De zin en onzin rondom nitromotoren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welterusten Roelof, zet hem op daar!...
Hopelijk komt de EFRA niet met de meest idiote beslissingen!...
Anders worden we volgend jaar gewoon lid van "de tegenpartij"....
 
ongelovelijk

ik heb nu pas ook een marder en een nitro auto en geloof me het is niet voor de poes maar slimme mannen en je hebt er een hoop lol mee ik in ieder geval

Gr butcher1981
 
raadseltje,

Heb 2 maand gelede kyosho inferno gekocht, als beginneling betreffende methanol motoren (om geen ruzie te krijge:)), maar deze had na 1,5 liter helemaal geen compressie, maar echt bitter weinig, toch rijdt hij nog redelijk goed. Winkelier snapt het ook niet. weet iemand hoe dit komt, motor word zelfs niet warm, haalt toch 60, trekt goed op. Om duidelijk te make hoeveel compres hij heeft. Als hij warm heeft kan je enkel op gehoor (met korrel zout nemen) horen wanneer hij boven het bovenste punt komt. Wij staan voor raadsel, maar acht het werkt:)
 
als een nitromotor warm is is de comprecie altijd bijna 0 het zijn toere motoren
en euuuuu 60 voor een 1 op 8 traaaaaaaaaaaaggggggggggg
jo gaat naar huider in heerhugowaard en koop daar een 3.5 cc nitrobull motor
goedkoop en loopt ruim 70 a 80
pas op voor je schenen :mrgreen:
 
als een nitromotor warm is is de comprecie altijd bijna 0 het zijn toere motoren
en euuuuu 60 voor een 1 op 8 traaaaaaaaaaaaggggggggggg
jo gaat naar huider in heerhugowaard en koop daar een 3.5 cc nitrobull motor
goedkoop en loopt ruim 70 a 80
pas op voor je schenen :mrgreen:

Over het 0 compressie verhaal ben ik het niet helemaal eens, ligt een beetje aan het type motor en dan bedoel ik dus het merk. Voor onze auto's zijn het allemaal ABC types. Maar de ene motor loopt op toeren, de ander weer op de compressie. Wat de snelheid betreft ligt aan de auto en motor, of je een RTR of KIT hebt, enz..
 
snelheid licht voral aan de motor en de vertanding
je kunt nog zo een goede auto hebben maar met een waardeloze motor gaat i niet hard
een ansman r t r gaat met dezelfde motor exsakt net zo hard als de kit versie is getest
het toerental van de motor en de vertanding van het middendif zijn bepalend voor de snelheid
de kwalitijd van lagers en aandrijfing is voral bepalend voor de levensduur
de snelheidsverschillen zijn dan erg klein
en bijna alle metanol autoblokken zijn toere motoren
ik zeg niet alemaal
 
Laatst bewerkt:
als een nitromotor warm is is de comprecie altijd bijna 0 het zijn toere motoren

Fout !
Bij een warme motor is de klemming bijna 0, juist op hoge toeren is er een zeer korte tijd om de compressie op te bouwen en krijgt het bij een eventuele lek geen tijd om compressie te verliezen dus is de compressie beter.
O ja, een Nitrobull motor zal echt geen groot verschil maken (overigens heb je het wel erg veel over deze motor)


snelheid licht voral aan de motor en de vertanding
je kunt nog zo een goede auto hebben maar met een waardeloze motor gaat i niet hard
een ansman r t r gaat met dezelfde motor exsakt net zo hard als de kit versie is getest

Duhuhhhhh, daar hoef je niet eens een test voor te doen....

en bijna alle metanol autoblokken zijn toere motoren
ik zeg niet alemaal

Omdat ze meer toeren maken dan een ieder ander blok zijn het per definitie hoge toerenblokken ?
De eigenschappen van een motor wordt bepaalt door de interne timingen en andere maatgevingen, de uitlaat hoogte/grootte en vooral de uitlaat zelf. Ook speelt de verhouding boring/slag een rol, bij een lange slag motor kan je een hogere uitlaatpoort zetten (= meer toeren) zonder in te leveren op de "combustionstroke" ofwel de weg die de zuiger moet afleggen vanaf verbranding tot de opening van de uitlaatpoort waar het koppel vandaan komt. Als je deze kennis beheert kan je iedere motor maken naar wat je wilt hebben.
Maar ja, geloof maar heilig in je Nitrobull blokken, ik geef toe dat het leuke blokken zijn gezien de andere motoren die ook bij SH vandaan komen maar bijzonder zijn ze echt niet.
 
nee bizonder zijn ze inderdaat niet.
ik rij nogsteeds met men orginele h p i.
maar nitrobull of picco en er zijn nog wel meer merken
de meeste motoren zijn gewoon goed.
een paar bagger.
aleen is de nitrobull gewoon niet duur maar wel goed
hij zal niet echt sneller zijn als de h p i dat weet ik
maarja dat deed een picco ook niet
ach het is ieder zen personelijke voorkeur
en daar valt niet over te twisten
ga ik ook niet aan beginnen
 
En ook ik heb er 2, Niks over te klagen,maareee, je had wel even naar de datum van dit topic kunnen kijken.. is nl. precies 2 maanden geleden...

edit: Dit is een sticky.. post gerust verder!
 
Laatst bewerkt:
meer cc's KAN meer koppel hebben? Dat is toch altijd zo. Motoren met een grotere cilinderinhoud hebben een zogenaamde 'bigger bang' omdat de cilinder een groter oppervlak heeft en zo meer kracht heeft om de krukas rond te gooien
 
meer cc's KAN meer koppel hebben? Dat is toch altijd zo. Motoren met een grotere cilinderinhoud hebben een zogenaamde 'bigger bang' omdat de cilinder een groter oppervlak heeft en zo meer kracht heeft om de krukas rond te gooien

Nee, hoeft niet. De bigger bang moet ook uit de brandstoftoevoer komen en dus de tijdsduur dat de krukas en de inlaatpoort open staan. Een 3.5cc met een grotere inlaat timing laat meer brandstof naar binnen dan een 4cc met een kleinere inlaat timing.

Ook in de 1:1 auto's is dit fenomeen terug te vinden. Kijk maar eens naar de Honda CRX'jes met een 1.6 blok en 150pk tov. een standaard personenauto met een 1.8 blok met maar 100pk. OK, ik praat over PK's maar gezien de grote verschillen zal dat verschil ook in het koppel terug te vinden zijn.
 
Ik heb het idee dat jij niet helemaal snapt wat koppel en vermogen zijn....

vermogen=koppel * toerental.

Koppel is de kracht waarmee de krukas wordt rond gedraaid en een indicatie voor hoe efficiënt een motor werkt. Koppel kun je vergroten door de boring te vergroten (groter zuigeroppervlak) of door de motor efficiënter te laten werken.
Vermogen kun je vergroten door het koppel te vergroten én door het toerental te verhogen.

Een CRX motor draait hele hoge toeren en levert daardoor veel vermogen maar heeft geen hoger koppel dan de grotere motor met een lager topvermogen.

Honda CRX VTEC 1.6i, 150 pk, 144 Nm @ 7100 rpm
VW Passat 2.0 116 pk, 166 Nm @3200 rpm

Ofwel, een CRX heeft een VEEL lager koppel dan een Passat . Als maximum maar helemaal bij normale toerentallen......
 
Ofwel, een CRX heeft een VEEL lager koppel dan een Passat . Als maximum maar helemaal bij normale toerentallen......

Maar als je die CRX chiptuned zal er meer koppel ontstaan dan je VW (waarvan ik de verschillen overigens niet schokkend vind) en dan praat je alleen maar over het aanpassen van timingen en mengsels. Een groter oppervlakte is dus zeker niet de enige factor voor koppel.
 
(....) ik praat over PK's maar gezien de grote verschillen zal dat verschil ook in het koppel terug te vinden zijn.

Niet dus, daar reageer ik op.

Als je van welke motor dan ook de boring vergroot en verder niks zal het koppel ALTIJD toenemen. Topvermogen is maar de vraag omdat door de grotere roterende massa de verliezen veel groter worden. Jij haalt er van alles bij wat ook waar is maar dat was de vraag niet.

Het verschil is weldegelijk schokkend. Een 3 liter Formule 1 motor produceert slechts 350 Nm koppel maar wel 900 pk.Dat vermogen haalt die F1 motor door het hoge toerental. Er zijn meer dan genoeg personenwagens die véél meer koppel hebben, 700 tot 800 Nm is echt niet ongewoon bij grote Mercedessen.

Koppel haal je uit cilinderinhoud, topvermogen uit toeren.
 
Laatst bewerkt:
En om meteen ff een stapje door te denken, die mercedes motoren die 2 tot 3x meer koppel hebben dan die F1 motor, trekt toch minder snel op dan een F1. Dit komt door de vertanding. (en wellicht omdat een F1 iets lichter is... :mrgreen:)

Veel mensen denken ook dat een dieselmotor vanwege zijn koppel sneller op de 100 zit dan de vergelijkbare benzine variant, onzin dus, dit verschil is niet zo groot want de diesel moet het wel doen met een zwaardere overbrenging vanwege zijn beperkte toerenbereik....
 
Grappig dat je de diesel aanhaalt want die haalt zijn koppel ook uit een hogere compressie. Ook dit is weer terug te vinden op ons soort motoren....

Veel standaard RTR .25/.28 motoren draaien op een plug 4 of 5 terwijl veel .21 competitiemotoren op een plug 6, 7 of zelfs een 8 draaien, uitgaande van een dezelfde ontstekingstijdstip betekent het dat de 3.5cc competitiemotor op een hogere compressie zit....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top