De zin en onzin rondom nitromotoren.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 22 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RCToys

    RCToys Guest

    Bedankt zal ik doen.
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Wilde even zeggen dat dit topicje goud waard is. :yes:
    Op een half uurtje toch weer veel geleerd.

    Bedankt Roelof!
     
  3. feldmuis

    feldmuis

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    15
    Locatie:
    netherlands (noord holland
    vraagje, ik heb traxxas nitro sport besteld (momenteel nog in behandeling) moet ik als ik m heb de inloop procedure volgen op traxxas dvd - handleiding ? is dat het makkelijkste ?

    ben nieuw met de hobby qua auto's en met nitro motoren als het maar lekker rijd goed start en lang blijft doen is het voorlopig goed :D

    groetjes :D
     
  4. tigiy

    tigiy

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Den Haag
    Wat ik hier allemaal heb geleerd is dat het je eigen keuze moet zijn.
    als jij die van traxxas beter vind dan moet je die nemen, maar als je de WOT methode beter vind dan moet je die nemen.

    De meeste mensen zullen je denk ik de WOT methode aanraden.

    Want je motor krijg maximale smering terwijl die niet helemaal op toeren komt(toch??).

    maar in ieder geval, wat jij denk dat het beste is moet je doen.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.152
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet helemaal niets, je mag de methode gebruiken die jou het meeste aanspreekt of jij het gemakkelijkste vindt. De bedoeling is alleen dat je de motor wel een inloopprocedure geeft zodat de zuiger en cilinder zich netjes naar elkaar gaan zetten zonder schade op te lopen, want ga je direct op vol toeren zal de zuiger niet inlopen maar direct beschadigen.
     
  6. feldmuis

    feldmuis

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    15
    Locatie:
    netherlands (noord holland
    zag net als het goed is een uitgebreid verslag ofz van wot methode staan zal die ff goed door lezen en moet keuze wel goed komen ,
    bedankt :thumbsup:
     
  7. RXfreak

    RXfreak

    Lid geworden:
    29 nov 2011
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Lembeke, België
    Nu lees ik hier dat afterrun in de 'luchtinlaat' wordt gedruppeld. Ben ik dan verkeerd bezig?

    Na het rijden haal ik telkens de gloeiplug uit en druppel ik via die opening 3 druppels afterrun in de motor. Daarna trek ik enkele malen rustig aan de trekstarter om de cylinder wat op en neer te laten gaan.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.152
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je alle topics over afterrun opzoekt en misschien ook dit topic doorneemt kan je de reden in veelvoud lezen.

    De werkelijke roestende delen in een motor zijn de lagers en de krukas. Hoewel afterrun een olie is om het zuur van de nitro te neutraliseren is het ook bedoeld voor het insluiten van de metalen delen zodat er geen verdere zuurstof bij kan komen, met name synthetische oliën zijn niet zo beschermend omdat ze meer hygroscopisch (vocht opnemend) zijn.

    3 druppels op een zuiger neerleggen zal nooit de olie bij de lagers en krukas onder in de motor brengen en zeker niet genoeg om alle metalen delen in te sluiten. Als je de olie dezelfde weg laat lopen als de brandstof normaal doet weet je zeker dat overal de olie zit en zijn werk kan doen.
     
  9. gerriek

    gerriek

    Lid geworden:
    7 jan 2012
    Berichten:
    15
    Locatie:
    noord brabant
    het is idd van belang dat je dit ff leest
     
  10. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    539
    Locatie:
    Wichelen, België

    een diesel haalt zijn koppel ook uit de (meestal) grotere slag, maar vooral door't feit dat een diesel "ontbrandt", tegenover een benzinemotor waarbij't mengsel "ontploft": in een diesel heb je een veel tragere verbranding (wat ook 't toerental begrenst), hierdoor wordt de zuiger wel over een véél graoter stuk van z'n slag 'voortgeduwd'.
     
  11. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als jij denkt dat bij een benzine motor het mengsel ''ontploft'' zou ik even teruggaan naar een simpele MBO opleiding autotechniek...

    Ook bij benzine is het een brandend bolletje wat zich, vanaf de bougie langzaam uitbreid tot alle brandbare gassen zijn verbrand. Dat dit bij benzine sneller gebeurd maakt het niet ontploffend, maar het KAN gewoon een snellere cyclus hebben.

    Als het zou ontploffen is je motor aan het pingelen en dat kost je met een paar seconden een zuiger of klep..
     
  12. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.404
    Dus niet. Pingelen betekent niets anders dan dat de verbranding te vroeg begint. Dit kan / zal meestal het gevolg zijn van een te vroeg ingestelde ontsteking, maar het kan ook gebeuren dat het brandstofmengsel zelfstandig ontsteekt (detoneert), bijvoorbeeld door een te hoge compressie. Twee verschillende oorzaken, zelfde gevolg.
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Detoneren=ontploffen in de volksmond, en daar doelde ik even op...;)

    Bekijk het even zo, Als het zou ontploffen detoneert het en dan is je motor aan het pingelen.
     
  14. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    BEDANKT!
    Heb de auto binnen even gestart en met deze manier lukte het :D Is al de zoveelste x maar toch blijft het handig!
     
  15. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Even een vraag

    welke gloeiplug moet ik hebben voor een Mega SX15 Evo 5 Motor op 25 % ?
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2012
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.412
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hmmzzz....... Zou eerder een stapje terug doen wat de nitro betreft , tenzij je de compressie aanpast ;)

    Wat plug betreft zou een R3 of R4 (als je toch bij die 25% wil blijven) het wel moeten doen.
     
  17. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Kee, duidelijk

    En als ik naar de 15% ga , welke dan?

    Wat is het verschil tussen de twee? , temperatuur, of ontstekingsgraad of iets anders....
     
  18. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.412
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Op 16% (20% kan misschien ook nog wel als je voorzichtig bent) zou een R3 het prima moeten doen in een SX15.

    Das inderdaad het verschil , de R3 is een wat heter plugje als de R4 . Temperatuur van het spiraal blijft dus wat hoger en de ontsteking zal iets vroeger zijn.
     
  19. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Bedankt ! Zal even op het blik kijken voor het %


    Tapatalk V 1.31.1
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.152
    Locatie:
    Sassenheim
    Met die Mega kan het zijn dat je een 5 of een 6 nodig hebt....
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina