De zin en onzin rondom nitromotoren.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 22 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ook lekker zeg. Ben je een beginnende vlieger met een nitromotor, tik je bij zoeken in "nitro motor inlopen". En wat zie je dan als eerste staan? Juist, dit topic.

    En een beginner zal niet weten dat het voor auto's blijkbaar heel anders is dan voor vliegtuigen.
    Lijkt me mooi dat er nu een aanvulling staat van Theo die daar wel even op wijst.

    Het is toch niet zo dat het auto-deel van het forum verboden terrein is voor de rest van de wereld? Ik lees in alle forums en haal mijn informatie dus ook overal vandaan. Ideeën die door auto, boot of heli freaks worden bedacht mag je toch hopelijk ook wel in een vliegtuig gebruiken....
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ow oké, moet je in het vervolg dan maar duidelijk een bordje ophangen "verboden voor andere niet autogebruikers"

    Zal ik je verder even terug op deze planeet brengen jongen, het AUTOFORUM bestaat hier niet, Het is het MODELBOUWFORUM waar toevallig een topicgedeelte voor telegeleide auto's is voorzien, big deal!

    Misschien moet je echt wel je eigen AUTOFORUM gaan opstarten, maar dan liever niet hier waar ik lid van ben. Ach je kunt ook vragen aan Robert om extra regels te voorzien dat iedereen in zijn eigen branche moet blijven en vooral aan geen discussies in een andere tak van modelbouw mag deelnemen.

    Wordt wakker Bart, vliegtuigmotoren (ja zelfs 10cc's worden heus wel gebruikt in auto's, meerbepaald tractorpulling, dat jij dat niet wist man)

    Dat Roelof expertise te koop heeft en heel gedreven is met motoren ontken ik totaal niet, Volg het autogebeuren ook heel vaak zelfs dagelijks (als dat even mag , ben tenslotte overwegend een vlieger) en die jongen slaat veelal de nagel op de kop wat advies betreft.

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2008
  3. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond

    Ik dacht bij mezelf ik ga ook maar eens in op deze ONZIN op dit toch mooie topic van Roelof (goed gedaan) Ik denk dat het van de topic starter ook niet de bedoeling is geweest dat wij het er allemaal mee eens zijn. Maar dat daar alle vliegers nu ineens iets over moeten gaan roepen omdat het er ééntje niet helemaal mee eens is en daar zijn mening over uit, vind ik toch een beetje ongepast. Of moeten nu alle auto bezitters ook gaan zitten z....n in de vliegers topics. Voor mij mogen de laatste berichten wel uit dit mooie topic verwijdert worden, al ben ik ervan overtuigd dat Roelof wel wat kritiek kan verdragen. Beetje jammer dit
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Aangezien mijn kennis en ervaring hier niet gewenst verwijderd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 nov 2008
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ik ben tenandere blij voor je dat je je persoonlijke goeroe hebt gevonden.

    Stevo
     
  6. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Je bent van harte welkom in het vliegersgedeelte van dit forum en dat meen ik. Met z.....n veronderstel ik dat je zeiken bedoelt. Lees de posts door en je zult vaststellen dat het z....n niet door ons is begonnen.

    Stevo
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Pff Bart,

    Je bekijkt het maar vriend, jij bent nota bene als "Troll" begonnen of heb je last van amnesie:confused:

    Diepe zuiden???? Nooit aardrijkskundeles gehad?? Brugge ligt in het NOORDEN van Belgie zowat tegen de Nederlandse grens, man man.

    Ik verspil hier geen tijd meer aan. Je bekijkt het verder maar. Het gaat je goed.

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2008
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik had het al eerder gemeld, maar nu de daad bij het woord gevoegd.
    Aangezien mijn kennis en ervaring hier niet gewenst is heb ik zelf alles maar verwijderd. Als iemand nu problemen krijgt met zijn brandstof motoren door verkeerd inlopen mogen ze zich bij meneer Banaan gaan beklagen.

    Meneer banaan verbergd zich netjes achter een schuilnaam zodat hij niet herkend kan worden. Schijnbaar heeft hij toch ergens iets te verbergen of is hij bang om aangesproken te worden op meetings over zijn idiote gedrag hier.
     
  10. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Iedereen die een beetje serieus met modelauto's bezig is, weet 'mijnheer Banaan' te vinden, hoor... Ik ben nogal bekend. Bart_Banaan is meer een Geuzenaam als een schuilnaam :-D

    En ik ben aanspreekbaar voor éénieder, op meetings en wedstijden.

    Bovendien is mijn gedrag niet zo idioot als je ziet dat al dit trollen en flamen is begonnen omdat iemand het nodig vond om een opmerking van mij van een half jaar geleden af te zeiken. (trollen??)
     
  11. petr

    petr Guest

    Even een vraag, om de ruzie (Jullie zijn volwassen mannen! Probeer elkaar iig te respecteren, doe je dat niet, doe dat dan lekker ergens anders :D) te doorbreken... ;)


    Dus door de druk toe te laten nemen, verandert het ontstekingstijdstip. Maar dat gebeurt ook door er een andere plug op te zetten.

    Dus stel, je voert de druk op, de ontsteking gebeurt later. En je zet er een plug op waardoor het juist eerder ontsteeks. En door die combi ontsteekt die op de goede plek. Gaat die dan wel harder?

    Gr peter
     
  12. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Echt volwassen mannen spelen niet met autotjes en vliegtuigjes dus daar zal 't aan liggen.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    -edit- laat ook eigenlijk maar.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2008
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Aangezien ik een persoon ben die zich niets aantrekt van wat mensen die niet echt belangrijk voor mij zijn, van mij denken, ga ik hier toch ff op inhaken, want het moet nu niet zo gaan lijken dat Jij en Roelof goden zijn, want dat is niet zo.

    Als Roelof zoveel weet, waarom rijdt hij dan toch zoveel motoren kapot per jaar?....
    En die fabrikant, eigenlijk meer een hobbyist voor mijn gevoel, want die is al 3+ jaar met Roelof bezig, en ik hebt nog nooit iets van betekenis naar voren zien komen, ja sporadisch, als ze eens goed gegokt hadden....
     
  15. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Als je de druk opvoert, dan gebeurt de ontsteking niet later, maar juist vroeger, en krachtiger.
    Dat is dus het grote verschil met het ontstekingstijdstip veranderen met de gloeiplug, daar wordt de ontbranding niet krachtiger door. Althans niet in die mate als dat met de druk opvoeren kan.

    In principe stel je eerst de kopspeling af, behorende bij:
    - het nitro percentage,
    - luchtvochtigheid,
    - buitenluchtdruk.
    En dan kies je daarbij een goed werkende gloeiplug.

    Maar om terug te komen op je vraag.
    Opvoeren van de druk zal er in de regel voor zorgen dat je harder op kan trekken, maar minder topsnelheid hebt.
    Verlagen van de druk doet het tegenovergestelde....
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik ben geen god en voel mij ook niet zo maar ik word er ook wel moe van dat weer (!!!) een paar vliegers zich als goden bemoeien met iets waar ze andere ideeën over hebben zoals ook de eindeloze discussies over het laden en ontladen van accu's.

    Martin, wanneer had ik voor het laatst vroegtijdig een motor kapot? Begin vorig jaar ging mijn 35-plus kapot na 12 liter verbruik. Dit jaar een gloeispiraaltje maar op wat krassen na geen schade, alleen mijn simpele 3-poorter in de regen versleten, maar hey, dat is een logisch gevolg bij een acceptabele risico. Kijk dat jij de Mega de hemel in prijst en iedere schade verzwijgt.....

    En ja, dat de ontwikkeling lang duurt omdat er niet full time aan gewerkt wordt is waar en dat langzaam de informatie meer duidelijkheid geeft in het andere concept die we voeren heb jij geen zicht op...

