R
RCToys
Guest
Bedankt zal ik doen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
8) Afterrun
Afterrun zorgt voor een beschermende olie-laag op de metalen delen, met name de krukas en de lagers zijn gevoelig voor roest. Druppel dan ook een scheut in de luchtinlaat en draai de krukas een beetje heen en weer en hou de motor zo dat de olie verder in de motor kan stromen. Heb je flink in de nattigheid gereden kan je de motor even zonder luchtfilter stationair laten lopen en voorzichtig wat afterrun in de luchtinlaat laten druppelen en dan de motor stil zetten of door een flinke scheut afterrun de motor af laten slaan.
Grappig dat je de diesel aanhaalt want die haalt zijn koppel ook uit een hogere compressie. Ook dit is weer terug te vinden op ons soort motoren....
een diesel haalt zijn koppel ook uit de (meestal) grotere slag, maar vooral door't feit dat een diesel "ontbrandt", tegenover een benzinemotor waarbij't mengsel "ontploft": in een diesel heb je een veel tragere verbranding (wat ook 't toerental begrenst), hierdoor wordt de zuiger wel over een véél graoter stuk van z'n slag 'voortgeduwd'.