar overeen en dat is de motor rijk houden en het liefst met een druppel extra olie, dit is het advies van fabrikanten en gebruikers uit alle vorman van de RC.
En ja, er zijn mensen bij die door het afdekken van de koelkop of de gebruik van een kleinere of geen koelkop de motor met een rijke afstelling op temperatuur brengen. 1 van de idee'tjes bij ons is om de vanaf de productie de koelkop te voorzien van een krimpkous die pas na een paar tanks inloop eraf getrokken mag worden.

Maar nogmaals, als de smering goed is en de wrijvingskrachten op de wand van de zuiger minimaal zijn zal de zuiger zich niet snel slijten en juist beter vormen.
 
Tjesus, dit topic loopt in het AUTO forum en gaat over AUTO motoren.... Dan komen Theo en Stevo aan met verhalen over ABC motoren van 10cc en meer en een verhaal over het goed inlopen... Hoeveel auto's met 10cc motoren ken jij? Hoeveel vliegtuig motortjes van 10cc of meer zitten er op RC-cars?


Maar ja gelukkig heet dit topic 'De zin en ONZIN rondom nitromotoren' en jullie tweëen posten dus de ONZIN in dit topic.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top