    Over compressie en gloeipluggen voor het ontstekingstijdstip.
    De compressie middels de kopringen is de grove instelling en de plug verzorgd de fijne instelling, een tweak op je ontsteking meestal aan de hand ven de omgevingstemperatuur.
     
  17. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Gij nietige sterveling!! Hoe durft gij de goden uit te dagen! Wilt gij ook een plekje hier op de olympus?? Gij weet toch wat er met Icarus is gebeurd??

    [​IMG]
     
  18. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België

    Roelof,

    Voor de goede orde, wij zijn geen goden en hebben ook nooit de bedoeling gehad om dat wel te zijn. We kunnen over zaken andere ideeën hebben maar dat maakt dit forum interessant toch?, laat iedereen even zijn zegje doen (ook al zijn het vliegers) en een vooral leuke discussie hebben over bepaalde zaken. Over het laden en ontladen van batterijen is er maar één goede oplossing, dat is het advies die de fabrikant meegeeft, hoe veel wij er ook over leuteren maar dat maakt het er niet leuker om.

    Ik en Bart Banaan zijn tenandere intussen weer goede vrienden, hebben we keurig via PB geregeld;)

    Stevo
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Die ene vlieger met de Naam Theo, kwam met een heel normale rectificatie, inlopen moet, maar wel zoveel mogelijk richting de bedrijfstemperatuur, punt, daar valt niet over te discusseren.
    Feit is dat dit voor iemand die net een RTR autootje heeft gekocht en die dus wellicht geen bal snapt van een brandstofmotor minder makkelijk is, maar dit doet niets af aan de theorie over ons type motoren....

    Ik heb je toch echt zelf 2 of 3 keer horen zeggen dat je een verse had, of dat je aan het inlopen was....

    En terecht... sinds die motor is er wel wat veranderd, en zeker in de motoren prijs!
    Schade?...
    ik moet eerst eerlijk bekennen dat ik niet heel veel rij, vergeleken met andere, Ik rij iets van 20-25 liter brandstof per jaar.
    De 1e Mega heb ik een heel jaar meegedaan, maar die sloeg wel eens af, dit was vervelend, het 2e jaar liep hij in stukken, dat klopt.
    Toen kocht ik een nieuwe Mega, ik won er dat jaar ook 1, en een jaar later kocht ik er nog 1 bij.
    Deze 3 motoren rij ik nu afwisselend al 3 jaar mee, nog nooit een zuiger of cilinder in vervangen, wel elke 7 liter een drijfstang en ook ongeveer dan de lagers..... schade? geen schade gehad..... dus nee, ik loop niets te verzwijgen, waarschijnlijk weet ik heel goed hoe ik met deze motoren om moet gaan... wellicht mijn inloopmethode?....:p

    Oh, ik vergeet nog 1 motor!...
    Die was stuk na 7 liter... een MAX power....
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2008
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Juist, en dat geldt voor zowel de inloop van brandstofmotoren als ook het gebruik van de accu's. Hoewel een voertuig met een proppellor amper een verschil laat zien in een paar toeren meer in de vorm van een beter ingelopen motor of een accu met een hogere spanning is het effect bij een auto waar ieder stukje winst ook direct wordt omgezet in verbeterde prestaties en kan ik je zeggen dat je het als rijder niet kan opnemen tegen de rest als je vooral bij een accu de fabrikant volgt. En wat brandstofmotorn betreft, het maakt niet uit wat je doet, zo lang je de motor niet overtoert en oververhit zal de inloop altijd een goede resultaat. Aan de hand van een motor kan je niet zeggen hoe die ingelopen moet worden, zo lang het maar met beleid gebeurd komt het goed.

    En ja, ik heb BartB op de ICQ en hij heeft het eea. uitgelegd, ik heb nu in Frankrijk 13 uur vergaderen erop zitten en ga zo mijn bedje zoeken, ik heb genoeg gediscuseerd vandaag.....
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina