De zin en onzin rondom nitromotoren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wilde even zeggen dat dit topicje goud waard is. :yes:
Op een half uurtje toch weer veel geleerd.

Bedankt Roelof!
 
vraagje, ik heb traxxas nitro sport besteld (momenteel nog in behandeling) moet ik als ik m heb de inloop procedure volgen op traxxas dvd - handleiding ? is dat het makkelijkste ?

ben nieuw met de hobby qua auto's en met nitro motoren als het maar lekker rijd goed start en lang blijft doen is het voorlopig goed :D

groetjes :D
 
Wat ik hier allemaal heb geleerd is dat het je eigen keuze moet zijn.
als jij die van traxxas beter vind dan moet je die nemen, maar als je de WOT methode beter vind dan moet je die nemen.

De meeste mensen zullen je denk ik de WOT methode aanraden.

Want je motor krijg maximale smering terwijl die niet helemaal op toeren komt(toch??).

maar in ieder geval, wat jij denk dat het beste is moet je doen.
 
Je moet helemaal niets, je mag de methode gebruiken die jou het meeste aanspreekt of jij het gemakkelijkste vindt. De bedoeling is alleen dat je de motor wel een inloopprocedure geeft zodat de zuiger en cilinder zich netjes naar elkaar gaan zetten zonder schade op te lopen, want ga je direct op vol toeren zal de zuiger niet inlopen maar direct beschadigen.
 
zag net als het goed is een uitgebreid verslag ofz van wot methode staan zal die ff goed door lezen en moet keuze wel goed komen ,
bedankt :thumbsup:
 
8) Afterrun
Afterrun zorgt voor een beschermende olie-laag op de metalen delen, met name de krukas en de lagers zijn gevoelig voor roest. Druppel dan ook een scheut in de luchtinlaat en draai de krukas een beetje heen en weer en hou de motor zo dat de olie verder in de motor kan stromen. Heb je flink in de nattigheid gereden kan je de motor even zonder luchtfilter stationair laten lopen en voorzichtig wat afterrun in de luchtinlaat laten druppelen en dan de motor stil zetten of door een flinke scheut afterrun de motor af laten slaan.

Nu lees ik hier dat afterrun in de 'luchtinlaat' wordt gedruppeld. Ben ik dan verkeerd bezig?

Na het rijden haal ik telkens de gloeiplug uit en druppel ik via die opening 3 druppels afterrun in de motor. Daarna trek ik enkele malen rustig aan de trekstarter om de cylinder wat op en neer te laten gaan.
 
Als je alle topics over afterrun opzoekt en misschien ook dit topic doorneemt kan je de reden in veelvoud lezen.

De werkelijke roestende delen in een motor zijn de lagers en de krukas. Hoewel afterrun een olie is om het zuur van de nitro te neutraliseren is het ook bedoeld voor het insluiten van de metalen delen zodat er geen verdere zuurstof bij kan komen, met name synthetische oliën zijn niet zo beschermend omdat ze meer hygroscopisch (vocht opnemend) zijn.

3 druppels op een zuiger neerleggen zal nooit de olie bij de lagers en krukas onder in de motor brengen en zeker niet genoeg om alle metalen delen in te sluiten. Als je de olie dezelfde weg laat lopen als de brandstof normaal doet weet je zeker dat overal de olie zit en zijn werk kan doen.
 
Grappig dat je de diesel aanhaalt want die haalt zijn koppel ook uit een hogere compressie. Ook dit is weer terug te vinden op ons soort motoren....


een diesel haalt zijn koppel ook uit de (meestal) grotere slag, maar vooral door't feit dat een diesel "ontbrandt", tegenover een benzinemotor waarbij't mengsel "ontploft": in een diesel heb je een veel tragere verbranding (wat ook 't toerental begrenst), hierdoor wordt de zuiger wel over een véél graoter stuk van z'n slag 'voortgeduwd'.
 
een diesel haalt zijn koppel ook uit de (meestal) grotere slag, maar vooral door't feit dat een diesel "ontbrandt", tegenover een benzinemotor waarbij't mengsel "ontploft": in een diesel heb je een veel tragere verbranding (wat ook 't toerental begrenst), hierdoor wordt de zuiger wel over een véél graoter stuk van z'n slag 'voortgeduwd'.

Als jij denkt dat bij een benzine motor het mengsel ''ontploft'' zou ik even teruggaan naar een simpele MBO opleiding autotechniek...

Ook bij benzine is het een brandend bolletje wat zich, vanaf de bougie langzaam uitbreid tot alle brandbare gassen zijn verbrand. Dat dit bij benzine sneller gebeurd maakt het niet ontploffend, maar het KAN gewoon een snellere cyclus hebben.

Als het zou ontploffen is je motor aan het pingelen en dat kost je met een paar seconden een zuiger of klep..
 
Dus niet. Pingelen betekent niets anders dan dat de verbranding te vroeg begint. Dit kan / zal meestal het gevolg zijn van een te vroeg ingestelde ontsteking, maar het kan ook gebeuren dat het brandstofmengsel zelfstandig ontsteekt (detoneert), bijvoorbeeld door een te hoge compressie. Twee verschillende oorzaken, zelfde gevolg.
 
Detoneren=ontploffen in de volksmond, en daar doelde ik even op...;)

Bekijk het even zo, Als het zou ontploffen detoneert het en dan is je motor aan het pingelen.
 
Hmmzzz....... Zou eerder een stapje terug doen wat de nitro betreft , tenzij je de compressie aanpast ;)

Wat plug betreft zou een R3 of R4 (als je toch bij die 25% wil blijven) het wel moeten doen.
 
Kee, duidelijk

En als ik naar de 15% ga , welke dan?

Wat is het verschil tussen de twee? , temperatuur, of ontstekingsgraad of iets anders....
 
Op 16% (20% kan misschien ook nog wel als je voorzichtig bent) zou een R3 het prima moeten doen in een SX15.

Das inderdaad het verschil , de R3 is een wat heter plugje als de R4 . Temperatuur van het spiraal blijft dus wat hoger en de ontsteking zal iets vroeger zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top